Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałApolonia Tobolski Został zmieniony 10 lat temu
1
Organizacja szkoleń dla pracowników socjalnych i innych pracowników instytucji pomocy społecznej na podstawie innowacyjnej metody szkoleniowej opracowanej w ramach projektu systemowego „Rewitalizacja społeczna ” Konferencja współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego 10 stycznia 2014 r. REWITALIZACJA SPOŁECZNA
2
przekazanie i uporządkowanie wiedzy pozyskanej na podstawie realizacji pilotażowych Programów Rewitalizacji Społecznej, zapoznanie uczestników z wynikami badań, które dotyczą działań podejmowanych w ramach I edycji pilotażowych Programów Rewitalizacji Społecznej, nabycie wiedzy z zakresu tworzenia i realizacji kompleksowych działań/ programów na rzecz społeczności lokalnych rewitalizowanych terenów, wykluczonych bądź zagrożonych wykluczeniem społecznym oraz nabycie wiedzy z zakresu inicjowania i tworzenia partnerstw lokalnych, kształtowanie i rozwój umiejętności w zakresie konstruowania i realizacji Programów Rewitalizacji Społecznej pod kątem działań merytorycznych oraz finansowych. Główne cele szkolenia REWITALIZACJA SPOŁECZNA
3
Podstawą dla opracowania programu szkoleń i materiałów szkoleniowych są następujące opracowania: „Wytyczne w zakresie konstruowania lokalnych programów rewitalizacji społecznej” „Raport merytoryczny z realizacji 20 programów finansowanych w ramach zadania Realizacja 20 pilotażowych Programów Rewitalizacji Społecznej” „ Katalog dobrych praktyk programów rewitalizacji społecznej” Modelowe rozwiązania w zakresie aktywnej integracji (Modelowy Standard Aktywnej Integracji), Zawarte w publikacji : „Modelowy standard aktywnej integracji wraz z konkluzjami z pilotażu programów rewitalizacji społecznej” zawierającej: Modelowy standard aktywnej integracji (Modelowe rozwiązania w zakresie aktywnej integracji) Raport merytoryczny z realizacji pilotażu programów rewitalizacji społecznej Podstawa merytoryczna dla programu szkoleń REWITALIZACJA SPOŁECZNA
4
Szkolenie wprowadza uczestników w zagadnienia rewitalizacji społecznej w społecznościach lokalnych, w związku z postępującymi tam procesami degradacji oraz pokazuje zastosowanie metody projektowej, w celu przeprowadzenia skutecznej interwencji. Wszystkie opisane w wymienionych materiałach przedsięwzięcia społeczne, podjęte w ramach pilotażu, realizowane były metodą projektową. Prognozowane szkolenia opierają się zatem na metodzie projektowej. Przedmiot szkolenia
5
Uczestnicy powinni nabyć niezbędną wiedzę i umiejętności a w szczególności: poprawnie zdiagnozować problemy społeczne, rozpoznać i wykorzystać niezbędne zasoby – ludzkie i materialne zdefiniować cele i działania służące osiąganiu tych celów określić adresatów działań naprawczych zaangażować i zmotywować adresatów do uczestnictwa zbudować partnerstwo osób i instytucji realizujących wspólnie zaplanowane przedsięwzięcie wdrożyć i przeprowadzić zaplanowane działania dokonać oceny osiągniętych wyników. Prognozowane efekty szkolenia REWITALIZACJA SPOŁECZNA
6
Tu uczestnik szkolenia uzyska wskazówki na temat: gdzie powinien szukać informacji odnośnie rozmiarów i natężenia występujących problemów społecznych, jak dopasować źródła informacji do zidentyfikowanych problemów, aby najpełniej charakteryzowały dane zjawiska jakie techniki pozyskiwania danych może zastosować jak może usystematyzować pozyskane informacji aby uzyskać pełną diagnozę jak wyznaczyć główne kierunki działań i priorytety dla przewidywanych projektów jak rozpoznać możliwości wykonania projektu etap I: Inkubacja – opracowanie koncepcji działania REWITALIZACJA SPOŁECZNA
7
Tu uczestnik szkolenia uzyska wskazówki na temat: jak poprawnie wyznaczyć główne cele projektu oraz pożądane efekty jak określić odbiorców projektu - grupy docelowe jak zaplanować działania niezbędne dla osiągnięcia celów jak pozyskać niezbędne zasoby do wykonania tych zadań, jak i jakimi metodami zaplanować czas na realizację zadań - opracowywanie harmonogramu działania kogo pozyskać do współpracy jak rozpoznać zagrożenia pojawiające się we współpracy i jak można im zaradzić. etap II: Preparacja – opracowanie koncepcji realizacji projektu REWITALIZACJA SPOŁECZNA
8
Tu uczestnik szkolenia uzyska wskazówki na temat: w jaki sposób pozyskać uczestników/ beneficjentów projektu – sposoby rekrutacji jak zapewnić warunki realizacji zamierzonych celów i działań w jaki sposób dotrzeć do potencjalnych partnerów jak współpracować z partnerami realizującymi wspólnie działania jak podnosić efektywność współpracy jak skutecznie informować o projekcie - metody promocji i komunikacji o projekcie, 9 etap III: realizacja projektu czyli wdrażanie wypracowanych rozwiązań. REWITALIZACJA SPOŁECZNA
9
Tu uczestnik szkolenia uzyska wskazówki na temat: jak czuwać nad procesem realizacji działań w projekcie – techniki monitorowania projektu jakie są sposoby pozyskania wiedzy o osiąganych rezultatach projektu - podstawowe techniki i narzędzia ewaluacji projektu jak dobrać właściwe techniki i metody oceny do realizowanych typów projektów Prezentacja najlepszych praktyk etap IV – Monitoring i Ewaluacja projektu etap IV – Monitoring i Ewaluacja projektu. REWITALIZACJA SPOŁECZNA
10
W zakresie wiedzy – uczestnik powinien znać: Metody diagnozy problemów społecznych Sposoby określania celów i efektów programów rewitalizacji społecznej Etapy realizacji projektów ukierunkowanych na działania związane z rewitalizacją społeczną Techniki i etapy identyfikowania zadań oraz opracowywania harmonogramów Metody rekrutowania uczestników do projektu Sposoby monitorowania realizacji projektu Kluczowe zagrożenia, jakie pojawiają się w trakcie realizacji projektów Najlepsze praktyki związane z realizacją projektów rewitalizacji społecznej Pożądanym efektem szkolenia jest rozwój kompetencji uczestników REWITALIZACJA SPOŁECZNA
11
W zakresie umiejętności – uczestnik powinien potrafić: Przeprowadzić diagnozę sytuacji społecznej u siebie w regionie i zdiagnozować problemy, Ocenić i wybrać kluczowe obszary stanowiące przedmiot rewitalizacji Opracować założenia projektu rewitalizacji i precyzyjnie określić adresatów działań Określić kluczowe zadania związane z realizacją projektu rewitalizacji społecznej Przeprowadzić analizę niezbędnych zasobów do realizacji projektu Zbudować harmonogram prac oraz kosztorys projektu Zmotywować adresatów projektu do aktywnego uczestnictwa Dokonać oceny osiągniętych wyników Kompetencje c.d. REWITALIZACJA SPOŁECZNA
12
W zakresie postaw – uczestnicy powinni być przekonani o tym, że: Przeprowadzenie kompleksowej diagnozy społecznej pozwoli na wygenerowanie ciekawych rozwiązań ukierunkowanych na wyeliminowanie lub ograniczenie występowania problemów, Organizowanie i realizacja programów rewitalizacji społecznej jest działaniem umożliwiającym kompleksowe i długookresowe oddziaływanie na sytuację społeczną danej grupy adresatów Brak pewnych zasobów nie stanowi przeszkody w realizacji programów, kluczowym działaniem wspierającym realizację zaplanowanych działań jest poszukiwanie podmiotów, z którymi można zawiązać partnerstwa. Kompetencje c.d. REWITALIZACJA SPOŁECZNA
13
W celu weryfikacji jakości i efektywności szkoleń przeprowadzone zostaną kilkuetapowe badania umożliwiające dokonanie oceny poziomu wiedzy oraz umiejętności uczestników, jak również poziomu wdrożenia omawianych treści. Dodatkowo w odniesieniu do pierwszej edycji szkoleń, w badanie efektywności zaangażowani zostaną również trenerzy, którzy będą mieli możliwość przedstawienia swoich opinii na temat opracowanego szkolenia, jak również wskazania na ewentualne modyfikacje. Badanie efektywności zakłada wykorzystanie technik ankietowych, wywiadów oraz analizy dokumentów. Część działań możliwa będzie do przeprowadzenia bezpośrednio po szkoleniu, a część wymagać będzie zaangażowania się organizatorów w dokonanie ewaluacji w późniejszym okresie (ok 6-12 miesięcy od zakończenia szkolenia). Podstawowe założenia dotyczące ewaluacji szkoleń REWITALIZACJA SPOŁECZNA
14
Do proponowanych narzędzi ewaluacji zaliczają się: Ankiety oceny satysfakcji ze szkolenia oraz samooceny rozwoju Wywiady z uczestnikami dotyczące ich odczuć i oczekiwań Ankiety skierowane do trenerów, dotyczące wniosków i sugestii Ocena poziomu wdrożenia działań follow up Wywiad telefoniczny lub pozyskanie informacji drogą mailową dotyczących poziomu wdrożenia proponowanych rozwiązań Analiza liczby programów rewitalizacji, jakie zostały wdrożone w regionach, z których pochodzą uczestnicy szkoleń Narzędzia ewaluacji REWITALIZACJA SPOŁECZNA
15
W opracowanym „Manualu trenera” zdefiniowane zostały zadania wdrożeniowe dla uczestników szkolenia. Aktywności te są szczególnie istotne z punktu widzenia podnoszenia efektywności szkoleń. Wielokrotnie bowiem uczestnicy programów rozwojowych, pomimo ich wysokiej oceny nie przejawiają odpowiedniej motywacji do tego by wdrażać nowe metody działania i wykorzystywać w praktyce zdobytą wiedzę i rozwinięte umiejętności. Realizacja tych działań wiąże się jednak z potrzebą monitorowania ich wykonania przez uczestników, a także z oceną i przekazaniem im informacji zwrotnych. Ocena poziomu wdrożenia „follow up” REWITALIZACJA SPOŁECZNA
16
Dziękuję! biuro@fores.com.pl Konferencja współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego REWITALIZACJA SPOŁECZNA
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.