Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Projektowanie w cyklu życia oprogramowania Jarosław Kuchta Dokumentacja i Jakość Oprogramowania.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Projektowanie w cyklu życia oprogramowania Jarosław Kuchta Dokumentacja i Jakość Oprogramowania."— Zapis prezentacji:

1 Projektowanie w cyklu życia oprogramowania Jarosław Kuchta Dokumentacja i Jakość Oprogramowania

2 2/12 Projektowanie w cyklu życia oprogramowania Klasyczny cykl życia oprogramowania Analiza Projektowanie Implementacja Testowanie Pielęgnacja Planowanie

3 Dokumentacja i Jakość Oprogramowania 3/12 Projektowanie w cyklu życia oprogramowania Waga poszczególnych faz Analiza Projektowanie Implementacja Testowanie Pielęgnacja Układ niestabilny Analiza Projektowanie Implementacja Testowanie Pielęgnacja Układ stabilny Plan. Planowanie

4 Dokumentacja i Jakość Oprogramowania 4/12 Projektowanie w cyklu życia oprogramowania Projektowanie a analiza Analiza statyczna Analiza funkcjonalna Analiza dynamiczna Analiza behawioralna Projektowanie w dziedzinie problemu Projektowanie interfejsu użytkownika Projektowanie struktury danych Projektowanie architektury systemu SWS Analiza Projektowanie systemowe Projektowanie szczegółowe Specyfikowanie wymagań Planowanie modelowanie

5 Dokumentacja i Jakość Oprogramowania 5/12 Projektowanie w cyklu życia oprogramowania Specyfikowanie wymagań Cele: Cele: Określenie celu biznesowego projektu Określenie celu biznesowego projektu Identyfikacja wymagań (funkcjonalnych, niefunkcjonalnych) Identyfikacja wymagań (funkcjonalnych, niefunkcjonalnych) Alokacja wymagań do poszczególnych składników systemu informatycznego Alokacja wymagań do poszczególnych składników systemu informatycznego Aktywności: Aktywności: Określenie udziałowców projektu Określenie udziałowców projektu Pozyskiwanie wymagań Pozyskiwanie wymagań Walidacja wymagań Walidacja wymagań Produkt: Produkt: Specyfikacja Wymagań Systemowych Specyfikacja Wymagań Systemowych

6 Dokumentacja i Jakość Oprogramowania 6/12 Projektowanie w cyklu życia oprogramowania Analiza systemowa Cel: Cel: Osiągnięcie właściwego poziomu zrozumienia pomiędzy zespołem projektowym a klientem odnośnie tego co ma system robić Osiągnięcie właściwego poziomu zrozumienia pomiędzy zespołem projektowym a klientem odnośnie tego co ma system robić Aktywności: Aktywności: Analizowanie wymagań systemowych Analizowanie wymagań systemowych Modelowanie wymaganego systemu Modelowanie wymaganego systemu Prototypowanie systemu Prototypowanie systemu Produkt: Produkt: Złożony model systemu w dziedzinie problemu Złożony model systemu w dziedzinie problemu

7 Dokumentacja i Jakość Oprogramowania 7/12 Projektowanie w cyklu życia oprogramowania Aspekty analizy Aspekt statyczny Aspekt statyczny Analiza struktury systemu: elementów składowych (klas, obiektów), ich właściwości i relacji między nimi Analiza struktury systemu: elementów składowych (klas, obiektów), ich właściwości i relacji między nimi Aspekt funkcjonalny Aspekt funkcjonalny Analiza funkcjonalności systemu: funkcji udostępnianych przez system dla użytkowników lub innych systemów Analiza funkcjonalności systemu: funkcji udostępnianych przez system dla użytkowników lub innych systemów Aspekt behawioralny Aspekt behawioralny Analiza zachowania systemu i jego elementów składowych: ich reakcji na zdarzenia pochodzące od użytkowników lub innych systemów Analiza zachowania systemu i jego elementów składowych: ich reakcji na zdarzenia pochodzące od użytkowników lub innych systemów Aspekt dynamiczny Aspekt dynamiczny Analiza relacji w czasie i zmian czasowych zachodzących w systemie i pomiędzy systemem a jego użytkownikami lub innymi systemami Analiza relacji w czasie i zmian czasowych zachodzących w systemie i pomiędzy systemem a jego użytkownikami lub innymi systemami

8 Dokumentacja i Jakość Oprogramowania 8/12 Projektowanie w cyklu życia oprogramowania Modele analityczne Model klas i obiektów (a.statyczny) Model klas i obiektów (a.statyczny) Model przypadków użycia (a.funkcjonalny) Model przypadków użycia (a.funkcjonalny) Model kolaboracji (a.funkcjonalny) Model kolaboracji (a.funkcjonalny) Model przepływu danych (a.funkcjonalny) Model przepływu danych (a.funkcjonalny) Model czasowy (a.dynamiczny) Model czasowy (a.dynamiczny) Model przejść stanów (a.behawioralny) Model przejść stanów (a.behawioralny) Model aktywności (a.funkcjonalny, behawioralny, dynamiczny) Model aktywności (a.funkcjonalny, behawioralny, dynamiczny)

9 Dokumentacja i Jakość Oprogramowania 9/12 Projektowanie w cyklu życia oprogramowania Cele projektowania Projektowanie systemowe Projektowanie systemowe Określenie zgrubnej struktury systemu dla zrozumienia jak system ma być zrealizowany Określenie zgrubnej struktury systemu dla zrozumienia jak system ma być zrealizowany Projektowanie szczegółowe Projektowanie szczegółowe Określenie szczegółowej struktury systemu dla ułatwienia poprawnej implementacji projektu Określenie szczegółowej struktury systemu dla ułatwienia poprawnej implementacji projektu

10 Dokumentacja i Jakość Oprogramowania 10/12 Projektowanie w cyklu życia oprogramowania Aspekty projektowania Projektowanie w dziedzinie problemu Projektowanie w dziedzinie problemu Odwzorowanie modelu analitycznego w zbiór klas, obiektów, ich właściwości, relacji i funkcjonalności możliwych do zrealizowania w systemie informatycznym Odwzorowanie modelu analitycznego w zbiór klas, obiektów, ich właściwości, relacji i funkcjonalności możliwych do zrealizowania w systemie informatycznym Projektowanie interfejsu użytkownika Projektowanie interfejsu użytkownika Zaprojektowanie klas, obiektów, ich właściwości, relacji i funkcjonalności niezbędnych do komunikacji pomiędzy systemem informatycznym a jego użytkownikami Zaprojektowanie klas, obiektów, ich właściwości, relacji i funkcjonalności niezbędnych do komunikacji pomiędzy systemem informatycznym a jego użytkownikami Projektowanie struktury danych Projektowanie struktury danych Zaprojektowanie klas, obiektów, ich właściwości, relacji i funkcjonalności niezbędnych do przechowywania danych przez system Zaprojektowanie klas, obiektów, ich właściwości, relacji i funkcjonalności niezbędnych do przechowywania danych przez system Projektowanie architektury systemu Projektowanie architektury systemu Określenie elementów składowych systemu tworzących jego fizyczną strukturę Określenie elementów składowych systemu tworzących jego fizyczną strukturę

11 Dokumentacja i Jakość Oprogramowania 11/12 Projektowanie w cyklu życia oprogramowania Produkty projektowania Projekt architektury systemu Projekt architektury systemu Projekt interfejsu użytkownika Projekt interfejsu użytkownika Projekt struktury danych Projekt struktury danych Projekt struktury klas Projekt struktury klas

12 Dokumentacja i Jakość Oprogramowania 12/12 Projektowanie w cyklu życia oprogramowania Literatura Pressman R.S., Software engineering. A practitioners approach, McGraw-Hill, International Edition, 1992 Pressman R.S., Software engineering. A practitioners approach, McGraw-Hill, International Edition, 1992


Pobierz ppt "Projektowanie w cyklu życia oprogramowania Jarosław Kuchta Dokumentacja i Jakość Oprogramowania."

Podobne prezentacje


Reklamy Google