Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

1 Co każdy student pisząc pracę i nie tylko wiedzieć powinien.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "1 Co każdy student pisząc pracę i nie tylko wiedzieć powinien."— Zapis prezentacji:

1 1 Co każdy student pisząc pracę i nie tylko wiedzieć powinien

2 2 Temat Wybieracie go sami. Dopracowujemy go wspólnie Będziecie się tym zajmować przez pół roku, więc wybierzcie dobrze Temat może dotyczyć wszystkiego co pojawiło się w toku studiów Podpowiedzią może być spis przedmiotów oraz zestaw pytań na obronę W przypadku oporu umysłu wobec wyboru – podpowiadam listą tematów z lat ubiegłych Mogą Państwo wymyśleć każdy temat i ja go zaakceptuję, pod warunkiem że uznam jego sensowność

3 3 Oceny Przy ocenie na dyplomie najważniejsza jest średnia ze studiów, choć jakość pracy i sama obrony także są jej składnikami Moja ocena pracy licencjackiej wynika z jakości tekstu, poziomu wprowadzalności poprawek i jakości współpracy z piszącym Recenzent ocenia sam tekst

4 4 ZALICZENIE nzal – wyłącznie za plagiat I semestr – wstępna bibliografia, wstępny spis treści, roboczy tytuł, jeden rozdział – niekoniecznie pierwszy II semestr – ukończona cała praca w wersji podstawowej dopuszczenie do obrony – po przesłaniu do mnie wersji elektronicznej – w wersji jak do dziekanatu

5 5 Metoda współpracy Czytam 1 raz każdy rozdział – w całości – nie wysyłajcie mi kawałków rozdziałów Poprawki należy nanosić na bieżąco i uwzględniać w kolejnych rozdziałach Poprawki zaznaczam w jedynym miejscu, ale należy je nanieść w całej pracy – trzeba pomyśleć Każdy przesyłany do mnie plik powinien zawierać imię i nazwisko oraz numer rozdziału

6 6 Metoda współpracy Uwagi wpisuję w zaznaczone na kolorowo plik i odsyłam Na koniec czytam całość, z wstępem i zakończeniem oraz spisem treści Przy pisaniu myślcie Czytajcie wszystko co napisaliście nim do mnie wyślecie

7 7 Terminarz: Zbieranie materiałów, czytanie - listopad-styczeń Gotowy pierwszy rozdział – sesja Oddanie pozostałych rozdziałów – luty-maj Prace nad ostateczną wersją – 2 tygodnie maj/czerwiec Złożenie pracy w dziekanacie – 2 tygodnie przed obronami Obrony: czerwiec/lipiec Im dalej tym będziecie mieli mniej czasu....

8 8 Objętość i struktura: 50 stron standardu (1800 znaków na stronie) = 38 stron standardu WSIZ 3 lub 4 rozdziały Pierwszy rozdział powinien być najkrótszy Każdy kolejny rozdział powinien być nieco dłuższy WYJĄTEK: 4 rozdział może być najkrótszy Każdy rozdział powinien zawierać co najmniej podrozdziały. Jednak struktura może być bardziej rozbudowana

9 9 Źródła Korzystamy ze źródeł wiarygodnych – tak w przypadku bibliografii, jak i netografii Cennym źródłem informacji są prace zbiorowe, czasopisma, gazety W przypadku prac zbiorowych ZAWSZE podajemy autora konkretnego tekstu i tytuł i dopiero redaktora i tytuł pracy zbiorowej Ilość przypisów powinna być ODOPOWIEDNIA – aby czytający nie odczuwał głodu źródeł Przypisy mają udokumentować znajomość tematu i rozeznanie w publikacjach Wskazane są źródła internetowe typu: rządowe, instytutów naukowych, szkół wyższych Dobre przykłady:

10 10 Źródła Zebranie źródeł bibliograficznych należy do państwa obowiązku. Mogę w tym pomóc, jednak do niektórych tematów trudno jest znaleźć źródła, a niektóre, choć dostępne w Polsce, nie pojawiają się w bibliotekach Podkarpacia. Zakazane są źródła internetowe typu: bryk, wiki, zgapa, sciaga, strony domowe oraz inne podobnej proweniencji

11 11 O Wikipedii Cały artykuł: Fragmenty dla leniwych: Wikipedia nie powinna być źródłem. W niej można rozpocząć szukanie informacji dotyczących osób. Pomagać w tym powinny informacje źródła umieszczone w artykułach Wikipedii, ale nie zawsze takie są podane. A powinny być podane. Wikipedia zawiera błędy - To kompletnie niepoważne - twierdzi dr hab. Andrzej Friszke, historyk, były członek IPN. - W Wikipedii znajdują się nieścisłości. Ja sam padłem ich ofiarą, gdy w notce o mnie przypisano mi autorstwo artykułu, którego nigdy nie napisałem i to na temat, którym się nigdy nie zajmowałem. Wikipedia nie może mieć charakteru urzędowego i nie może stanowić wiarygodnego źródła informacji - dodaje Andrzej Friszke. Wieczorem zaś Zarząd Stowarzyszenia Wikimedia Polska oświadczył na swojej stronie że Wikipedia ze względu na swój encyklopedyczny charakter nie może być traktowana jako pierwotne źródło informacji.

12 12

13 13 Dodatki Należy stosować spisy tabel, wykresów, rysunków Można także wprowadzić słowniczek lub spis skrótów Elementem pracy może być ankieta lub wywiad – należy je jednak podsumować, omówić i coś z nich ma wynikać.

14 14 Metoda pracy Czytacie. Zaczynacie się orientować w temacie. Piszecie, wskazując w przypisach różne źródła, które was zainspirowały. Chwalicie się ile przeczytaliście aby opisać jakieś zjawisko Z każdej przeczytanej rzeczy wydobywacie kolejne źródła bibliograficzne, do których możecie sięgnąć Jeśli gdzieś znajdziecie potwierdzenie czegoś co już napisaliście i co ma już przypis w waszej pracy, możecie zamieścić dodatkowa informację w tym miejscu, o korzystaniu z kolejnego źródła bibliograficznego Nie przepisujecie książek, nie uwieszajcie się na jednej publikacji Cytaty mogą się pojawić w pracy, ale nie mogą być ani zbyt długie, ani nie mogą się pojawiać zbyt często Wstęp i zakończenie piszemy na końcu. Nie trzeba pisać rozdziałów w kolejności zgodnej z numeracją

15 15 Język i słowo Język pracy jest językiem naukowym – takie ćwiczenie ze stylistyki Piszecie całą pracę w jednym czasie, w formie bezosobowej Nie stosujemy wyrazów i określeń potocznych Liczebniki dotyczące lat zapisujemy w pełnym wymiarze , podajemy nazwy miesięcy a nie numery, lata i inne liczebniki zapisujemy 80. lub słownie osiemdziesiąte, czterokrotnie Obce wyrazy piszemy kursywą Nie używamy skrótów: itp., itd., w.w., m.in. r. tzw. ok. oraz innych. Można używać w. art. mln mld oraz kilku innych Używamy polskich cudzysłowów. Pojawiają się automatycznie jeśli język jest określony jako polski. W cytatach nie łączymy cudzysłowów i kursyw. Albo jedno, albo drugie W tekście unikamy pogrubień i podkreśleń Moduł sprawdzania pisowni Worda zawiera błędy – sprawdzajcie z głową

16 16 Word się myli – np. imiesłowy Z imiesłowami przymiotnikowymi (czynnymi i biernymi), niezależnie od tego, czy użyte są w znaczeniu przymiotnikowym (zob. przykłady oznaczone literą a), czy czasownikowym (zob. przykłady oznaczone literą b), np. (a) nieoceniony pracownik (= bezcenny, zasługujący na najwyższą ocenę), ale także (b) obraz nieoceniony jeszcze przez jury konkursu (= taki, którego nie oceniono); (a) nieopisane trudności (= nie dające się opisać), ale także (b) kraje nieopisane w podręczniku (= takie, których nie opisano); (a) Matka Boska Nieustającej Pomocy, ale także (b) W Tatrach padał śnieg nieustający od tygodnia; (a) Przyśnił mi się mój nieżyjący ojciec, ale także (b) Człowiek nieżyjący obecnie w Japonii nie zna grozy trzęsień ziemi. Gdy imiesłów użyty jest w znaczeniu czasownikowym, dopuszczalne jest jednak stosowanie pisowni rozdzielnej.

17 17 WYJĄTKI: Zawsze stosuje się pisownię rozdzielną w wyraźnych przeciwstawieniach, np. nie leżący, ale siedzący oraz w konstrukcjach, których ośrodkiem jest spójnik ani lub ni (np. nie piszący ani nie czytający), czasem powtórzony (np. ani nie piszący, ani nie czytający). UWAGA: Podane zasady dotyczące pisowni zaprzeczonych imiesłowów przymiotnikowych są nowością w polskiej ortografii. Oparte są na uchwale Rady Języka Polskiego przy Prezydium PAN z dnia 9 grudnia 1997 r. Dotychczasowe przepisy kazały pisać rozdzielnie imiesłowy użyte czasownikowo, a łącznie imiesłowy użyte przymiotnikowo. Z pisownią łączną i rozdzielną nie z imiesłowami przymiotnikowymi nie radzili sobie prawie wszyscy, nawet poloniści. Bezradni pozostawali często wydawcy książek i redakcje gazet. Word się myli – np. imiesłowy

18 18 Uważajcie na użycie :d:w:u:k:r:o:p:k:a: i zakresu jaki obejmuje wyliczenie – musi być wyraźnie widoczne, gdzie się kończy Skrót ShiftF7 włącza Tezaurusa – słownik wyrazów bliskoznacznych. Przydaje się Dywiz i myślniki (oraz półpałza w zaniku) – zapis - oraz – Krótki myślnik bez spacji jest ŁĄCZNIKIEM (łączy człony w nazwisku, nazwy podwójne) i dlatego piszemy: Kucharska-Zioła i społeczno- gospodarczy Długi myślnik ze spacjami jest swego rodzaju ROZDZIELACZEM (rozdziela myśl w zdaniu) i dlatego piszemy: Nie wiedział – miał jednak wkrótce się dowiedzieć Więcej wyjaśnień: polpauza-myslnik/print.html Język i słowo

19 19 Jak napisać dobry tekst nie ze wszystkim się tam zgadzam, ale potraktujcie to proszę jako lekturę obowiązkową Podstawową lekturą obowiązkową jest Instrukcja pisania pracy...


Pobierz ppt "1 Co każdy student pisząc pracę i nie tylko wiedzieć powinien."

Podobne prezentacje


Reklamy Google