Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
1
PODSTAWY TURYSTYKI ćwiczenia
Prowadzący: mgr Łukasz Stokłosa Rok akademicki 2011/2012
2
Rozwój podaży turystycznej
Podaż turystyczna Dobra turystyczne Usługi turystyczne Podstawowe Podstawowe naturalne (morze, góry, lasy, rzeki, jeziora itp.); produkty pracy ludzkiej (zabytki, zamki, kościoły). transportowe, hotelarskie, gastronomiczne, lecznicze, rzemieślnicze, telekomunikacyjne, informacyjne, inne. Komplementarne Komplementarne drogi, środki transportu hotele, restauracje biura podróży, punkty IT, plaże, kąpieliska, wyciągi turystyczne, przewodnictwo, znakowanie szlaków, kulturalno-oświatowe, rozrywkowe, inne.
3
Rozwój podaży turystycznej
Stały rozwój podaży turystycznej oraz zmiany jakościowe dokonujące się w jej obrębie są konsekwencją dwóch zasadniczych przesłanek: postępu technicznego wzrastającej konkurencji na rynku turystycznym
4
Rozwój podaży turystycznej
Rozwój środków transportu wynalazek resorów (XV w.) i skonstruowanie dyliżansu (XVIII w.) rozwój transportu kolejowego (otwarcie pierwszej linii kolejowej – Anglia,1825 r.) rozwój transportu samochodowego rozwój transportu autokarowego rozwój transportu morskiego (1812 r. – uruchomienie pierwszej regularnej linii rzecznej w Anglii) rozwój transportu lotniczego (1919 r. – uruchomienie pierwszej linii lotniczej) konkurencja między przewoźnikami i środkami transportu
5
Rozwój podaży turystycznej
Rozwój bazy noclegowej związany z rozwojem kolei rozwój hotelarstwa – koniec XVIII wieku (hotel Tremont w Nowym Jorku – r.) 2 tendencje: budowa hoteli w pobliżu dworców miast dla turysty masowego oraz tworzenie luksusowych hoteli dla bogatej klienteli (np. hotel Ritz w Paryżu) powstanie łańcuchów hotelowych spowodowane konkurencją oraz dążeniem do poprawy efektywności funkcjonowania. Przykłady: Holiday Inn Worldwide, Best Western International Corporation specjalizacja hoteli (np. Novotel dla turystów zmotoryzowanych) rozwój kurortów nadmorskich i miejscowości górskich rozwój bazy komplementarnej w postaci pensjonatów, schronisk turystycznych, domów wycieczkowych, obozowisk, ośrodków wczasowych itp. „drugie domy” i baza mobilna (samochody turystyczne, przyczepy kempingowe, namioty, jachty,
6
Rozwój podaży turystycznej
Powstawanie ośrodków turystycznych (nowe miasta; regiony i kraje przyciągające turystów) oraz pojedynczych atrakcji turystycznych (np. wieża Eiffla). Rozwój infrastruktury towarzyszącej: np. urządzenia sportowe takie jak pola golfowe i korty tenisowe, ruch ochrony przyrody i powstawanie parków narodowych (pierwszy park narodowy Yellowstone założono w r.), ochrona zabytków i środowiska kulturowego.
7
Rozwój podaży turystycznej
Informacja turystyczna przewodniki i reportaże prasa turystyczna (czasopismo „Galignani Messenger” z r. pierwszym periodykiem turystycznym, w Polsce – „Dziennik Podróży Lądowych i Morskich, 1827 r.) rozwój systemu przewodnictwa turystycznego
8
Rozwój podaży turystycznej
Ułatwienia w obrocie pieniężnym listy kredytowe (XVI wiek) wprowadzenie papierowych pieniędzy rozwój banków i wprowadzenie czeków podróżniczych karty kredytowe i debetowe vouchery Światowy Voucher Podróżniczy karty rabatowe (np. karta Euro 26)
9
Rozwój podaży turystycznej
Powstanie stowarzyszeń i organizacji turystycznych stowarzyszenia turystyki górskiej (British Alpin Club w Anglii – r., Towarzystwo Tatrzańskie w Polsce – 1873 r.) oraz organizacje krajoznawcze (Polskie Towarzystwo Krajoznawcze – 1906) powstanie automobilklubów, klubów cyklistów, wioślarzy, żeglarzy itp. działalność lokalnych organizacji turystycznych grupowanie i powstawanie stowarzyszeń międzynarodowych (np. Międzynarodowa Liga Towarzystw Turystycznych – 1898, Międzynarodowa Federacja Samochodowa – 1904, Międzynarodowa Federacja Kempingu i Karawaningu – 1932, Międzynarodowa Federacja Schronisk Młodzieżowych działalność Światowej Organizacji Turystyki
10
Rozwój podaży turystycznej
Powstanie biur podróży 1841 rok – Thomas Cook zakłada pierwsze typowe biuro podróży (wycieczka 570 osób wyczarterowanym pociągiem) rozwój biur podróży w innych krajach i wzrost specjalizacji powstanie organizacji branżowych, np. IFTA (Międzynarodowa Federacja Agencji Turystycznych) czy UFTAA (Światowa Federacja Stowarzyszeń Biur Podróży podział organizatorów i usługodawców turystycznych: bezpośredni usługodawcy touroperatorzy agencje podróży
11
Rozwój podaży turystycznej
Linie lotnicze i komputerowe systemy rezerwacji przejmowanie funkcji biur podróży przez linie lotnicze powstanie IATA (Międzynarodowe Stowarzyszenie Przewoźników Lotniczych) – 1945 rok - popieranie bezpiecznego, regularnego i oszczędnego lotniczego transportu pasażerskiego - ułatwienie współpracy międzynarodowych przewoźników opracowanie modelu współpracy linii lotniczych z branżą turystyczną (współpraca z biurami turystycznymi w zakresie sprzedaży biletów lotniczych) wprowadzenie i upowszechnienie zastosowania komputerowych systemów rezerwacyjnych (CRS) 1962 – początek sukcesu CRS-ów największe CRS-y (GDS-y): AMADEUS, SABRE, WORLDSPAN ogromna ilość informacji o klientach, ich preferencjach i transakcjach, bezpośredni dostęp do wielu informacji, szybkość, niezawodność
12
Rozwój podaży turystycznej
Szkolnictwo turystyczne i instytucje naukowe 1910 r. – w Londynie otwarto pierwszą szkołę hotelarską, która znalazła wielu naśladowców 1941 r. – powołanie Instytutu Badawczego Turystyki w Bernie rozwój badań naukowych w ramach tzw. seminariów turystycznych (Szkoła Główna Handlowa w St. Gallen i Monachium) rozwój międzynarodowych stowarzyszeń naukowych np. Międzynarodowe Stowarzyszenie Naukowych Ekspertów Turystyki czy Stowarzyszenie Badań Turystycznych działalność Instytutu Turystyki, kwartalnik „Problemy Turystyki”
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.