Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Cykl Produkcyjny Michał Drobot Proces realizacji gry.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Cykl Produkcyjny Michał Drobot Proces realizacji gry."— Zapis prezentacji:

1 Cykl Produkcyjny Michał Drobot Proces realizacji gry

2 Plan wykładu MetodologieMetodologie Zadania produkcyjneZadania produkcyjne Dobór metodologiiDobór metodologii

3 Metodologie Produkcja gryProdukcja gry Duże kosztaDuże koszta Duże ryzykoDuże ryzyko Mały margines błęduMały margines błędu Jeden błąd może przesądzić o sukcesie, a dobre pomysły nie zdarzają się codziennieJeden błąd może przesądzić o sukcesie, a dobre pomysły nie zdarzają się codziennie Duże zasoby ludzkieDuże zasoby ludzkie Multidyscyplinarne zawodyMultidyscyplinarne zawody

4 Metodologie Metodologie produkcji na ratunekMetodologie produkcji na ratunek Praca musi być koordynowana podczas każdej fazy projektu / etapu / eksperymentuPraca musi być koordynowana podczas każdej fazy projektu / etapu / eksperymentu Każda faza musi mieć jasno określone celeKażda faza musi mieć jasno określone cele Zespoły muszą być przypisane do konkretnej fazy / zadańZespoły muszą być przypisane do konkretnej fazy / zadań Harmonogramy muszą być spełnianeHarmonogramy muszą być spełniane Budżety muszą być utrzymaneBudżety muszą być utrzymane

5 Metodologie Metodologia produkcjiMetodologia produkcji Usystematyzowane procedury mające na celu osiągniecie założeń produkcyjnych przy spełnieniu określonego budżetu oraz harmonogramuUsystematyzowane procedury mające na celu osiągniecie założeń produkcyjnych przy spełnieniu określonego budżetu oraz harmonogramu Strukturyzacja, planowanie, kontrola pracyStrukturyzacja, planowanie, kontrola pracy Nie ma cudownej metodologiiNie ma cudownej metodologii Każdy projekt / faza / zadanie wymaga odrębnej analizy i użycia skrojonej na miarę metodologiiKażdy projekt / faza / zadanie wymaga odrębnej analizy i użycia skrojonej na miarę metodologii Różne : filozofie, narzędzia, możliwości, wymaganiaRóżne : filozofie, narzędzia, możliwości, wymagania

6 Metodologie MetodologieMetodologie Waterfall (Kaskadowy) – model liniowyWaterfall (Kaskadowy) – model liniowy Prototyping (Prototypowy) – model iteracyjnyPrototyping (Prototypowy) – model iteracyjny Incremental ( Inkrementacyjny ) – model liniowo iteracyjnyIncremental ( Inkrementacyjny ) – model liniowo iteracyjny Spiral (Spiralny) – model liniowo iteracyjnySpiral (Spiralny) – model liniowo iteracyjny RAD (Rapid Apllication Development) – model iteracyjnyRAD (Rapid Apllication Development) – model iteracyjny AGILE – zwinny developmentAGILE – zwinny development

7 Metodologie GDD Zespoły Zespoły Funkcjonalność Assety

8 Waterfall WaterfallWaterfall Sekwencyjny model produkcjiSekwencyjny model produkcji top bottom – wypełniane po kolei wszystkie fazy całej produkcjitop bottom – wypełniane po kolei wszystkie fazy całej produkcji Analiza wymagańAnaliza wymagań DesignDesign ImplementacjaImplementacja TestowanieTestowanie IntegracjaIntegracja SupportSupport

9 Waterfall WaterfallWaterfall Projekt jest dzielony w sekwencyjne fazyProjekt jest dzielony w sekwencyjne fazy Dopuszczalne nachodzenie się faz i okazjonalne powroty (ale tylko do poprzedniej fazy)Dopuszczalne nachodzenie się faz i okazjonalne powroty (ale tylko do poprzedniej fazy) Nacisk kładziony jest w jednym czasie naNacisk kładziony jest w jednym czasie na PlanowaniePlanowanie HarmonogramHarmonogram BudżetBudżet ImplementacjeImplementacje Projekt kontrolowany ściśle, dokumentacyjnieProjekt kontrolowany ściśle, dokumentacyjnie PotwierdzeniaPotwierdzenia Formalność zlecenia / odbioruFormalność zlecenia / odbioru Dokumentacja pod koniec i na początku każdej fazyDokumentacja pod koniec i na początku każdej fazy

10 Waterfall WaterfallWaterfall Metoda klasyczna, dużo planowania, późna część produkcyjnaMetoda klasyczna, dużo planowania, późna część produkcyjna Model linii produkcyjnejModel linii produkcyjnej Utrudnia odwracanie, re-designUtrudnia odwracanie, re-design Ciężkie do chwilowej oceny projektuCiężkie do chwilowej oceny projektu

11 Waterfall GDD Design Doc Produkcja QA Release Support

12 Waterfall Script Concept Level Design Assets Audio Tuning

13 Prototyping PrototypingPrototyping Tworzenie prototypówTworzenie prototypów Niekompletnych elementów produktu dających pogląd na właściwą wykonalnośćNiekompletnych elementów produktu dających pogląd na właściwą wykonalność proces pomocniczy mająca na celu ułatwić przygotowanie produkcji większych elementów wykonywanych przy użyciu standardowych metodologiiproces pomocniczy mająca na celu ułatwić przygotowanie produkcji większych elementów wykonywanych przy użyciu standardowych metodologii Zmniejsza ryzyko projektu poprzez podział na podzadania i ich ewaluacje w czasie rzeczywistymZmniejsza ryzyko projektu poprzez podział na podzadania i ich ewaluacje w czasie rzeczywistym Wersje testowe tworzone są w sposób iteracyjny by sprostać wymaganiom końcowego projektuWersje testowe tworzone są w sposób iteracyjny by sprostać wymaganiom końcowego projektu Umożliwiają zrozumienie podstaw problemu by uniknąć złego rozwiązaniaUmożliwiają zrozumienie podstaw problemu by uniknąć złego rozwiązania Prototypy czasem ewoluują w pełni działające systemyPrototypy czasem ewoluują w pełni działające systemy

14 Incremental IncrementalIncremental Celem jest redukcja ryzyka projektu poprzez podział na mniejsze segmentu ułatwiające łatwiejsze zarządzanie oraz przegląd projektuCelem jest redukcja ryzyka projektu poprzez podział na mniejsze segmentu ułatwiające łatwiejsze zarządzanie oraz przegląd projektu Używa metody liniowejUżywa metody liniowej Seria mini-kaskad (mini waterfalls)Seria mini-kaskad (mini waterfalls) Każdy segment jest wykonywany jako w pełni funkcjonalny waterfall – po jego skończeniu przechodzimy do kolejnego waterfallaKażdy segment jest wykonywany jako w pełni funkcjonalny waterfall – po jego skończeniu przechodzimy do kolejnego waterfalla Waterfall of waterfalls...Waterfall of waterfalls... System mini kaskad – ewolucja produktuSystem mini kaskad – ewolucja produktu Początkowa koncepcja jest ustalana na początku metodą waterfall, ewentualnie udoskonalana poprzez prototypowaniePoczątkowa koncepcja jest ustalana na początku metodą waterfall, ewentualnie udoskonalana poprzez prototypowanie

15 Spiral SpiralSpiral Metodologia łącząca zalety liniowego podejścia jak i iteracyjnegoMetodologia łącząca zalety liniowego podejścia jak i iteracyjnego Prototypowanie + waterfallPrototypowanie + waterfall Używany przy dużych, skomplikowanych projektach, posiadających duże ryzyko kosztówUżywany przy dużych, skomplikowanych projektach, posiadających duże ryzyko kosztów Celem jest zapewnienie wysokiej jakości produktu poprzez częste testy jakościowe prototypówCelem jest zapewnienie wysokiej jakości produktu poprzez częste testy jakościowe prototypów

16

17 Spiral SpiralSpiral Ustalenie wymogów produktuUstalenie wymogów produktu Ustalenie początkowego designuUstalenie początkowego designu Utworzenie pierwszego prototypuUtworzenie pierwszego prototypu Tworzenie nowego prototypuTworzenie nowego prototypu Ocena pierwszego prototypu pod względem słabości, pozytywnych cech, ryzykaOcena pierwszego prototypu pod względem słabości, pozytywnych cech, ryzyka Ustalenie wymagań nowego prototypuUstalenie wymagań nowego prototypu Planowanie i design nowego prototypuPlanowanie i design nowego prototypu Tworzenie i testowanie nowego prototypuTworzenie i testowanie nowego prototypu

18 RAD RADRAD Metodologia iteracyjna, z uwzględnieniem prototypówMetodologia iteracyjna, z uwzględnieniem prototypów Celem jest wysoka jakość przy małym nakładzie kosztów czasowychCelem jest wysoka jakość przy małym nakładzie kosztów czasowych Redukuje ryzyko poprzez segmentacje projektuRedukuje ryzyko poprzez segmentacje projektu Wykorzystuje istniejące narzędzia produkcyjne w celu tworzenia szybkich prototypów iteracyjnychWykorzystuje istniejące narzędzia produkcyjne w celu tworzenia szybkich prototypów iteracyjnych Nacisk położony na spełnienie norm funkcjonalnychNacisk położony na spełnienie norm funkcjonalnych Technologiczne jak i inżynieryjne aspekty są drugorzędneTechnologiczne jak i inżynieryjne aspekty są drugorzędne Nacisk na utrzymywanie terminów kosztem jakościNacisk na utrzymywanie terminów kosztem jakości Iteracyjnie tworzy produkt, nie odrzucając prototypówIteracyjnie tworzy produkt, nie odrzucając prototypów Dokumentacja jedynie wymagana do rozszerzania i supportu projektuDokumentacja jedynie wymagana do rozszerzania i supportu projektu

19 AGILE AGILEAGILE Grupa metodologii bazujących na iteracyjnej produkcji, gdzie rozwiązania problemów jak i cele iteracji powstają przy współudziale samoorganizujących się komórek zespołowychGrupa metodologii bazujących na iteracyjnej produkcji, gdzie rozwiązania problemów jak i cele iteracji powstają przy współudziale samoorganizujących się komórek zespołowych PromujePromuje Częste adaptacje oraz inspekcje projektuCzęste adaptacje oraz inspekcje projektu Naturalnych liderówNaturalnych liderów MentorówMentorów Samoorganizację i odpowiedzialność jednostkiSamoorganizację i odpowiedzialność jednostki Komunikację międzygrupowąKomunikację międzygrupową

20 AGILE AGILEAGILE Koncepcyjnie wykorzystywana przez liczne nowoczesne metodologieKoncepcyjnie wykorzystywana przez liczne nowoczesne metodologie Lean production (kanban)Lean production (kanban) SCRUMSCRUM XPXP Six SigmaSix Sigma Etc..Etc..

21 AGILE AGILE ManifestAGILE Manifest Poprzez wytwarzanie oprogramowania oraz pomaganie innym w tym zakresie odkrywamy lepsze sposoby realizowania tej pracy. W wyniku tych doświadczeń zaczęliśmy przedkładać: Jednostki i współdziałania między nimi nad procesy i narzędzia. Działające oprogramowanie nad dokładną dokumentację. Współpracę z klientem nad negocjację umów. Reagowanie na zmiany nad realizowanie planu.Poprzez wytwarzanie oprogramowania oraz pomaganie innym w tym zakresie odkrywamy lepsze sposoby realizowania tej pracy. W wyniku tych doświadczeń zaczęliśmy przedkładać: Jednostki i współdziałania między nimi nad procesy i narzędzia. Działające oprogramowanie nad dokładną dokumentację. Współpracę z klientem nad negocjację umów. Reagowanie na zmiany nad realizowanie planu. Oznacza to, że wprawdzie doceniamy to co wymieniono po prawej stronie, to jednak bardziej cenimy to co wymieniono po lewej.Oznacza to, że wprawdzie doceniamy to co wymieniono po prawej stronie, to jednak bardziej cenimy to co wymieniono po lewej.

22 AGILE AGILEAGILE Zadowolenie klienta przez częste dostarczenie działającej części produktuZadowolenie klienta przez częste dostarczenie działającej części produktu Działająca wersja często dostarczana (tygodnie)Działająca wersja często dostarczana (tygodnie) Działająca wersja jest miarą postępuDziałająca wersja jest miarą postępu Każda zmiana w projekcie jest pozytywnie odbierana (nawet późna)Każda zmiana w projekcie jest pozytywnie odbierana (nawet późna) Codzienna kooperacja części biznesowej z developerskąCodzienna kooperacja części biznesowej z developerską Najlepszą formą komunikacji jest rozmowa w 4 oczy (relokacja pracowników)Najlepszą formą komunikacji jest rozmowa w 4 oczy (relokacja pracowników) Projekty budowane dookoła zmotywowanych indywidualnych pracowników, którym należy ufaćProjekty budowane dookoła zmotywowanych indywidualnych pracowników, którym należy ufać Ciągłe przywiązanie do doskonałości technicznej jak i designerskiejCiągłe przywiązanie do doskonałości technicznej jak i designerskiej ProstotaProstota Samo-organizacjaSamo-organizacja Częste adaptacje do zmieniających się warunkówCzęste adaptacje do zmieniających się warunków

23 AGILE AGILE praktycznieAGILE praktycznie Iteracyjne, działające wersje vertical slices, ukazujące najważniejsze wprowadzone w czasie iteracji elementyIteracyjne, działające wersje vertical slices, ukazujące najważniejsze wprowadzone w czasie iteracji elementy Praca w cyklach – sprintach (2-4 tygodnie)Praca w cyklach – sprintach (2-4 tygodnie) Dynamiczna relokacja i wielozadaniowość zespołuDynamiczna relokacja i wielozadaniowość zespołu Na początku sprintu dochodzi do ogólnego spotkania mającego na celu ustalenie celu sprintuNa początku sprintu dochodzi do ogólnego spotkania mającego na celu ustalenie celu sprintu Dzienne spotkania umożliwiają łatwą, przekrojową komunikacjęDzienne spotkania umożliwiają łatwą, przekrojową komunikację Pod koniec każdego sprintu wersja jest oddawana klientowi do ocenyPod koniec każdego sprintu wersja jest oddawana klientowi do oceny

24 AGILE AGILE a produkcja gierAGILE a produkcja gier SCRUMSCRUM Coraz popularniejsza ogólna metodologia produkcji elementów, jak i całych systemówCoraz popularniejsza ogólna metodologia produkcji elementów, jak i całych systemów Lean ProductionLean Production Metodologia maksymalizacji wydajności produkcji zależnej (taśmowej), znajdująca zastosowanie w produkcji assetówMetodologia maksymalizacji wydajności produkcji zależnej (taśmowej), znajdująca zastosowanie w produkcji assetów

25 Zadania produkcyjne W czasie cyklu produkcyjnego dochodzi do wyróżnienia kilku zadań produkcyjnychW czasie cyklu produkcyjnego dochodzi do wyróżnienia kilku zadań produkcyjnych PreprodukcjaPreprodukcja DesignDesign EksperymentyEksperymenty Produkcja assetówProdukcja assetów Produkcja systemówProdukcja systemów Produkcja elementówProdukcja elementów …

26 Zadania produkcyjne Każde zadanie produkcyjne charakteryzuje się odmienną specyfikąKażde zadanie produkcyjne charakteryzuje się odmienną specyfiką PreprodukcjaPreprodukcja Natura iteracyjna, trudna do określeniaNatura iteracyjna, trudna do określenia DesignDesign Może dotyczyć mechaniki świata, levelu…Może dotyczyć mechaniki świata, levelu… Łatwość wyróżnienia poszczególnych elementówŁatwość wyróżnienia poszczególnych elementów SegmentacjaSegmentacja Długotrwały proces, często powtarzanyDługotrwały proces, często powtarzany EksperymentyEksperymenty Krótkotrwałe wysiłki części zespołu nad stworzenim/ integracją elementu o wysokim ryzykuKrótkotrwałe wysiłki części zespołu nad stworzenim/ integracją elementu o wysokim ryzyku Kosztowne, ryzykowneKosztowne, ryzykowne Musi być wykonane szybko oraz z możliwością ewaluacjiMusi być wykonane szybko oraz z możliwością ewaluacji SkalowalneSkalowalne

27 Zadania produkcyjne Każde zadanie produkcyjne charakteryzuje się odmienną specyfikąKażde zadanie produkcyjne charakteryzuje się odmienną specyfiką Produkcja assetówProdukcja assetów Proces zależnyProces zależny Modeler czeka na concept, concept czeka na skrypt itp..Modeler czeka na concept, concept czeka na skrypt itp.. Utrudnia działania dynamiczneUtrudnia działania dynamiczne Zmusza do produkcji taśmowejZmusza do produkcji taśmowej Asset po ukończeniu nie powinien ulegać poprawieAsset po ukończeniu nie powinien ulegać poprawie Produkcja systemówProdukcja systemów Wdrażanie dużych elementów gry (silnik, fizyka, renderer…)Wdrażanie dużych elementów gry (silnik, fizyka, renderer…) W zależności od poziomu skomplikowania, ryzyka, technologii zewnętrznejW zależności od poziomu skomplikowania, ryzyka, technologii zewnętrznej Bardzo zmienna charakterystykaBardzo zmienna charakterystyka

28 Dobór metodologii Każde zadanie produkcyjne wymaga odmiennego podejściaKażde zadanie produkcyjne wymaga odmiennego podejścia Zadania o wysokim poziomie ryzyka zmian powinny korzystać z metodologii typu AGILE bądź RADZadania o wysokim poziomie ryzyka zmian powinny korzystać z metodologii typu AGILE bądź RAD Zadania typowo produkcyjne wymuszają Waterfall (ewentualnie jego AGILE odmiany)Zadania typowo produkcyjne wymuszają Waterfall (ewentualnie jego AGILE odmiany) Globalna produkcja odbywa się zwykle wg pewnych ustaleńGlobalna produkcja odbywa się zwykle wg pewnych ustaleń WaterfallWaterfall Stosunkowo przestarzały, zbyt mało dynamicznyStosunkowo przestarzały, zbyt mało dynamiczny SpiralSpiral Dobry system łączący zasady organizacji z dynamiką pracyDobry system łączący zasady organizacji z dynamiką pracy

29 Dobór metodologii Każde zadanie produkcyjne wymaga odmiennego podejściaKażde zadanie produkcyjne wymaga odmiennego podejścia Zadania designerskieZadania designerskie Ze swojej powtarzalnej natury wymagają metodologii bazujących na iteracjach oraz prototypowaniuZe swojej powtarzalnej natury wymagają metodologii bazujących na iteracjach oraz prototypowaniu Zadania preprodukcyjneZadania preprodukcyjne Strukturalne metodologie iteracyjne, kombinacje, prototypowanie, RADStrukturalne metodologie iteracyjne, kombinacje, prototypowanie, RAD

30 Pytania ?


Pobierz ppt "Cykl Produkcyjny Michał Drobot Proces realizacji gry."

Podobne prezentacje


Reklamy Google