Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

TEORIA MOLTYLI CZYLI JAK SKUTECZNIE SIĘ KOMUNIKOWAĆ.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "TEORIA MOLTYLI CZYLI JAK SKUTECZNIE SIĘ KOMUNIKOWAĆ."— Zapis prezentacji:

1 TEORIA MOLTYLI CZYLI JAK SKUTECZNIE SIĘ KOMUNIKOWAĆ

2 PO PIERWSZE BĄDŹ DOBRYM SŁUCHACZEM
NAWIĄŻ KONTAKT WZROKOWY Wyrażasz wtedy swoją uwagę i troskę.

3 PO PIERWSZE BĄDŹ DOBRYM SŁUCHACZEM
ZWRACAJ UWAGĘ NA JĘZYK CIAŁA, TON GŁOSU I SŁOWA Możesz wyczytać więcej na temat osoby z jej wyrazu twarzy, gestów i ruchów niż z jej słów.

4 PO PIERWSZE BĄDŹ DOBRYM SŁUCHACZEM
ZRÓB MIEJSCE DLA CISZY Czasami nie trzeba zapełniać chwili słowami. Daj do zrozumienia, że jesteś dla swojego rozmówcy (męża/żony, dziecka, itp.).

5 PO PIERWSZE BĄDŹ DOBRYM SŁUCHACZEM
DOŁĄCZ DO ROZMÓWCY Zamiast przekazywać własne opinie, staraj się postawić w miejscu drugiej osoby i patrzeć z jej punktu widzenia.

6 PO PIERWSZE BĄDŹ DOBRYM SŁUCHACZEM
PARAFRAZUJ SŁOWA Najpierw wysłuchaj, później przemyśl to co usłyszałeś, i dodaj: „Czy to jest tak…”, albo „Czy dobrze zrozumiałem, że…”. CZAS NA PRZYKŁAD

7 PRZYKŁAD I „Mam po dziurki w nosie tej ciągłej krytyki”.
Właściwe podejście: „Czy dobrze Cię zrozumiałem, że nie wytrzymujesz mojej krytyki?”. Szkodliwe podejście: Sama też krytykujesz i jakoś ci to nie przeszkadza”.

8 PRZYKŁAD II „Boli mnie kiedy nie dotrzymujesz słowa”.
Właściwe podejście: „Rozumiem, chodzi ci o to, iż nie zawsze robię to, co obiecałam”. Szkodliwe podejście: A przesadzasz, nie wyolbrzymiaj”.

9 PO PIERWSZE BĄDŹ DOBRYM SŁUCHACZEM
POSTARAJ SIĘ WCZUĆ W MYŚLI ROZMÓWCY Spróbuj postawić się w jego miejscu. To, że potwierdzasz myśli rozmówcy, nie oznacza, iż się z nim zgadzasz. CZAS NA PRZYKŁAD

10 PRZYKŁAD „Męczy mnie ta cała niepewna sytuacja”. Właściwe podejście:
„To co teraz dzieje się między nami, męczy cię. Czy to chciałaś powiedzieć?”. Szkodliwe podejście: „Eee, nie jest tak źle”.

11 PO PIERWSZE BĄDŹ DOBRYM SŁUCHACZEM
POSTARAJ SIĘ WNIKNĄĆ W UCZUCIA ROZMÓWCY CZAS NA PRZYKŁAD

12 PRZYKŁAD „Ale się zestresowałem tym wypadkiem.
Dobrze, że nic nikomu się nie stało”. Właściwe podejście: „Wyobrażam sobie, jakie było to stresujące”. Szkodliwe podejście: Nie rozpamiętuj, już po sprawie”.

13 PO DRUGIE KORZYSTAJ Z ZASAD SKUTECZNEGO PRZEKAZU
KONTAKT WZROKOWY Patrz prosto w oczy, a nie na podłogę czy na jakiś inny element pomieszczenia.

14 PO DRUGIE KORZYSTAJ Z ZASAD SKUTECZNEGO PRZEKAZU
DOTYK FIZYCZNY (ZALEŻNIE OD SYTUACJI) Stwórz łączność pomiędzy wami poprzez wykorzystanie odpowiedniego dotyku.

15 PO DRUGIE KORZYSTAJ Z ZASAD SKUTECZNEGO PRZEKAZU
ODPOWIEDNIE FORMUŁOWANIE KOMUNIKATÓW Przyjmij odpowiedzialność za swoje myśli, uczucia i pragnienia, formułując zdania w pierwszej osobie (komunikat „ja”), a nie w drugiej (komunikat „ty”). CZAS NA PRZYKŁADY

16 PRZYKŁAD I Szkodliwe podejście: „Nie powinieneś wierzyć tym, którzy
wyłudzają pieniądze na ulicy”. Właściwe podejście: „Ja osobiście nie ufam osobom, które wyłudzają pieniądze na ulicy”.

17 PRZYKŁAD II Szkodliwe podejście:
„Ludzie tak czasami mają, że nie wiedzą czego chcą”. Właściwe podejście: „Ja mam tak czasami, że nie wiem czego chcę”.

18 PRZYKŁAD III Szkodliwe podejście:
„Powinnaś wiedzieć, jakie są zasady. W tym domu nie tylko ja mam obowiązki”. Właściwe podejście: „Wydaje mi się, że nie tylko ja mam obowiązki w tym domu”.

19 PO TRZECIE KORZYSTAJ Z TECHNIK ROZWIĄZYWANIA KONFLIKTÓW
FAKTY Nie generalizuj (np. „ty zawsze, ty nigdy…”, „oczywiście, jak zawsze, itp.). CZAS NA PRZYKŁAD

20 PRZYKŁAD Szkodliwe podejście: „Zawsze odchodzisz ode mnie, kiedy
próbuję z tobą rozmawiać”. Właściwe podejście: „Kiedy z tobą rozmawiałem odeszłaś ode mnie”.

21 PO TRZECIE KORZYSTAJ Z TECHNIK ROZWIĄZYWANIA KONFLIKTÓW
UCZUCIA Korzystaj pojedynczych słów na określanie swoich uczuć (np. jestem smutny, zły, szczęśliwy, przerażony, zraniony, itp.). CZAS NA PRZYKŁAD

22 PRZYKŁAD Właściwe podejście: „Kiedy rozmawiałem z tobą, a ty sobie
poszłaś, czułem się zraniony”. „Jak nie odbierasz telefonu to czuję się zaniepokojona”.

23 PO TRZECIE KORZYSTAJ Z TECHNIK ROZWIĄZYWANIA KONFLIKTÓW
OCZEKIWANIA Opisz jasno to, czego oczekujesz. Sformułuj swoje prośby tak, by były konkretne. Nie wypowiadaj ogólnych próśb. CZAS NA PRZYKŁAD

24 PRZYKŁAD Właściwe podejście:
„Bardzo cię proszę, byś wtedy, kiedy mówię do ciebie, nawet jeśli się nie zgadzasz, wysłuchał mnie, dopóki nie skończę. Byłbym ci za to bardzo wdzięczny”.

25 PO TRZECIE KORZYSTAJ Z TECHNIK ROZWIĄZYWANIA KONFLIKTÓW
DAWANIE Powiedz, co jesteś gotów dać. CZAS NA PRZYKŁAD

26 PRZYKŁAD Właściwe podejście:
„Jeśli jesteś zraniony albo dotknięty tym co powiedziałem, powiedz mi o tym. Na prawdę jestem otwarty do wysłuchania tego, co masz do powiedzenia”.

27 PO CZWARTE ZAUWAŻAJ ZALETY ROZMÓWCY
W ZALEŻNOŚCI OD SYTUACJI, WYPOWIADAJ PEŁNE MIŁOŚCI SŁOWA UZNANIA NA TEMAT CHARAKTERU I ZACHOWANIA. Postaraj się, aby twoje słowa były szczere, nie zaś wymuszone lub mające na celu manipulację. CZAS NA PRZYKŁAD

28 PRZYKŁAD Właściwe podejście: „Jestem bardzo dumny, że udało Ci się
uniknąć kolizji”. „Cenię w tobie twój optymizm”. „Podziwiam twoje wyczucie czasu”.

29 Skuteczna komunikacja jest
przede wszystkim nauką, którą poznajemy przez stosowanie podstawowych zasad. Później, po długotrwałym ćwiczeniu, staje się sztuką.

30 Tylko jeśli mamy komunikować się nieskutecznie, to po co
Można się komunikować skutecznie lub nieskutecznie. Tylko jeśli mamy komunikować się nieskutecznie, to po co to w ogóle robić? UWAGA! CZARNA DZIURA NIEZROZUMIENIA

31 Wykorzystaj zasady skutecznej komunikacji
Materiał został opracowany na podstawie rozdziału Wykorzystaj zasady skutecznej komunikacji w: „Gdy twoje dziecko jest gejem. Plan uzdrowienia rodziny” Richard Cohen, Wydawnictwo Światło-Życie 2009 Dziękuję za uwagę opracowała: Marta Franczak spec. public relations i doradca rodzinny


Pobierz ppt "TEORIA MOLTYLI CZYLI JAK SKUTECZNIE SIĘ KOMUNIKOWAĆ."

Podobne prezentacje


Reklamy Google