Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Sprawiedliwy Handel Projekt jest współfinansowany w ramach programu polskiej współpracy rozwojowej Ministerstwa Spraw Zagranicznych RP w 2013r.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Sprawiedliwy Handel Projekt jest współfinansowany w ramach programu polskiej współpracy rozwojowej Ministerstwa Spraw Zagranicznych RP w 2013r."— Zapis prezentacji:

1 Sprawiedliwy Handel Projekt jest współfinansowany w ramach programu polskiej współpracy rozwojowej Ministerstwa Spraw Zagranicznych RP w 2013r.

2 Smutne fakty 1. Pracownik plantacji kawy zarabia 0,5 USD dziennie, czyli około 100 USD rocznie. 2. Z każdej filiżanki kawy, którą wypijasz w restauracji, producent otrzymuje jedynie 5-25 groszy. 3. Pracownicy plantacji kawy, herbaty i kakao nie są w stanie utrzymać i wykształcić swoich dzieci ani zapewnić im opieki lekarskiej. Źródło: 

3

4 Bogaci i biedni żyją w różnych światach
Bogaci i biedni żyją w różnych światach. Ludzie bogaci myślą, że rozwiążą problemy biednego, dając mu miskę ryżu. Nie – jak nauczyć ich myśleć, jak wykształcić i gdzie zatrudnić, tylko – jak nakarmić (R. Kapuściński) Źródło:

5 Sprawiedliwy Handel (Fair Trade):
to partnerstwo w handlu międzynarodowym, opierające się na dialogu, przejrzystości i szacunku. Sprawiedliwy Handel gwarantuje producentom w ubogich krajach sprawiedliwe wynagrodzenie, godne i bezpieczne warunki pracy oraz długoletnie umowy handlowe, wyklucza pracę dzieci i niewolników. Aby produkt mógł uzyskać certyfikat Sprawiedliwego Handlu producenci muszą udowodnić, że zapewniają swoim pracownikom co najmniej minimalne wynagrodzenie oraz spełniają określone standardy ekologiczne. Nad przestrzeganiem tych zasad czuwają niezależne organizacje zrzeszone w Koalicji Sprawiedliwego Handlu. Źródło: Kupuj odpowiedzialnie! Twoje pieniądze kształtują świat. Poradnik dla uczniówszkół ponadpodstawowych, Polska Zielona Sieć, Kraków 2007

6 Historia rozwoju SH – 3 etapy
Handel charytatywny – sprzedaż rękodzieła z Południa; zakup motywowany współczuciem nabywcy; Import produktów spożywczych i certyfikacja – lojalność konsumentów, podkreślenie wyjątkowości idei; rynek głównych towarów importowanych z Południa; Odpowiedzialny biznes – konsumenci przywiązują większą wagę do warunków powstawania produktów i związanych z tym oddziaływań.

7 1,5 mln producentów = około 7,5 mln beneficjentów FT
Źródło: FLO, 2008

8

9

10 Podstawowe zasady Sprawiedliwego Handlu
1. Uczciwa cena, jaką otrzymują producenci za swoje produkty (cena minimalna) 2. Bezpieczne i oparte na zasadach szacunku praktyki handlowe (umowy długoterminowe) 3. Sprawiedliwe płace i odpowiednie warunki socjalne (ochrona praw kobiet, dzieci oraz wykluczenie pracy dzieci i niewolników)

11 Podstawowe zasady Sprawiedliwego Handlu
4. Ochrona Środowiska (ekologiczna produkcja) 5. Demokratyczne zarządzanie organizacją producencką 6. Dążenie do zwiększania niezależności producentów (mniej pośredników) 7. Zwiększanie wiedzy i świadomości konsumentów Źródło:

12 Cena minimalna i Premia FT
Cena minimalna jest ustalana z uwzględnieniem średnich kosztów produkcji i przeciętnego wynagrodzenia Cena minimalna nie może być mniejsza niż cena bazowa (rynkowa)‏ Premia FT w przypadku kawy wynosi 0,2$ za kg (cena minimalna – 2,4 $). Przeznaczana jest w drodze demokratycznego głosowania na rozwój społeczności lokalnej. Źródło: FLO, 2008

13 Jak to działa? Pracownik Właściciel plantacji Przewoźnik Importer
Sprzedawca Konsument Źródło:

14 Czy ktoś to sprawdza? FLO international jest organizacją non-profit zajmującą się ustalaniem standardów FT. Skupia przedstawicieli inicjatyw metkujących, producentów, handlowców i osoby niezależne. FLO cert jest niezależną firmą, która szkoli i zatrudnia inspektorów prowadzących proces certyfikacji i weryfikujących wypełnianie standardów FT.

15 Fair Trade czy Fairtrade?
Pisane rozłącznie oznacza cały ruch zaangażowany w zapewnienie godnego życia rolnikom i pracownikom z Południa poprzez sprawiedliwe warunki handlowe. Pisane łącznie oznacza produkty certyfikowane przez organizację FLO (Fairtrade Labelling Organizations International) - czyli ponad 80% wszystkich produktów SH

16 FINE = FLO + IFAT + NEWS! + EFTA
FAIRTRADE a FAIR TRADE System Fairtrade jest zarządzany przez Fairtrade Labelling Organizations International (FLO). FLO jest stowarzyszeniem 23 organizacji członkowskich, działającym na zasadzie non-profit. Fairtrade – system oparty na strukturze FLO, marka związana ze znakiem Fairtrade będącym własnością FLO Fair Trade – sprawiedliwy handel w szerszym znaczeniu, brak ścisłych standardów, oparty na zaufaniu do organizacji alternatywnego handlu (ATO – Alternative Trade Organizations) IFAT (International Fair Trade Association) – zrzeszenie firm i organizacji zajmujących się sprawiedliwym handlem, przyznaje znak FTO NEWS! (Network of European Worldshops) – zrzeszenie sklepów sprzedających produkty sprawiedliwego handlu w Europie (ok. 3 tys. sklepów) EFTA (European Fair Trade Association) – zrzeszenie 11 europejskich importerów produktów fair trade FINE = FLO + IFAT + NEWS! + EFTA

17 Fairtrade – fakty i liczby (2011)
rolnicy z 66 krajów globalnego Południa uczestniczą w systemie Fairtrade 991 organizacji producenckich 1,2 mln rolników i pracowników (6 mln wraz z rodzinami) jest w systemie Fairtrade ponad 120 krajów, w których certyfikowane produkty Fairtrade są dostępne 4,9 mld euro wartości sprzedaży w 2011 roku – 12% więcej niż w 2010 Źródło:

18 Źródło: http://now.tufts.edu/articles/fair-trade-trade

19 Skąd taki sukces? 1. Szeroka edukacja i kampanie promocyjne prowadzone w poszczególnych krajach : - Światowy Dzień Sprawiedliwego Handlu (2-ga sobota maja) połączony z obchodami Fairtrade Fortnight Fairtrade Foundation z Londynu: Fairtrade School, Fairtrade University Fairtrade Banana Day 2. Udział władz lokalnych i miast w propagowaniu FT - Fairtrade Town, zrównoważone zamówienia publiczne

20 Źródło: http://www.fairtrade.net/products.html

21 Produkty: Produkty aktualnie dostępne ze znakiem Fairtrade to: banany, cukier, herbata, kakao, kawa, komosa ryżowa (quinoa), miód, owoce suszone, owoce i warzywa świeże, soki, orzechy / ziarna oleiste, przyprawy, ryż, wino, kwiaty cięte, rośliny ozdobne, bawełna, piłki sportowe.

22 Dlaczego cena jest wysoka?
Producenci otrzymują godziwą zapłatę Premia, przeznaczana na budowanie lokalnej wspólnoty Wysoka wartość produktu ( ekologiczne rolnictwo)

23 Gdzie można kupić produkty Fairtrade?
Produkty ze znakiem Fairtrade nie są jeszcze w Polsce bardzo popularne. Można je kupić w niektórych kawiarniach, sklepach ekologicznych, w hipermarketach w największych miastach Polski (osobne półki z produktami) oraz w sklepach internetowych:

24 Sprzedaż w Polsce w 2007 roku – 1 do kilku mln zł
Koalicja Sprawiedliwego Handlu:

25 Przydatne linki: efte.org sprawiedliwyhandel.pl ekonsument.pl
maketradefair.com ifat.org fairtrade.net

26 Bibliografia: Kupuj odpowiedzialnie! Twoje pieniądze kształtują świat. Poradnik dla uczniów szkół ponadpodstawowych, Kraków 2007;

27 ? ? ? ? ? ? ? ?


Pobierz ppt "Sprawiedliwy Handel Projekt jest współfinansowany w ramach programu polskiej współpracy rozwojowej Ministerstwa Spraw Zagranicznych RP w 2013r."

Podobne prezentacje


Reklamy Google