Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałWiga Fularczyk Został zmieniony 9 lat temu
1
DOJRZAŁOŚĆSZKOLNA INFORMACJE DLA RODZICÓW Opracowanie: Beata Wilk
2
SPIS TREŚCI Elementy gotowości (dojrzałości szkolnej). Skutki braku gotowości szkolnej. Odroczenie obowiązku szkolnego. Jak pomóc dziecku w osiągnięciu dojrzałości do szkoły w przypadku odroczenia? Przyśpieszenie obowiązku szkolnego. Jak możemy stymulować rozwój dziecka w domu (zanim podejmie naukę)?
3
ELEMENTY GOTOWOŚCI (DOJRZAŁOŚCI) SZKOLNEJ 1. ROZWÓJ UMYSŁOWY: umiejętność wyodrębniania istotnych cech przedmiotów, spostrzeganie różnic i podobieństw między przedmiotami, zdolność do myślenia przyczynowo - skutkowego, umiejętność skupiania uwagi oraz zapamiętywania i odtwarzania podawanych treści, prawidłowy rozwój mowy – zarówno artykulacja dźwięków jak i odpowiedni zasób słów.
4
ELEMENTY GOTOWOŚCI (DOJRZAŁOŚCI) SZKOLNEJ 2. ROZWÓJ RUCHOWY dobre funkcjonowanie narządów zmysłów, układu nerwowego, orientacja przestrzenna, sprawność manualna, prawidłowe trzymanie ołówka, nożyczek i innych przyborów szkolnych, samodzielna samoobsługa.
5
ELEMENTY GOTOWOŚCI (DOJRZAŁOŚCI) SZKOLNEJ 3. ROZWÓJ UCZUCIOWO – SPOŁECZNY: umiejętność współdziałania w grupie, zdolność do podporządkowywania się regułom i poleceniom słownym, umiejętność opanowania emocji, umiejętność radzenia sobie z niepowodzeniami.
6
SKUTKI BRAKU GOTOWOŚCI SZKOLNEJ Brak u dziecka sześcioletniego niektórych wymienionych umiejętności może spowodować pojawienie się u niego problemów EDUKACYJNYCH, EMOCJONALNYCH, WYCHOWAWCZYCH. Po rozpoczęciu nauki w klasie pierwszej dziecko będzie narażone na niezawinione przez siebie niepowodzenia i przykrości, które niekorzystnie wpłyną na jego samoocenę i mogą zaważyć na całym przyszłym życiu.
7
ODROCZENIE OBOWIĄZKU SZKOLNEGO Aby dziecka nie narażać na niepowodzenia w szkole, pracę w celu wyrównania opóźnień należy rozpocząć PRZED ROZPOCZĘCIEM NAUKI W KLASIE PIERWSZEJ. W tym celu stworzono możliwość odroczenia obowiązku szkolnego na podstawie orzeczenia Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej.
8
JAK POMÓC DZIECKU W OSIĄGNIĘCIU GOTOWOŚCI DO SZKOŁY W PRZYPADKU ODROCZENIA. Jeśli uzyskamy odroczenie od obowiązku szkolnego dla naszego dziecka, musimy dany nam dodatkowy rok dobrze wykorzystać na: utrwalenie treści programowych z klasy O, terapię pedagogiczną, a niekiedy także na konsultację i leczenie specjalistyczne. Pamiętajmy: ODROCZENIE TO SZANSA DLA NASZEGO DZIECKA
9
PRZYSPIESZENIE OBOWIĄZKU SZKOLNEGO Przyśpieszenie obowiązku szkolnego celowe jest tylko w wypadku gdy u dziecka z grupy przedszkolnej pięciolatków obserwuje się pełną gotowość szkolną we wszystkich wymienionych wcześniej sferach: umysłowej, fizycznej oraz emocjonalno-społecznej. Przyśpieszenie obowiązku szkolnego odbywa się tylko na podstawie orzeczenia Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej.
10
JAK MOŻEMY STYMULOWAĆ ROZWÓJ DZIECKA ZANIM PODEJMIE NAUKĘ. Stwórzmy dziecku atmosferę bezpieczeństwa. Chwalmy je nawet za drobne osiągnięcia. Czytajmy mu, rozmawiajmy z nim, tłumaczmy mu świat. Zachęcajmy do uczenia się wierszyków, piosenek. Zachęcajmy do aktywności twórczej plastycznej, muzycznej, teatralnej. Grajmy z nim w gry planszowe, układajmy puzzle.
11
…CO JESZCZE MOŻEMY ZROBIĆ? Uczmy systematyczności. Dbajmy by kończyło swoją pracę. Dawajmy mu zadania dostosowane do jego możliwości, rzeczowo wyjaśniajmy gdzie popełnia błędy. Doceniajmy jego wysiłek. Nie wyręczajmy go. Pamiętajmy, że jest dzieckiem i ma prawo do zabawy. WSPÓŁPRACUJMY Z NAUCZYCIELEM PRZEDSZKOLA.
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.