Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

ZNAMY SIĘ MAŁO … … czyli po co ja tu stoję??? Marcin Wiśniewski Jastrzębia Góra 2013 r.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "ZNAMY SIĘ MAŁO … … czyli po co ja tu stoję??? Marcin Wiśniewski Jastrzębia Góra 2013 r."— Zapis prezentacji:

1

2 ZNAMY SIĘ MAŁO … … czyli po co ja tu stoję??? Marcin Wiśniewski Jastrzębia Góra 2013 r.

3 Zagadnienia Kilka słów o komunikacji Kanały komunikacji Bariery skutecznej komunikacji Cechy skutecznej komunikacji Aktywne słuchanie Informacja zwrotna Błędy poznawcze, efekty krytyczne Wystąpienia publiczne - autoprezentacja Po co mi to …? Cechy poprawnej prezentacji Planowanie wystąpienia Grupa docelowa Skuteczne strategie w czasie wystąpień Nerwy Absolutnie NIE … będę Państwa zanudzać! Prezentacje i wizualizacje

4 Zagadnienia Konwersacja? Rozmowa? Spotkanie czy negocjacje? Planowanie Efekty psychologiczne Jak rozmawiać? Proszę o (nie) zadawanie pytań

5 KILKA SŁÓW O KOMUNIKACJI Kanały komunikacji Bariery skutecznej komunikacji Cechy skutecznej komunikacji Aktywne słuchanie Informacja zwrotna Błędy poznawcze, efekty krytyczne

6 Kanały komunikacji Oszacowano następujący udział sposobów komunikowania Użyte słowa – to, co mówimy, treść komunikatu – 7% Ton, modulacja, brzmienie głosu – sposób w jaki mówimy – 38% Mowa ciała – mimika, gesty, zachowanie – 55%

7 Werbalne kanały komunikacji Pytania i odpowiedzi Wypowiedzi skłaniające Pogawędki i plotki Formalności społeczne Wypowiedzi ukryte Wypowiedzi wyrażające emocje Wypowiedzi o sobie samym

8 Pozawerbalne kanały komunikacji Ton, brzmienie, modulacja głosu, intonacja, akcent Wyraz twarzy, mimika Postawa i gestykulacja Kontakt wzrokowy Przestrzeń między rozmówcami Kontakt dotykowy Powierzchowność, ubiór, fryzura

9 Bariery skutecznej komunikacji Przeszkody fizyczne Stan fizyczny nadawcy lub odbiorcy Posługiwanie się odmiennymi kodami Nieumiejętność poprawnego zakodowania intencji Brak wiarygodności nadawcy

10 Bariery skutecznej komunikacji Różnice w postrzeganiu, kulturowe Sprzeczność komunikatów Manipulowanie informacjami Przeciążenie informacyjne Brak współpracy Różnice płci

11 Strategie komunikacyjne – zasady dobrej i skutecznej komunikacji Zasada (reguła) jakości Mów prawdę, a przynajmniej to, co się nią wydaje. Zasada (reguła) ilości Przekazuj tyle ile trzeba, nie mniej ani nie więcej. Kontroluj czas. Zasada (reguła) odniesienia Mów na temat Zasada (reguła) sposobu Mów jasno, bez upiększeń i zbędnych dygresji Zasada (reguła) spójności Mów tak aby zachować wewnętrzną logikę Zasada (reguła) współpracy Współdziałaj z odbiorcą wchodź w interakcje, pytaj

12 Aktywne słuchanie Dobrego słuchacza cechują: motywacja do słuchania obiektywizm cierpliwość wnikliwość słuchania dokładność otwartość okazywanie wsparcia

13 Techniki aktywnego słuchania Utrzymuj kontakt wzrokowy Udzielaj zachęt Klaryfikuj (poproś o wyjaśnienie) Odzwierciedlaj zachowania i komunikaty Zadawaj pytania otwarte Podsumowuj Redukuj zakłócenia komunikacji

14 Informacja zwrotna (feedback) Konstruktywna sprzyja temu aby kontakt stawał się lepszy dąży do porozumienia respektuje uczucia drugiej osoby opisuje uczucia nadawcy dotyczy konkretnych zachowań naszego rozmówcy jest przekazywana przez jej autora jest przekazywana zaraz po zdarzeniu (wypowiedzi) której dotyczy Konstruktywna sprzyja temu aby kontakt stawał się lepszy dąży do porozumienia respektuje uczucia drugiej osoby opisuje uczucia nadawcy dotyczy konkretnych zachowań naszego rozmówcy jest przekazywana przez jej autora jest przekazywana zaraz po zdarzeniu (wypowiedzi) której dotyczy Niekonstruktywna prowadzi do zablokowania komunikacji dotyczy wyłącznie zachowań negatywnych jest przekazywana w formie plotki, obmowy zawiera wyłącznie oceny i polecenia dotyczy cech odbiorcy na które nie ma on wpływu

15 Informacja zwrotna – zasady i cele przekazywania Przekazywana twarzą w twarz Krytyka (ocena) zachowań nie osoby Zmiana zachowań Możliwe rozwiązanie problemu i poprawa relacji

16 Efekty krytyczne w komunikacji – wnioskowanie na skróty Błąd koniunkcji - sądzenie bardziej na podstawie wielu drobnych, nieistotnych zdarzeń i formułowanie daleko idących wniosków niż na podstawie jednej dobrze udowodnionej hipotezy Efekt skupienia – błąd w ocenie wynikający ze zwracania nadmiernej uwagi na jeden aspekt i ignorowania innych aspektów

17 Efekty krytyczne w komunikacji – wnioskowanie na skróty Efekt izolacji – tendencja do lepszego zapamiętywania obiektów, które w jakiś sposób wyróżniają się ze środowiska Efekt kontrastu – subiektywne zwiększenie lub zmniejszenie obserwowanych cech obiektu w zależności od porównania z wcześniej obserwowanym obiektem Efekt czystej ekspozycji – wytworzenie pozytywnej opinii czy oceny obiektu pod wpływem samego zwiększenia liczby kontaktów z tym obiektem – dlatego wysyłasz cv ze zdjęciem

18

19 WYSTĄPIENIA PUBLICZNE - AUTOPREZENTACJA Po co mi to …? Cechy poprawnej prezentacji Planowanie wystąpienia Grupa docelowa Skuteczne strategie w czasie wystąpień Nerwy Absolutnie NIE … będę Państwa zanudzać! Prezentacje i wizualizacje

20 Podnoszę rękę jeśli … …lubię występować publicznie. … uważam, że jestem dobrze przygotowany/na do wystąpień publicznych.

21 Najczęściej występują publicznie …

22 Czym jest autoprezentacja? Autoprezentacja jest jedynie makijażem, który powinien uwypuklić potrzebne nam w różnych sytuacjach cechy charakteru Autoprezentację określa się mianem zarządzania wizerunkiem - takiego prezentowania swojej osoby poprzez środki werbalne i pozawerbalne, aby odbiorcy postrzegali nas tak, jak chcemy.

23 Po co planujemy wystąpienie? Ograniczamy stres Szanujemy słuchaczy Szanujemy swój czas

24 Cechy poprawnej (auto)prezentacji Prostota Odpowiednia struktura i właściwa kolejność Zwięzłość i trafność Symulacja, pobudzające dodatki

25 Grupa docelowa Zastanów się do kogo masz mówić Zaplanuj użycie odpowiedniego języka i środków przekazu Znajdź pomysł na siebie

26 Pierwsze wrażenie Pierwsze trzy dziesiątki 1. Pierwsze dziesięć sekund 2. Pierwsze dziesięć elementów stroju i postawy 3. Pierwsze dziesięć słów, które wypowiesz

27 Prezentacyjne strategie Oszczędnie używaj gestów - nie machaj rękami, nie biegaj po sali, nie podchodź do każdego uczestnika Unikaj żargonu i długich zdań złożonych Dodaj szczyptę humoru Nie oceniaj swoich dokonań, nawet jeśli są wspaniałe

28 Prezentacyjne strategie Mów głośno i wyraźnie Staraj się o wymowną melodię głosu Różnicuj tempo Poszerzaj słownictwo

29 Prezentacyjne strategie Zawsze bądź na miejscu spotkania pierwszym Staraj się wcześniej poznać niektórych uczestników Dbaj o prawidłową postawę ciała Utrzymuj dobry kontakt wzrokowy

30 Prezentacyjne strategie Bądź sobą Zacznij lekko i swobodnie Nie rozpoczynaj od usprawiedliwień Możesz opowiadać o swoich kwalifikacjach, umiejętnościach, zainteresowaniach, rodzinie, hodowanych zwierzętach – jesteś człowiekiem!

31 Prezentacyjne strategie – krytyka Twojej prezentacji Im szybciej zareagujesz na krytykę, tym łatwiej będzie ją załagodzić Stwórz wrażenie, że jesteś otwarty na krytykę Jeżeli jesteś zaskoczony krytyką zapytaj, co inni sądzą na ten temat Nie pozwalaj na krytykę ogólną, pytaj o szczegóły Broń się pytając Demaskuj agresję i ignorancję krytykującego Bądź spokojny

32 Zapanuj nad nerwami Skala stresu i zdarzeń krytycznych (LCU) 1. Śmierć współmałżonka Rozwód73 3. Separacja65 4. Kara więzienia63 … 24. Wystąpienie przed publicznością, wykład 8

33 Zapanuj nad nerwami Boimy się, że: źle wypadniemy, że zapomnimy o czym mamy mówić, że słuchacze będą wiedzieli więcej niż my i nie będziemy umieli odpowiedzieć na ich pytania, że nie będziemy umieli uruchomić rzutnika. Dlatego: Patrzymy w sufit lub notatki Trzęsą się nam ręce i pocimy się nadmiernie Plącze nam się język lub zapominamy co chcemy powiedzieć

34 Zapanuj nad nerwami? Pod żadnym pozorem nie próbuj wyłącznie w taki sposób

35 Zapanuj nad nerwami Rób próby do skutku Przygotuj porządne fiszki i notatki Wrogo nastawionym słuchaczom okaż, że rozumiesz ich obawy Uświadom sobie: oni przyszli na tę prezentację, żeby usłyszeć twoją interpretację faktów Ludzie będą cię oceniać ? Nie bardziej niż ty ich! Sprawdź aparaturę, zanim rozpoczniesz. Poproś o pomoc

36 Zapanuj nad nerwami Zadbaj o sojusznika Zdenerwowanie zazwyczaj mija po jakichś pięciu minutach Ziewnij i przeciągaj się, potem poruszaj szczęką, skurcz twarz i rozluźnij mięśnie Zrób kilka wolnych i głębokich wdechów oraz wydechów

37 Zapanuj nad nerwami Już w sali prezentacyjnej, czekając na swoją kolejkę, siedź wyprostowany Nie garb się, bo to hamuje oddech, powodując że staje się on bardzo płytki Połóż odrobinę bezbarwnej szminki od wewnętrznej strony warg i przygryź lekko język, by zapobiec uczuciu wysychania ust Pamiętaj: nigdy nie wygląda się na tak zdenerwowanego, jakim się jest

38 Absolutnie NIE… będę Państwa zanudzać – czyli typowe błędy Brak wyraźnie określonych założeń i układu prezentacji Niezrozumienie słów i obrazów Odwracanie się od słuchaczy Przedłużanie prezentacji, opóźnianie rozpoczęcia, złe rozplanowanie czasu Napięcie, sztywność prezentującego Trema (apatia lub podniecenie)

39 Typowe błędy w czasie prezentacji Teraz popatrzcie dobrze co wam, wasz Janek przyniósł... Panie Kowalski, pan ziewa? Czy ja pana nie nudzę? OK. – przedłużyliśmy już godzinę –ale co może być ważniejsze od mojej prezentacji? Szkoda, że nie możecie odczytać ze swoich miejsc zawartości prezentacji

40 Typowe błędy w czasie prezentacji Tak, właśnie chciałem teraz rozpocząć, ale państwo zauważyli, że jestem trochę niedysponowany i w ogóle jest mi przykro Jestem nieco skonfundowany, że Państwo występują w garniturach. Mam nadzieję, że moje dżinsy Państwu nie przeszkadzają

41 Używanie środków technicznych Najlepiej korzystaj z jednego środka audiowizualnego Używaj przycisku blank Staraj się sprawdzić sprzęt przed wystąpieniem Zadbaj o dobrą widoczność i słyszalność prezentacji

42 Używanie środków technicznych Dobierz środki do potrzeb Nie nadużywaj technologii Materiały dla uczestników rozdaj na końcu Nie zmieniaj środków zbyt często

43 Prezentacje i wizualizacje Nie zawsze prezentacja multimedialna musi być naprawdę multimedialna Wybierz przejrzysty układ treści Wybierz przejrzysty i czysty szablon Używaj prezentera Używaj tempa wolnego lub umiarkowanego

44 Prezentacje i wizualizacje Nie pokazuj wszystkiego od razu Nie czytaj prezentacji ze slajdów Ustaw się z boku

45 Ten slajd pominę ? Nie pomijaj żadnego slajdu, mówiąc… …dla Państwa dobra tego nie pokażę …nie mamy już czasu na resztę, więc tylko tak to przelecę …o tym już Państwu mówiłem …to nie jest istotne

46 Ten slajd to przykład bardzo źle zrobionej prezentacji w Powerpoint Tekst nachodzi na siebie Tekst zawiera liczne niepotrzebne animacje stylami\ Tekst napisany jest różnymi czcionkami, kolorami i stylami\ Tekst jęst nie poprawny, lub tak mi się zdaje rze cóś zbyt niedpoasowany do okazji wystompienia Tekst jęst nie poprawny, lub tak mi się zdaje rze cóś zbyt niedpoasowany do okazji wystompienia Tekstu jest zbyt dużo lub jest źle rozmieszczony. Dlatego utrudnia to odczytanie informacji zawartych w prezentacji. Poprawnie zbudowana prezentacja powinna zawierac nie więcej niż 11 – 12 linii tekstu. W przypadku tekstu pełnego, nie więcej niż 8 linii. Należy przy tym pamiętać, żeby nie przepisywać całych zdań. Ponadto nie należy czytać prezentacji 1 do 1. Oraz umieszczać różnych myśli w jednym punktorze. Zbyt rozbudowane prezentacje są nużące Zbyt rozbudowane prezentacje są nużące

47 KONWERSACJA? ROZMOWA? SPOTKANIE CZY NEGOCJACJE? Planowanie Efekty psychologiczne Jak rozmawiać? Proszę o (nie) zadawanie pytań

48 Przygotowanie do rozmowy Zaplanuj gdzie odbędzie się rozmowa Zaplanuj kto jeszcze będzie w niej uczestniczyć Zgromadź materiały w jednym, dostępnym miejscu Zaplanuj pytania i możliwe odpowiedzi Zaplanuj wątpliwości twojego rozmówcy

49 Efekt aureoli Dobre wrażenie o człowieku może długo pozostawać w świadomości i utrzymywać się pomimo ewidentnych zdarzeń wskazujących, że ktoś pozytywnie przez nas postrzegany wcale na pozytywną opinię nie zasługuje Utrzymywanie się ogólnego dobrego albo złego wrażenia o człowieku powoduje, że dobrze (albo źle) myślimy również o jego poszczególnych cechach albo działaniach

50 Korzystaj z efektów Ludzie bardzo często kształtują swoją opinię o kimś na podstawie cech, faktów, zdarzeń łatwych do dostrzeżenia, spektakularnych, dramatycznych, wykorzystując swą skłonność do generalizacji. To zjawisko nosi nazwę efektu kontrastowania.

51 Korzystaj z efektów Efekt pierwszeństwa Efekt świeżości

52 Jeśli Twój rozmówca… Odchyla się od Ciebie, ma zaciśnięte pięści, zakłada nogę na nogę, często pociera nos – POSTAWA DEFENSYWNA Ma uśmiech na twarzy, kiwa głową gdy mówisz, ma otwarte dłonie, przybliża i pochyla się ku Tobie – POSTAWA PRZYJAZNA Często mruga oczami, oblizuje wargi, chrząka, zaciska i otwiera dłoń, zasłania usta, wierci się na krześle, porusza stopami w dół i w górę - NIEPOKÓJ

53 Jeśli Twój rozmówca… Uporczywie wpatruje się w Ciebie, ma ironiczny uśmiech, podnosi brwi, patrzy znad okularów, wskazuje na Ciebie, uderza pięścią lub otwartą dłonią w stół - POSTAWA WYNIOSŁA Pochyla głowę w bok, utrzymuje kontakt wzrokowy przez trzy czwarte czasu, podpiera głowę, głos ma spokojny i dźwięczny – POSTAWA ZRÓWNOWAŻENIA

54 A Ty? Podtrzymuj kontakt wzrokowy Nie zasłaniaj ust Nie krzyżuj nóg Nie drap się w kark Nie zasłaniaj się torebką Nie dotykaj podbródka i policzków

55 Gestykulacja i postawy Powinny współgrać ze słowami Wskazują, jaki mamy temperament Gestykulacja w czasie rozmowy powinna być miękka i zdecydowana

56 Postawa i gesty- bariery

57 Postawa i gesty – dominacja i pewność siebie

58 Gestykulacja – gesty przyjazne

59 Gestykulacja AkceptacjaDominacja Atak, zagrożenie

60 Odległość Strefa intymna (w tym substrefa do 15cm): do 0,5 m Strefa osobista: od 0,5 do 1,30 m (kontakty społeczne i towarzyskie) Strefa społeczna: 1,30 do 3,5 m (odległość zachowana wobec nieznanych nam osób) Strefa publiczna: od 3,5 m – tę odległość staramy się zachować mówiąc do większej ilości osób Wtargnięcie w czyjąś strefę osobistą może wywołać niechęć, agresję, wycofanie się

61 Aranżacja miejsca JA tu jestem szefem! Jesteśmy partnerami

62 Aranżacja miejsca

63

64 Krzesła Wysokość krzesła Jeśli znajduje się ono wyżej niż pozostałe krzesła w danym pomieszczeniu, podnosi status osoby, która na nim siedzi Krzesło rozmówcy ustawione dokładnie naprzeciwko - współzawodnictwo Krzesło przewidziane dla gościa daleko od biurka dyrektora Krzesło jest obrotowe, ma podłokietniki, odchyla się Wysokość oparcia

65 .. i inne niezwykle ważne sprawy Rekwizyty Podczas kontaktu z innymi ludźmi rekwizyty (np. zegarek, kolczyki, bransoletka) mogą nas uwiarygodniać lub podważać naszą wiarygodność Higiena osobista Ubranie Ciemne, stonowane- budują prestiż, kojarzą się z powagą Metaliczne- przepych, bogactwo, elegancja Jaskrawe, żywe- dynamizm, aktywność Jasne, żywe- otwartość, nowoczesność Kolory pastelowe- finezja, delikatność

66 Proszę o (nie) zadawanie pytań Pytaj przyjaźnie, pozytywnie Pozostań rzeczowym i nigdy nie atakuj personalnie Formułuj pytania zrozumiale, krótko i rzeczowo, unikaj fachowych określeń i obcych słów Nie zadawaj pytań z i lub albo Kieruj pytanie do ogółu, później do ochotników

67 Proszę o (nie) zadawanie pytań Nie pytaj nikogo, kto się nie zgłosił W razie braku odpowiedzi, inaczej sformułuj pytanie Stawiaj pytania otwarte, albo pytania typu dlaczego – zmuszają one do głębszej, szerszej odpowiedzi

68 Parafraza Powtarzanie komunikatu nadawcy własnymi słowami Jeżeli dobrze zrozumiałem, to… Czy dobrze zrozumiałem, że chodzi ci o to, że… Jeśli się nie mylę to najważniejsze dla ciebie jest… Powiedziałeś, że …

69

70 Dziękuję za uwagę Źródła: Wystąpienia publiczne- Studio Emka 2006 Wystąpienia publiczne i profesjonalna korespondencja- Forum 2005 Autoprezentacja – jak skutecznie prezentować – ODN Katowice 2010 K. Górniak – Skuteczna komunikacja


Pobierz ppt "ZNAMY SIĘ MAŁO … … czyli po co ja tu stoję??? Marcin Wiśniewski Jastrzębia Góra 2013 r."

Podobne prezentacje


Reklamy Google