Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Opracowali: Łukasz Wasiak Mateusz Frydrycki

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Opracowali: Łukasz Wasiak Mateusz Frydrycki"— Zapis prezentacji:

1 Opracowali: Łukasz Wasiak Mateusz Frydrycki
Mowa ciała Opracowali: Łukasz Wasiak Mateusz Frydrycki

2 Komunkiacja niewerbalna
Jest to zespół niewerbalnych komunikatów nadawanych i odbieranych przez ludzi na wszystkich niewerbalnych kanałach jednocześnie. Informują one o podstawowych stanach emocjonalnych, intencjach, oczekiwaniach wobec rozmówcy, pozycji społecznej, pochodzeniu, wykształceniu, samoocenie i cechach charakteru. Komunikaty te nadawane są i odbierane najczęściej na poziomie nieświadomym, jednak mogą być również nadawane i odbierane świadomie.

3 Tendencje komunikacji niewerbalnej:
Tendencja afiliatywna, czyli na bliski dystans, dotyk, kontakt wzrokowy i uśmiech. Tendencja dominatywna, czyli wyprostowana pozycja, uniesiona głowa, szybka mowa i jednostronna komunikacja werbalna.

4 Komunikaty niewerbalne (1)
mimika - wyraz twarzy, stany emocjonalne, postawy; pantomimika - gesty, ilustracje wypowiedzi, ujawnianie zaangażowania w rozmowę; zachowania przestrzenne - sympatia/niechęć, pozycja społeczna; ton głosu, tempo mowy, intonacja, przerwy, chrząknięcia, stan emocjonalny; powierzchowność  - rodzaj ubrania, zegarki na rękę, kolczyki, makijaż, komórka, sygnety, buty, status, zawód;

5 Komunikaty niewerbalne (2)
budowa ciała - np. szerokie plecy, mała głowa, silne nogi, biodra wypięte do przodu, duże kości, cechy temperamentu i styl charakteru; postawa ciała - relacje interpersonalne, jak jesteśmy ustawieni do naszego odbiorcy; oczy - ruchy oczu, odruch źreniczny i wielkość źrenic, częstość mrugania, kierunek patrzenia, kontakt wzrokowy, wielkość oczu, ukierunkowanie uwagi, stan emocjonalny, przykrość-przyjemność, lubienie – nielubienie;

6 Postawa ciała Przez postawę ciała rozumie się odruchowy sposób utrzymywania ciała w pozycji stojącej. w tym sensie postawa ciała oznacza: to, jak ciało jest ustawione w relacji do innej osoby, czy grupy osób, np. postawa pochylona, postawa stojąca, siedząca oraz jak są ustawione względem siebie różne części ciała, np. noga nałożona na nogę, ręka w kieszeni;

7 Komunikaty wyrażane przez postawę ciała (1)
W postawach interpersonalnych – np. lubię – nie lubię, unikam itp. Także zwierzęta komunikują w ten sposób postawy wobec innego osobnika. W cechach osobowości – np. pewność siebie,  otwartość, potrzeby. W pozycji społecznej – pochodzenie społeczne, pozycja w hierarchii społecznej (zwłaszcza jeśli jest analizowana w kontekście postaw ciała rozmówców).

8 Komunikaty wyrażane przez postawę ciała (2)
W aktualnych stanach emocjonalnych –  lęk, poczucie bezpieczeństwa, rozluźnienie, napięcie. W cechach temperamentu.

9 Mowa ciała Mowa ciała- jest to termin z zakresu psychologii społecznej. Niekiedy używa się go jako synonimu komunikacji niewerbalnej, która jest jednak szerszym pojęciem. Obejmuje zwykłe takie komunikaty niewerbalne, jak: gesty i ruchy ciała, mimika, postawa i ukierunkowanie ciała, ruchy oczu i odruch źreniczny, sposób używania przestrzeni interpersonalnej i in.

10 Przykłady: Mężczyźni poprawiają krawat, aby poradzić sobie z poczuciem niepewności lub dyskomfortem psychicznym. Gest ten jest zbliżony do zakrywania dołka nadmostkowego.

11 Dotykamy szyi, gdy czujemy się nieswojo, targają nami wątpliwości lub czujemy się nieswojo.

12 Pocieranie czoła zwykle wskazuje na to, że dana osoba zmaga się z czymś lub doświadcza lekkiego bądź ciężkiego dyskomfortu psyhicznego.

13 Przykrywanie dołka nadmostkowego tłumi chwilowo poczucie braku bezpieczeństwa, dyskomfort emocjonalny, lęk lub niepokój. Bawienie się naszyjnikiem służy temu samemu celowi.

14 Blokowanie oczu jest wyraźną oznaką konsternacji, niedowierzania lub niezgody na coś.

15 Ludzie odchylają się od siebie podświadomie, gdy nie zgadzają się ze sobą, albo nie odpowiada im towarzystwo danej osoby.

16 Tylko 7 % informacji, które uzyskujemy w rozmowie czerpiemy ze słów, a aż 55 % z mowy ciała!

17 90% opinii o swoich rozmówcach ludzie kształtują w czasie pierwszych 90 sekund i rzadko zdarza się druga szansa, aby poprawić pierwsze wrażenie.

18 Dziękujemy za uwagę!


Pobierz ppt "Opracowali: Łukasz Wasiak Mateusz Frydrycki"

Podobne prezentacje


Reklamy Google