Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałZdzisława Strzelczyk Został zmieniony 11 lat temu
1
VI Gliwickie Forum Oświatowe Środki unijne dla oświaty
Fundusze unijne dla gliwickiej oświaty Szansa czy zagrożenie? Wydział Edukacji Urząd Miejski w Gliwicach
2
Plan prezentacji Fundusze unijne - SZANSA
Analiza stopnia wykorzystania środków unijnych w gliwickiej oświacie ZAGROŻENIA w procesie pozyskiwania środków ZAGROŻENIA w procesie realizacji projektów Podsumowanie
3
HASŁA I SLOGANY „W najbliższych latach polska oświata będzie się rozwijać szybciej dzięki Funduszom Europejskim” „Fundusze Europejskie – amortyzatory pomagające przeciwdziałać skutkom spowolnienia gospodarczego”
4
Przykłady, co można … Jastrzębie – Zdrój:
– utworzenie 13 nowych oddziałów w już istniejących placówkach przedszkolnych (dotacja na wyposażenie sal i zatrudnienie nauczycieli) Bytom: – projekt dwuletni - zajęcia popołudniowe w przedszkolach dla dzieci pięcioletnich
5
Obszary wsparcia
6
Analiza – gliwicka oświata
7
Skuteczność
8
Sukcesy… – Edukacja/Dotacje unijne i inne
9
Okres realizacji projektu: 01.01.2009 – 31.08.2009
„”Wiem, co robić, gdy…” – cykl warsztatów psychoedukacyjnych dla dzieci” Okres realizacji projektu: – Całkowita wartość projektu: ,35 PLN Wartość dofinansowania: ,35 PLN Beneficjent: Realizator: Miasto Gliwice Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna w Gliwicach Projekt realizowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
10
„Od abstrakcji do konkretu”
Okres realizacji projektu: – Całkowita wartość projektu: ,23 PLN Wartość dofinansowania: ,23 PLN Beneficjent: Realizator: Miasto Gliwice Gliwicki Ośrodek Metodyczny Projekt realizowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
11
„Przez naukę i praktykę na Politechnikę”
Okres realizacji projektu: – Całkowita wartość projektu: ,40 PLN Wartość dofinansowania: ,40 PLN Beneficjent: Realizator: Miasto Gliwice Gliwicki Ośrodek Metodyczny Projekt realizowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
12
„Nauka droga sukcesu na Śląsku”
Okres realizacji projektu: – Całkowita wartość projektu: ,00 PLN Wartość dofinansowania: ,00 PLN Otrzymaliśmy dofinansowanie w kwocie ,73 PLN – 20 uczniów otrzymało wsparcie Lider Projektu: Samorząd Województwa Śląskiego Partner Projektu (1 z 36): Miasto Gliwice Projekt realizowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
13
Zakończenie realizacji projektu: koniec 2009 roku.
W przyszłość z klasą - utworzenie sieci nowoczesnych pracowni przedmiotowych i specjalistycznych w gliwickich placówkach kształcenia ponadgimnazjalnego Zakończenie realizacji projektu: koniec 2009 roku. Całkowita wartość projektu: ,67 PLN Wartość dofinansowania: ,81 PLN Beneficjent: Realizator: Miasto Gliwice Zespół Szkół Ogólnokształcących nr 10 w Gliwicach Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego na lata
14
Jak stoimy na Śląsku? Wsparcie dla przedszkoli i szkół – projekty konkursowe w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007 – 2013 Priorytet IX Źródło:
15
ZAGROŻENIA W procesie POZYSKIWANIA środków
W procesie REALIZACJI projektów
16
Zagrożenia w procesie POZYSKIWANIA środków
JAK ZAPOBIEC? - akcje informacyjne - premiowanie placówek aktywnych PROBLEM Niska świadomość szansy jaką są fundusze unijne PRZYCZYNA - brak czasu - brak motywacji SKUTEK - staniemy w miejscu - stracą uczniowie
17
Zagrożenia w procesie POZYSKIWANIA środków
JAK ZAPOBIEC? Wariant I - premiowanie placówek aktywnych – w ramach placówki osoba/osoby wyspecjalizowana w pozyskiwaniu środków unijnych Wariant II - scentralizowanie działań – zespół osób pozyskujących środki dla gliwickiej oświaty PROBLEM Niska wiedza na temat sposobu pozyskania środków unijnych PRZYCZYNA - brak czasu - brak motywacji SKUTEK - źle skonstruowane projekty - stracony czas, praca na marne - zlecanie firmom zewnętrznym – co nie przynosi efektów
18
Zagrożenia w procesie POZYSKIWANIA środków
PROBLEM Projekty nie zawsze odpowiadają na problemy/braki zidentyfikowane w gliwickiej oświacie (np: przedszkola!!) SKUTEK - obszary potrzebujące nie uzyskają wsparcia JAK ZAPOBIEC? - premiowanie placówek aktywnych – w ramach placówki osoba/osoby wyspecjalizowana w pozyskiwaniu środków unijnych PRZYCZYNA - mała aktywność niektórych jednostek - brak pracy zespołowej (porozumienia z placówkami przy konstruowaniu projektu) Przez: - brak czasu - brak motywacji
19
Mimo wszelkich problemów stworzyliśmy projekt, wygraliśmy konkurs,
otrzymaliśmy dofinansowanie… czas odpoczynku???
20
Kto odpowiedzialny? czyli „Kto za to płaci? Pan płaci...”
REALIZACJA BŁĘDY W REALIZACJI OTRZYMANIE DOFINANSOWANIA - WPŁYW ŚRODKÓW DO BUDŻETU MIASTA ZWROT CZĘŚCI LUB CAŁOŚCI DOFINANSOWANIA - „WYPŁYW” ŚRODKÓW Z BUDŻETU MIASTA Prezydent Miasta Dyrektor jednostki organizacyjnej Koordynator projektu
21
Podsumowanie ZAGROŻENIA SZANSE zła realizacja projektów
zastrzyk finansowy promocja miast rozwój oświaty ZAGROŻENIA zła realizacja projektów konieczność zwrotu dotacji
22
Podsumowanie Rozwiązania
ROZPROSZENIE Szkoły same aplikują System motywacji dla osób zajmujących się pozyskiwaniem funduszy w jednostkach Ustalenie REGULAMINU, który regulowałby schemat postępowania, zakres obowiązków itd.. SCENTRALIZOWANIE Wyodrębnienie zespołu ludzi – w jednym miejscu – zajmującego się pozyskiwaniem środków unijnych
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.