Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

PROGRAM SKLEPIKI SZKOLNE – ZDROWA REAKTYWACJA organizator: Fundacja Banku Ochrony Środowiska ZASADY ZDROWEGO ODŻYWIANIA.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "PROGRAM SKLEPIKI SZKOLNE – ZDROWA REAKTYWACJA organizator: Fundacja Banku Ochrony Środowiska ZASADY ZDROWEGO ODŻYWIANIA."— Zapis prezentacji:

1 PROGRAM SKLEPIKI SZKOLNE – ZDROWA REAKTYWACJA organizator: Fundacja Banku Ochrony Środowiska ZASADY ZDROWEGO ODŻYWIANIA

2 Co to jest zdrowe odżywianie? Zdrowe odżywianie to dostarczenie w odpowiednim czasie odpowiedniej ilości i jakości składników pokarmowych (białek, cukrów, tłuszczy, witamin, składników mineralnych) niezbędnych do harmonijnego rozwoju i funkcjonowania organizmu ludzkiego.

3 Konsekwencje złych nawyków żywieniowych Złe nawyki żywieniowe stają się przyczyną występowania wielu chorób: próchnicy zębów otyłości cukrzycy miażdżycy chorób serca i naczyń krwionośnych nadciśnienia tętniczego anoreksji, bulimii

4 Podstawowe zasady zdrowego odżywiania. Aby czuć się dobrze i wyglądać pięknie przez lata – należy jeść mądrze. Pamiętaj, że każda, nawet mała zmiana na lepsze jest pożyteczna. Przestrzeganie kilku podstawowych zasad może pomóc Ci zmienić swój sposób odżywiania.

5 Urozmaicona dieta Urozmaicona dieta jest najlepszym sposobem dostarczenia wszystkich niezbędnych składników odżywczych dla prawidłowego funkcjonowania organizmu. Oznacza to spożywanie w ciągu dnia produktów wchodzących w skład wszystkich podstawowych grup żywności: produktów zbożowych mleka i przetworów mlecznych warzyw i owoców mięsa, ryb, drobiu, wędlin i jaj tłuszczu (w ograniczonej ilości) 1

6 PIRAMIDA ZDROWEGO ŻYWIENIA codziennie warzywa: bez ograniczeń owoce: 2 – 3 razy dziennie 1 – 3 razy dziennie 2 razy dziennie 3 – 4 razy w miesiącu

7 Produkty zbożowe z pełnego przemiału – główne źródło energii W codziennej diecie dzieci i młodzieży, zgodnie z zaleceniami prawidłowego żywienia powinny dominować: produkty zbożowe wyprodukowane z mąk gruboziarnistych (z grubego przemiału), kasze niełuskane (np. kasza gryczana, jęczmienna). 2

8 Ograniczaj spożycie tłuszczów, w szczególności zwierzęcych. Osoby zdrowe powinny spożywać tłuszcze w umiarkowanej ilości. Tłuszcze zwierzęce trzeba zastąpić olejami (rzepakowym, sojowym) i oliwą z oliwek. Zmniejszenie spożycia tłuszczu można osiągnąć poprzez ograniczenie spożycia żywności typu fast food (np. frytki, pizza) i chipsów (zawartość tłuszczu: 33-48%). 3

9 Chude mięso i wędliny oraz ryby – źródło wartościowego białka Zarówno ryby jak i drób są dobrymi źródłami białka, które jest jednym z podstawowych budulców naszego organizmu. Zasady obowiązujące przy wyborze produktów mięsnych: mięso tzw. czerwone (wołowina, wieprzowina, baranina) powinno być zastępowane drobiem (bez skóry) i rybami (gł. morskimi), zaleca się spożywanie chudych wędlin, z przewagą drobiowych, ryby, gł. morskie powinny być spożywane 2-3 razy w tygodniu. 4

10 Warzywa i owoce w każdym posiłku Warzywa i owoce powinny być spożywane kilka razy dziennie w ramach głównych posiłków i pojadania. Spożycie warzyw powinno być większe niż owoców, ponieważ owoce zawierają więcej cukrów prostych i są bardziej kaloryczne. 5

11 Mleko i przetwory mleczne niezbędne w żywieniu dzieci i młodzieży. Mleko i przetwory mleczne powinny być spożywane codziennie. Młodzież i dzieci w wieku szkolnym powinny wypijać codziennie 2-3 szklanki mleka. Wskazane jest częściowe zastępowanie mleka napojami fermentowanymi (jogurtem, kefirem, zsiadłym mlekiem, maślanką), twarogiem lub serkami homogenizowanymi. 6

12 Ograniczaj spożycie cukru, słodyczy, słodkich napojów. Szkodliwość cukru polega na: szybkiej przemianie w tłuszcz, co jest przyczyna powstania nadwagi i otyłości, dostarczeniu organizmowi jedynie, tzw. pustych kalorii, przyczynianiu się do rozwoju próchnicy zębów, 7

13 Pij codziennie odpowiednią ilość wody. Codziennie powinno się wypijać około 2 litrów płynów. Szczególnie polecane są: woda mineralna, herbatki ziołowe i niesłodzone soki owocowe. 8

14 Ograniczaj spożycie słonych produktów. Sól jest składnikiem wielu przetworzonych produktów spożywczych dlatego należy pamiętać, że jest jej sporo w wędlinach, konserwach oraz innych gotowych produktach. Unikaj kupowania potraw solonych: chipsów, solonych orzeszków i krakersów. 9

15 Bądź codziennie aktywny fizycznie. Ruch korzystnie wpływa na sprawność i prawidłową sylwetkę. 10

16 PROGRAM SKLEPIKI SZKOLNE – ZDROWA REAKTYWACJA organizator: Fundacja Banku Ochrony Środowiska MODA NA ZDROWIE

17 PROGRAM SKLEPIKI SZKOLNE – ZDROWA REAKTYWACJA organizator: Fundacja Banku Ochrony Środowiska Prezentacja wykonana przez zespół realizujący program Sklepiki szkolne – zdrowa reaktywacja. Wiadomości ze strony Instytutu Żywności i Żywienia. Grafika z internetu. Dziękujemy za uwagę


Pobierz ppt "PROGRAM SKLEPIKI SZKOLNE – ZDROWA REAKTYWACJA organizator: Fundacja Banku Ochrony Środowiska ZASADY ZDROWEGO ODŻYWIANIA."

Podobne prezentacje


Reklamy Google