Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

DIETADIETADIETADIETA Ogólnie wiadomo, że jemy niezdrowo, za tłusto, za dużo i nieodpowiednie rzeczy, przez co częściej chorujemy i tyjemy. Aby to zmienić,

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "DIETADIETADIETADIETA Ogólnie wiadomo, że jemy niezdrowo, za tłusto, za dużo i nieodpowiednie rzeczy, przez co częściej chorujemy i tyjemy. Aby to zmienić,"— Zapis prezentacji:

1 DIETADIETADIETADIETA Ogólnie wiadomo, że jemy niezdrowo, za tłusto, za dużo i nieodpowiednie rzeczy, przez co częściej chorujemy i tyjemy. Aby to zmienić, warto trochę poprawić własny (a najlepiej rodzinny) jadłospis. Naturalne i zdrowe składniki diety pozwolą na zrzucenie kilku zbędnych kilogramów, poprawę samopoczucia, a także pomogą zwiększyć odporność organizmu!

2 Jedna z najistotniejszych spraw w zdrowym odżywianiu jest spożywanie posiłków w regularnych porach, najlepiej w miarę stałych oraz PICIE DUŻEJ ILOŚCI PŁYNÓW!

3 Wszystkie drobne przekąski mają negatywny wpływ na nasz organizm. Lepiej ustalić większa liczbę posiłków (np.6 dziennie), niż podjadać między nimi.

4 BIAŁKO Bardzo ważne jest włączenie do diety niskotłuszczowych produktów, które dostarczają białko – materiał budulcowy. Organizm osoby aktywnej fizycznie, traci nawet do trzech razy więcej białka niż organizm osoby biernej.

5 Białko to także tzw. budulec życia. Są to struktury aminokwasów, które odbudowują i naprawiają organizm. Spożycie białka powoduje również wydzielanie glukagonu – hormonu palącego tłuszcz.

6 Białka budują tkanki, pełnią funkcje transportowe, pełnią funkcje immunologiczne, wchodzą w skład enzymów, wchodzą w skład hormonów, regulują gospodarkę wodną. Zbudowane są z 20 aminokwasów. Nie wszystkie aminokwasy organizm potrafi syntetyzować sam, dlatego musimy dostarczać je z pożywieniem. Białka wykorzystywane są również na cele energetyczne w przypadku niedostatecznego spożycia energii.

7 Są zawarte w produktach: zwierzęcych (mleko, sery, mięso, drób, ryby) zwierzęcych (mleko, sery, mięso, drób, ryby) roślinnych (produkty zbożowe, rośliny strączkowe). roślinnych (produkty zbożowe, rośliny strączkowe). Białka pochodzenia zwierzęcego są białkami o wysokiej wartości odżywczej, natomiast roślinne o mniejszej. Dlatego ważne jest, aby źródła białka były różne.

8 Pożądane źródła białka: ryba (flądra, halibut, mintaj, szczupak); kurczak; indyk; cielęcina; jaja kurze; mleko; jogurty i kefiry; ser biały chudy i półtłusty;

9 WĘGLOWODANY Innym bardzo ważnym składnikiem pokarmowym są węglowodany. To one stanowią główne źródło energii dla organizmu. Pozwalają na magazynowanie energii, którą wykorzystują mięśnie podczas treningu.

10 Węglowodany są to cukry i skrobie, które stanowią źródło energii dla większości żywych stworzeń. Organizm przetwarza węglowodany na glukozę, powodując zwiększony poziom cukru we krwi i wydzielanie się anabolicznego hormonu – insuliny.

11 Węglowodany są źródłem energii, są źródłem energii, regulują pracę przewodu pokarmowego, regulują pracę przewodu pokarmowego, są czynnikiem budulcowym, są czynnikiem budulcowym, wpływają na gospodarkę wodno-mineralną. wpływają na gospodarkę wodno-mineralną. Źródła węglowodanów: pieczywo pełnoziarniste, pieczywo pełnoziarniste, ryż, ryż, ziemniaki, ziemniaki, makaron, makaron, płatki owsiane i kukurydziane, płatki owsiane i kukurydziane, nasiona roślin strączkowych, nasiona roślin strączkowych, kasza gryczana, kasza gryczana, warzywa, warzywa, owoce. owoce.

12 Węglowodany wpływają na poziom glukozy we krwi. Informacje o stopniu tego wpływu przekazuje nam indeks glikemiczny (GI) oraz ładunek glikemiczny (GL) Informacje o stopniu tego wpływu przekazuje nam indeks glikemiczny (GI) oraz ładunek glikemiczny (GL) Aby utrzymać stały poziom cukru należy spożywać produkty o niskim GI oraz umiarkowanym GL. Aby utrzymać stały poziom cukru należy spożywać produkty o niskim GI oraz umiarkowanym GL.

13 Co jeść? Trzymaj się zdrowych, prawdziwych posiłków – jeżeli nie możesz czegoś upolować, wyhodować albo nazbierać to prawdopodobnie nie powinieneś tego jeść! ;-)

14 Przykłady dobrych źródeł makroskładników

15 Zdecyduj, którą opcję wybierasz ??? ?

16 Acha...! Są jeszcze niestety TŁUSZCZE!!! ale o nich porozmawiamy na osobnej lekcji

17 Dziękuję za uwagę! Przygotowała Barbara Koniarska =)


Pobierz ppt "DIETADIETADIETADIETA Ogólnie wiadomo, że jemy niezdrowo, za tłusto, za dużo i nieodpowiednie rzeczy, przez co częściej chorujemy i tyjemy. Aby to zmienić,"

Podobne prezentacje


Reklamy Google