Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałKajetan Błażejewicz Został zmieniony 10 lat temu
1
Ewaluacja w edukacji, jako interakcja, proces i wspomaganie. Prof
Ewaluacja w edukacji, jako interakcja, proces i wspomaganie. Prof. Leszek Korporowicz VII Konferencja OSKKO
2
Współczesne konteksty myślenia o ewaluacji
Modernizacja refleksyjna (Lash, Beck, Giddens) Refleksyjność instytucjonalna (Giddens) Społeczeństwo informacyjne i społeczeństwo wiedzy Zarządzanie wiedzą TQM Teoria i praktyka organizacji uczących się Społeczeństwo otwarte Społeczeństwo obywatelskie Uspołecznienie procesów decyzyjnych
3
Ewaluacja jako zaproszenie do rozwoju (Helen Simons)
Ewaluacja to coś więcej niż pomiar parametrów skuteczności działań, to: refleksyjne rozpoznawanie wartości konkretnego działania lub obiektu w oparciu o przyjętą metodę i kryteria, w wyniku uspołecznionego procesu, którego celem jest jego poznanie, zrozumienie lub zmiana
4
Istotne walory ewaluacji rozwojowej według M.Q. Pattona (2008)
Zachowuje elastyczność projektu w interakcji z potrzebami i rozwojem ewaluowanych działań Odchodzi od linearnego sposobu postrzegania zależności skultkowo-przyczynowych na rzecz zależności interakcyjnych Wspiera procesy uczenia się, przewartościowań otwierając projekt i proces ewaluacyjny na możliwe zmiany w środowisku i ewaluowanym działaniu Wykazuje wrażliwość na tożsamość lokalnych kontekstów ewaluacji Uwzględnia dynamikę wewnętrznych przeobrażeń ewaluowanych instytucji
5
Fazy procesu ewaluacyjnego
Diagnoza – debata – dialog - dyskurs Planowanie (wybór modelu ewaluacji) Projekt ( obiekt, pytania, kryteria, metodologia, próba, harmonogram, zarządzanie) Zbieranie i generowanie danych Analiza Raportowanie Aplikacja
6
Orientacje ewaluacyjne według H.Simons i J.Hyatt
Technokratyczna Rozwojowa nastawienie na: uprawomocnienie zmianę krytykę uczenie się opis rozumienie dyscyplinowanie wspieranie kontrolę autorefleksję
7
Trzy rodzaje wiedzy i ewaluacji według J.Habermasa i B. Wernera
Wiedza analityczno Ewaluacja pomiarowa, empiryczna, parametryczna technokratyczna Wiedza historyczno Ewaluacja rozumiejąca hermeneutyczna Wiedza refleksyjno Ewaluacja jako krytyczna emancypacja
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.