Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Technologia informacyjna

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Technologia informacyjna"— Zapis prezentacji:

1 Technologia informacyjna
Krzysztof Ciemcioch

2 Technologia informacyjna
Technologia informacyjna – TI (ang. Information Technology – IT) jest połączeniem zastosowań informatyki z technikami komunikacji. Obszarami jej zastosowań są: posługiwanie się środkami i metodami informatyki w celu rozwiązywania problemów z życia codziennego, umożliwianie człowiekowi aktywnego funkcjonowania w społeczeństwie. (Źródło:

3 Technologia informacyjna
Informatyka Komunikacja Technologia informacyjna ma wpływ na sposób życia ludzi. W społeczeństwie informacyjnym zarządzanie informacją oraz jej jakość i szybkość przepływu są zasadniczymi czynnikami decydującymi o konkurencyjności przedsiębiorstw. Społeczeństwo informacyjne to tak naprawdę my wszyscy, którzy mamy powszechne i łatwe możliwości komunikowania się oraz dostęp do potrzebnych informacji.

4 Podstawowe źródła informacji - do niedawna
Książki Słowniki Leksykony Encyklopedie Radio Telewizja Prasa Informacje są niezbędne do skutecznego działania organizmu żywego czy maszyny. Do niedawna jeszcze podstawowymi, wiarygodnymi źródłami informacji były: (klikać) Rozwój technologii informatycznych i telekomunikacyjnych sprawia, że otoczenie, w którym żyjemy, nieustannie się zmienia. Wraz z rozwojem technologii pojawiają się coraz to nowe źródła informacji. Konieczność szybkiej archiwizacji informacji i zwiększenia jej dostępności wymusiła opracowanie innych metod komunikowania się. Zmieniły się też źródła informacji.

5 Internet – podstawowym źródłem informacji dzisiaj?
Czy Internet całkowicie zastąpi wcześniejsze źródła informacji? Czy stwierdzenie „Tylko niewielki procent informacji, które zgromadzono w Internecie, jest naprawdę przydatny” jest prawdziwe? Czy informacje zawarte w Internecie niosą za sobą jakiekolwiek zagrożenia dla społeczeństwa informacyjnego? Kilka pytań dla Państwa do przemyślenia i przedyskutowania we własnym gronie, bo nie mamy tutaj na to czasu.

6 Komunikacja Rozmowa „face to face” Telefon Wideokonferencja
Komunikatory Poczta elektroniczna Blog e-Learning W społeczeństwie informacyjnym największym bogactwem stały się kontakty z innymi ludźmi oraz posługiwanie się informacją. Dzięki zaawansowaniu technologii wymiana informacji w procesie komunikacji stała się bardzo prosta. Wymienię kilka sposobów komunikacji, a później nawiążę do kilku z nich.

7 Poczta elektroniczna Poczta elektroniczna to bez wątpienia jeden z najbardziej sprawnych sposobów komunikacji.

8 Poczta elektroniczna - zalety
Prostota. Szybkość. Dyskretność. Bezpieczeństwo. Niska cena. Bezpieczeństwo środowiska naturalnego. Wirtualność.

9 Elektroniczny list – e-mail
Jak pisać? Korzystanie z poczty elektronicznej bardziej przypomina rozmowę niż korespondencję listowną. Dlatego istnieje pewien problem w związku z elektronicznymi wiadomościami. (kliknąć) Niekontrolowany wybuch popularności nowego sposobu porozumiewania się odbył się bez prób ustalenia prawideł i konwencji. Istnieje jednak kilka bardzo ogólnych zasad, dotyczących wszystkich sposobów komunikacji, niezależnie od środków przekazu. Dwie z nich mają fundamentalne znaczenie: W sytuacji braku zasad mamy dwie drogi do wyboru: albo ścisłe przestrzeganie tego, co nam jest wiadome, albo eksperymenty. Część z nas pisze standardowe listy i przesyła je, a reszta tworzy maile zrywając z wyuczonym w szkole szablonem. Nie można powiedzieć, że któreś podejście jest lepsze. Należy pamiętać, do kogo piszemy i z jaką sprawą. Nic jednak nie zwalnia z przestrzegania zasad poprawności języka. Maile to nowa jakość komunikacji, nie powinniśmy wić też sięgać po język przestarzały, nie oddający prawdziwego charakteru nowej idei. Pisz zawsze z myślą o odbiorcy. Czasem mniej znaczy lepiej.

10 Supermail - wskazówki Myśl tak, jakbyś mówił. Stawiaj na dialog.
Myśl w prosty sposób. Pamiętaj o zwięzłości. Więcej poufności.

11 Zagrożenia mailowe Sprawdzać zawartość poczty na początku i końcu dnia. Uaktualniać programy antywirusowe. Pomijać wiadomości budzące podejrzenie. Usuwać niepotrzebne wiadomości. Okresowo odnawiać książkę adresową. Usuwać podejrzane wiadomości bez otwierania. Informować znajomych o wykrytych wirusach. Maile stanowią duże zagrożenie zaatakowania wirusami. Aby zminimalizować próbę ataku należy: (klikać)

12 Blog Następnym źródłem współczesnej wymiany informacji stał się blog. Blogger to platforma należąca do Google’a. jest najbardziej rozpowszechnionym serwisem do blogowania, gdzie możemy pisać o wszystkim, co nas interesuje.

13 Sukces blogowania - zasady
Znajdzź temat, który cię interesuje i na którym się dobrze znasz. Pisz teksty, jakie sam chciałbyś przeczytać. Bądź wytrwały. Nie traktuj blogowania jako zawodu i nie oczekuj, że na tym zarobisz. Czytaj dużo z tego, co się dzieje w polskiej i anglojęzycznej blogosferze. Zalety bloggera: Według Artura Kurasińskiego, autora AK47 (blog.kurasinski.com), aby osiągnąć sukces przy piasniu bloga należy stosować się do następujących zasad: (klikać)

14 10 wybranych ważnych blogów polskiej blogosfery
antyweb.pl kaznowski.blox.pl kominek.blox.pl mediafum.blog.pl poradnikwebmastera.blox.pl tomasz.topa.pl webowy.pl vagla.pl zawsze-kwadrat.pl zjadamyreklamy.blox.pl Kolejność tych bolgów jest alfabetyczna (źródło:PCWorld listopad 2009). W Internecie możemy znaleźć blog na każdy temat. Wybierając odpowiednią platformę musimy zadać sobie pytanie – po co będę to robił. Darmowe platformy do blogowania niekiedy mają małą funkcjonalność, ale na początek to wystarczy, dla tych, którzy blog będą traktować jako hobby.

15 Jak zdobyć czytelników
Pisz o tym, na czym się znasz i co lubisz. Pisz regularnie. Zaoferuj czytelnikom coś nowego, oryginalnego. Nie kopiuj treści, które można znaleźć gdzie indziej. Bądź kontrowersyjny. Nie bój się wyrażać własnych opinii. Dyskutuj z innymi blogerami w ich blogach i we własnym blogu.

16 Cytaty „Blog przepełniony wartościową wiedzą, skupiający się tylko na jednym temacie, prowadzony ciekawie i przez znającą się na nim osobę – to najkrótszy przepis na treści, które będą chcieli czytać internauci.” „Nawet najlepszy blog nie zdobędzie popularności z dnia na dzień – kluczem do sukcesu jest wytrwałość.”

17 Więcej niż SMS, mniej niż E-MAIL – Twitter – serwis mikroblogowy
2006 – Uruchomienie Twittera - Jack Dorsey, obecny prezes Twittera, przedstawia aplikację ułatwiającą wymianę SMS-ów w większej grupie ludzi. Do tego został dobudowany interfejs sieciowy, który pozwalał na publikowanie tzw. statusów. 2007 – Popularność rośnie – popularność Twittera przechodzi najśmielsze oczekiwania. Serwis co chwilę ma problemy techniczne, bo nie nadąża z obsługą gigantycznego ruchu.

18 Twitter – ciąg dalszy 2008 – Pierwsza kampania wyborcza w Twitterze – Z Twittera zaczynają korzystać kandydaci na urząd prezydenta Stanów Zjednoczonych. Rozpoczyna się pierwsza w dziejach Ameryki „twitterowa” kampania wyborcza. 2009 – Twitter ma 20 milionów użytkowników – staje się jednym z najważniejszych filarów Web 2.0 platformą wymiany informacji w czasie rzeczywistym. Za kilka lat może zdobyć miliard użytkowników. 2 czerwca br. Samolot ……… (przeczytać fragment z gazety), są to dane z PCWorld grudzień 2009

19 Mikroblogi nad Wisłą pinger.pl – jako miniblog.
flaker.pl – zbiera aktywność danego użytkownika z wielu miejsc w Sieci i łączy w jego profilu (tzw. lifestreaming). blip.pl – najstarszy założony w 2007 przez Marcina Jagodzińskiego i Zbigniewa Sobieckiego, a obecnie zależy do Gadu-Gadu. spinacz.pl – założony w lipcu br. przez Rafała Agnieszczaka, właściciela Fotka.pl. sledzik.pl – najmłodszy mikroblog, dzieło twórców naszej-klasy.pl Wymienię tutaj najbardziej popularne w Polsce mikroblogi.

20 Pytanie? Czy mamy do czynienia z chwilowym szaleństwem, czy z trwałą zmianą w sposobie komunikacji międzyludzkiej? Proszę Państwa teoretyczna dotychczas koncepcja Alvina Tofflera o nadejściu tzw. Trzeciej fali technologicznej w historii ludzkości stała się rzeczywistością. Toffler już dawno przedstawił powstanie mediów umożliwiających praktycznie nieograniczoną komunikację między jednostkami, niezależnie od regulacji prawnych, barier geograficznych czy kulturowych. Twitter pokazał, że wszystkie te przeciwności da się pokonać.

21 Nowe trendy w komunikacji internetowej
Wave – jest najnowszym produktem Google’a, łączącym funkcje zarządzania informacjami oraz komunikację w czasie rzeczywistym. Do tego dochodzi obsługa zewnętrznych aplikacji. To mieszanka o ogromnym potencjale. Jesteśmy świadkami kolejnej małej internetowej rewolucji.

22 e-Learning Treści przekazywane poprzez komputer.
Brak fizycznego kontaktu z nauczycielem. Uczenie na odległość (distance learning). Samodyscyplina w nauce. Samodzielne dostosowanie tempa nauki. Oszczędność czasu. Lepsze przyswajanie treści. Łatwy sposób monitorowania postepów.

23 Wielowarstwowość treści
Ogry są jak cebula. Shrek Kursy e-learningowe powinny być jak kremówka.

24 Reklama elementu wiedzy
Trójwarstwowa struktura elementu treści wchodzącego w skład kursu e-learningowego Reklama elementu wiedzy „Sprzedaż” wiedzy Im wyższa warstwa kursu e-learningowego, tym ważniejsza staje się minimalizacja przekazu. Reklamując element treści, należy posługiwać się hasłami, które poinformują osobę szkoloną, czego dotyczy dany element, oraz zachęcą ją do pogłębiania wiedzy. W kilku słowach lub zdaniach, posługując się prostym rysunkiem, elementem multimedialnym lub dźwiękiem, należy zachęcić osobę szkoloną, by zechciała poświęcić czas na naukę. Jest to zadanie karkołomne, ale tak naprawdę stanowiące istotę wartościowego kursu e-learningowego. Pogłębienie wiedzy

25 Internet - zagrożenia CYBERPRZEMOC PORNOGRAFIA PLAGIATY
ZŁE OPROGRAMOWANIE Internet jest największym źródłem informacji. Dzięki Internetowi mamy duże możliwości wzajemnej komunikacji. Należy jednak pamiętać, że Internet jest również miejscem, gdzie możemy natknąć się na treści łamiące wszelkie prawa człowieka. W społeczności informacyjnej należy takie zachowania jak najszybciej eliminować. Coraz częściej na stronach znajduje się link: zauważyłeś nadużycie kliknij.

26 Linki przydatne w pracy nauczyciala lub pedagaga
Na stronie biblioteki WSP mają Państwo nieograniczony dostęp do ciekawych linków:

27 Komunikatory powrót


Pobierz ppt "Technologia informacyjna"

Podobne prezentacje


Reklamy Google