Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
1
Odkryjmy Montessori raz jeszcze...
Program wychowania przedszkolnego opracowany na podstawie założeń pedagogiki Marii Montessori w Przedszkolu Miejskim Nr 106 w Łodzi
2
Program, oparty na głównych założenia pedagogiki M. Montessori
osoba dziecka nauczyciel odpowiednio przygotowane otoczenie
3
Osoba dziecka „… Prawdziwej
1. Grupy zróżnicowane wiekowo: - współdziałanie - możliwość wzajemnego uczenia się od siebie - rozwijanie niezależności od dorosłych - samodzielność - empatia 2. Swoboda wyboru: - pomocy montessoriańskich - miejsca, czasu i tempa pracy „… Prawdziwej i wewnętrznej swobody nie można komuś dać; nie można jej nawet zdobyć; każdy może ją sam rozwijać jako część swojej osobowości…” Maria Montessori
4
atmosferę bezpieczeństwa
Nauczyciel Podąża za dzieckiem Mądrze przebywa przy dziecku Wspiera rozwój dziecka Współdziała z dzieckiem Tworzy wokół dziecka atmosferę bezpieczeństwa i akceptacji „ Dziecku trzeba pomóc tam, gdzie zaistnieje taka potrzeba. Nadmiar pomocy przeszkadza dziecku” „ Nauczyciel nie kształci i nie poucza dziecka, lecz jest jego pomocnikiem” U. Steenberg, pedagogika Marii Montessori w przedszkolu
5
Otoczenie Wszystko w zasięgu ręki dziecka
Otoczenie powinno być: uporządkowane i estetyczne logicznie zorganizowane bogate w materiał rozwojowy Aby umożliwić dziecku: czynności poszukiwania i odnajdowania przeżywanie polaryzacji uwagi „ To co nieuporządkowane, niejasne i rozproszone, w czasie polaryzacji uwagi organizuje się w wewnętrzny, nowy wytwór o nowych jakościowo właściwościach. Zjawisko to zaprzeczało dotychczasowym przekonaniom Montessori o niestałości uwagi u małego dziecka, które wyniosła ze swoich pozytywistycznych studiów” M. Miksza, Zrozumieć Montessori
6
Materiał rozwojowy podstawowy i rozszerzający
Zawiera cztery elementy: antropologiczny, psychologiczny wychowawczy dydaktyczny Spełnia kryteria: prostota, funkcjonalność estetyka ograniczenie do jednej trudności umożliwienie samodzielnej kontroli błędu Różowa wieża
7
Integracja treści programowych
8
Bezpieczeństwo, adaptacja, integracja ...
„Droga wychowania jest długą drogą...” Maria Montessori
9
Bezpieczeństwo, adaptacja, integracja …
Bezpieczeństwo w sensie fizycznym i psychicznym Łagodna adaptacja: - odwiedziny w przedszkolu zanim dziecko rozpocznie edukację - zgoda na obecność osoby bliskiej Integracja: - wytworzenie poczucia wspólnoty
10
Postawy prospołeczne Umiejętność współpracy i współdziałania w zespole
Prawidłowa komunikacja interpersonalna Przyjmowanie ról Wypełnianie obowiązków Właściwe relacje z rówieśnikami i dorosłymi POZYTYWNY OBRAZ WŁASNEJ OSOBY
11
Ćwiczenia praktycznego dnia
„Dla Dziecka porządek jest tym, czym dla nas jest ziemia pod nogami, na której stoimy, czym dla ryby jest woda, w której pływa. We wczesnym dzieciństwie umysł człowieka czerpie ze swojego otoczenia elementy orientacji, których potrzebuje do swoich późniejszych zdobyczy.” Maria Montessori
12
Wspieranie dziecka w zdobywaniu samodzielności i niezależności
„ Pomóż mi zrobić to samemu …” Ćwiczenia z zakresu higieny i samoobsługi Samodzielne przygotowanie i uporządkowanie stanowiska działań Wypełnianie dyżurów Rozwój koncentracji uwagi i koordynacji ruchowej Sprawność fizyczna
13
Ćwiczenia ciszy „Mówi się na przykład: Spokój ! I już mamy komendę ! A zwłaszcza, żeby osiągnąć spokój i ciszę, często jeszcze w coś uderzamy. To jest prawdziwa sprzeczność. To zupełnie nielogiczne ! Jeśli chcemy milczenia, musimy go nauczyć.” Maria Montessori
14
Kształcenie zmysłów „W umyśle nie ma niczego, co wcześniej nie znalazło się w zmysłach. ” John Lock
15
Polisensoryczne poznanie otoczenia
Ćwiczenia zmysłów: wzroku, słuchu, smaku, dotyku, węchu Kształtowanie pojęć- wymiary, kształty
16
Edukacja matematyczna
„W każdym z nas istnieje matematyczny duch. Umiejętność logicznego myślenia prowadzi do moralnego życia.” (Maria Montessori)
17
Edukacja matematyczna
Integracja treści Kształtowanie pojęcia liczby od 0 do 10 Wprowadzenie w świat liczb od 11 do 99 Wprowadzenie w układ dziesiętny Operacje na liczbach
18
Pomoce do matematyki
19
Rozwój mowy „W ciemności zostaje utrwalone, a potem obraz ten można nareszcie obejrzeć w świetle dziennym i pozostaje niezmieniony. To samo dzieje się z fizycznym mechanizmem mowy Dziecka. Zaczyna się on w ciemności, tam rozwija się, utrwala, a potem objawia się.” Maria Montessori
20
Edukacja językowa Wprowadzenie dziecka w świat pisma
Stwarzanie warunków do czytania Zainteresowanie dziecka światem gramatyki Rozwój mowy i języka w codziennych sytuacjach
21
Wychowanie religijne „Język i religia to dwie charakterystyczne cechy każdej grupy ludzi. Religia jest czymś, co tkwi we wnętrzu każdej duszy. Można stracić rozum, ale nie można stracić tego, co ukryte jest w naszym sercu.” (Maria Montessori)
22
Kącik religijny - atrium - miejsce skupienia i modlitwy
Wzrost duchowy dziecka poprzez: katechezy materiał rozwojowy przeżywanie świąt i uroczystości zgodnie z kalendarzem liturgicznym
23
Pomoce do wychowania religijnego
24
Wychowanie dla kultury życia „
„Wychowanie dla kultury życia jest drogą wychowania w szacunku dla całości stworzenia. Z pomocą dorosłych Dzieci znajdą istniejący w nim porządek. Na początku jest to mały porządek, który jednak rzuca światło na duży porządek we Wszechświecie.” Hans Elsner
25
Wychowanie dla kultury życia
Odkrywanie bogactwa życia w świecie natury i kultury, w różnych formach, związkach i porządku Wartości kultury rodzimej i regionalnej Wzmacnianie poczucia przynależności i tożsamości narodowej
26
Dział do wychowania dla kultury życia
27
Wychowanie przez sztukę
„Twórczość polega na stwarzaniu czegoś, czego jeszcze nie było, co się samemu wymyśliło. Czasem skromniutko, niekiedy bez olśniewających rezultatów, lecz mimo wszystko własną wyobraźnią, osobistą fantazją, prywatną imaginacją tworzącego..” Szymon Kobyliński
28
Edukacja przez sztukę Aranżowanie otoczenia wokół dziecka, stwarzanie warunków do wzbogacania jego przeżyć i wyobraźni oraz uwrażliwianie na wartości estetyczne poprzez działania: - plastyczno-konstrukcyjne - umuzykalniające - teatralne Stosowanie technik twórczego myślenia
29
Wystawy prac dziecięcych
30
Dziękujemy za uwagę
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.