Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałMałgorzata Turek Został zmieniony 5 lat temu
1
Pełnosprawny Student V Kraków, 15 listopada 2011r.
Dobre praktyki Wydatkowanie dotacji na zadania związane z kształceniem i rehabilitacją leczniczą studentów niepełnosprawnych Kinga Dumnicka Fundacja Instytut Rozwoju Regionalnego
2
Podsumowanie wyników badania kwestionariuszowego
Adresaci → wszystkie uczelnie wyższe Cel → opracowanie katalogu dobrych praktyk w zakresie wykorzystania dotacji przeznaczonej na zadania związane z kształceniem i rehabilitacją leczniczą studentów niepełnosprawnych.
3
Informacja zwrotna Odpowiedź z 12 uczelni:
Akademia Górniczo-Hutnicza w Krakowie Akademia Medyczna we Wrocławiu Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Rotmistrza Witolda Pileckiego w Oświęcimiu Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Nowym Sączu Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Sanoku Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Wałbrzychu Politechnika Łódzka Politechnika Wrocławska Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie Szkoła Główna Handlowa w Warszawie Uniwersytet Jagielloński Uniwersytet Marii Curie - Skłodowskiej w Lublinie
4
Wykres 1: Liczba studentów niepełnosprawnych na poszczególnych uczeniach (2598)
5
Wykres 2: Podział studentów ze względu na typy niepełnosprawności
6
Wykres 3: Poziom wymaganego wsparcia ze względu na typy niepełnosprawności
7
Zmiana przedmiotu wydatkowania dotacji, o której mowa w art. 94 ust
Zmiana przedmiotu wydatkowania dotacji, o której mowa w art. 94 ust.1pkt. 11 ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym Do 2011 r.: zadania związane z kształceniem i rehabilitacją leczniczą studentów niepełnosprawnych. Od 2012 r.: zadania związane ze stwarzaniem studentom i doktorantom, będącym osobami niepełnosprawnymi warunków do pełnego udziału w procesie kształcenia.
8
Znaczenie zmian obszar zadań dotyczących kształcenia obejmie całokształt zadań związanych ze stwarzaniem warunków do pełnego udziału w tym procesie działania uczelni (współ)finansowane ze źródeł dotacji nakierowane także na doktorantów zadania związane z rehabilitacją leczniczą nie będą finansowane ze środków dotacji
9
Wydatki bieżące w pierwszym roku budżetowym dotacji
W pierwszym roku budżetowym (w roku otrzymania dotacji) środki dotacji są wykorzystywane na wydatki bieżące. Uczelnie często łączyły środki dotacji z innymi środkami, w tym własnymi.
10
Przykłady Dostęp do materiałów dydaktycznych
Efektywna nauka języków obcych Dostosowanie zajęć w-f Dodatkowe uzupełniające dydaktyczne zajęcia (na wniosek studenta) Likwidowanie barier komunikacyjnych ze studentami głuchymi Koszty związane z transportem na uczelnię
11
Adaptacja sposobu sprawdzania postępów w nauce
Adaptacja egzaminów/zaliczeń Organizacja imprez o charakterze integracyjnym i świadomościowym Obozy szkoleniowe, wyjazdy Wydawanie publikacji, magazynów, Ulotki informacyjne dla niepełnosprawnych kandydatów na studia
12
Koszty pracy Pełnomocnika rektora ds
Koszty pracy Pełnomocnika rektora ds. studentów niepełnosprawnych i bieżąca działalność jego biura (Biura ds. Osób Niepełnosprawnych) Wynagrodzenia dla nauczycieli akademickich uczących studentów niepełnosprawnych na indywidualnym toku studiów Usługi asystentów osobistych osoby niepełnosprawnej
13
Wsparcie merytoryczne konsultantów i podnoszenie ich kompetencji zawodowych
Kształtowanie wśród pracowników uczelni prawidłowych postaw wobec osób niepełnosprawnych. Przygotowanie kadry akademickiej do pracy ze studentami niepełnosprawnymi Warsztaty edukacyjne dla studentów niepełnosprawnych
14
Wydatki inwestycyjne w kolejnych latach budżetowych
Środki dotacji są również wykorzystywane na wydatki inwestycyjne, często w połączeniu z innymi środkami, w tym własnymi.
15
Przykłady Zakup komputerów ze specjalistycznym oprogramowaniem
Zakup sprzętu komputerowego do biblioteki i czytelni uczelnianych oraz instytutów Zakup sprzętu i oprogramowania do wypożyczalni specjalistycznego sprzętu dla osób ze schorzeniami narządu wzroku i słuchu
16
Wyposażenie wydziałów w sprzęt ratunkowy oraz przeszkolenie pracowników
Pełna dostępność architektoniczna Likwidowanie barier komunikacyjnych ze studentami głuchymi: adaptacja wydziałów Dostosowanie warunków zakwaterowania Dni Adaptacyjne
17
Podsumowanie wyników badania
Można wskazać 3 główne źródła finansowania wsparcia studentów niepełnosprawnych: dotacja MNiSW, środki własne uczelni, pieniądze unijne pozyskiwane na projekty realizowane w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
18
Dziękuję za uwagę Kinga Dumnicka Tel. 12 629 85 14
Fundacja Instytut Rozwoju Regionalnego ul. Wybickiego 3A, Kraków Projekt jest współfinansowany ze środków Fundacji im. Stefana Batorego oraz Gminy Miejskiej Kraków Patronat honorowy: Partner: Patroni medialni:
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.