Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
1
Nowoczesna korespondencja
2
Skuteczna korespondencja
Co piszemy W jaki sposób Do kogo Co chcemy osiągnąć
3
Proces komunikacji Informacja zwrotna Przekaz Filtr Opisanie Działanie
Dekodowanie Zakodowanie Transmisja Odbiór Odbiorca Nadawca
4
Bariery w przekazie Pismo staranne myśl utrwalona na papierze jest względnie trwała Zgodne z ogólnie przyjętymi zasadami korespondencji świadectwo profesjonalizmu Z dochowaniem wszelkich wymagań formalnych (sprawy ważne-polecone) i reguł obyczajowych (zaproszenia)
5
Kryteria podziału Treść Forma Obieg pisma Termin załatwienia
Rodzaj sprawy Stopień zabezpieczenia tajemnicy Elementy pisma Treść - (charakter informacyjny, charakter przekonywujący) Forma – (blankiet korespondencyjny, specjalne blankiety firmowe, formularze) Obieg pisma – (przychodzące, wychodzące, pozostające w obiegu) Termin załatwienia – (pilne, terminowe, zwykłe) Rodzaj sprawy - (wewnętrzne akty normatywne, wnioski, protokoły, umowy ,dokumenty założycielskie) Stopień zabezpieczenia tajemnicy - (pisma tajne i poufne) Elementy pisma (zatytułowane, zaadresowane, mieszane)
6
Polska Norma
7
PKN
8
Fax
9
Zasady redagowania pism
Wprowadzenie Przedstawienie zagadnienia Uzasadnienia pisma Wnioski
10
Styl urzędowy Przewaga zdań pojedynczych
Posługiwanie się stroną bierną i formami bezosobowymi Posługiwanie się gotowymi formułami Nie używanie zwrotów emocjonalnych Ograniczenie pisma do jednej strony Jasna, zrozumiała redakcja Uprzejmość pisma Kompletność pisma Przejrzystość i staranność
11
Ogólne pisma biurowe
12
Pełnomocnictwo Prokura
Pełnomocnictwo ogólne obejmujące umocowanie do czynności zwykłego zarządu Pełnomocnictwo rodzajowe musi określać kategorię czynności objętej umocowaniem, a także jej przedmiot Pełnomocnictwo szczegółowe / upoważnienie uprawnia do jednej lub kliku szczegółowo określonych czynności np. pełnomocnictwo procesowe Umocowanie dowolnej osoby do dokonania czynności prawnej ( art k.c.)
13
Prokura
14
Pełnomocnictwo ogólne
15
Pełnomocnictwo rodzajowe
16
Pełnomocnictwo szczególne
17
Zaświadczenia / zawiadomienia
Zaświadczenia – krótkie pismo zatytułowane potwierdzające zdarzenie, stan faktyczny, uprawnienie, wysokość zarobków Zawiadomienia – podstawowa forma przekazywania informacji w obiegu wewnętrznym i zewnętrznym
18
Protokoły Protokół zebrania Protokół zdawczo-odbiorczy
Protokół uzgodnień i rozbieżności Protokół porozumienia Protokół kontroli Protokół kasacji Protokół przyjęcia towaru
19
Schemat budowy protokołu
Wstęp Tytuł Część zasadnicza Przebieg rejestrowanego zdarzenia Okoliczność towarzyszące Wnioski i uchwały Część końcowa Formuła o zakończeniu Podpisy Załączniki
20
Sprawozdania Stanowią relację np.
ze spotkania z kontrahentami, z podróży służbowej, z przedsięwziętych kroków w pewnej działalności, najczęściej z działalności całej organizacji lub jej organów.
21
Notatki Forma potwierdzenia zaistniałych faktów
przekazanie przełożonemu ważnej informacji, różne sprawy wewnętrzne danej jednostki, raporty, minutki, z zebrań o charakterze roboczym ( odprawy, narady)
22
Raport Dokument mający na celu przedstawienie stanu faktycznego, sytuacji przedsiębiorstwa, podsumowanie rocznej działalności. Formy raportów: Krótkie notatki z zebrania Roczne sprawozdania finansowe Roczne sprawozdanie tzw. annual report – opracowanie prezentujące sukcesy firmy w danym roku Spis treści rocznego raportu
23
List intencyjny List intencyjny określa zakres przyszłych działań czy umów oraz zarys planów dotyczących danego projektu List intencyjny może zawierać: zobowiązanie do prowadzenia negocjacji w dobrej wierze; zobowiązanie do nierenegocjowania już uzgodnionych postanowień; upoważnienie do rozpoczęcia oznaczonych prac; deklarację dokonania wpłaty odpowiedniej wysokości. to pisemna, wstępna deklaracja zamierzeń dotyczących swoich działań, składana przez stronę możliwego przyszłego stosunku gospodarczego. W odróżnieniu od oferty list intencyjny nie wiąże składającego ani przyjmującego. . Zwykle jest podpisywany w chwili, gdy po zakończeniu wstępnych negocjacji zostało osiągnięte porozumienie co do podjęcia dalszych działań. Stanowi więc pierwsze uregulowanie przyszłej współpracy, które zobowiązuje sygnatariuszy do uczestnictwa w danym projekcie.
24
Pisma przewodnie Uzupełniające treść dokumentu
Wyjaśniające powody przekazywania załączników Wskazujące czynności, jakim należy poddać załączniki itp są pismami towarzyszącymi innym dokumentom. Mogą one zawierać informacje:
25
Zaproszenie
26
Korespondencja handlowa
27
Etapy transakcji Propozycja sprzedaży Zamówienie towaru / usługi
Dostawa towaru / usługi Weryfikacja dostaw
28
Schemat obiegu pisma
29
Etap I: Propozycja sprzedaży
List reklamowy Zapytanie ofertowe Oferta
30
List reklamowy
31
Etap II: zamówienie towaru
Umowa o dostawę Zamówienie Potwierdzenie zamówienia Anulowanie zamówienia
32
Etap III-dostawa towaru
Awizo Specyfikacja Dowód przyjęcia towaru Protokół przyjęcia towaru
33
Etap IV – weryfikacja dostaw
Reklamacja Odpowiedź na reklamację
34
Dokumentacja osobowa
35
Związana z przyjmowaniem pracownika
Cv List motywacyjny Kwestionariusz osobowy Zapytanie o karalność Umowa o pracę Umowa zlecenie Umowa o dzieło
36
Występująca w czasie stosunku pracy
Zakres czynności Przeszeregowanie pracownika Zmiana warunków pracy Zaświadczenie o pracy Wniosek o urlop Prośba o udzielenie urlopu okolicznościowego Prośba o udzielenie urlopu bezpłatnego Upomnienie Nagana Przyznanie nagrody
37
Dotyczącą rozwiązania stosunku pracy
Wypowiedzenie umowy o pracę Rozwiązanie umowy bez wypowiedzenia Świadectwo pracy Pozew o sprostowanie świadectwa pracy
38
Korespondencja w językach obcych
39
US: Układ blokowy
40
US: Zmodyfikowany układ blokowy
41
US: Uproszczony układ blokowy
42
GB: Wcięty nagłówek
43
GB: Układ blokowy
44
DE: List handlowy DIN 5008
45
DE: List handlowy na formularzu
46
FR: Pismo z nadrukiem daty
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.