Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Nieciągłość Pojawia się nowa technologia Radykalna Innowacja Stopniowa innowacja Radykalna Innowacja.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Nieciągłość Pojawia się nowa technologia Radykalna Innowacja Stopniowa innowacja Radykalna Innowacja."— Zapis prezentacji:

1

2

3 Nieciągłość Pojawia się nowa technologia

4 Radykalna Innowacja Stopniowa innowacja Radykalna Innowacja

5 Przykład innowacji stopniowej - długopis

6 „Ostatnie tchnienie” starych technologii
Uważaj, na niedoszacowanie czasu (okres wyparcia starej technologii jest często dłuższy). Jeśli jesteś dinozaurem nie myśl, ze na trwałe poprawiłeś swoja pozycję „ostatnim tchnieniem”.

7 Dyfuzja innowacji

8 Dlaczego niektóre innowacje odnoszą sukces?
Kultura – Japończycy wymyślili broń palną przed Europejczykami, ale dla nich mecz był symbolem honoru. Czy skorzystałbyś z teleportacji, gdybyś musiał się rozebrać w miejscu publicznym? Dominujący standard – np. (autor: Christopher Sholes), im bardziej rozpowszechniony standard, tym trudniej go wyeliminować (lock-in). Tradycja i przyzwyczajenie – np. odrzucenie systemu metrycznego w USA. Polityka – np. wyścig zbrojeń jest zły, ale popierany przez rządy. Czynniki ekonomiczne – brak woli do zmiany. Preferencje konsumentów – np. VHS miał trzygodzinne kasety, a Beta jednogodzinne.

9

10 „Współczesne metody wyceny wartości przedsięwzięć gospodarczych prowadzą do notorycznego niedoszacowania wartości wiedzy” Intellectual Property and Innovation, Dutch Ministry of Economic Affairs, 2002.

11 Co to jest kapitał intelektualny?
„Kapitał intelektualny to wszystko to, co wiedzą pracownicy w firmie i co daje jej przewagę konkurencyjną, tzn. wiedza, informacja, IP i doświadczenia.” T. Stewart, 1997. „Kapitał intelektualny” to „całkowity kapitał przedsiębiorstwa odnoszący się do wiedzy w nim zawartej (Knowledge-based equity). Składają się na niego wiedza i doświadczenie pracowników, zaufanie klientów, marka, umowy, systemy informacyjne, procedury administracyjne, patenty, znaki handlowe i efektywność procesów”. International Federation of Accountants, The Measurement and Management of Intellectual Capital, IFAC, New York, NY, 1998.

12 Klasyfikacja aktywów niematerialnych
Aktywa Materialne (Bilansowe) Uwzględnione w bilansie (Goodwill) Tworzące wartość dodaną Pomocnicze O znaczeniu strategicznym Niematerialne Nie uwzględnione w bilansie Nie tworzące wartości dodanej Klasyfikacja aktywów niematerialnych Źródło: Balancing Accounts with Knowledge, Pilot Project, Report by KPMG, The Dutch Ministry of Economic Affairs, The Hague 1999

13 Struktura kapitału intelektualnego
Kapitał przedsiębiorstwa Kapitał Intelektualny K. Bilansowy K. Ludzki K. Strukturalny K. Klienta K. Organizacyjny K. Innowacji K. Procesów

14 Inwestycje w kapitał intelektualny

15 Miejsca powstawania kapitału intelektualnego
Inwestycje – wartość powiązana z kosztem nabycia Wytworzone wewnątrz (szczególnie modele biznesowe, np. rynki wymiany energii Enrona) Wytworzone przez otoczenie (np. rząd – deregulacja rynku)

16 W roku 1997 w badaniu przeprowadzonym przez firmę Ernst & Young
W roku 1997 w badaniu przeprowadzonym przez firmę Ernst & Young. Okazało się, że 35% decyzji zarządów firm było opartych na nie – finansowych wskaźnikach. 

17 Inwestycje w kapitał intelektualny
Badania – R&D (patenty, modele, pomysły) Procesy (IT, kultura organizacyjna) Markę, reputację (marketing) Kapitał ludzki (szkolenia) Jedyna koncepcja ekonomiczna, która zyskała powszechne uznanie w świecie: „Wartość aktywa (pasywa) jest determinowna przez oczekiwane korzyści (poświęcenia), które wygeneruje ...“ Milton Friedman

18 Wiedza organizacyjna i wiedza profesjonalna w firmie.
Źródło: opracowanie własne na podstawie koncepcji karla-Erika Sveiby’iego, Wiedza profesjonalna A B D C Wiedza organizacyjna

19 Zasoby -> STRATEGIA
…. a może STRATEGIA -> zasoby

20 Rodzaje strategii zarządzania wiedzą
Strategia ZW jako strategia ogólna firmy Strategia zarządzania zasobami intelektualnymi Strategia odpowiedzialności za samodoskonalenie się pracowników Strategia tworzenia wiedzy Strategia transferu wiedzy Strategia koncentracji na kliencie

21 Dziękujemy za uwagę


Pobierz ppt "Nieciągłość Pojawia się nowa technologia Radykalna Innowacja Stopniowa innowacja Radykalna Innowacja."

Podobne prezentacje


Reklamy Google