Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Prezentacja kampanii bezpieczeństwa w ruchu drogowym 2012 Zero rozproszenia Wizyta delegacji specjalistów ds. bezpieczeństwa ruchu drogowego z Polski.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Prezentacja kampanii bezpieczeństwa w ruchu drogowym 2012 Zero rozproszenia Wizyta delegacji specjalistów ds. bezpieczeństwa ruchu drogowego z Polski."— Zapis prezentacji:

1 Prezentacja kampanii bezpieczeństwa w ruchu drogowym 2012 Zero rozproszenia Wizyta delegacji specjalistów ds. bezpieczeństwa ruchu drogowego z Polski w dniu 11 marca 2013 Komendant Główny Martin Kübler, lic. iur., Rechtsanwalt Naczelnik Sekcji Specjalnej Ruchu Drogowego, Policja Kantonu Zurych

2 Spis treści Wprowadzenie do problematyki prewencji w ruchu drogowym w Szwajcarii Problematyka na drogach Szwajcarii Prezentacja kampanii „Zero rozproszenia” Legislacja w Szwajcarii w zakresie rozproszenia uwagi Pytania?

3 I. Wprowadzenie do problematyki prewencji w ruchu drogowym w Szwajcarii

4 Verkehrssicherheitskampagne 2012

5 Statystyka wypadków drogowych w Szwajcarii 1970 - 2011
Wypadki drogowe 2011 CH 18'990 wypadków drogowych z naruszeniem życia i zdrowia - 320 zabitych - 4'437 ciężko rannych - 18'805 lekko rannych Verkehrssicherheitskampagne 2012

6 Obrażenia nie zagr. życiu
Statystyka wypadków drogowych w Szwajcarii Rok Wypadki Ranni Zabitych Obrażenia nie zagr. życiu Lekko Ciężko Sk.śmiert. 1965 55 311 14 487 15 051 29 538 1 304 423 1970 74 709 17 667 18 314 35 981 1 694 450 1975 66 182 15 382 14 569 29 951 1 243 398 1980 67 160 17 544 14 782 32 326 1 246 371 1985 72 030 17 004 12 823 29 827 908 295 1990 79 436 18 061 11 182 29 243 954 316 1995 89 098 21 826 6 933 28 759 692 235 1996 81 914 20 362 6 177 26 539 616 227 1997 79 178 21 120 6 166 27 286 587 211 1998 77 945 21 577 6 213 27 790 597 210 1999 79 787 23 229 6 299 29 528 583 194 2000 75 351 23 867 6 191 30 058 592 193 2001 75 304 23 966 6 194 30 160 544 177 2002 72 449 23 843 5 931 29 774 513 169 2003 70 290 24 236 5 862 30 098 546 178 2004 67 680 23 218 5 528 28 746 510 174 2005 64 988 21 695 5 059 26 754 409 151 2006 63 358 21 652 5 066 26 718 370 137 2007 63 245 21 897 5 235 27 132 384 140 2008 61 342 20 776 4 780 25 556 357 138 2009 60 625 20 422 4 708 25 130 349 2010 58 928 19 779 4 458 24 237 327 133 2011 54 916 18 805 4 437 23 242 320 136 Quelle: ASTRA, polizeilich registrierte Unfälle USV.T.02 Verkehrssicherheitskampagne 2012

7 Verkehrssicherheitskampagne 2012

8 Zestawienie kampanii prewencyjnych CH
Verkehrssicherheitskampagne 2012

9 Regionalne kampanie prewencyjne w Zurychu
Verkehrssicherheitskampagne 2012

10 II. Problematyka na drogach w Szwajcarii

11 Nieuwaga i rozproszenie uwagi główną przyczyną wypadków
Spis Nieuwaga i rozproszenie uwagi główną przyczyną wypadków Przyczyny nieuwagi i rozproszenia uwagi Konsekwencje nieuwagi Opóźnienie reakcji w wyniku nieuwagi Wskazówki policji Verkehrssicherheitskampagne 2012

12 Problematyka i cele Problematyka
Na samych tylko drogach Kantonu Zurych (łącznie z miastem Zurych i Winterthur) doszło w roku 2011 łącznie do wypadków drogowych (szkody osobowe i majątkowe). Z czego wypadków spowodowanych było rozproszeniem uwagi i nieuwagą. W przypadku 770 wypadków doszło do uszczerbków na zdrowiu osób poszkodowanych. Cele kampanii Uwrażliwienie uczestników ruchu drogowego na zagrożenia wynikające z nieuwagi i rozproszenia uwagi Wywołanie zmiany zachowań Obniżenie ilości wypadków spowodowanych nieuwagą i rozproszeniem uwagi Verkehrssicherheitskampagne 2012

13 Adresaci kampanii

14 Przebieg projektu Analiza problemu Start: ukierunkowanie na media
Generowanie projektu Kontrole priorytetów Organizacja projektu Zakończenie kampanii prewencyjnej Procedura zaproszeń Ocena wyników/ test Opracowanie środków Kontrola działania Test wstępny Wdrożenie kolejnego roku Verkehrssicherheitskampagne 2012

15 Wydajność kosztów/Mnożnik
Całkowity budżet Kantonu Zurych dla wszystkich kampanii bezpieczeństwa ruchu CHF 150'000.00 Wykorzystanie istniejących środków komunikacji Współpraca z mediami Stojak gminny Produkcje (PR wydział Kapo) Partner (bfu) / Sponsoring Rabat NGO Kontrole policyjne Verkehrssicherheitskampagne 2012

16 Schemat organizacyjny
Komendant Naczelnik wydziału drogowego Kierownictwo projektu 2012 Kapo ZH Naczelnik ds.komunikacji Kierownictwo projektu Sztab Agencje zewnętrzne Oficer prewencji Policje Zurychu Ostpol.ch Środkowoszwajc.umowa Kapo GR, SG, SH, TG, GL, FL, AR, AI, Stapo Chur, SG Kapo LU, ZG, SZ, NW, OW, UR V Oficer Wydziału Policji drogowej/ Prewencja komunikacja Stapo ZH Oficer Wydziału Policji drogowej/ Prewencja/PR Stapo Winterthur Naczelnik wydz.drogowego TG sekcja mediów Reprezentant Ostpol 1 Naczelnik Wydziału Drogowego Policji SG Reprezentant Ostpol 2 Reprezentant środkowoszwajc. Umowy Prewencja Kompol Kanton ZH Umowa Umowa Oddziały korpusu Oddziały korpusu KDO KDO KDO KDO KDO KDO

17 Czynniki wpływające na nieuwagę i rozproszenie
wiek, płeć Okoliczności na drodze Uznawane za „cool” Status, nastawienie Gotowość podjęcia ryzyka Niska drażliwość, nuda Zbyt niska ocena zagrożenia Zarządzanie czasem/ skuteczność Świadomość zagrożenia Decyzja koncentracja Efekt nagrody Drobne przewinienie Doświadczenie, dalsze czynniki Ruch drogowy Zajęcia dodatkowe Verkehrssicherheitskampagne 2012

18 Verkehrssicherheitskampagne 2012

19 Konsekwencje rozproszenia (Wyniki z różnych sytuacji)
Korzystanie z telefonu komórkowego wpływa negatywnie na zachowanie w czasie jazdy i koncentrację Więcej błędów w czasie jazdy Reakcje na przeszkody stają się wolniejsze Hamowanie jest bardziej gwałtowne i ostre Rozproszenie jest najsilniejsze podczas pisania SMS Alkohol dodatkowo osłabia zdolność jazdy Początkujący kierowcy nie doceniają siły rozproszenia i podejmują większe ryzyko Verkehrssicherheitskampagne 2012

20 Opóźniony czas reakcji
Skutki rozproszenia uwagi Opóźniony czas reakcji Verkehrssicherheitskampagne 2012

21 Czynniki wpływające na drogę hamowania
Droga reakcji Droga pedału Czynniki wpływające na drogę hamowania Zależność od stopnia rozproszenia Kognicja Głowa: Co się stało? Głowa: Co muszę/mogę zrobić? Głowa: „rozkaz“ do stóp: hamować! Motoryka Noga: zwolnienie– pedał hamowania– ciśnienie hamowania Fizyka Pojazd: hamowanie – opony – droga hamowania Droga Odcinek zatrzymania Verkehrssicherheitskampagne 2012

22 III. Prezentacja kampanii Zero rozproszenia

23 Kampania 2012 Tegoroczna kampania nawiązuje do kampanii z lat , będzie trwać do i jest zaadresowana do wszystkich uczestników ruchu drogowego (samochody, ciężarówki, motory, rowery, piesi) Verkehrssicherheitskampagne 2012

24 Zero rozproszenia/ Dane liczbowe
Początek Główna konferencja dla mediów (MK) w Zurychu Czas trwania kampania 6 tygodni Założenie 3 lata Represje Akcja priorytetowa z kontrolami policji Budżet Suma Fr. 290'000.00 Uczestnicy Policja Zurychu, Ostpol.ch, Środkowoszw. Umowa Wsparcie Fonds für Verkehrssicherheit, Tiefbauamt Kanton Zürich, Związek instruktorów jazdy w Zurychu, Urząd Dróg i różne inne urzędy kantonalne i organa

25 Uczestniczący policjanci:
Policja Zurych: Policja Kantonu Zürich Policja miasta Zürich Policja miasta Winterthur Komunalny Korpus Policji Kantonu Zurych Policje Centralnoszwajcarskie: Policja Lucerny Policja Kantonu Nidwalden Policja Kantonu Obwalden Policja Kantonu Schwyz Policja Kantonu Uri Policja z Zug Wschodnioszwajcarska Policja: Policja Kantonu Appenzell Ausserrhoden Policja Kantonu Appenzell Innerrhoden Policja Kantonu Glarus Policja Kantonu Graubünden Policja Kantonu St. Gallen Policja Kantonu Thurgau Policja Schaffhausen Policja miasta Chur Policja miasta St. Gallen Policja narodowa Księstwa Lichtenstein Verkehrssicherheitskampagne 2012

26 Obszar działania: Verkehrssicherheitskampagne 2012

27 Zastosowanie środki Plakaty z kodem QR Spoty radiowe Ulotki / wklejki
Strona internetowa dla komputerów i Smartphonów Banery internetowe Naklejki samochodowe Ogłoszenia Filmy YouTube Symulator jazdy bez widoczności na stronie internetowej Kary Verkehrssicherheitskampagne 2012 Verkehrssicherheitskampagne 2012

28 Zero rozproszenia. Mniej wypadków. Twoja Policja. Plakaty
Plakaty w rozmiarach oryginalnych rozwieszono w sali Komunikat tekstowy brzmi zawsze: Zero rozproszenia. Mniej wypadków. Twoja Policja. Verkehrssicherheitskampagne 2012

29 Plakaty Verkehrssicherheitskampagne 2012

30 Plakaty Verkehrssicherheitskampagne 2012

31 Plakaty Verkehrssicherheitskampagne 2012

32 Spoty radiowe Verkehrssicherheitskampagne 2012

33 Ulotki/ wklejki Verkehrssicherheitskampagne 2012

34 Strona internetowa dla komputera i Smartphona
Verkehrssicherheitskampagne 2012 Verkehrssicherheitskampagne 2012

35 Baner internetowy Verkehrssicherheitskampagne 2012

36 Naklejki na pojazdach Verkehrssicherheitskampagne 2012

37 Naklejki na pojazdach Verkehrssicherheitskampagne 2012

38 Naklejki na pojazdach Verkehrssicherheitskampagne 2012

39 Ogłoszenia Uzupełnione o dodatkowe wyjaśnienia:
Na szwajcarskich drogach, nieuwaga i rozproszenie uwagi stanowią główną przyczynę wypadków. Czy poruszasz się samochodem, motorem, rowerem czy też pieszo: pomóż zapobiegać wypadkom i nie daj rozproszyć swojej uwagi w ruchu ulicznym. Verkehrssicherheitskampagne 2012 Verkehrssicherheitskampagne 2012

40 Film YouTube Verkehrssicherheitskampagne 2012

41 Symulator jazdy bez widoczności na stronie internetowej
Verkehrssicherheitskampagne 2012 Verkehrssicherheitskampagne 2012

42 Kary Policja będzie prowadzić wzmożone kontrole.
Verkehrssicherheitskampagne 2012 Verkehrssicherheitskampagne 2012

43 Wyniki kontroli policyjnych
3.000 grzywn porządkowych z powodu rozmawiania przez telefon bez zestawu głośnomówiącego 450 zgłoszeń do funkcjonariuszy dochodzeniowo-śledczych z powodu czynności rozpraszających Verkehrssicherheitskampagne 2012

44 IV. Stan prawny w CH w odniesieniu do problematyki rozproszenia

45 Co obowiązuje w Szwajcarii?
Zabronione jest Prowadzenie rozmowy telefonicznej bez zestawu głośnomówiącego Kombinowane wprowadzanie przyciskami liczb lub słów na urządzeniu (SMS, wprowadzanie adresu) Czytanie listów przewozowych, map i innych dokumentów w czasie jazdy Prowadzenie rozpraszających rozmów z lub bez zestawu głośnomówiącego Nie jest zasadniczo zabronione Prowadzenie nierozpraszających rozmów z zestawem głośnomówiącym Krótkie wciśnięcie przycisku za pomocą jednej ręki na dobrze dostępnym i zamocowanym urządzeniu (odebranie rozmowy, wyciszenie, przycisk włączenia itd.) Dzwonienie w stojącej kolumnie samochodów

46 Zachowanie – Przepisy – Kara
Stan rzeczy (zachowanie) Przepis drogowy (przepis) Konsekwencja (Kara) Zachowanie w czasie jazdy, prowadzące do rozproszenia: Pisanie/ czytanie SMS Programowanie urządz. nawigacyjnego Obsługa MP3 Jedzenie pizzy Sprawdzanie listu przewozowego Telefonowanie bez zest. głośnomówiącego Robienie makijażu / golenie się Kłótnie Karmienie psa Prawo zakazujące zachowań rozpraszających uwagę w czasie jazdy: Obowiązek stałego panowania nad pojazdem  Art. 31 ust. 1 SVG Obowiązek zwracania uwago na ruch uliczny i kierowanie pojazdem Zakaz czynności rozpraszających Art. 3 ust. 1 VRV Prawo przewidujące karę za ignorowanie nakazów prawnych: 1. Zwykłe naruszenie przepisów ruchu drogowego : Ignorowanie przepisów Niewielki potencjał zagrożenia Art. 90 pkt 1 SVG 2. Poważne naruszenie przepisów: Poważny potencjał zagrożenia  Art. 90 pkt 2 SVG Główna różnica pomiędzy pkt 1 a 2 to potencjał zagrożenia i konsekwencje karne. Pokazać, iż Bardzo konkretne stany faktyczne można ująć w bardzo ogólnej treści ustawy. OB-Tb dotyczy tylko jednego stanu faktycznego Stosowane są dwie metody określania wymiaru kary Verkehrssicherheitskampagne 2012

47 Ustawa Zasady ruchu drogowego Art. 31 ust. 1 Ustawy o ruchu drogowym (SVG) Kierowca musi stale panować nad pojazdem w taki sposób, by mógł wypełnić swój obowiązek zachowania ostrożności. Art. 3 ust. 1 Kodeks Ruchu Drogowego (VRV) Kierowca ma obowiązek skierować swoją uwagę na drogę i ruch. W czasie jazdy nie może podejmować działań, mogących utrudnić obsługę pojazdu. Ponadto ma obowiązek zapewnić, by jego uwaga nie została rozproszona, w szczególności poprzez urządzenia odtwarzania dźwięków, a także systemy komunikacji i informacji. Ustalenie wymiaru kary Art. 90 SVG Ustawy o ruchu drogowym (SVG) 1. Kto naruszy przepisy ruchu drogowego ustawy lub przepisy wykonawcze Rządu Federalnego, zostanie ukarany karą grzywny. 2. Kto w wyniku poważnego naruszenia przepisów Kodeksu Drogowego doprowadzi do poważnego zagrożenia dla bezpieczeństwa innych osób lub zaryzykuje wywołaniem takiego zagrożenia, zostanie ukarany karą pozbawienia wolności do lat trzech lub grzywną. Verkehrssicherheitskampagne 2012

48 Postępowanie karne – konsekwencje
Zwykłe naruszenie przepisów ruchu drogowego (Art. 90 pkt 1 SVG) Poważne naruszenie przepisów ruchu drogowego (Art. 90 pkt 2 SVG) Stan rzeczy Telefonowanie bez zestawu głośnomówiącego o niewielkim stopniu zagrożenia Pozostałe rodzaje rozproszenia o niskim potencjale zagrożenia Wszystkie rodzaje rozproszenia o wysokim potencjale zagrożenia Postępowanie karne Postępowanie z grzywną porządkową (= postępowanie ogólne) Postępowanie zwyczajne (= postępowanie indywidualne) Poziom czynu karalnego Wykroczenie Przestępstwo Kara Kara porządkowa CHF 100 Grzywna indywidualna (do CHF 10‘000) Indywidualna kara pieniężna (do 360 x CHF 3‘000) lub kara pozbawienia wolności (do lat 3) Koszty postępowania Nie Tak Wpis do Rejestru Urząd ds. wykroczeń (lokalnie) Rejestr Karny (krajowy) Postępowanie administracyjne (prawo jazdy) Tak, z reguły lekkie naruszenie (ostrzeżenie) Tak, przynajmniej 3 miesiące wstrzymania Verkehrssicherheitskampagne 2012

49 Potencjał zagrożenia – poziomy
Ryzyko, iż mogłoby dojść do wypadku drogowego z udziałem rannych lub zabitych, jest niewielkie (zwykłe naruszenie przepisów drogowych) poważne (istotne naruszenie przepisów drogowych) Zagrożenie abstrakcyjne = zagrożenie możliwe, lecz niosłoby niewielki potencjał zagrożenia. Zaistnienie zagrożenia jest ponadto raczej nieprawdopodobne. Np. pisanie SMS: kierowca jedzie dość wolno w kolumnie, pozostaje na swoim pasie. Zagrożenie abstrakcyjne, lecz zwiększone ryzyko = zagrożenie może się w każdej chwili zrealizować, lecz akurat do niego nie doszło. NP. pisanie SMS: kierowca zjeżdża na zakręcie na przeciwny pas ruchu, przypadkowo akurat nie jedzie tam żaden pojazd. Konkretne zagrożenie = doszło do konkretnej sytuacji zagrożeniowej. Np. pisanie SMS: kierowca zjeżdża na przeciwny pas ruchu na zakręcie, nadjeżdża samochód. Wypadku ledwo udało się uniknąć. Doszło do zagrożenia = wypadek z rannymi. np. pisanie SMS: zjeżdża na przeciwny pas ruchu na zakręcie i zderza się z pojazdem jadącym z naprzeciwka. Verkehrssicherheitskampagne 2012

50 Zalecenia policji Rozproszenie uwagi w czasie jazdy jest niebezpieczne i podlega karze. Rozmawianie przez telefon bez zestawu głośnomówiącego podlega karze porządkowej w wysokości CHF 100 Wszystkie pozostałe czynności rozpraszające uwagę są już dużo droższe (grzywna plus koszty postępowania, ew. upomnienie) Przy znacznie zwiększonym potencjale zagrożenia, konsekwencje są drastyczne (kara pieniężna, wysokie koszty postępowania, wpis do Rejestru karnego, min. 3 miesiące zatrzymania prawa jazdy)  Lepiej na chwilę się zatrzymać, niż dużo ryzykować. Verkehrssicherheitskampagne 2012

51 V. Pytania?

52 Uprzejmie dziękuję za uwagę


Pobierz ppt "Prezentacja kampanii bezpieczeństwa w ruchu drogowym 2012 Zero rozproszenia Wizyta delegacji specjalistów ds. bezpieczeństwa ruchu drogowego z Polski."

Podobne prezentacje


Reklamy Google