Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Zdrowy Styl Życia Żyj Zdrowo. Menu Główne Otyłość wśród dzieci Ciekawostki Życie bez papierosa.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Zdrowy Styl Życia Żyj Zdrowo. Menu Główne Otyłość wśród dzieci Ciekawostki Życie bez papierosa."— Zapis prezentacji:

1 Zdrowy Styl Życia Żyj Zdrowo

2 Menu Główne Otyłość wśród dzieci Ciekawostki Życie bez papierosa

3 Bez Senność Białe Noce Latem Letnie noce są zazwyczaj krótkie, wilgotne, duszne i gorące. W lecie wiele osób ma problem z zasypianiem. A gdy wreszcie zasną bywa, że budzą się każdej nocy bez żadnej przyczyny o tej samej porze i przewracając się z boku na bok czekają na sen. Upały, światło, temperatura otoczenia i duszne powietrze przeszkadza w zasypianiu. Negatywnie na sen wpływa również zmiana klimatu, wydarzenia emocjonalne np. wyjazd, kłopoty rodzinne, stany lękowe, depresja. Kłopoty ze snem powodują niektóre schorzenia np.serca, wątroby.nerek, trzustki, płuc i przewodu pokarmowego. Bezsenność może być oznaką braku witamin z grupy B: B1, B2, B6, B12. Menu

4 (Warto Wiedzieć) Ograniczenie i zastępowanie ziołami soli zaleca się wszystkim. Sód zawarty w soli to zabójstwo dla dla nerek, serca i tętnic. W ostatnich latach pojawiły się doniesienia, że sól nie jest taka straszna jak malują, jednak ludzie z nadciśnieniem powinni zachować umiar. Czy wiesz że: Ludzie z brazylijskiego plemienia Yanomami, którzy "solą" potrawy wyłącznie ziołami mają najniższe ciśnienie ze wszystkich populacji, średnio 95/61. Menu

5 Ciekawostka Kąpiel w skrzypie odtruwa nasz organizm i powoduj że wapń nie gromadzi się w narządach miękkich. Kąpiel podnosi poziom krzemu i magnezu. Menu

6 Produkty o dużej zawartości puryn: - tłuszcze zwierzęce, skórki z drobiu - podroby: np. wątroba, nerki - wędliny i konserwy mięsne - baranina, dziczyzna, gęsina - wyciągi z kości i mięsa, rosoły, zupy i sosy na wywarach mięsnych, kostnych i grzybowych- sardynki, szproty, śledzie, makrela, pstrąg, łosoś, - mocna kawa i herbata, kakao, czekolada, - soczewica, groch, fasola, groszek, - grzyby ( oprócz kurek) - szpinak, rabarbar, szczaw, - ostre przyprawy: ocet, musztarda, pieprz, papryka - alkohol Menu

7 Zdrowa, ekologiczna żywność. Ostatnio wśród konsumentów wyraźnie rośnie zainteresowanie produktami bez alergentów, bez wzmacniaczy smaków i bez konserwantów. Rośnie zainteresowanie zdrową, ekologicznie wyprodukowaną żywnością. Dokonując świadomych wyborów, często kierują się dobrem swego zdrowia. Badania naukowe wykazały, że spożywanie naturalnej, zdrowej żywności, odpowiednio dobrana dieta, przygotowana we właściwy sposób chroni nas przed następstwem wielu chorób cywilizacyjnych. Zakup wyrobów ekologicznych wymaga umiejętności, wiedzy i cierpliwości. Wiedza o tych produktach jest w Polsce szczątkową i wymaga stałej edukacji zarówno wśród handlowców jak i konsumentów. Wielu konsumentów nie zawsze rozróżnia pojęcia: " produkt ekologiczny" i "zdrowa żywność". Istnieje prawna definicja określająca nazwę "żywność ekologiczna ", natomiast " zdrowa żywność " takiej definicji nie ma. Menu

8 Produkty ekologiczne Produkty ekologiczne według najnowszego rozporządzenia UE, są to produkty zawierające co najmniej 95% składników pochodzenia naturalnego. Ekologiczne produkty spożywcze są uzyskiwane bez stosowania środków ochrony roślin, środków przyśpieszających wzrost, nawozów syntetycznych i technik inżynierii genetycznej. Nie zawierają sztucznych barwników, substancji wzmacniających smak, czy też substancji konserwujących. Są one certyfikowane. A gospodarstwa i zakłady produkujące eko produkty są poddawane systematycznej kontroli przez jednostki certyfikujące. Etykieta takiego produktu zawiera obowiązkowo nazwę i kod jednostki certyfikującej, dodatkowo, może być umieszczony numer certyfikatu dla danego gospodarstwa lub zakładu przetwórczego. Menu

9 Zdrowa żywność Jest to pojęcie umowne. Może to być zarówno żywność wytworzona bez udziału środków ochrony roślin, nawozów mineralnych, regulatorów wzrostu roślin i biologicznie aktywnych dodatków paszowych, bez konserwantów i innych sztucznych dodatków, ale tym mianem może być nazwana żywność o obniżonej kaloryczności,bądź o niskiej zawartości cukru lub glutenu. Taka żywność zazwyczaj nie posiada certyfikatu, który by potwierdził jego ekologiczne pochodzenie. Zarówno producenci, dostawcy jak i handlowcy nie mogą zaniechać wysiłków ukierunkowanych na edukację konsumentów, kształtującą nowe wzorce konsumpcji. To prawda żywność ekologiczna jest droższa. Wysoki koszt eko produktów to efekt zarówno sporych kosztów produkcji jak i brak konkurencji na rynku. Na rynku polskim brakuje wielu asortymentów, dotyczy to zwłaszcza owoców ( oprócz jabłek) i warzyw, ponieważ handlowcy uważają ich sprzedaż za ryzykowną i trudną. Wiele jeszcze czasu upłynie zanim nasz rynek osiągnie podobny poziom jak w zachodniej Europie Menu

10 Domowa metoda inhalacji parowej. Najprostszą domową metodą na wyleczenie kataru i zatok są inhalacje parowe zwane pospolicie parówką. Do miski wlej wrzątek wody, aby wzmocnić działanie dodaj olejki eteryczne, lub ziółka odkażające, a może tylko sól i sodę, pochyl się nad naczyniem i nakryj głowę ręcznikiem, tak by ręcznik stworzył dość szczelny "namiot". Oddychaj tak 5-10 minut, wdychając powietrze nosem a wydychaj je ustami. Nie trzymaj twarzy zbyt blisko powierzchni wody by nie poparzyć się wodą lub nie wciągnąć zbyt gorącej pary. Zamykaj oczy podczas inhalacji, zwłaszcza jeżeli używasz olejków eterycznych, ponieważ kombinacja gorącej wody i olejków może je podrażnić. Podczas inhalacji usiądź wygodnie i stabilnie. Inhalację robimy tuż przed snem i po jej zakończeniu dobrze jest położyć się, przykrywając twarz na 10 minut ręcznikiem. Po inhalacji nie należy wychodzić na dwór ani do zimnego pomieszczenia.. Menu

11 Czym grozi otyłość. Otyłość jest to następstwo nadmiernej kumulacji tkanki tłuszczowej, która doprowadza do ryzyka utraty zdrowia i dobrego samopoczucia. Jest to choroba, która u sporej części społeczeństwa zaczyna się około 30 roku życia. Jednak stale wzrasta również liczba dzieci i młodzieży otyłych i z nadwagą. Ostatnie badania wykazały, że czynniki genetyczne mają minimalny wpływ na tę chorobę. Największy wpływ na wzrost otyłości mają przede wszystkim złe nawyki żywieniowe i brak ruchu, a także czynniki środowiskowe, które zmieniają nasz tryb życia. Menu

12 Otyłość wśród dzieci. Problem otyłości wśród dzieci upatrujemy najczęściej w braku ruchu, wysokokalorycznej diecie i wysoko przetworzonych produktach. Długie godziny spędzone przed komputerem lub telewizorem zmniejszają wydatki energetyczne organizmu, sprzyjają jednocześnie odkładaniu się tłuszczu. Często pierwsze predyspozycje do nadwagi dziecko zdobywa w łonie matki. Badania genetyczne- epigenetyka wykazały że przyszła matka( czyli jej styl życia, zwłaszcza odżywianie) ma wpływ na wybór genów swojego potomstwa. Każda przyszła matka, powinna mieć świadomość, że nieodpowiednia dieta, brak wartości odżywczych, czy też nadmiar kalorii w diecie kobiety ciężarnej mogą stwarzać ryzyko rozwoju wielu chorób metabolicznych jak cukrzyca, nadciśnienie, czy choroby serca. A także predyspozycji dziecka w przyszłości do otyłości Menu

13 Lekarze ostrzegają By chronić dzieci od otyłości zaleca się: - regularne spożywanie posiłków, najlepiej razem z rodzicami - eliminację podjadania między posiłkami, - podsuwanie dzieciom zdrowych przekąsek zamiast batonika : nasion, ziaren, orzechów - ograniczenie lub eliminację posiłków wysokokalorycznych i fast foodów z diety, - zwiększone spożycie produktów niskokalorycznych (warzyw oraz niskokalorycznych owoców,) - odpowiedni dobór produktów w diecie ich dzieci - ograniczenie siedzącego trybu życia (oglądanie telewizji lub korzystanie z komputera krócej niż przez 2 godziny dziennie), - aktywność fizyczna o umiarkowanej intensywności - dokonywanie właściwych wyborów produktów i uczenie dzieci odróżniać wartościowe pożywienie od kalorycznych "śmieci". - unikania stosowania słodyczy jako nagrody Menu

14 Zapobieganie miażdżycy. Zmiany miażdżycowe u niektórych osób pojawiają się w wieku 20 lat podczas gdy u innych zdrowe tętnice są do późnej starości. Medycyna nie znalazła odpowiedzi na pytanie dlaczego tak się dzieje. Z pewnością dużą rolę odgrywa skłonność dziedziczna, ale wiele czynników ryzyka może wyeliminować i uniknąć choroby, lub przynajmniej opóźnić wystąpienie jej objawów, wybierając odpowiedni styl życia. Należy przejść na dietę niskocholesterolową, kontrolować wagę, mierzyć ciśnienie, uważać na cukier, rzucić palenie i zwiększyć aktywność fizyczną. Lekarze i dietetycy są zgodni, że główną przyczyną chorób serca jest niewłaściwy styl życia, a więc również zły sposób odżywiania się. Profilaktykę warto zacząć już od pierwszych lat życia dziecka, ponieważ cholesterol oraz inne tłuszcze przenikają do krwi i ich nadmiar przez całe życie osadza się w tętnicach. Menu

15 Jak zapanować nad swoim ciśnieniem. Badania naukowe przeprowadzone głownie w Stanach Zjednoczonych dowiodły, że bardzo efektywną metodą obniżania ciśnienia krwi jest odpowiednia dieta. Istotą tej diety jest stosowanie jak najmniej tłuszczów nasyconych i cholesterolu, a jak najwięcej warzyw, owoców, pokarmów pełnoziarnistych i nisko przetworzonych produktów. * Jeśli nie zamierzasz przejść na specjalną np. wegańską dietę, jedz dużo warzyw i owoców surowych bądź gotowanych. Eksperci twierdzą, że powinno się jeść warzywa i owoce 5 razy dziennie. Staraj się jeść warzywa gotowane lub blanszowane. Surowe warzywa powinny stanowić 1/4 część spożywanych warzyw. Jedząc warzywa dostarczysz organizmowi odpowiednich ilości potasu, magnezu i błonnika, czyli podstawowych substancji potrzebnych do zachowania zdrowych i sprawnych naczyń krwionośnych. Menu

16 Co zrobić żeby zmniejszyć ciśnienie tętnicze * Codziennie zjadana owsianka ze zwykłych płatków owsianych pomaga obniżyć ciśnienie krwi i cholesterolu. * Jedz ziarna i pestki. * Ogranicz spożycie soli, Zastąp sól innymi przyprawami, dobierając je w zależności od potrzeby i rodzaju posiłku. Wykorzystuj świeże i suszone zioła takie jak majeranek, rozmaryn, cząber ogrodowy, bazylia, orygano, lubczyk. Używaj chrzanu, pieprzu i papryki. Pamiętaj, że sól jest nie tylko w solniczce. Dużo soli jest ukrytej w żywności przetworzonej np. w konserwach, w wędlinie, w pieczywie. Unikaj wysoko przetworzonej żywności, posiłków typu fast food, marynat, wędzonek, chipsów, chrupek, krakersów, wędlin i żółtego sera. * Wybieraj nisko-sodowe wody mineralne ( inf. na etykiecie mniej niż 100mg sodu i mniej niż 300mg chlorków). * Wyeliminuj lub ogranicz mięso, zwłaszcza tłuste. * Tłuszcze zwierzęce zastąp olejami roślinnymi * Unikaj smażenie, uciekaj przed panierką, jedz dania gotowane, pieczone lub duszone. * Czosnek i seler naciowy jedzone systematycznie redukują ciśnienie. * Unikaj lub ogranicz alkohol. * Rzuć palenie * Zacznij się ruszać. * Jeśli masz nadwagę spróbuj zgubić kilka kilogramów. Menu

17 Reumatoidalne zapalenie stawów. Reumatoidalne zapalenie stawów dawniej nazywane gośćcem jest chorobą przewlekłą, o podłożu autoimmunologicznym. Oznacza to, że pewne komórki układu immunologicznego zaczynają się zachowywać nieprawidłowo i atakują stawy. Do dolegliwości dochodzi gdy układ odpornościowy zamiast bronić organizm przed zewnętrznymi zagrożeniami, atakuje własne stawy i tkanki. W tej chorobie występuje przewlekły stan zapalny, który prowadzi do zniszczenia chrząstki stawowej i powstania nadżerek w znajdującej się poniżej kości, co w końcu prowadzi do uszkodzenia całego stawu. W wyniku ograniczenie ruchomości stawów dochodzi do zaniku mięśni w jego okolicy. Choroba poza bólem, obrzękiem, zniekształceniem i unieruchomieniem stawów może powodować stany przewlekłego zmęczenia, zaburzenia krążenia krwi, anemię i problemy ze wzrokiem. Nieleczona choroba może prowadzić do deformacji stawów i kalectwa. Wczesne rozpoznanie i podjęcie leczenia hamuje postęp choroby, zapobiega powikłaniom i daje szanse na wycofanie się choroby. Menu

18 Życie bez papierosa. Większość z nas chciałaby dożyć sędziwego wieku. Marzeniem jest by przeżyć te lata w dobrej kondycji i zdrowiu. Naukowcy badający fenomen zdrowych stulatków, wyjaśniają, że zjawisko długowieczności jest w 30% uwarunkowane od naszych genów, pozostałe 70% to wpływ środowiska i zdrowy styl życia. Wynika z tego, że tak naprawdę w dużej mierze to my decydujemy o swoim zdrowiu. Po części sami wybieramy miejsce gdzie mieszkamy, ale już mamy całkowity wpływ na to jaki tryb życia prowadzimy. Zdrowy, higieniczny tryb życia obejmuje właściwe odżywianie, codzienną aktywność fizyczną, oraz unikanie uzależnień. Jeśli jesteś nałogowym palaczem zdecyduj się jak najszybciej przestać palić, a możesz odwrócić większą część uszkodzeń. przestać palić Menu

19 Autorzy Przygotował: Paweł Grażul Z Klasy 6 Menu


Pobierz ppt "Zdrowy Styl Życia Żyj Zdrowo. Menu Główne Otyłość wśród dzieci Ciekawostki Życie bez papierosa."

Podobne prezentacje


Reklamy Google