Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Sztuka średniowiecza Literatura, malarstwo, rzeźba.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Sztuka średniowiecza Literatura, malarstwo, rzeźba."— Zapis prezentacji:

1 Sztuka średniowiecza Literatura, malarstwo, rzeźba

2 Literatura i jej główne cechy: Anonimowość – średniowieczny artysta był anonimowy, ponieważ nie tworzył swoich dzieł dla ziemskiej sławy, ale na chwałę Bożą (ad maiorem Dei gloriam – ku większej chwale Boga). Alegoryzm – posługiwanie się alegorią. (Alegoria – chwyt artystyczny w formie obrazu posiadający dwie płaszczyzny znaczeniowe: dosłowną i ukrytą. To ukryte znaczenie jest tylko jedno i można się go domyśleć w przeciwieństwie do symbolu, który ma wiele ukrytych znaczeń). Dydaktyzm – zadaniem literatury średniowiecznej było propagowanie wzorców osobowych i przez to spełnianie funkcji wychowawczej. Najczęściej jednak autorzy podejmowali tematy religijne (teocentryzm) Dwujęzyczność – literatura średniowieczna tworzona była głównie w języku łacińskim – był to język uniwersalny, język Kościoła, ludzi wykształconych. Języki narodowe uważane były za niedoskonałe., dlatego nie mogły poruszać spraw ważnych (np. teologicznych). U schyłku średniowiecza w miarę kształtowania się języków ojczystych, zaczęło rozwijać się piśmiennictwo rodzime. Rękopiśmienność – książki średniowieczne miały postać kodeksów. Były one przepisywane i zdobione ręcznie przez mnichów. Zdobienia takie nazywano iluminacjami. Opracowano na podstawie: Kultura średniowiecza. W: U. Jagiełło, R. Janicka-Szyszko, M. Steblecka, Język polski. Podręcznik. Wyd. Operon, Gdynia 2007, s

3 Główne gatunki literatury średniowiecznej Kronika - dotyczy dziejów jakiegoś narodu np. "Kronika Galla Anonima; Chanson de gest – utwory opiewające bohaterskie czyny wybitnych postaci, np. "Pieśń o Rolandzie; Hagiografia – żywoty świętych lub legendy o świętych, np. "Legenda o świętym Aleksym; Misterium – dramat religijny o tematyce biblijnej lub zaczerpniętej z żywotów świętych, np. Historyja o chwalebnym Zmartwychwstaniu Pańskim Mikołaja z Wilkowiecka; Moralitet – dramat o charakterze dydaktycznym, posługujący się alegorią, np. Skarga umierającego; Apokryf y- utwór o tematyce biblijnej, naśladujący Biblię, który nie należy do kanonu Starego i Nowego Testamentu Opracowano na podstawie: Gatunki literackie. W: U. Jagiełło, R. Janicka-Szyszko, M. Steblecka, Język polski. Podręcznik. Wyd. Operon, Gdynia 2007, s.186. Apokryf, Wikipedia: wolna encyklopedia, dostęp: ,

4 Malarstwo średniowieczne Malarze epoki średniowiecza ukazywali treści umowne dotyczące wiary, portretowali postaci świętych, przedstawiali sceny biblijne. Powszechne było również pisanie ikon lub tworzenie malowideł ściennych (np. fresk). – malarstwo romańskie charakteryzowało się brakiem perspektywy; postacie ludzkie przedstawiane były w sposób odrealniony i płaski; oprócz malarstwa ściennego należy wymienić tutaj również iluminacje. – malarstwo gotyckie miało charakter sakralny; odznaczało się elegancją i subtelnością linii oraz większym realizmem i indywidualizacją postaci. Najbardziej znane dzieła to "Sąd ostateczny" Hieronima Boscha, "Sąd ostateczny" Hansa Memlinga. Opracowano na podstawie: Sztuka średniowiecza. W: U. Jagiełło, R. Janicka-Szyszko, M. Steblecka, Język polski. Podręcznik dla liceum ogólnokształcącego... Wyd. Operon, Gdynia 2007, s

5 Księga z Kells Źródło zdjęcia: Book of Kells, Folio 32v, Christ Enthroned. Wikimedia Commons, [CC-PD- Mark 1.0], dostęp: Wikimedia CommonsCC-PD- Mark 1.0

6 Robert Campin – Zwiastowanie (1425). Źródło zdjęcia: Robert Campin, The Mérode Altarpiece ( ), Cea, Flickr.com, [CC BY 2.0], dostęp: Cea Flickr.comCC BY 2.0

7 Hans Memling – Sąd ostateczny (ok. 1470) Źródło zdjęcia: Memling, Last Judgment Triptych, osocnart.leafar, Flickr.com, osocnart.leafar Flickr.com ;CC BY-NC-SA 2.0;CC BY-NC-SA 2.0], dostęp:

8 Rzeźba W rzeźbie romańskiej występują deformacje uwarunkowane m. in. względami kompozycyjnymi. Artysta musiał liczyć się z proporcjami i kształtem rzeźbionego pola, które było elementem architektonicznym o ograniczonych ramach. Rzeźby związane tematycznie z religią spełniały funkcję pouczającą, dydaktyczną. Były rodzajem księgi religijnej dla nieumiejących czytać. Opracowano na podstawie: Styl romański. Rzeźba, W: B. Osińska, Sztuka i czas. Od prehistorii do rokoka, WSiP, Warszawa 2004, s.91.

9 Drzwi Gnieźnieńskie z ok. XII w. Najważniejszym zabytkiem sztuki romańskiej w Polsce są Drzwi Gnieźnieńskie z ok r. przedstawiające osiemnaście scen z życia świętego Wojciecha od narodzin do męczeńskiej śmierci. Drzwi otacza bordiura, czyli ornamentalna rama przedstawiająca wić roślinną i fantastyczne zwierzęta. Opracowano na podstawie: Drzwi Gnieźnieńskie, Wikipedia, wolna encyklopedia, dostęp: Wikipedia, wolna encyklopedia Źródło zdjęcia: magro_kr, Tympanon, (CC BY-NC-ND 2.0), dostęp: magro_kr BY-NC-ND 2.0

10 Drzwi Gnieźnieńskie Źródło zdjęcia: Drzwi Gnieznienskie, Andrzej Otrębski,(Praca własna), Wikimedia_Commons, [CC-BY- SA-3.0], dostęp: Wikimedia_CommonsCC-BY- SA-3.0

11 Rzeźba Rzeźba gotycka zmieniała swój kształt. W II poł. XII i wieku XIII ma ona charakter klasyczny np. postacie fundatorów z katedry w Naumburgu (Ekkehard i Uta). W XIV i XV w. rzeźby nabierają ekspresji i dramatyzmu (np. kamienne i drewniane krucyfiksy). W XV w. pojawiają się wizerunki Pięknych Madonn" ustawione w pozie silnego kontrapostu, są pełne wdzięku, delikatności i elegancji. Szaty układają się w łagodne, miękkie fałdy. Kontrapost - w sztukach plastycznych sposób ustawienia postaci tak, iż cały ciężar jej ciała opiera się na jednej nodze, podczas gdy druga jest odciążona i lekko wspiera się na ziemi. Opracowano na podstawie: Styl gotycki. Rzeźba, W: B. Osińska, Sztuka i czas. Od prehistorii do rokoka, WSiP, Warszawa 2004, s.103. Kontrapost, Wikipedia, wolna encyklopedia, dostęp: http://pl.wikipedia.org/wiki/Kontrapost

12 Ekkehard i Uta. Gotyckie figury z ok r. w katedrze w Naumburgu Źródło zdjęcia: Estàtues fundadors de Naumburg, Josep Renalias (Praca własna), Wikimedia_Commons, [CC-BY- SA-3.0], dostęp: Wikimedia_CommonsCC-BY- SA-3.0

13 Krucyfiks widlasty z kościoła Bożego Ciała we Wrocławiu; obecnie w Muzeum Narodowym w Warszawie Autor nieznany, Krucyfiks widlasty z kościoła Bożego Ciała we Wrocławiu, Ludwig Schneider, Wikimedia Commons, [CC-BY-3.0], dostęp: Ludwig SchneiderWikimedia CommonsCC-BY-3.0

14 Madonna z Krużlowej ok rzeźba drewniana, polichromowana, wys. 118 cm wł. Muzeum Narodowe w Krakowie Pałac Erazma Ciołka wł. Muzeum Narodowe w Krakowie Artysta nieznany ok. 1400, Madonna z Krużlowej, Ludwig Schneider, Wikimedia Commons, (Praca własna), [CC-BY-SA-3.0]Ludwig Schneider Wikimedia CommonsCC-BY-SA-3.0

15 Dziękuję za uwagę! Na podstawie źródeł ujętych w poszczególnych slajdach opracowała Gabriela Smyczek-Jądro


Pobierz ppt "Sztuka średniowiecza Literatura, malarstwo, rzeźba."

Podobne prezentacje


Reklamy Google