Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Procedura szacowania strat w uprawach rolnych

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Procedura szacowania strat w uprawach rolnych"— Zapis prezentacji:

1 Procedura szacowania strat w uprawach rolnych

2 1. Wystąpienie zjawiska o charakterze klęskowym
Niezbędnym wymogiem do rozpoczęcia procedury szacowania strat jest wystąpienie niekorzystnego zjawiska atmosferycznego w gospodarstwie rolnym, w rozmiarach stanowiących zagrożenie dalszego jego funkcjonowania, wymienionego w art. 3 ust. 2 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o ubezpieczeniach upraw rolnych i zwierząt gospodarskich (Dz.U. Nr 150, poz z późn. zm.) HUARAGAN, POWÓDŹ, DESZCZ NAWALNY, GRAD, PIORUN, USUNIĘCIE SIĘ ZIEMI, LAWINĘ, SUSZĘ, UJEMNE SKUTKI PRZECIMOWANIA (w tym wymarznięcie, wymoknięcie, wyprzenie, wysmalenie i wysadzenie roślin), PRZYMROZKI WIOSENNE

3 3. Przekazanie informacji do Wojewody
2. Złożenie przez producenta rolnego wniosku do właściwego miejscowo Urzędu Gminy Producent rolny po stwierdzeniu szkody składa wniosek o oszacowanie strat w urzędzie gminy 3. Przekazanie informacji do Wojewody O wystąpieniu klęski Wójt/Burmistrz powiadamia pisemnie Wojewodę. Informacja powinna zawierać: rodzaj klęski, termin i miejsce wystąpienia zjawiska.

4 4. Wojewoda powiadamia Przewodniczącego Komisji do szacowania szkód
Wojewoda, po otrzymaniu informacji od Wójta/Burmistrza o wystąpieniu strat, niezwłocznie występuje do Przewodniczącego Komisji do szacowania szkód o rozpoczęcie prac szacunkowych. Wojewódzka Komisja do szacowania szkód w gospodarstwach rolnych i działach specjalnych produkcji rolnej powołana jest zarządzeniem przez wojewodę. Wojewoda Zachodniopomorski Zarządzeniem nr 318/2010 z dnia 17 czerwca 2010 r., powołał Komisję do szacowania szkód w gospodarstwach rolnych i działach specjalnych produkcji rolnej na terenach wiejskich dotkniętych klęską żywiołową.

5 5. Szacowanie strat przez Komisję
Przewodniczący Komisji w zależności od rozmiaru zjawiska, powołuje gminne lub powiatowe Zespoły, które dokonują szacunków strat w ciągu 2–óch miesięcy od stwierdzenia skutków klęski, jednak nie później niż: 3 miesiące od wystąpienia suszy, gradobicia, deszczu nawalnego, huraganu, pioruna, obsunięcia się ziemi lub lawin, 3 miesiące od ustąpienia wody umożliwiającego wejście komisji na pola i rozpoczęcie szacowania szkód wywołanych przez powódź. Zebrane wyniki w postaci protokołów Komisja przekazuje Wojewodzie do zaopiniowania. 6. Kredyty preferencyjne Wojewoda przekazuje Ministrowi Rolnictwa i Rozwoju Wsi zestawienie szkód powstałych w gospodarstwach rolnych wraz z wnioskiem o wyrażenie zgody na uruchomienie preferencyjnej linii kredytowej dla poszkodowanych producentów rolnych, w ciągu 3 miesięcy od stwierdzenia skutków klęski żywiołowej. Po otrzymaniu zgody Ministra na uruchomienie preferencyjnej linii kredytowej, Wojewoda przekazuje podpisane opinie rolnikom.

6 7. Wydanie opinii Wojewody
Wojewoda na podstawie protokołów wydaje opinie dot. zakresu i wysokości szkód spowodowanych klęską żywiołową, dla gospodarstw, w których szkody: - przekroczyły 30% średniej rocznej produkcji rolnej w gospodarstwie rolnym lub dziale specjalnym produkcji rolnej z 3 lat poprzedzających rok, w którym wystąpiły szkody lub średniej z 3 lat w okresie 5-letnim poprzedzającym rok, w którym wystąpiły szkody z pominięciem roku o najwyższej i najniższej wielkości produkcji, bądź przekroczyły kwotę 1050 zł w przypadku pojedynczego środka trwałego.

7 Zjawisko o charakterze klęski żywiołowej a stan klęski żywiołowej
Ustawa z dnia 18 kwietnia o stanie klęski żywiołowej (Dz.U. Nr 62, poz. 558 z późn. zm.) Rada Ministrów, w drodze rozporządzenia, może wprowadzić stan klęski żywiołowej z własnej inicjatywy lub na wniosek właściwego wojewody. Za klęskę żywiołową w rozumieniu w/w ustawy uważa się katastrofę naturalną lub awarię techniczną, których skutki zagrażają życiu lub zdrowiu dużej liczby osób, mieniu w wielkich rozmiarach albo środowisku na znacznych obszarach, a pomoc i ochrona mogą być skutecznie podjęte tylko przy zastosowaniu nadzwyczajnych środków, we współdziałaniu różnych organów i instytucji oraz specjalistycznych służb i formacji działających pod jednolitym kierownictwem. Jak wskazuje ustawa stan klęski żywiołowej może być wprowadzony dla zapobieżenia skutkom katastrof naturalnych lub awarii technicznych noszących znamiona klęski żywiołowej oraz w celu ich usunięcia.

8 Szacowanie szkód w województwie w 2011 r.:
- Gminy złożyły 91 wniosków do Wojewody o uruchomienie Komisji do szacowania strat powstałych w gospodarstwach rolnych województwa zachodniopomorskiego w wyniku następujących zjawisk: powódź, przymrozki wiosenne, ujemne skutki przezimowania, susza, gradobicie i deszcze nawalne - 6 wniosków Wojewody do Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi o zgodę na uruchomienie preferencyjnej linii kredytowej dla poszkodowanych rolników w łącznej wysokości 104 377 432,63 zł, dla 1291 gospodarstw ubiegających się o kredyty preferencyjne, spośród 1600 gospodarstw poszkodowanych. ponad 1300 szt. wydanych opinii Wojewody dla podmiotów (część uzyskiwała 2 rodzaje opinii tj. odrębnie dot. majątku obrotowego, odrębnie dla majątku trwałego) dotyczącej zakresu i wysokości szkód w uprawach rolnych i zwierzętach gospodarskich oszacowanych przez komisję powołaną przez wojewodę – niezbędnej do otrzymania pomocy finansowej np. w postaci niskooprocentowanych kredytów preferencyjnych oraz celem skorzystania z możliwości uczestniczenie w dofinansowaniu modernizacji gospodarstwa w ramach PROW

9 Program pomocowy dla poszkodowanych producentów rolnych w 2011 r.:
W dniu r. Rada Ministrów podjęła uchwałę w sprawie ustanowienia programu pomocy dla rodzin rolniczych, w których gospodarstwach rolnych i działach specjalnych produkcji rolnej powstały szkody spowodowane przez huragan, deszcz nawalny i przymrozki wiosenne w 2011 r. Zgodnie z przyjętym programem poszkodowani rolnicy mogli ubiegać się o pomoc m.in. w formie: kredytów preferencyjnych na wznowienie produkcji odraczania terminu płatności składek z tytułu ubezpieczenia w KRUS, rozkładania ich na dogodne raty, a także umarzania w całości lub w części bieżących składek na indywidualny wniosek rolnika, który poniósł szkody spowodowane przez huragan, deszcz nawalny lub przymrozki wiosenne (w drzewach lub krzewach owocowych); odraczania i rozkładania na raty płatności z tytułu umów sprzedaży i dzierżawy nieruchomości Zasobu Własności Rolnej Skarbu Państwa, bez stosowania opłat i odsetek za okres odroczenia; stosowania przez wójtów, burmistrzów lub prezydentów miast ulg w podatku rolnym za 2011 r.; udzielania pomocy społecznej rodzinom rolniczym w formie jednorazowego zasiłku celowego.

10 Program pomocowy dla poszkodowanych producentów rolnych w 2011 r.:
Zgodnie z zobowiązaniem Wojewody wynikającym z § 9 ust.3 rozporządzenia Gminom zostało przekazanych  67 protokołów poszkodowanych rolników, którzy mieli możliwość ubiegania się o pomoc w formie jednorazowego zasiłku celowego w wysokości 5000 zł, bądź 2500 zł. Na sfinansowanie powyższych zasiłków uruchomiana została rezerwa celowa w wysokości: ok. 192 tys. zł.

11 Województwo zachodniopomorskie Kredyt preferencyjny w tys zł
Dane o klęskach w woj. Zachodniopomorskim w latach Województwo zachodniopomorskie L.p. Gmina Zjawisko Straty w tys Kredyt preferencyjny w tys zł ROK 2001 1 95 gmin Nadmierne opady atmosferyczne 72 552 brak danych 2 3 gminy Huragan i gradobicie 602 SUMA 73 154 ROK 2002 3 15 gmin Gradobicie 15 362 ROK 2003 4 101 gmin Susza 5 18 gmin Wymarznięcia 10 232 ROK 2004 6 Stare Czarnowo 180 50 7 Boleszkowice 228 79 408 129

12 Województwo zachodniopomorskie Kredyt preferencyjny w tys zł
L.p. Ilość gmin Zjawisko Straty w tys Kredyt preferencyjny w tys zł ROK 2005 1 25 gmin Przymrozki 8 920 4 623 2 14 gmin Gradobicie 4 698 2 038 3 18 gmin Susza 48 138 26 654 SUMA 75 374 42 544 ROK 2006 103 gminy 32 gminy Nadmierne opady deszczu 7 660 ROK 2007 1 9 gmin Nadmierne opady deszczu 106 2 25 gmin Wymarznięcia 8 488 3 526 3 18 gmin Wymoknięcia 16 263 9 561 4 6 gmin Gradobicie 3 804 2 647 SUMA 28 661 15 840 ROK 2008 2 37 gmin Nadmierne opady deszczu 31 101 28 846 3 99 gmin Susza SUMA

13 Województwo zachodniopomorskie Kredyt preferencyjny w tys zł
L.p. Ilość gmin Zjawisko Straty w tys Kredyt preferencyjny w tys zł ROK 2009 1 1 gmin Gradobicie 107 ROK 2010 16 gmin Gradobicie, deszcz nawalny, huragan 20 292 17 252 2 10 gmin Deszcz nawalny 14 770 10 067 3 3 gminy Powódź 414 279 SUMA 35 476 27 598 ROK 2011 14 gmin Przymrozki wiosenne 22 355 2 gminy Gradobicie, deszcz nawalny 2 191 5 gmin Przymrozki wiosenne i susza 8 815 8 360 4 41 gmin Susza 71 984 64 925 5 1 501 6 1 gmina 97 83 99 481

14 Dziękuję za uwagę


Pobierz ppt "Procedura szacowania strat w uprawach rolnych"

Podobne prezentacje


Reklamy Google