Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Sylwia Badowska Sopot 23/03/2011 Klaster jako narzędzie rozwoju branży w regionie.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Sylwia Badowska Sopot 23/03/2011 Klaster jako narzędzie rozwoju branży w regionie."— Zapis prezentacji:

1 Sylwia Badowska Sopot 23/03/2011 Klaster jako narzędzie rozwoju branży w regionie

2 Co to jest klaster? Geograficzna koncentracja powiązanych ze sobą przedsiębiorstw, wyspecjalizowanych dostawców, usługodawców, przedsiębiorstw w powiązanych gałęziach przemysłu oraz instytucji stowarzyszonych (np. uniwersytetów, stowarzyszeń) w szczególnych obszarach, które konkurują ale również współpracują* *M. Porter Harvard Business School

3 Kto uczestniczy w klastrze? KLASTER Strefa B+R Instytucje pośredniczące Administracja lokalna Przedsiębiorstwa Klaster jest nie tylko grupą firm, instytucji, podmiotów naukowych - jest przede wszystkim grupą społeczną.

4 Co to jest inicjatywa klastrowa? świadome (odgórne lub oddolne) działanie w celu wzmacniania powiązań pomiędzy tymi firmami oraz z organizacjami powiązanymi (B+R i samorządy) w celu budowania konkurencyjności firm regionu

5 Jak zbudowany jest klaster? ooto Otoczenie dalsze (banki, instytucje pośredniczące) Otoczenie bliższe (B+R, JST) RDZEŃ KLASTRA (przedsiębiorstwa) BIURO

6 Jakie projekty robi klaster? Tworzy wspólne produkty lub usługi Poszerza ofertę dzięki połączeniu sił różnych podmiotów Wspólnie dokonuje zakupów surowców, usług czy technologii Buduje wspólną markę Prowadzi się wspólne działania promocyjne – szczególnie na rynkach międzynarodowych Korzysta z dotowanych usług doradczych Uczestniczy w szkoleniach Korzysta dedykowanych programów staży

7 Jakie są korzyści bycia w klastrze? Dla przedsiębiorstw: – Ograniczamy ryzyko własnej działalności – Dzięki posiadaniu współpartnerów mamy ułatwiony dostęp do: wymiany informacji, badań i rozwój, komplementarnych zasobów (m.in. wiedzy, kapitału, surowców, technologii, zasobów ludzkich) – Łatwiej i sprawniej pokonujemy bariery administracyjne i handlowe – Mamy większe szanse przetrwać niż pojedyncze przedsiębiorstwo – Uzyskujemy łatwiejszy dostęp do źródeł finansowania – Wpływamy na zarządzanie konkurencją – Uzyskujemy szeroki i łatwiejszy dostęp do sieci powiązań i kontaktów partnerów – Wprowadzamy lepsze, bardziej zaawansowane produkty i usługi – Obniżamy koszty własnego biznesu

8 Jakie są korzyści bycia w klastrze? Dla samorządu: – Terminowe wpłaty podatków – Promowanie regionu – Tworzenie lokalnych miejsc pracy – Ściąganie kapitału do miasta – Informacje na temat tendencji rozwoju regionu Dla B+R i edukacji: – Prowadzenie badań naukowych dot. branży – Współfinansowanie badań naukowych – Promocja nauki i absolwentów szkół – Rozwój programów praktyk i staży – Kontakty z przedsiebiorstwami

9 Co jest najważniejsze w klastrze? Trudno być dzisiaj w biznesie samotnym jeźdźcem Siła powiązań gospodarczych tkwi w dużej mierze w jakości i intensywności kontaktów osobistych oraz zaufaniu przedstawicieli organizacji zrzeszonych w klastrze.

10 Co jest najważniejsze w klastrze? konkurencja kooperacja zaufanie kontakty osobiste

11 Kiedy warto przystąpić do klastra? Szukasz partnera/partnerów biznesowych do realizacji projektu? Masz ciekawą ofertę współpracy lub szukasz pomysłu na nowy biznes? Dysponujesz zasobami, które możesz wypożyczyć a może chciałbyś je wynająć? Chciałbyś podjąć współpracę w nowym obszarze?

12 Gdzie dzisiaj jest sopocka inicjatywa klastrowa?

13 Dziękuję


Pobierz ppt "Sylwia Badowska Sopot 23/03/2011 Klaster jako narzędzie rozwoju branży w regionie."

Podobne prezentacje


Reklamy Google