Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Czy młodzież żyje zdrowo? Nasza codzienność to: Wiele godzin spędzonych codziennie przed komputerem lub telewizorem. Jedzenie chipsów, pizzy, frytek,

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Czy młodzież żyje zdrowo? Nasza codzienność to: Wiele godzin spędzonych codziennie przed komputerem lub telewizorem. Jedzenie chipsów, pizzy, frytek,"— Zapis prezentacji:

1

2

3 Czy młodzież żyje zdrowo? Nasza codzienność to: Wiele godzin spędzonych codziennie przed komputerem lub telewizorem. Jedzenie chipsów, pizzy, frytek, hamburgerów, picie słodkich napojów. Brak aktywności fizycznej Myślimy, że mamy wielkiego wroga. Jest nim czapka i szalik. Zbyt mała ilość snu.

4 Dlaczego powinniśmy zdrowo żyć? Chory organizm nie działa prawidłowo. Stajemy się bardziej nerwowi i rozchwiani psychicznie. Długie okresy nadmiernego obciążenia psychicznego mogą osłabić system odpornościowy i spowodować nawroty przeziębień, kaszlu oraz gryp. Trudno nam radzić sobie z trudami codziennego życia.

5

6 Zdrowe odżywianie To spożywanie substancji korzystnych dla zdrowia. Ma ono zapewnić: utrzymanie zdrowia lub jego poprawę; zmniejszenie ryzyka wystąpienia otyłości, nowotworów, chorób serca.

7 Zdrowe odżywianie Zasady zdrowego odżywiania ukazuje Powinniśmy spożywać najwięcej składników znajdujących się w dolnej części piramidy, nie zapominając o wodzie i aktywności fizycznej.

8 Zdrowe odżywianie Produkty tej grupy znajdują się na najwyższym piętrze piramidy, tzn. że powinniśmy je spożywać bardzo rzadko. Zaliczamy tu następujące produkty: tłuszcze słodycze, chipsy i inne słone przekąski, napoje gazowane, kawa i herbata.

9 Zdrowe odżywianie Są źródłem żelaza, protein, dostarczają niacynę i tiaminę. Zaliczamy tu: mięsa (czerwonego mięsa powinniśmy zjadać najmniej) drób ryby chude wędliny Ilość wymaganych dziennych porcji: 2

10 Zdrowe odżywianie Są podstawowym źródłem wapnia budującym kości i zęby. Nabiał dostarcza również witaminę D, A, B12, białko, potas, fosfor i niacynę. Zaliczamy tu następujące produkty: mleko jogurt, maślankę, kefir sery budynie koktajle masło Ilość potrzebnych dziennych porcji: 4

11 Zdrowe odżywianie Są źródłem witamin, minerałów i błonnika. Odgrywają kluczową rolę w diecie. Poprawiają funkcjonowanie jelit. źródła witaminy A: pomidory i pomarańczowe owoce np. morele, mango źródła witaminy C: owoce cytrusowe i ich soki, kiwi, truskawki, pomidory źródła kwasu foliowego: pomarańcze i ich soki źródła potasu: banany, suszone owoce Ilość potrzebnych dziennych porcji: 2

12 Zdrowe odżywianie Są źródłem witamin, minerałów i błonnika. Odgrywają kluczową rolę w diecie. źródła witaminy A: marchew, słodkie ziemniaki, dynie, szpinak, rzepa źródła witaminy C: brokuły, papryka, ziemniaki, sałata, rzepa, szpinak źródła kwasu foliowego: fasola, groszek, orzeszki ziemne, szpinak, sałata źródła potasu: pieczone ziemniaki, gotowany szpinak, fasola Ilość potrzebnych dziennych porcji: 3

13 Zdrowe odżywianie Są doskonałym źródłem węglowodanów i błonnika. Produkty zbożowe zawierają żelazo, witaminę E i B. Zaliczamy tu następujące produkty: pieczywo gruboziarniste, z pełnego ziarna, płatki zbożowe kasze makaron herbatniki oraz potrawy z mąki i zbóż, naleśniki, kluski Ilość potrzebnych dziennych porcji: 6

14 Aktywność fizyczna U podstawy piramidy znajduje się aktywność fizyczna. Zaliczamy do niej zarówno zajęcia w ramach wychowania fizycznego, SKS-ów i prowadzone w klubach sportowych, jak biegi, gra w piłkę nożną, ręczną, siatkówkę, koszykówkę itp. Możemy także jeździć na rowerze, hulajnodze i rolkach. Aktywnością fizyczną są również spacery, prace domowe, a nawet wchodzenie po schodach.

15 Aktywność fizyczna Instytut Żywności i Żywienia w ramach Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy projektu edukacyjnego „Zachowaj Równowagę” opracował piramidy aktywności fizycznej dla dzieci i młodzieży. Zalecenia dla młodzieży: Ogranicz oglądanie telewizji i korzystanie z komputera. 2-3 razy w tygodniu wykonuj ćwiczenia rozwijające siłę i wytrzymałość, rozciągające, kształtujące estetykę ruchu. 3-5 razy w tygodniu rekreacja na obiektach sportowych, jazda na rowerze, biegi. Codzienne spacery, chodzenie po schodach, prace domowe.

16 Odpoczynek Zazwyczaj śpimy zbyt mało czasu, dlatego w szkole jesteśmy przemęczeni i mało aktywni. Odpowiedni odpoczynek jest równie ważny jak prawidłowe odżywianie i aktywność fizyczna. Chodzi tu zarówno o odpoczynek podczas dnia, jak i odpowiednia ilość snu.

17 Odpoczynek Badacze z Columbia University Medical Center przebadali 15,5 tysiąca nastolatków. Doszli do wniosku, że mała ilość snu może doprowadzić do depresji i myśli samobójczych. Okazało się, że nastolatki, które szły spać po północy, były narażone na depresję bardziej niż te, które położyły się do łóżka przed 22. W przypadku nastolatków, które przesypiały mniej niż pięć godzin, ryzyko depresji wzrastało aż do 71%

18 Higiena osobista To wszystkie czynności pielęgnacyjne, dzięki którym człowiek utrzymuje czystość. Do higieny osobistej człowieka należy: higiena skóry, która obejmuje: systematyczną pielęgnację i utrzymywanie czystości, hartowanie i odpowiedni ubiór; higiena jamy ustnej; higiena intymna;

19 Higiena osobista Głównym celem higieny osobistej jest: usunięcie z powierzchni ciała zanieczyszczeń, takich jak: kurz, pył, bakterie, pot i łój oraz złuszczony naskórek zapobieganie infekcjom skóry i całego organizmu regulacja funkcji układu krwionośnego, pracy serca, układu nerwowego, oraz zapewnienie dobrego snu

20 Ubiór Odpowiedni ubiór jest bardzo ważny dla naszego organizmu. Nie chodzi tu oczywiście o modne czy eleganckie ubranie. Owszem jest ono ważne dla naszej psychiki, ale bardziej istotne jest dostosowanie naszego ubioru do pogody i temperatury. Przegrzanie lub wychłodzenie organizmu zmniejsza jego odporność na działanie drobnoustrojów chorobotwórczych

21 Radość życia Nie każdy potrafi czerpać radość z życia. A przecież nie jest to wcale takie trudne. Naucz się doceniać to co masz Gdy dopadną cię przykre myśli, pomyśl o czymś pozytywnym Świętuj sukcesy z przyjaciółmi i rodziną Nie zapominaj o uśmiechu każdego dnia

22 Stres Żyjąc zdrowo stajemy się odporni na stres. Znacznie lepiej radzimy sobie w trudnych sytuacjach. Czynnikami bezpośrednio łagodzącymi stres są: regularny odpoczynek spożywanie w regularnych odstępach czasu zbilansowanych posiłków unikanie nadmiernych ilości kofeiny i alkoholu regularne ćwiczenia fizyczne praktykowanie technik relaksacyjnych np. joga

23 Stres W walce ze stresem pomagają również nasi czworonożni przyjaciele. Głaskanie psa czy kota bardzo pomaga w odprężeniu się. Nie bez znaczenia są również spacery w psem.

24 Dlaczego stres jest niebezpieczny? Organizm reaguje na stres walką lub poddaniem się. Działanie stresu na organizm Adrenalina powoduje w organizmie osoby zestresowanej wzrost ciśnienia krwi i pobudza przechodzenie do niej kwasów tłuszczowych i glukozy Ze względu na zwiększone dostawy krwi do mięśni redukowane jest dostarczanie krwi do układu pokarmowego Powoduje to uczucie ściskania w żołądku Osobom długo przebywającym w stresie grozi zawał i choroba wieńcowa ze względu na dużą zawartość we krwi lipidów i blokującego naczynia krwionośne cholesterolu

25 Stres Poziom stresu musi być kontrolowany przez nas samych. Nie możemy dopuszczać zbyt do wysokiego poziomu stresu, który powoduje zaburzenia koncentracji, koordynacji ruchowej i może być przyczyną groźnych chorób. Jego niedobór bywa przyczyną nudy i uczucia bezsensowności.

26 Autor prezentacji Piotr Mączka Gimnazjum im. Jana Pawła II w Pisarzowicach, klasa 1b Źródła : 1.Informacje: Czy wiemy co jeść? Co pomaga a co szkodzi, Przegląd Reader’s Digest Ogólne wiadomości z towaroznawstwa, Halina Rawdanowicz, WSiP zdrowe-zywienie.wieszjak.polki.pl - autorzy: Zebrała Beata Jasina-Wojtalak program: „Zachowaj Równowagę” tml zycia 2.Grafika: Obrazy wyszukane za pomocą gogle.pl Strony pobierania: ecopiekno.blogspot.com; turza.eprzedszkola.pl; eustoma.pinger.pl; nussia pinger.pl; raflix.pl; zdrowe-zywienie.wieszjak.polki.pl; polki.pl; gifyagusi.pl; gify.magazynek.org/?dir=Alfabet/R%C3%B3%C5%BCne/Cyfry/Cyfry%207; zwierzosfera.pl; solidarnosc-pocztapolska-opole.home.pl; izaopsach.blogspot.com; urodaizdrowie.pl; turbocharged.us.com; wsdts.pl; tescomagazyn.pl; kaszkazmlekiem.wordpress.com; 3.Muzyka: - autor Shakira feat Rihanna tytuł: Can't Remember to Forget You


Pobierz ppt "Czy młodzież żyje zdrowo? Nasza codzienność to: Wiele godzin spędzonych codziennie przed komputerem lub telewizorem. Jedzenie chipsów, pizzy, frytek,"

Podobne prezentacje


Reklamy Google