Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Możliwości i ograniczenia wykorzystania e-learningu w ramach studiów e-gospodarka przestrzenna (z perspektywy studentów) Aneta Szablowska-Midor.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Możliwości i ograniczenia wykorzystania e-learningu w ramach studiów e-gospodarka przestrzenna (z perspektywy studentów) Aneta Szablowska-Midor."— Zapis prezentacji:

1 Możliwości i ograniczenia wykorzystania e-learningu w ramach studiów e-gospodarka przestrzenna (z perspektywy studentów) Aneta Szablowska-Midor

2 2 L.P.Moduły I semestruECTSE-learning Zajęcia stacjonarne Nazwa moduługodziny% % 1Seminarium magisterskie I roku3--30100 2Metody nauki na odległość335100-- 3Metodologia nauk39302170 4Modele i bazy danych przestrzennych633552745 5 Pozyskiwanie danych geograficznych i infrastruktury informacji przestrzennej 618304270 6 Modele i narzędzia w gospodarce przestrzennej 620256075 7 Przyrodnicze podstawy planowania przestrzennego 6--70100 8 Zarządzanie rozwojem lokalnym i regionalnym 6--70100 9Szkolenie BHP04100-- Suma391192830872

3 Seminarium magisterskie I roku

4 Modele i narzędzia w gospodarce przestrzennej

5 Pozyskiwanie danych geograficznych i infrastruktury informacji przestrzennej

6 Metody nauki na odległość

7 Zalety: elastyczność i dostęp do materiałów 7 „ Dla mnie jako osoby nie tylko uczącej się, ale i pracującej, mającej sporo zajęć nie koniecznie związanych z uczelnią i pewnie nie jestem odosobniona, e-learning jest o tyle świetnym rozwiązaniem, że czas i moment, który mu poświęcam, zależy tylko ode mnie.” „Dostęp do notatek w każdym momencie, kiedy chcę coś szybko sprawdzić lub przejrzeć to świetna sprawa. Na zajęciach mogę spokojnie wsłuchać się w wykład, a nie skupiać się na szybkim przepisywaniu treści ze slajdów.”

8 8 elastyczność w dogodnym czasie, w dogodnych warunkach w dowolnej kolejności, powracanie do poprzednich lekcji, dowolną ilość razy niezależność, brak ograniczeń, można samodzielnie zdecydować, kiedy się uczyć możliwość dzielenia materiału na mniejsze partie do jednorazowego przestudiowania godzenie nauki z pracą, drugim kierunkiem studiów

9 9 dostęp do materiałów w dowolnym momencie, w dowolnym miejscu i z dowolnego urządzenia w jednym miejscu, posegregowane, przejrzyste zawierają dodatkowe informacje nie ma potrzeby notowania, można je wydrukować znają treść wykładów, nawet jeśli nie mogą w nich uczestniczyć

10 Wada: brak bezpośredniego kontaktu z prowadzącym i innymi studentami „Problem pojawia się również gdy chodzi o trudniejsze zadania do samodzielnego wykonania w różnego rodzaju programach komputerowych. W momencie gdy potrzebuję szybkiej pomocy jedynym rozwiązaniem jest czekanie, aż prowadzący odpowie na maila lub któryś z kolegów/koleżanek poradzi na forum. Nie jest to jednak tak skuteczne jak bezpośredni kontakt z kimś kompetentnym.” „Gotowe notatki, są z jednej strony dobrem, jakie oferuje e-learning, zaś z drugiej, jak zostało już wspomniane przez moich przedmówców, taka forma sprzyja opuszczaniu wykładów. W porównaniu ze studiami pierwszego stopnia, obecnie opuszczam większą ilość zajęć, ponieważ wiem, że notatki są dostępne w Internecie.”

11 brak bezpośredniego kontaktu z prowadzącym i innymi studentami problemy z utrzymaniem motywacji problemy z organizacją czasu na naukę problemy z oprogramowaniem wydłużają pracę indywidulaną niechętnie czekają na udzielenie pomocy online utrudnia zadanie pytania prowadzącemu niechęć do dyskusji online utrudnia utrzymywanie relacji i wymianę doświadczeń odkładanie nauki na później (prokrastynacja) opuszczanie wykładów brak zachęty

12 Proporcje między zajęciami stacjonarnymi i nauką na odległość Możliwość udostępniania dużej ilości materiału dzięki platformie jest dużo większa niż podczas kameralnych zajęć co wiąże się z tym, że przeczytanie wszystkiego absorbuje więcej mojego czasu…” „W zupełności zgadzam się z opinią, że kursy, które mają na celu powtórzenie pewnych zagadnień z poprzednich lat studiów czy też usystematyzowanie wiedzy, mogłyby być realizowane w ramach e-learningu, a nie długich wykładów w sali. Działa to również w drugą stronę. Kursy trudniejsze, wymagające wielu objaśnień, powinny być jedynie wspomagane przez tą formę nauki.”

13 Proporcje między zajęciami stacjonarnymi i nauką na odległość  problem nadmiaru treści e-learningowych: obszerne tematy „przeczytanie wszystkiego” czasochłonność studiów  potrzebny odpowiedni dobór treści: z pomocą e-learningu podsumowanie/powtórzenie zagadnień z poprzednich lat studiów np. lekcje e-learningowe naświetlające tematykę przed wykładem tematy trudniejsze na zajęcia stacjonarne

14 Napięty grafik zadań „Z pewnością nie tylko ja zauważyłam, że były momenty podczas naszej trzymiesięcznej przygody z e-learningiem kiedy ilość zadań była zbyt duża. Student sam musiał wybrać, które zadanie jest dla niego ważniejsze, a które zrobi dla samego zrobienia (zaliczenia), nie zaś by coś z niego wyciągnąć.” „Podsumowując, e-learning jest fajną formą zastępczą niektórych zajęć, np. w przypadku gdy są one wyznaczone w drażliwym terminie, jak np. pomiędzy świętami, czy zaraz na następny dzień. Myślę, że gdyby prowadzący podzielili lekcje w ten sposób, aby lżejsze tematy zostawiali właśnie na takie terminy, aby można było przeprowadzić je zdalnie, to mogłaby z tego wyrosnąć fajna współpraca.”

15 Napięty grafik zadań  zbyt dużo zadań w formie e-learningu w zbyt krótkim czasie demotywacja selekcja zadań do lepszego wykonania  nadmiar informacji e-mailowych zniechęca do ich czytania potrzebna hierarchia/struktura  e-learning dobrą alternatywą dla prowadzenia zajęć np. w okresie okołoświątecznym.

16 ZaletyWady problemy z organizacją czasu na naukę problemy z utrzymaniem motywacji brak bezpośredniego kontaktu dostęp do materiałów elastyczność 34 studentów

17 Pokolenie Y  urodzeni w latach 1980-2000  aktywne korzystanie z technologii cyfrowej, która daje łatwy i szybki dostęp do informacji oraz kontakt ze społecznością  elastyczni, otwarci na zmiany, gotowi do rozwoju i uczenia się  rozwój swoich kompetencji, podnoszenie swojej wartości na rynku pracy  istotny sens wykonywanej pracy/zadania  udział w ciekawych projektach

18 Pokolenie Y  dobre relacje, przyjazna atmosfera, work/life balance  płaskie, mało hierarchiczne struktury organizacyjne, nieformalny styl komunikacji  gotowość do angażowania się w pracę zespołową  większa potrzeba natychmiastowej informacji zwrotnej  mniejsza niezależność – gotowość do samodzielnego wykonywania zadań  chcą stałego wsparcia przełożonego/nauczyciela źródło: Wachna-Sosin I. 2015 Pokolenie Y – potrzeby i nawyki młodego pokolenia pracowników KnowHow nr 9, s. 24-27

19 Możliwości i ograniczenia  tematyka studiów (e-) „Mimo iż moje zainteresowania dotyczą chociażby nowoczesnych technologii GIS, to w przypadku komunikacji cenię sobie klasyczne rozwiązania. Często umykają mi informacje przesyłane drogą e-mailową”.  studia II stopnia „E-learning jest nowoczesną i wygodną formą kształcenia w szczególności na studiach magisterskich, gdy student jest już przygotowany do tej formy nauki i posiada jakiś warsztat umiejętności oraz ma możliwość podjęcia w toku studiów praktyk, pracy bądź oddawania się obowiązkom rodzinnym.”

20  odpowiedzialność za proces nauki - przesunięcie środka ciężkości z nauczyciela na uczącego się Możliwości i ograniczenia

21  trudności w zadawaniu pytań na odległość brak umiejętności brak czasu niecierpliwość  elastyczność a wielozadaniowość: szerokie zainteresowania i praca zarobkowa e-learning wymaga czasu

22 Możliwości i ograniczenia  oczekiwania w stosunku do e-learningu „E-learning na początku studiów wydawał mi się idealną formą nauki.” atrakcyjna strona graficzna, animacje, filmy, itp. elementy rozrywki, np. grywalizacja  rozczarowanie e-learningiem emocjonalne podejście – pozytywne/negatywne nastawienie „Wymaga pewnej zmiany myślenia i przyzwyczajeń.” jest wyzwaniem dla studentów

23 Dziękuję za uwagę.


Pobierz ppt "Możliwości i ograniczenia wykorzystania e-learningu w ramach studiów e-gospodarka przestrzenna (z perspektywy studentów) Aneta Szablowska-Midor."

Podobne prezentacje


Reklamy Google