Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pokarm, który jesz, powinien ci dostarczyć wszystkiego, co niezbędne jest do życia i wzrostu. Aby być silnym i zdrowym, musisz jeść różne potrawy, ponieważ

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Pokarm, który jesz, powinien ci dostarczyć wszystkiego, co niezbędne jest do życia i wzrostu. Aby być silnym i zdrowym, musisz jeść różne potrawy, ponieważ"— Zapis prezentacji:

1

2 Pokarm, który jesz, powinien ci dostarczyć wszystkiego, co niezbędne jest do życia i wzrostu. Aby być silnym i zdrowym, musisz jeść różne potrawy, ponieważ zawierają one rozmaite składniki potrzebne twojemu organizmowi. Organizm czerpie z jedzenia całą energię, potrzebną do pracy i zabawy, dlatego w ciągu dnia należy jeść regularnie posiłki.

3

4 1. Jedz codziennie różne produkty z każdej grupy uwzględnionej w piramidzie. 2. Bądź codziennie aktywny fizycznie - ruch korzystnie wpływa na sprawność i prawidłową sylwetkę. 3. Źródłem energii w twojej diecie powinny być głównie produkty znajdujące się w podstawie piramidy (na dole). 4. Spożywaj codziennie przynajmniej 3-4 porcje mleka lub produktów mlecznych takich jak jogurty, kefiry, maślanka, sery. 5. Jedz codziennie 2 porcje produktów z grupy – mięso, ryby, jaja. Uwzględniaj też nasiona roślin strączkowych. 6. Każdy posiłek powinien zawierać warzywa lub owoce. 7. Ograniczaj spożycie tłuszczów, w szczególności zwierzęcych. 8. Ograniczaj spożycie cukru, słodyczy, słodkich napojów. 9. Ograniczaj spożycie słonych produktów, odstaw solniczkę. 10. Pij codziennie odpowiednią ilość wody.

5 Składniki budulcowe Białko Składniki mineralne Niektóre kwasy tłuszczowe Składniki energetyczne Węglowodany tłuszcze Składniki regulujące Witaminy Składniki mineralne

6 Węglowodany (cukry i skrobie) – wykorzystywane są głównie jako źródło energii. Występują one w chlebie, ryżu, ziemniakach, makaronie oraz w różnych owocach i warzywach. Białka – niezbędne dla wzrostu, utrzymania w zdrowiu oraz regeneracji części ciała, a także do wzmocnienie mięśni i kości. Występują one w większości mięs i ryb, produktach mlecznych oraz niektórych warzywach. Oleje i tłuszcze – dostarczają naszemu organizmowi niewielkich ilości energii i minerałów budulcowych. Najzdrowsze są oleje roślinne. Zbyt duża ilość tłuszczów zwierzęcych, zwłaszcza tłustych mięs, nie sprzyja zdrowiu.

7 Makroelementy - wapń, fosfor, potas, magnez, chlor, siarka, sód Mikroelementy - żelazo, cynk, miedź, molibden, jod, mangan, kobalt, fluor, selen, chrom

8 Witaminy i minerały - niezbędne do przeprowadzania wielu procesów życiowych. Wapń na przykład zapewnia mocne kości i zęby, a żelazo jest istotnym składnikiem krwi. Występują one licznie w świeżych owocach i warzywach.

9 Podstawową zasadą zdrowego odżywiania jest różnorodność spożywanych produktów, w celu dostarczenia organizmowi energii i wszystkich niezbędnych składników odżywczych.

10 Dostarczanie organizmowi zbyt mało produktów pokarmowych może prowadzić do niedożywienia. Zbyt duża ilość lub nieodpowiednie pożywienie może powodować nadwagę lub otyłość.

11 Rekomendacje Światowej Organizacji Zdrowia dotyczące odżywiania: Osiągnięcie odpowiedniego bilansu energetycznego i zdrowej wagi Ograniczenie spożycia tłuszczów jako źródła energii, zastąpienie tłuszczów nasyconych tłuszczami nienasyconymi oraz eliminacja kwasów tłuszczów trans Zwiększenie spożycia warzyw i owoców, roślin strączkowych, produktów pełnoziarnistych, orzechów Zmniejszenie spożycia cukrów prostych Zmniejszenie spożycia soli (sodu), spożywanie tylko soli jodowanej

12 zdrowego-odzywiania WAŻNE I CIEKAWE – Ludzkie ciało – Steve Parker, Wydawnictwo SBM, 2010 r. Twój Świat. Encyklopedia dla dzieci – Angela Wilkes, Delta


Pobierz ppt "Pokarm, który jesz, powinien ci dostarczyć wszystkiego, co niezbędne jest do życia i wzrostu. Aby być silnym i zdrowym, musisz jeść różne potrawy, ponieważ"

Podobne prezentacje


Reklamy Google