Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

KOMUNIKACJA INTERPERSONALNA CZĘŚĆ I Workshop dla Kierowników: kształtowanie kompetencji miękkich.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "KOMUNIKACJA INTERPERSONALNA CZĘŚĆ I Workshop dla Kierowników: kształtowanie kompetencji miękkich."— Zapis prezentacji:

1 KOMUNIKACJA INTERPERSONALNA CZĘŚĆ I Workshop dla Kierowników: kształtowanie kompetencji miękkich

2 Doradztwo i szkolenia Plan części pierwszej: Modele komunikacji Słuchanie Mowa ciała Wypowiedzi utrudniające rozmowę

3 MODELE KOMUNIKACJI

4 Model I Komunikacja jako gra w kręgle

5 Doradztwo i szkolenia Modele Komunikacja jako gra w kręgle: nadawca jest w elementem centralnym jego zadaniem jest trafienie komunikatem w odbiorców, którzy są biernymi uczestnikami komunikacji Słabości modelu podkreślenie ważności treści kosztem relacji rozmówców odbiorcy są aktywni w rozmowie

6 Model II Komunikacja jako gra w ping-ponga

7 Doradztwo i szkolenia Modele Komunikacja jako gra w ping-ponga odbiorca musi się dostosować aby odebrać komunikat podkreślenie wymiany ról nadawca-odbiorca oraz znaczenia informacji zwrotnej Słabości otoczenie nie jest stabilne podział ról jest płynny akcentowanie współzawodnictwa

8 Model III Komunikacja jako rozwiązywanie kalamburów

9 Doradztwo i szkolenia Modele Komunikacja jako rozwiązywanie kalamburów współpraca przy współtworzeniu wzajemnych obrazów w umyśle nadawcy i odbiorcy Słabości pomijanie różnorodności interpretacyjnej

10 Doradztwo i szkolenia Kalambury Potrzeba zrozumienia komunikatu partnera poza wykraczająca poza komunikację werbalną Partner jest najważniejszą osobą na świecie (lub odrobinę mniej ważną) Rozmowa ma charakter partnerski Zrozumienie komunikatu jest dla nas niezwykle istotna

11 Doradztwo i szkolenia Ping pong ( ) Komunikacja ma charakter rywalizacyjny (negocjacje, kłótnia) Treść komunikatu (informacje) są ważne Chcemy uzyskać określone korzyści w relacji z partnerem

12 Doradztwo i szkolenia Kręgle Istotne jest dotarcie z własnym komunikatem do odbiorcy Nie ma informacji zwrotnej Mamy dużą przewagę nad partnerem (władza lub informacje)

13 Doradztwo i szkolenia

14 Komunikacja jako sposób regulowania władzy. Praca własna

15 Doradztwo i szkolenia Komunikacja jako sposób podziału władzy

16 Doradztwo i szkolenia Objaśnienie rysunku powyżej

17 Doradztwo i szkolenia Analiza zdarzenia komunikacyjnego Forma/Konwencja Strategia Taktyka

18 Doradztwo i szkolenia Konwencja/Forma

19 Doradztwo i szkolenia Forma w rozmowie elementy otoczenia modyfikujące komunikat Forma fizyczna (FF) elementy fizyczne wpływające na komunikat rozmowa telefoniczna uniemożliwia obserwację partnera Nie możesz złamać FF, możesz złamać siebie wbrew FF. Forma konwencjonalna (FK) wpływ wynikający z umowy społecznej uwarunkowań kulturowych, lokalnych (np. rodzinnych) przyjętego zwyczaju Forma rozmowy (FR) wpływ wynikający z chwilowej sytuacji

20 Doradztwo i szkolenia Formy Forma rozmowy może być kształtowana przez rozmówców (ludzie różnią się w tym zakresie umiejętnościami) Formy fizyczna i konwencjonalna nie mogą być zmieniane w jednorazowym akcie Forma rozmowy nakłada się na formę konwencjonalną powodując chwilowe odchylenia jeśli jeden z partnerów kształtuje taką formę, drugi może ją przyjąć lub odrzucić Stale powtarzana forma rozmowy staje się formą konwencjonalną (staje się zwyczajem)

21 Doradztwo i szkolenia Formy Koszt przekroczenia konwencji – koszt jaki musi zapłacić rozmówca za przekroczenie konwencji dyskomfort emocjonalny potrzeba racjonalizacji podjętych działań Im większe przekroczenie konwencji tym większy dyskomfort emocjonalny Formę rozmowy można narzucić poprzez odegranie roli nie mieszczącej się w konwencji

22 Strategia

23 Doradztwo i szkolenia Rodzaje celów strategicznych w rozmowie A. Budowanie obrazu własnej osoby - pozycyjny/niepragmatyczny Podatny na manipulację Np. Fajny gość, sprawiedliwy ojciec B. Zrealizowanie celu pragmatycznego – aktywny i pragmatyczny C. Osiągnięcie pozycji decyzyjnej – pozycyjny i pragmatyczny Zdobycie władzy, która może być wykorzystana w przyszłości Np. Ekspert

24 Słuchanie

25 Doradztwo i szkolenia Aktywność w komunikacji W podczas komunikowania się: 9% czasu piszemy 16% czasu czytamy 30% czasu mówimy 45% czasu słuchamy

26 Doradztwo i szkolenia Słuchanie i słyszenie SłuchanieSłyszenie

27 Doradztwo i szkolenia Słuchanie Jest aktywnością (wymaga wysiłku) Jest umiejętnością Pozwala na: zdobywanie informacji rozwiązywanie problemów Błędy w słuchaniu

28 Doradztwo i szkolenia Cechy dobrego słuchacza zainteresowanie (obchodzi mnie to co mówisz) cierpliwość (wyciszenie i koncentracja) obiektywizm (odtworzenie sensu partnera) otwartość życzliwość wrażliwość wnikliwość

29 MOWA CIAŁA

30 Doradztwo i szkolenia ZainteresowanieZnudzenie

31 Doradztwo i szkolenia Pochylenie ciała w kierunku rozmówcy Utrzymywanie kontaktu wzrokowego Postawa otwarta Otwarte dłonie Ogólne rozluźnienie ciała Brak kontaktu wzrokowego ZainteresowanieZnudzenie

32 Doradztwo i szkolenia AgresjaLęk

33 Doradztwo i szkolenia Zawłaszczanie przestrzeni Nieprzyjemny wyraz twarzy Patrzy ponad głową rozmówcy Ściskanie dłoni w pięści Próba odzyskania utraconej przestrzeni Nerwowe ruchy Zasłanianie ust AgresjaLęk

34 BLOKOWANIE ROZMOWY

35 Doradztwo i szkolenia Komunikaty utrudniające rozmowę udzielanie rad, podawanie rozwiązań Nie przejmuj się tym, z wiekiem ci przejdzie. osądzanie lub ocenianie, występowanie z pozycji autorytetu Za bardzo się tym przejmujesz. Powinnaś bardziej wierzyć w siebie. uspokajanie, wspieranie, wyrażanie współczucia (umniejszanie ważności cudzych emocji) Nie ma się tym co martwić.

36 Doradztwo i szkolenia Komunikaty utrudniające rozmowę sondowanie, wypytywanie (poszukiwanie informacji ważnych jedynie dla słuchacza) Coś zacząłeś mówić o swojej żonie… Od kiedy się tak czujesz? interpretowanie, diagnozowanie, przyjmowanie roli wszechwiedzącego Sama sobie to wmówiłaś. Twoje zachowanie wskazuje na nierozwiązane konflikty emocjonalne z okresu dzieciństwa.


Pobierz ppt "KOMUNIKACJA INTERPERSONALNA CZĘŚĆ I Workshop dla Kierowników: kształtowanie kompetencji miękkich."

Podobne prezentacje


Reklamy Google