Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Przepisy prawa oświatowego wprowadzone od 1 stycznia 2018 r.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Przepisy prawa oświatowego wprowadzone od 1 stycznia 2018 r."— Zapis prezentacji:

1 Przepisy prawa oświatowego wprowadzone od 1 stycznia 2018 r.
Przepisy prawa oświatowego wprowadzone od 1 stycznia 2018 r.

2 Ustawa o finansowaniu zadań oświatowych nowelizuje m. in
Ustawa o finansowaniu zadań oświatowych nowelizuje m.in.: Kartę Nauczyciela. Zmiany dotyczą: oceny pracy nauczycieli – art. 6a, awansu zawodowego - rozdział 3, zatrudniania i zwalniania nauczycieli m.in.: zakłada obowiązek zatrudniania wszystkich nauczycieli w na podstawie umowy o pracę – rozdział 4, wynagradzania nauczycieli, w tym likwidacji dodatków socjalnych - art. od 30 do 40,

3 pensum nauczycieli – od 1 września 2018 r
pensum nauczycieli – od 1 września 2018 r. organy prowadzące utracą kompetencje do określania pensum specjalistów oraz zasad liczenia tzw. pensum łączonego – art. 42, 42a, 42b, urlopów wypoczynkowych i uprawnień rodzicielskich w szkołach – 35 dni urlopu dla dyrektora szkoły, urlop uzupełniający po urlopie zdrowotnym – art. 64, 66, urlopu dla poratowania zdrowia – od 1 stycznia 2018 r. urlop zdrowotny przysługuje po 7 latach pracy na pół etatu, ale tylko w związku z chorobą zawodową lub na leczenie uzdrowiskowe – art. 73.

4 OCENA PRACY NAUCZYCIELA

5 Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r.
Karta Nauczyciela (t. j. Dz. U. z 2018 r., poz. 967)

6 Ustawą z dnia 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych
Zmiany do ustawy Karta Nauczyciela wprowadzone Ustawą z dnia 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych (Dz. U. z 2017 r., poz. 2203) Data ogłoszenia: 29 listopada 2017 r. Data wydania: 27 października 2017 r. Data wejścia w życie: 1 stycznia 2018 r.

7 Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 29 maja 2018 r
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 29 maja 2018 r. w sprawie szczegółowych kryteriów i trybu dokonywania oceny nauczycieli, zakresu informacji zawartych w karcie oceny pracy, składu i sposobu powoływania zespołu oceniającego oraz trybu postępowania odwoławczego (Dz. U. z 2018 r., poz. 1133)

8 art. 6a ust. 1 Karty Nauczyciela
Praca nauczyciela podlega ocenie. Oceny pracy nauczyciela dokonuje się: po zakończeniu stażu na stopień nauczyciela kontraktowego, nauczyciela mianowanego i nauczyciela dyplomowanego; po zakończeniu dodatkowego stażu, o którym mowa w art. 9g ust. 8; co 3 lata pracy w szkole od dnia uzyskania stopnia nauczyciela kontraktowego, nauczyciela mianowanego i nauczyciela dyplomowanego.

9 art. 6a ust. 1a – 1c Karty Nauczyciela 1a
art. 6a ust. 1a – 1c Karty Nauczyciela 1a. W przypadku gdy termin, o którym mowa w ust. 1 pkt 3, upływa w okresie odbywania przez nauczyciela kontraktowego lub nauczyciela mianowanego stażu na kolejny stopień awansu zawodowego, oceny pracy dokonuje się po zakończeniu tego stażu. 1b. W razie usprawiedliwionej nieobecności nauczyciela w pracy, trwającej dłużej niż 3 miesiące, termin, o którym mowa w ust. 1 pkt 3, ulega przedłużeniu o czas tej nieobecności. 1c. W przypadku zmiany miejsca zatrudnienia nauczyciela ocena pracy jest dokonywana nie wcześniej niż po upływie roku od dnia podjęcia pracy w danej szkole, a termin, o którym mowa w ust. 1 pkt 3, ulega odpowiednio przedłużeniu.

10 art. 6a ust. 1d Karty Nauczyciela
Ocena pracy nauczyciela kontraktowego, nauczyciela mianowanego i nauczyciela dyplomowanego może być także dokonana w każdym czasie, nie wcześniej jednak niż po upływie roku od dokonania oceny poprzedniej, z inicjatywy dyrektora szkoły lub na wniosek: nauczyciela; organu sprawującego nadzór pedagogiczny […]; organu prowadzącego szkołę; rady szkoły; rady rodziców.

11 art. 6a ust. 1e Karty Nauczyciela Kryteria oceny pracy nauczyciela dotyczą stopnia realizacji obowiązków określonych w art. 6 i art. 42 ust. 2 oraz w art. 5 ustawy – Prawo oświatowe i obejmują wszystkie obszary działalności szkoły odpowiednio do posiadanego stopnia awansu zawodowego.

12 art. 6 Karty Nauczyciela: Nauczyciel obowiązany jest: 1) rzetelnie realizować zadania związane z powierzonym mu stanowiskiem oraz podstawowymi funkcjami szkoły: dydaktyczną, wychowawczą i opiekuńczą, w tym zadania związane z zapewnieniem bezpieczeństwa uczniom w czasie zajęć organizowanych przez szkołę; 2) wspierać każdego ucznia w jego rozwoju; 3) dążyć do pełni własnego rozwoju osobowego; 3a) doskonalić się zawodowo, zgodnie z potrzebami szkoły (od r.); 4) kształcić i wychowywać młodzież w umiłowaniu Ojczyzny, w poszanowaniu Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, w atmosferze wolności sumienia i szacunku dla każdego człowieka; 5) dbać o kształtowanie u uczniów postaw moralnych i obywatelskich zgodnie z ideą demokracji, pokoju i przyjaźni między ludźmi różnych narodów, ras i światopoglądów.

13 art. 42 ust. 2 Karty Nauczyciela:
W ramach czasu pracy, o którym mowa w ust. 1, (tj. czas pracy nauczyciela zatrudnionego w pełnym wymiarze zajęć nie może przekraczać 40 godzin na tydzień) oraz ustalonego wynagrodzenia nauczyciel obowiązany jest realizować: zajęcia dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze, prowadzone bezpośrednio z uczniami lub wychowankami albo na ich rzecz, w wymiarze określonym w ust. 3 lub ustalonym na podstawie ust. 4a albo ust. 7; inne zajęcia i czynności wynikające z zadań statutowych szkoły, w tym zajęcia opiekuńcze i wychowawcze uwzględniające potrzeby i zainteresowania uczniów; zajęcia i czynności związane z przygotowaniem się do zajęć, samokształceniem i doskonaleniem zawodowym.

14 art. 5 ustawy Prawo oświatowe:
Nauczyciel w swoich działaniach dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych ma obowiązek kierowania się dobrem uczniów, troską o ich zdrowie, postawę moralną i obywatelską, z poszanowaniem godności osobistej ucznia.

15 Ważne! Na ocenę pracy nauczyciela i dyrektora szkoły nie mogą mieć wpływu jego przekonania religijne i poglądy polityczne, a także odmowa wykonania przez niego polecenia służbowego, gdy odmowa taka wynikała z uzasadnionego przekonania, że wydane polecenie było sprzeczne z dobrem ucznia albo dobrem publicznym. art. 6a ust. 1g. Karty Nauczyciela

16 Art. 6a ust. 2 Karty Nauczyciela
Dyrektor szkoły jest obowiązany dokonać oceny pracy nauczyciela w okresie nie dłuższym niż 3 miesiące od dnia złożenia wniosku, a w przypadku oceny pracy dokonywanej z własnej inicjatywy oraz w przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 3 – w okresie nie dłuższym niż 3 miesiące od dnia powiadomienia nauczyciela na piśmie o rozpoczęciu dokonywania oceny jego pracy.

17 Art. 6a ust. 2a Karty Nauczyciela
W przypadkach, o których mowa w ust. 1 pkt 1 i 2, dyrektor szkoły jest obowiązany dokonać oceny pracy nauczyciela w terminie nie dłuższym niż 21 dni od dnia złożenia sprawozdania, o którym mowa w art. 9c ust. 3.

18 art. 6a ust. 2b Karty Nauczyciela Do okresów, o których mowa w ust
art. 6a ust. 2b Karty Nauczyciela Do okresów, o których mowa w ust. 2 i 2a, nie wlicza się okresów usprawiedliwionej nieobecności nauczyciela w pracy, trwającej dłużej niż 14 dni, oraz okresów ferii szkolnych wynikających z przepisów w sprawie organizacji roku szkolnego, a w przypadku nauczycieli zatrudnionych w szkołach, w których nie są przewidziane ferie szkolne – okresów urlopu wypoczynkowego trwającego nieprzerwanie co najmniej 14 dni kalendarzowych.

19 art. 6a ust. 5 i 5a Karty Nauczyciela Oceny pracy nauczyciela dokonuje dyrektor szkoły, który przy jej dokonywaniu: 1) zasięga opinii rady rodziców, z wyjątkiem szkół i placówek, w których nie tworzy się rad rodziców; 2) w przypadku nauczyciela stażysty i nauczyciela kontraktowego – zasięga opinii opiekuna stażu o dorobku zawodowym nauczyciela za okres stażu; 3) może zasięgnąć opinii samorządu uczniowskiego; 4) na wniosek nauczyciela zasięga, a z własnej inicjatywy może zasięgnąć opinii właściwego doradcy metodycznego na temat pracy nauczyciela, a w przypadku braku takiej możliwości – opinii innego nauczyciela dyplomowanego lub mianowanego, a w przypadku nauczyciela publicznego kolegium pracowników służb społecznych – opinii opiekuna naukowo-dydaktycznego. Rada rodziców przedstawia pisemną opinię w terminie 14 dni od dnia otrzymania zawiadomienia o dokonywanej ocenie pracy nauczyciela. Nieprzedstawienie opinii przez radę rodziców nie wstrzymuje dokonywania oceny pracy.

20 art. 6a ust. 5b Karty Nauczyciela W przypadku, gdy dyrektorem szkoły jest osoba niebędąca nauczycielem, oceny pracy nauczyciela dokonuje dyrektor szkoły w porozumieniu z nauczycielem zajmującym inne stanowisko kierownicze i sprawującym w tej szkole nadzór pedagogiczny, a w przypadku innych form wychowania przedszkolnego, przedszkoli, szkół i placówek, o których mowa w art. 1 ust. 2 pkt 2 – nauczyciel upoważniony przez organ prowadzący

21 art. 6a ust. 5c Karty Nauczyciela W przypadku, gdy dyrektorem szkoły jest osoba niebędąca nauczycielem, oceny pracy nauczyciela zajmującego inne stanowisko kierownicze i sprawującego w tej szkole nadzór pedagogiczny dokonuje dyrektor szkoły w porozumieniu z organem sprawującym nadzór pedagogiczny […].

22 art. 6a ust. 5d Karty Nauczyciela W przypadku uzupełniania przez nauczyciela tygodniowego obowiązkowego wymiaru zajęć na podstawie art. 22 ust. 1 oceny pracy nauczyciela dokonuje dyrektor szkoły, w której nauczyciel jest zatrudniony, w porozumieniu z dyrektorem szkoły, w której nauczyciel uzupełnia obowiązkowy wymiar zajęć.

23 art. 6a ust. 5d Karty Nauczyciela W przypadku, o którym mowa w art
art. 6a ust. 5d Karty Nauczyciela W przypadku, o którym mowa w art. 22 ust. 3, oceny pracy nauczyciela po zakończeniu stażu na kolejny stopień awansu zawodowego dokonuje dyrektor szkoły wyznaczony przez organ sprawujący nadzór pedagogiczny w porozumieniu z dyrektorami szkół, w których nauczyciel odbywał staż.

24 art. 6a ust. 8 Karty Nauczyciela Nauczyciel, po ustaleniu oceny jego pracy, otrzymuje kartę oceny pracy zawierającą ocenę pracy, jej uzasadnienie oraz pouczenie o możliwości wniesienia odwołania albo wniosku o ponowne ustalenie oceny.

25 art. 6a ust. 8b Karty Nauczyciela
Przy dokonywaniu oceny pracy do doręczeń stosuje się odpowiednio przepisy art. 39, art. 42, art. 43, art. 44, art. 46 i art. 47 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2017 r., poz ze zm.)

26 art. 6a ust. 9 pkt. 1 Karty Nauczyciela Od ustalonej oceny pracy, w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia, przysługuje nauczycielowi – prawo wniesienia odwołania, za pośrednictwem dyrektora szkoły, do organu sprawującego nadzór pedagogiczny nad szkołą […].

27 art. 6a ust. 10 - 10c Karty Nauczyciela
Zespół oceniający powołany przez organ nadzoru pedagogicznego rozpatruje ww. wniosek w terminie 30 dni: podtrzymuje ocenę pracy albo uchyla ocenę pracy oraz ustala nową ocenę pracy nauczyciela, albo uchyla ocenę pracy oraz przekazuje sprawę do ponownego ustalenia oceny pracy, jeżeli ocena pracy została dokonana z naruszeniem prawa. Ustalona ocena pracy jest sporządzana w formie pisemnej, zawiera uzasadnienie i jest ostateczna.

28 art. 6a ust. 4 Karty Nauczyciela (rozszerzenie skali oceny pracy)
Ocena pracy ma charakter opisowy i jest zakończona stwierdzeniem uogólniającym: 1) ocena wyróżniająca 2) ocena bardzo dobra 3) ocena dobra 4) ocena negatywna

29 Ustawa – ogólne kryteria wynikające z obowiązków określonych w ustawach.
Rozporządzenie: Szczegółowe kryteria oceny odrębnie dla każdego stopnia awansu zawodowego Tryb ustalania: oceny poziomu spełniania kryterium, ostatecznej oceny. Regulamin – wskaźniki, czyli katalog zachowań i czynności odnoszących się do konkretnego kryterium.

30 Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 29 maja 2018 r
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 29 maja 2018 r. w sprawie szczegółowych kryteriów i trybu dokonywania oceny pracy nauczycieli, zakresu informacji zawartych w karcie oceny pracy, składu i sposobu powoływania zespołu oceniającego oraz trybu postepowania odwoławczego (Dz. U. z 2018 r., poz. 1133)

31 § 2. 1. Kryteria oceny pracy nauczyciela stażysty obejmują:
poprawność merytoryczną i metodyczną prowadzonych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych; dbałość o bezpieczne i higieniczne warunki nauki, wychowania i opieki; znajomość praw dziecka, w tym praw określonych w Konwencji o prawach dziecka, przyjętej dnia 20 listopada 1989 r. (Dz. U. z 1991 r. poz. 526), ich realizację oraz kierowanie się dobrem ucznia i troską o jego zdrowie z poszanowaniem jego godności osobistej; wspieranie każdego ucznia, w tym ucznia niepełnosprawnego, w jego rozwoju oraz tworzenie warunków do aktywnego i pełnego uczestnictwa ucznia w życiu szkoły oraz środowiska lokalnego; kształtowanie u uczniów szacunku do drugiego człowieka, świadomości posiadanych praw oraz postaw obywatelskiej, patriotycznej i prospołecznej, w tym przez własny przykład nauczyciela; współpracę z innymi nauczycielami; przestrzeganie przepisów prawa z zakresu funkcjonowania szkoły oraz wewnętrznych uregulowań obowiązujących w szkole, w której nauczyciel jest zatrudniony; poszerzanie wiedzy i doskonalenie umiejętności związanych z wykonywaną pracą, w tym w ramach doskonalenia zawodowego; współpracę z rodzicami.

32 § 2. 2. Kryterium oceny pracy, o którym mowa w ust
§ Kryterium oceny pracy, o którym mowa w ust. 1 pkt 9, nie dotyczy nauczyciela zatrudnionego w szkole dla dorosłych, kolegium pracowników służb społecznych, bibliotece pedagogicznej lub placówce doskonalenia nauczycieli. § 2.3. Kryteria oceny pracy nauczyciela stażysty dokonywanej po zakończeniu stażu na stopień nauczyciela kontraktowego obejmują także stopień realizacji planu rozwoju zawodowego.

33 § Kryteria oceny pracy nauczyciela kontraktowego obejmują kryteria określone w § 2 ust. 1 oraz: planowanie, organizowanie i prowadzenie zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych wynikających ze specyfiki szkoły i zajmowanego stanowiska, z wykorzystaniem metod aktywizujących ucznia, w tym narzędzi multimedialnych i informatycznych, dostosowanych do specyfiki prowadzonych zajęć; diagnozowanie potrzeb i możliwości ucznia oraz indywidualizowanie pracy z uczniem; analizowanie własnej pracy, wykorzystywanie wniosków wynikających z tej analizy do doskonalenia procesu dydaktyczno-wychowawczego i opiekuńczego oraz osiąganie pozytywnych efektów pracy; wykorzystywanie w pracy wiedzy i umiejętności nabytych w wyniku doskonalenia zawodowego; realizowanie innych zajęć i czynności, o których mowa w art. 42 ust. 2 pkt 2 Karty Nauczyciela, w tym udział w przeprowadzaniu egzaminów, o których mowa w art. 42 ust. 2b pkt 2 Karty Nauczyciela. 2. Kryteria oceny pracy nauczyciela kontraktowego dokonywanej po zakończeniu stażu na stopień nauczyciela mianowanego obejmują także stopień realizacji planu rozwoju zawodowego.

34 § Kryteria oceny pracy nauczyciela mianowanego obejmują kryteria określone w § 2 ust. 1 i § 3 ust. 1 oraz: podejmowanie innowacyjnych rozwiązań organizacyjnych, programowych lub metodycznych w prowadzeniu zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych; pobudzanie inicjatyw uczniów przez inspirowanie ich do działań w szkole i środowisku pozaszkolnym oraz sprawowanie opieki nad uczniami podejmującymi te inicjatywy; prowadzenie oraz omawianie zajęć otwartych dla nauczycieli lub rodziców; wykorzystywanie wiedzy i umiejętności nabytych w wyniku doskonalenia zawodowego do doskonalenia własnej pracy oraz pracy szkoły; realizowanie powierzonych funkcji lub innych zadań zleconych przez dyrektora szkoły. 2. Kryterium oceny pracy, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, nie dotyczy nauczyciela zatrudnionego w poradni psychologiczno-pedagogicznej, bibliotece pedagogicznej lub placówce doskonalenia nauczycieli. 3. Kryteria oceny pracy nauczyciela mianowanego dokonywanej po zakończeniu stażu na stopień nauczyciela dyplomowanego obejmują także stopień realizacji planu rozwoju zawodowego.

35 § 5. Kryteria oceny pracy nauczyciela dyplomowanego obejmują kryteria określone w § 2 ust. 1, § 3 ust. 1 i § 4 ust. 1 oraz: ewaluację własnej pracy dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz wykorzystywanie jej wyników do doskonalenia własnej pracy i pracy szkoły; efektywne realizowanie zadań na rzecz ucznia we współpracy z podmiotami zewnętrznymi; dwa z poniższych kryteriów, wskazane przez nauczyciela: a) opracowywanie i wdrażanie innowacyjnych programów nauczania, programów wychowawczo-profilaktycznych lub innych programów wynikających ze specyfiki szkoły lub zajmowanego stanowiska, z uwzględnieniem potrzeb uczniów, b) upowszechnianie dobrych praktyk edukacyjnych, w szczególności przygotowanie autorskiej publikacji z zakresu oświaty, c) przeprowadzenie ewaluacji działań wynikających z pełnionej funkcji lub zadań związanych z oświatą realizowanych poza szkołą oraz wykorzystywanie jej wyników do podnoszenia jakości pracy szkoły, d) współpracę z Centralną Komisją Egzaminacyjną lub okręgową komisją egzaminacyjną, w szczególności w charakterze egzaminatora, autora zadań lub recenzenta, placówkami doskonalenia nauczycieli lub szkołami wyższymi w zakresie opieki nad studentami odbywającymi praktyki pedagogiczne.

36 § Ocenę pracy nauczyciela ustala się po ustaleniu poziomu spełniania wszystkich kryteriów oceny pracy określonych dla danego stopnia awansu zawodowego, z zastosowaniem wskaźników oceny pracy określonych w regulaminie, o którym mowa w art. 6a ust. 14 Karty Nauczyciela. 2. W przypadku ustalenia poziomu spełniania kryteriów oceny pracy na poziomie: 1) 95% i powyżej – nauczyciel otrzymuje ocenę wyróżniającą; 2) 80% i powyżej – nauczyciel otrzymuje ocenę bardzo dobrą; 3) 55% i powyżej – nauczyciel otrzymuje ocenę dobrą; 4) poniżej 55% – nauczyciel otrzymuje ocenę negatywną.

37 § W przypadku dokonywania oceny pracy nauczyciela z inicjatywy dyrektora szkoły lub na wniosek organu sprawującego nadzór pedagogiczny, a w przypadku nauczyciela placówki doskonalenia nauczycieli – kuratora oświaty, organu prowadzącego szkołę, rady szkoły lub rady rodziców, dyrektor szkoły niezwłocznie powiadamia nauczyciela, w formie pisemnej, o rozpoczęciu dokonywania oceny jego pracy. 2. Opinie, o których mowa w art. 6a ust. 5 pkt 2–4 Karty Nauczyciela, są wyrażane w formie pisemnej, w terminie 14 dni od dnia otrzymania zawiadomienia o dokonywanej ocenie pracy. Opinia zawiera uzasadnienie.

38 § Na wniosek nauczyciela przy zapoznawaniu go z projektem oceny pracy i wysłuchaniu jego uwag i zastrzeżeń może być obecny przedstawiciel wskazanej przez nauczyciela zakładowej organizacji związkowej. 2. Uwagi i zastrzeżenia do projektu oceny pracy nauczyciel może również zgłosić w formie pisemnej, w terminie 5 dni roboczych od dnia zapoznania go z projektem oceny.

39 § Dyrektor szkoły doręcza nauczycielowi oryginał karty oceny pracy. 2. Karta oceny pracy zawiera: 1) imię (imiona) i nazwisko nauczyciela; 2) datę i miejsce urodzenia; 3) miejsce zatrudnienia i zajmowane stanowisko; 4) staż pracy pedagogicznej; 5) stopień awansu zawodowego; 6) wykształcenie; 7) datę dokonania ostatniej oceny pracy; 8) stwierdzenie uogólniające, o którym mowa w art. 6a ust. 4 Karty Nauczyciela; 9) uzasadnienie oceny pracy obejmujące odniesienie się do poziomu spełnienia przez nauczyciela poszczególnych kryteriów oceny pracy; 10) datę dokonania oceny pracy; 11) podpis osoby dokonującej oceny pracy; 12) pouczenie o terminie i trybie wniesienia odwołania od oceny pracy. 3. Kopię karty oceny pracy włącza się do akt osobowych nauczyciela.

40 § Dyrektor szkoły przekazuje odwołanie od oceny pracy nauczyciela do organu sprawującego nadzór pedagogiczny, a w przypadku nauczyciela placówki doskonalenia nauczycieli – do kuratora oświaty, w terminie 5 dni roboczych od dnia otrzymania odwołania. Dyrektor szkoły dołącza pisemne odniesienie się do zarzutów podniesionych w odwołaniu oraz regulamin, o którym mowa w art. 6a ust. 14 Karty Nauczyciela. 2. Odwołanie od oceny pracy nauczyciela rozpatruje powołany przez organ sprawujący nadzór pedagogiczny, a w przypadku nauczyciela placówki doskonalenia nauczycieli – kuratora oświaty, zespół oceniający.

41 § 11. Przepisy § 2–10 stosuje się odpowiednio do ustalania oceny pracy nauczycieli religii, z tym że organ upoważniony do dokonania oceny uwzględnia ocenę merytoryczną nauczyciela religii, ustaloną przez właściwą władzę kościelną. § 15. Do dnia 31 sierpnia 2020 r. kryterium oceny pracy nauczyciela, o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 5, obejmuje również udział w przeprowadzaniu egzaminu gimnazjalnego.

42 art. 123 Ustawy o finansowaniu zadań oświatowych
do postępowań w sprawie dokonania oceny pracy nauczyciela szkoły, wszczętych i niezakończonych przed dniem 1 września 2018 r., stosuje się przepisy dotychczasowe. oceny pracy nauczyciela kontraktowego i nauczyciela mianowanego dokonuje się po raz pierwszy na nowych zasadach określonych w art. 6a zmienionej ustawy Karta Nauczyciela do dnia 31 sierpnia 2021 r., a jeżeli nauczyciel w tym okresie rozpocznie staż na kolejny stopień awansu zawodowego – po zakończeniu tego stażu. oceny pracy nauczyciela dyplomowanego, który w dniu 1 września 2018 r. legitymuje się co najmniej trzyletnim okresem pracy w szkole od dnia uzyskania stopnia nauczyciela dyplomowanego, dokonuje się do dnia 30 czerwca 2020 r.

43 Informacje dotyczące oceny pracy nauczycieli/dyrektorów https://men

44 Awans zawodowy nauczycieli

45 Podstawy prawne: Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela (Dz.U ); Ustawa z dnia 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych (Dz.U ); art. 76 (zmiany w KN), przepisy przejściowe art , 144; Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 26 lipca 2018 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli (Dz.U ); Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 marca 2013 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli (Dz.U ) – uchylony 1 września 2018 r.; Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 sierpnia 2017 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (Dz.U ).

46 art ustawy o finansowaniu zadań oświatowych Staż na kolejny stopień awansu zawodowego nauczyciela rozpoczęty i niezakończony przed dniem 1 września 2018 r. jest odbywany według dotychczasowych przepisów. Realizacja stażu wg planu rozwoju zawodowego zatwierdzonego z zastosowaniem wymagań przed zmianą.

47 art ufzo Do postępowań o nadanie nauczycielom stopnia awansu zawodowego, wszczętych i niezakończonych przed dniem 1 września 2018 r. stosuje się przepisy dotychczasowe. Postępowanie wszczęte - złożony wniosek do organu nadającego stopień

48 art ufzo W przypadku nauczycieli, którzy zakończyli staż na kolejny stopień awansu zawodowego przed dniem 1 września 2018 r., lecz do tego dnia nie otrzymali oceny dorobku zawodowego za okres stażu lub nie złożyli wniosku o podjęcie postępowania kwalifikacyjnego lub egzaminacyjnego, ocena dorobku zawodowego nauczyciela za okres stażu jest dokonywana oraz postępowanie kwalifikacyjne lub egzaminacyjne jest prowadzone według dotychczasowych przepisów.

49 art ufzo Nauczyciel stażysta W przypadku nauczyciela stażysty, który w dniu 1 września 2018 r. odbywa staż na kolejny stopień awansu zawodowego, rozpoczęty z początkiem roku szkolnego 2017/2018, ocena dorobku zawodowego nauczyciela za okres stażu jest dokonywana oraz postępowanie kwalifikacyjne na stopień nauczyciela kontraktowego jest prowadzone według dotychczasowych przepisów.

50 Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 26 lipca 2018 r
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 26 lipca 2018 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli (Dz.U );

51 Nauczyciel realizujący staż - obowiązki dyrektora
§ Dyrektor szkoły zapewnia nauczycielowi odbywającemu staż warunki do: 1) obserwacji zajęć dydaktycznych, wychowawczych oraz innych zajęć prowadzonych w szkole, w szczególności zajęć prowadzonych przez nauczyciela tego samego przedmiotu lub rodzaju zajęć w tej samej lub innej szkole; 2) udziału w formach doskonalenia zawodowego, określonych w zatwierdzonym planie rozwoju zawodowego; 3) korzystania z pomocy merytorycznej i metodycznej poradni psychologicznopedagogicznej lub innych placówek i instytucji oświatowych. 2. W trakcie stażu dyrektor szkoły obserwuje i omawia z nauczycielem co najmniej jedne prowadzone przez niego zajęcia.

52 Opiekun stażu Nauczycielowi stażyście i nauczycielowi kontraktowemu odbywającemu staż dyrektor szkoły przydziela spośród nauczycieli mianowanych lub dyplomowanych opiekuna, z tym że w przedszkolach, szkołach i placówkach, o których mowa w art. 1 ust. 2 pkt 2, opiekunem nauczyciela stażysty i nauczyciela kontraktowego może być również nauczyciel zajmujący stanowisko kierownicze. Zadaniem opiekuna stażu jest udzielanie nauczycielowi pomocy, w szczególności w przygotowaniu i realizacji w okresie stażu planu rozwoju zawodowego nauczyciela oraz opracowanie opinii o dorobku zawodowym nauczyciela za okres stażu.

53 Opiekun stażu – obowiązki
1) współpraca z nauczycielem odbywającym staż i wspieranie go w procesie wdrażania do pracy w zawodzie, w tym przypadku nauczyciela stażysty zapoznanie go z dokumentami obowiązującymi w danej szkole, w szczególności z dokumentacją przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej; 2) współpraca z nauczycielem odbywającym staż w opracowaniu planu rozwoju zawodowego, w szczególności udzielanie mu pomocy w doborze właściwych form doskonalenia zawodowego; 3) wspieranie nauczyciela odbywającego staż w realizacji obowiązków zawodowych; 4) umożliwianie nauczycielowi odbywającemu staż obserwowania prowadzonych przez siebie zajęć; 5) obserwowanie zajęć prowadzonych przez nauczyciela odbywającego staż; 6) dzielenie się z nauczycielem odbywającym staż swoją wiedzą i doświadczeniem, w szczególności omawianie z nauczycielem zajęć prowadzonych przez siebie oraz przez nauczyciela; 7) inspirowanie i zachęcanie nauczyciela odbywającego staż do podejmowania wyzwań zawodowych; 8) doskonalenie wiedzy i umiejętności w zakresie niezbędnym do pełnienia roli opiekuna stażu.

54 Termin złożenia planu rozwoju zawodowego § 3. 1
Termin złożenia planu rozwoju zawodowego § Nauczyciel stażysta przedkłada dyrektorowi szkoły projekt planu rozwoju zawodowego w terminie 20 dni od dnia rozpoczęcia zajęć w szkole. 2. Nauczyciel kontraktowy i nauczyciel mianowany załączają projekt planu rozwoju zawodowego do wniosku o rozpoczęcie stażu skierowanego do dyrektora szkoły.

55 Zatwierdzanie planu rozwoju zawodowego
30 dni od dnia rozpoczęcia zajęć /§ 3 ust. 3/ albo pisemne zalecenie wprowadzenia niezbędnych zmian (termin nie krótszy niż 3 dni robocze) /§ 3 ust. 4/ zatwierdzenie 7 dni od dnia przedłożenia planu /§ 3 ust. 4/ Zmiany w planie: inicjatywa dyrektora (zobowiązanie nauczyciela), nauczyciel wprowadza zmiany w terminie nie krótszym niż 5 dni /§ 4 ust. 3/; inicjatywa nauczyciela (za zgodą dyrektora), zatwierdzenie 7 dni od dnia przedłożenia planu lub zwrócenie do poprawy /§ 4 ust. 4/. .

56 Reasumując: Dyrektor szkoły, w terminie 30 dni od dnia rozpoczęcia zajęć w szkole, zatwierdza plan rozwoju zawodowego albo zwraca go nauczycielowi do poprawienia wraz z pisemnym zaleceniem wprowadzenia niezbędnych zmian. Nauczyciel jest obowiązany poprawić plan rozwoju zawodowego zgodnie z zaleceniami dyrektora szkoły i ponownie przedłożyć go dyrektorowi szkoły w wyznaczonym przez niego terminie, nie krótszym niż 3 dni robocze. Dyrektor szkoły zatwierdza poprawiony plan rozwoju zawodowego, uwzględniający jego zalecenia, w terminie 7 dni od dnia jego przedłożenia. W szczególnie uzasadnionych przypadkach, w trakcie stażu, dyrektor szkoły może pisemnie zobowiązać nauczyciela do zmiany planu rozwoju zawodowego, w wyznaczonym przez niego terminie nie krótszym niż 5 dni lub zmienić nauczycielowi opiekuna stażu. W trakcie stażu nauczyciel może wprowadzać zmiany w planie rozwoju zawodowego za zgodą dyrektora szkoły. Dyrektor szkoły w terminie 7 dni od dnia przedłożenia zmienionego planu rozwoju zawodowego zatwierdza ten plan, albo zwraca go nauczycielowi do poprawienia wraz z pisemnym zaleceniem wprowadzenia niezbędnych zmian.

57 § Nauczyciel stażysta ubiegający się o awans na stopień nauczyciela kontraktowego w okresie odbywania stażu powinien w szczególności: 1) poznać organizację, zadania i zasady funkcjonowania szkoły; 2) uczestniczyć jako obserwator w zajęciach prowadzonych przez opiekuna stażu lub innego nauczyciela, w wymiarze co najmniej jednej godziny w miesiącu oraz omawiać z prowadzącym obserwowane zajęcia; 3) prowadzić zajęcia w obecności opiekuna stażu w wymiarze co najmniej jednej godziny w miesiącu oraz dyrektora szkoły w wymiarze co najmniej jednej godziny w okresie stażu oraz omawiać je z osobą, w której obecności zajęcia zostały przeprowadzone; 4) uczestniczyć w doskonaleniu zawodowym nauczycieli, zwłaszcza w zakresie doskonalenia metod i form pracy.

58 2. Wymagania niezbędne do uzyskania stopnia nauczyciela kontraktowego obejmują:
1) znajomość przepisów prawa dotyczących organizacji, zadań i zasad funkcjonowania szkoły, w której nauczyciel odbywał staż; 2) umiejętność prowadzenia zajęć w sposób zapewniający właściwą realizację statutowych zadań szkoły, w szczególności podstawy programowej; 3) umiejętność rozpoznawania potrzeb uczniów oraz indywidualizowania nauczania; 4) umiejętność stosowania w pracy wiedzy z zakresu psychologii, pedagogiki i dydaktyki; 5) umiejętność wykorzystania w pracy wiedzy i umiejętności zdobytych w trakcie doskonalenia zawodowego; 6) umiejętność korzystania w pracy, zwłaszcza w trakcie prowadzonych zajęć, z narzędzi multimedialnych i informatycznych; 7) umiejętność omawiania prowadzonych i obserwowanych zajęć; 8)znajomość środowiska uczniów oraz ich problemów, a także umiejętność współpracy ze środowiskiem lokalnym.

59 § Nauczyciel kontraktowy ubiegający się o awans na stopień nauczyciela mianowanego w okresie odbywania stażu powinien w szczególności: 1) uczestniczyć w pracach związanych z realizacją zadań dydaktycznych, wychowawczych, opiekuńczych i innych zadań wynikających ze statutu szkoły oraz potrzeb szkoły i środowiska lokalnego; 2) doskonalić kompetencje w związku z wykonywanymi obowiązkami, zwłaszcza w zakresie kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym uczniów szczególnie uzdolnionych; 3) prowadzić zajęcia w obecności opiekuna stażu w wymiarze co najmniej 4 godzin w roku szkolnym oraz dyrektora szkoły w wymiarze co najmniej jednej godziny w okresie stażu oraz omawiać je z osobą, w której obecności zajęcia zostały przeprowadzone; 4) przeprowadzić co najmniej 2 godziny zajęć otwartych dla nauczycieli szkoły, w której odbywa staż, oraz dokonać ich ewaluacji, w obecności, w miarę możliwości, nauczyciela-doradcy metodycznego w zakresie tych zajęć.

60 2. Wymagania niezbędne do uzyskania stopnia nauczyciela mianowanego obejmują: 1) uzyskanie pozytywnych efektów w pracy dydaktycznej, wychowawczej lub opiekuńczej na skutek wdrożenia działań mających na celu doskonalenie pracy własnej i podniesienie jakości pracy szkoły; 2) umiejętność rozpoznawania potrzeb rozwojowych uczniów i uwzględnianie ich w pracy dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej; 3) umiejętność wykorzystania w codziennej pracy metod aktywizujących ucznia; 4) umiejętność dokonywania ewaluacji własnej pracy i wykorzystywania jej wyników do doskonalenia warsztatu pracy; 5) umiejętność dzielenia się wiedzą i doświadczeniem z nauczycielami w ramach wewnątrzszkolnego doskonalenia zawodowego; 5) umiejętność uwzględniania w pracy problematyki środowiska lokalnego oraz współczesnych problemów społecznych i cywilizacyjnych; 6) umiejętność posługiwania się przepisami prawa dotyczącymi odpowiednio oświaty, pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich w zakresie funkcjonowania szkoły, w której nauczyciel odbywał staż; 8) umiejętność korzystania w pracy, zwłaszcza w trakcie prowadzonych zajęć, z narzędzi multimedialnych i informatycznych.

61 § 8.1. Nauczyciel mianowany ubiegający się o awans na stopień nauczyciela dyplomowanego w okresie odbywania stażu powinien w szczególności: 1) podejmować działania mające na celu doskonalenie warsztatu pracy, w tym umiejętności stosowania technologii informacyjnej i komunikacyjnej; 2) realizować zadania służące podniesieniu jakości pracy szkoły; 3) pogłębiać wiedzę i umiejętności służące własnemu rozwojowi oraz podniesieniu jakości pracy szkoły, samodzielnie lub przez udział w różnych formach doskonalenia zawodowego; 4) przeprowadzić co najmniej 3 godziny zajęć otwartych dla nauczycieli oraz dokonać ich ewaluacji, w obecności, w miarę możliwości, nauczyciela-doradcy metodycznego w zakresie tych zajęć lub nauczyciela - konsultanta lub przedstawiciela organu sprawującego nadzór pedagogiczny (nie dotyczy dyrektora zwolnionego z realizacji zajęć dydaktycznych).

62 3. Wymagania niezbędne do uzyskania stopnia nauczyciela dyplomowanego obejmują: 1) umiejętność wykorzystania w pracy metod aktywizujących ucznia oraz narzędzi multimedialnych i informatycznych, sprzyjających procesowi uczenia; 2) umiejętność dzielenia się wiedzą i doświadczeniem z innymi nauczycielami, w tym przez prowadzenie zajęć otwartych, w szczególności dla nauczycieli stażystów i nauczycieli kontraktowych, prowadzenie zajęć dla nauczycieli w ramach wewnątrzszkolnego doskonalenia zawodowego lub innych zajęć dla nauczycieli; 3) poszerzenie zakresu działań szkoły, w szczególności dotyczących zadań dydaktycznych, wychowawczych lub opiekuńczych;

63 4) realizację co najmniej dwóch z następujących zadań: a) opracowanie i wdrożenie: programu, innowacji lub innych działań edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych lub innych związanych z oświatą, powiązanych ze specyfiką szkoły, w szczególności na rzecz uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, b) wykonywanie zadań opiekuna stażu, opiekuna praktyk pedagogicznych, nauczyciela-doradcy metodycznego, przewodniczącego zespołu zadaniowego, koordynatora wolontariatu, koordynatora projektu, kuratora społecznego, egzaminatora okręgowej komisji egzaminacyjnej, rzeczoznawcy do spraw podręczników, c) uzyskanie umiejętności posługiwania się językiem obcym na poziomie podstawowym, a w przypadku nauczycieli języków obcych – uzyskanie umiejętności posługiwania się drugim językiem obcym na poziomie podstawowym, d) opracowanie autorskiej pracy z zakresu oświaty lub rozwoju dziecka opublikowanej w czasopiśmie branżowym lub w formie innej zwartej publikacji.

64 Po zakończeniu stażu nauczyciel składa dyrektorowi szkoły sprawozdanie z realizacji planu uwzględniające efekty jego realizacji dla nauczyciela i szkoły w terminie 7 dni od dnia zakończenia stażu; opiekun stażu, w terminie 7 dni od dnia zakończenia stażu, przedstawia dyrektorowi szkoły opinię o dorobku zawodowym nauczyciela za okres stażu, ze szczególnym uwzględnieniem obserwowanych zajęć prowadzonych przez nauczyciela oraz stopnia zaangażowania w realizację wymagań niezbędnych do uzyskania stopnia nauczyciela kontraktowego albo nauczyciela mianowanego.

65 Po zakończeniu stażu ocena pracy w terminie 21 dni od dnia złożenia sprawozdania do okresu 21 dni nie wlicza się okresów usprawiedliwionej nieobecności nauczyciela w pracy, trwającej dłużej niż 14 dni i okresów ferii szkolnych (okresów urlopu wypoczynkowego trwającego nieprzerwanie co najmniej 14 dni w przypadku placówek nieferyjnych).

66 § Do wniosku o podjęcie postępowania egzaminacyjnego lub kwalifikacyjnego, z zastrzeżeniem ust. 2, dołącza się: 1) poświadczone przez dyrektora szkoły kopie dokumentów potwierdzających posiadane kwalifikacje zawodowe, a w przypadku nauczyciela kontraktowego lub nauczyciela mianowanego także poświadczoną kopię aktu nadania stopnia awansu zawodowego; 2) zaświadczenie dyrektora szkoły o: a) wymiarze zatrudnienia nauczyciela oraz nauczanym przez niego przedmiocie lub rodzaju prowadzonych zajęć w dniu wydania zaświadczenia oraz w okresie odbywania stażu, ze wskazaniem wszystkich szkół, w których nauczyciel odbywał staż, b) dacie zatwierdzenia planu rozwoju zawodowego nauczyciela i dacie złożenia przez nauczyciela sprawozdania z realizacji planu rozwoju zawodowego, c) przyczynach wydłużenia okresu stażu oraz zaliczenia dotychczas odbytego stażu w przypadkach określonych w art. 9d ust. 5 i 5a oraz art. 9f ust. 2 i 4 Karty Nauczyciela, ze wskazaniem podstawy prawnej odpowiednio wydłużenia albo zaliczenia okresu stażu oraz okresu nieobecności w pracy lub niepozostawania w stosunku pracy;

67 § Do wniosku o podjęcie postępowania egzaminacyjnego lub kwalifikacyjnego, z zastrzeżeniem ust. 2, dołącza się: 3) poświadczoną przez dyrektora szkoły kopię sprawozdania z realizacji planu rozwoju zawodowego; 4) poświadczoną przez dyrektora szkoły kopię karty oceny pracy dokonanej po zakończeniu stażu. 2. Do wniosku o podjęcie postępowania kwalifikacyjnego dołącza się także: 1) opis i analizę sposobu realizacji jednego wymagania wybranego spośród 3 „obowiązkowych” i jednego wymagania wybranego spośród 4 „do wyboru” w szczególności ze wskazaniem uzyskanych efektów dla nauczyciela i szkoły; 2) poświadczoną przez dyrektora szkoły kopię dyplomu lub świadectwa potwierdzającego podstawową znajomość języka obcego w rozumieniu przepisów w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli – jeżeli nauczyciel realizował takie zadanie.

68 Postępowanie na stopień nauczyciela kontraktowego
Komisję egzaminacyjną dla nauczycieli ubiegających się o awans na stopień nauczyciela kontraktowego powołuje dyrektor szkoły. W skład komisji wchodzą: dyrektor lub wicedyrektor szkoły, jako przewodniczący komisji; przedstawiciel organu sprawującego nadzór pedagogiczny; przedstawiciel organu prowadzącego szkołę; ekspert z listy ekspertów prowadzonej przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania; opiekun stażu. art. 9g ust. 1 KN

69 2. Organ powołujący komisję egzaminacyjną dla nauczyciela ubiegającego się o awans na stopień nauczyciela kontraktowego zapewnia w jej składzie udział eksperta posiadającego kwalifikacje z zakresu psychologii lub pedagogiki, w tym pedagogiki specjalnej, lub nauczającego tego samego przedmiotu lub prowadzącego ten sam rodzaj zajęć. § Dyrektor szkoły lub właściwy organ nadający stopień awansu zawodowego przeprowadza analizę formalną wniosku o podjęcie odpowiednio postępowania egzaminacyjnego lub kwalifikacyjnego i dokumentacji. 2. Jeżeli wniosek o podjęcie odpowiednio postępowania kwalifikacyjnego lub egzaminacyjnego lub dokumentacja nie spełniają wymagań formalnych, dyrektor szkoły lub właściwy organ nadający stopień awansu zawodowego wskazuje szczegółowo stwierdzone braki i wzywa nauczyciela do ich usunięcia w terminie 14 dni, wraz z pouczeniem, że nieusunięcie tych braków w terminie spowoduje pozostawienie wniosku bez rozpoznania. 3. Dyrektor szkoły lub właściwy organ nadający stopień awansu zawodowego powiadamia nauczyciela o terminie i miejscu przeprowadzenia odpowiednio egzaminu lub rozmowy na co najmniej 7 dni przed datą posiedzenia komisji.

70 § Komisja egzaminacyjna, zapoznaje się z oceną pracy nauczyciela i sprawozdaniem z realizacji planu rozwoju zawodowego oraz przeprowadza egzamin, podczas którego nauczyciel : 1) prezentuje dorobek zawodowy; 2) prezentuje swoją wiedzę i umiejętności, w szczególności poprzez: a) zaproponowanie rozwiązania wskazanego przez komisję problemu związanego z wykonywaną pracą, z uwzględnieniem praktyki szkolnej i aktualnej wiedzy i przepisów prawa, b) wykonanie zadania z użyciem narzędzi multimedialnych. 3) odpowiada na pytania członków komisji dotyczące wymagań niezbędnych do uzyskania stopnia nauczyciela kontraktowego albo stopnia nauczyciela mianowanego.

71 3. Komisja kwalifikacyjna zapoznaje się z oceną pracy nauczyciela i sprawozdaniem z realizacji planu rozwoju zawodowego oraz analizuje dorobek zawodowy nauczyciela na podstawie przedłożonej przez niego dokumentacji oraz przeprowadzonej rozmowy, podczas której nauczyciel: 1) prezentuje sposób realizacji wybranego przez siebie zadania, którego opis i analiza nie była załączona do wniosku o wszczęcie postępowania kwalifikacyjnego; 2) odpowiada na pytania członków komisji dotyczące wpływu działań i zadań zrealizowanych przez nauczyciela w okresie stażu na podniesienie jakości pracy szkoły, w której nauczyciel odbywał staż; 3) wykazuje się umiejętnością rozwiązania wskazanego przez komisję problemu związanego z wykonywaną pracą, z uwzględnieniem przepisów prawa; 4) określa cele dalszej pracy i własnego rozwoju.

72 Terminy składania wniosków o podjęcie postępowania awansowego
art. 9d ust. 7 KN Nauczyciel stażysta i nauczyciel kontraktowy składają wniosek o podjęcie postępowania egzaminacyjnego w roku otrzymania co najmniej dobrej oceny pracy. Nauczyciel mianowany może złożyć wniosek o podjęcie postępowania kwalifikacyjnego w okresie 3 lat od dnia otrzymania co najmniej dobrej oceny pracy. W razie niedotrzymania terminów złożenia wniosków nauczyciele ci są obowiązani do ponownego odbycia stażu w pełnym wymiarze.

73 Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej
z dnia 25 maja 2018 r. w sprawie warunków i sposobu organizowania przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki krajoznawstwa i turystyki. (Dz. U. z 2018 r., poz. 1055) weszło w życie 2 czerwca 2018 r. dotychczasowe rozporządzenie MENiS z dnia 8 listopada 2001 r. w sprawie warunków i sposobu organizowania przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki krajoznawstwa i turystyki (Dz. U. z 2001 r., Nr 135, poz ze zm.), zachowuje moc do czasu zakończenia kształcenia odpowiednio w dotychczasowym gimnazjum, trzyletnim liceum ogólnokształcącym i czteroletnim technikum.

74 w § 2 trzy cele o nowym brzmieniu - w punktach: 5, 6 i 8;
zmniejszono z 10 do 9 cele organizowania przez szkoły krajoznawstwa i turystyki; w § 2 trzy cele o nowym brzmieniu - w punktach: 5, 6 i 8; zdefiniowano krajoznawstwo i turystykę szkolną; jednoznacznie określono formy krajoznawstwa i turystyki jako wycieczki (usunięto „imprezy”); ustalono, że zgodę na zorganizowanie wycieczki wyraża dyrektor szkoły, zatwierdzając kartę wycieczki; Zapisano zadania w przypadku wycieczki organizowanej za granicę; w przypadku kadry wycieczki dookreślono, że: „1) dyrektor szkoły wyznacza kierownika i opiekunów wycieczki tylko spośród pracowników pedagogicznych szkoły,

75 2) wyjątkowo, w zależności od celu i programu wycieczki opiekunem wycieczki może być także osoba niebędąca pracownikiem pedagogicznym szkoły, wyznaczona przez dyrektora szkoły, 3) w przypadku specjalistycznej wycieczki krajoznawczo-turystycznej kierownik i opiekunowie wycieczki są obowiązani posiadać udokumentowane przygotowanie zapewniające bezpieczną realizację programu wycieczki; wskazano zadania kierownika wycieczki (nie zmieniły się zadania opiekuna); nadal za zgodą dyrektora szkoły można łączyć funkcję kierownika i opiekuna wycieczki; w załączniku - rozporządzenie zawiera nieco zmieniony wzór karty wycieczki (w tym program wycieczki, oświadczenie zobowiązujące do przestrzegania przepisów dotyczących bezpieczeństwa składane przez kierownika i opiekunów).

76 Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej
z dnia 26 lipca 2018 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu organizowania przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki krajoznawstwa i turystyki. (Dz. U. z 2018 r., poz. 1533) obowiązuje od 1 września 2018 r. Dokument zmienia rozporządzenie MENiS z dnia 8 listopada 2001 r. w sprawie warunków i sposobu organizowania przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki krajoznawstwa i turystyki (Dz. U. z 2001 r., Nr 135, poz ze zm.)

77 Ustalono trzy formy organizowania krajoznawstwa i turystyki, w zależności od specyfiki organizowanej formy (np. przygotowania kondycyjnego i posługiwania się specjalistycznym sprzętem); zaproponowany katalog form krajoznawstwa i turystyki obejmuje: wycieczki przedmiotowe, wycieczki krajoznawczo-turystyczne i specjalistyczne wycieczki krajoznawczo-turystyczne; Kierownikiem wycieczki może być jedynie wyznaczony przez dyrektora szkoły pracownik pedagogiczny tej szkoły, a nie inna osoba niebędąca pracownikiem pedagogicznym szkoły; Nowy wzór karty wycieczki.

78 w sprawie doradztwa zawodowego.
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 16 sierpnia 2018 r. w sprawie doradztwa zawodowego. (Dz. U. z 2018 r., poz. 1675) obowiązuje od 1 września 2018 r. Na stronie znajdują się materiały do wykorzystania przez nauczycieli prowadzących zajęcia z doradztwa zawodowego.

79 w sprawie doradztwa zawodowego.
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 16 sierpnia 2018 r. w sprawie doradztwa zawodowego. (Dz. U. z 2018 r., poz. 1675) obowiązuje od 1 września 2018 r. Na stronie znajdują się materiały do wykorzystania przez nauczycieli prowadzących zajęcia z doradztwa zawodowego.

80 Ośrodek Rozwoju Edukacji udostępnia te materiały na portalu „doradztwo edukacyjno-zawodowe”: W skład kompletu materiałów wchodzą: zestaw przykładowych programów preorientacji zawodowej, orientacji zawodowej oraz doradztwa zawodowego dla systemu oświaty (bez scenariuszy), przykładowy program preorientacji zawodowej dla przedszkola z proponowanymi scenariuszami, przykładowy program orientacji zawodowej dla klas I-III szkoły podstawowej z proponowanymi scenariuszami, przykładowy program orientacji zawodowej dla klas IV-VI szkoły podstawowej z proponowanymi scenariuszami, przykładowy program doradztwa zawodowego dla klas VII-VIII szkoły podstawowej z proponowanym scenariuszami, przykładowy program doradztwa zawodowego dla branżowych szkół z proponowanymi scenariuszami, przykładowy program doradztwa zawodowego dla technikum z proponowanymi scenariuszami, przykładowy program doradztwa zawodowego dla liceum ogólnokształcącego z proponowanymi scenariuszami, przykładowy program doradztwa zawodowego dla szkoły policealnej z proponowanymi scenariuszami

81 oraz wzorcowe rozwiązania organizacyjne funkcjonowania wewnątrzszkolnego systemu doradztwa zawodowego (WSDZ) dla szkoły podstawowej, wzorcowe rozwiązania organizacyjne funkcjonowania wewnątrzszkolnego systemu doradztwa zawodowego (WSDZ) dla branżowych szkół, wzorcowe rozwiązania organizacyjne funkcjonowania wewnątrzszkolnego systemu doradztwa zawodowego (WSDZ) dla technikum, wzorcowe rozwiązania organizacyjne funkcjonowania wewnątrzszkolnego systemu doradztwa zawodowego (WSDZ) dla liceum ogólnokształcącego, wzorcowe rozwiązania organizacyjne funkcjonowania wewnątrzszkolnego systemu doradztwa zawodowego (WSDZ) dla szkoły policealnej.

82 Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 16 sierpnia 2018 r
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 16 sierpnia 2018 r. w sprawie doradztwa zawodowego określa na czym polega doradztwo zawodowe oraz jakie są jego cele na poszczególnych etapach edukacji wyszczególniając: Preorientację zawodową dla przedszkoli, oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych i innych formach wychowania przedszkolnego; Orientację zawodową dla klas I – VI szkół podstawowych; Działania w zakresie doradztwa zawodowego dla klas VII-VIII szkół podstawowych i szkół ponadpodstawowych, w tym m. in.: zajęcia z zakresu doradztwa zawodowego, zajęcia realizowane w ramach podstawy programowej, zajęcia związane z wyborem kierunku kształcenia i zawodu prowadzonych w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej, zajęcia z nauczycielem wychowawcą, wizyty zawodoznawcze, które mają na celu poznanie przez dzieci, uczniów i słuchaczy środowiska pracy w wybranych zawodach organizowanych u pracodawców, w szkołach prowadzących kształcenie zawodowe lub w placówkach.

83 Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 16 sierpnia 2018 r
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 16 sierpnia 2018 r. w sprawie doradztwa zawodowego Zajęcia z zakresu doradztwa zawodowego prowadzą doradcy zawodowi, posiadający kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela doradcy zawodowego, z tym, że: do roku 2021/22 włącznie, dyrektor szkoły może powierzyć prowadzenie tych zajęć innemu nauczycielowi lub osobie, posiadającej przygotowanie uznane przez dyrektora szkoły za odpowiednie do prowadzenia tych zajęć.

84 Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 16 sierpnia 2018 r
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 16 sierpnia 2018 r. w sprawie doradztwa zawodowego. Od 1 września 2018 r. doradztwo zawodowe będzie realizowane w oparciu o program realizacji wewnątrzszkolnego systemu doradztwa zawodowego na dany rok szkolny, który zawiera: Działania związane z realizacją doradztwa zawodowego, w tym: tematykę działań, w ramach której zostaną zrealizowane poszczególne treści, z uwzględnieniem poszczególnych oddziałów, metody, formy i terminy realizacji poszczególnych działań, osoby odpowiedzialne za ich realizację.

85 Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 16 sierpnia 2018 r
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 16 sierpnia 2018 r. w sprawie doradztwa zawodowego. Program realizacji WSDZ: opracowuje doradca zawodowy lub inny nauczyciel/inni nauczyciele odpowiedzialni za realizację doradztwa zawodowego w szkole, wyznaczeni przez dyrektora szkoły; do 30 września każdego roku, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej, zatwierdza dyrektor szkoły. W roku szkolnym 2018/2019 program zatwierdza dyrektor szkoły do 31 października 2018 r.

86 Ustawa o systemie oświaty
Obwieszczenie Marszałka Sejmu RP z dnia 5 lipca 2018 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu ustawy o systemie oświaty (Dz.U ) uwzględnienie zmian wprowadzonych: ustawą o finansowaniu zadań oświatowych, ustawą o imprezach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych przepisami ogłoszonymi przed dniem 4 lipca 2018 r. Tekst jednolity ustawy nie obejmuje art. 89-122, art. 134, art. 146 i art. 147 ufzo oraz art.72 ust.1-4, art. 73i art.76 ustawy o imprezach turystycznych

87 Co zawiera Ustawa o systemie oświaty?
Rozdziały: 1.Przepisy ogólne. Definicje -szkoły, programy.., art.5g-zakaz pobierania opłat; art. 5h- zadania dyrektora w innych formach wychowania przedszkolnego; art. 9a CKE; art. 9c OKE; art. 9ca-9e egzaminatorzy, arbitraż, materiały egzaminacyjne; art. 10 i 10a egzaminy eksternistyczne; art. 11 świadectwa i dyplomy szkolne;art.12 nauka religii; art. 13 prawa mniejszości narodowych i etnicznych 3.Zarządzanie szkołami i placówkami publicznymi -program nauczania, podręczniki 3a.Ocenianie, klasyfikowanie i promowanie uczniów w szkołach publicznych art.44a-44zr 3b.Egzamin ósmoklasisty, egzamin maturalny i egzamin potwierdzający kwalifikacje w zawodzie art.44zs-44zzzy 8a.Pomoc materialna dla uczniów art.90b-90v 9.Przepisy szczególne art – nostryfikacja, wypoczynek, cudzoziemcy 9a.Przepisy karne – organizacja wypoczynku bez zgłoszenia 11.Przepisy przejściowe i końcowe

88

89 Podstawa prawna: Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. - KARTA NAUCZYCIELA
(t.j. Dz. U. z 2014 r., poz. 191 ze zm.), Rozporządzenie MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 22 stycznia 1998 r. w sprawie komisji dyscyplinarnych dla nauczycieli i trybu postępowania dyscyplinarnego. (Dz. U. z 1998 r. Nr 15, poz. 64 ze zm.), w związku z art. 11 ustawy z dnia 18 marca 2016 r. o zmianie ustawy - Karta Nauczyciela oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2016 r. poz. 668) Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. KARTA NAUCZYCIELA (t. j. Dz. U. z 2018 r., poz. 967), Rozporządzenie MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 25 maja 2016 r. w sprawie szczegółowego trybu prowadzenia postępowania wyjaśniającego i dyscyplinarnego wobec nauczycieli oraz wznawiania postępowania dyscyplinarnego (Dz. U. z 2016 r., poz. 741)

90 Nauczyciele podlegają odpowiedzialności dyscyplinarnej za uchybienia godności zawodu nauczyciela lub obowiązkom, o których mowa w art. 6 ustawy Karta Nauczyciela (art. 75 ust. 1 KN)

91 art. 6 Karty Nauczyciela: Nauczyciel obowiązany jest: 1) rzetelnie realizować zadania związane z powierzonym mu stanowiskiem oraz podstawowymi funkcjami szkoły: dydaktyczną, wychowawczą i opiekuńczą, w tym zadania związane z zapewnieniem bezpieczeństwa uczniom w czasie zajęć organizowanych przez szkołę; 2) wspierać każdego ucznia w jego rozwoju; 3) dążyć do pełni własnego rozwoju osobowego; 3a) doskonalić się zawodowo, zgodnie z potrzebami szkoły (od r.); 4) kształcić i wychowywać młodzież w umiłowaniu Ojczyzny, w poszanowaniu Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, w atmosferze wolności sumienia i szacunku dla każdego człowieka; 5) dbać o kształtowanie u uczniów postaw moralnych i obywatelskich zgodnie z ideą demokracji, pokoju i przyjaźni między ludźmi różnych narodów, ras i światopoglądów.

92 Odpowiedzialność porządkowa (przed pracodawcą)
Za uchybienia przeciwko porządkowi pracy, w rozumieniu art. 108 Kodeksu pracy, wymierza się nauczycielom kary porządkowe zgodnie z Kodeksem pracy (art. 75 ust. 2 KN), tj. za nieprzestrzeganie: ustalonej organizacji i porządku w procesie pracy, przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy, przepisów przeciwpożarowych, przyjętego sposobu potwierdzania przybycia i obecności w pracy oraz usprawiedliwiania nieobecności w pracy.

93 Karami dyscyplinarnymi dla nauczycieli są:
(art. 76 ust. 1 KN) nagana z ostrzeżeniem; zwolnienie z pracy; zwolnienie z pracy z zakazem przyjmowania ukaranego do pracy w zawodzie nauczyciela w okresie 3 lat od ukarania; wydalenie z zawodu nauczyciela. Kary dyscyplinarne wymierza komisja dyscyplinarna. (art. 76 ust. 2 KN)

94 Kto może składać wniosek o wszczęcie postępowania wyjaśniającego przez rzecznika dyscyplinarnego?
Każda pełnoletnia osoba, która wie o nieetycznym zachowaniu nauczyciela, np: dyrektor szkoły, nauczyciel, rodzic, Minister Sprawiedliwości, Mazowiecki Kurator Oświaty, Rzecznik Praw Dziecka, Wojewoda Mazowiecki.

95 To Dyrektor Szkoły powinien najpierw zbadać i wyjaśnić wszystkie okoliczności zdarzenia i podjąć działania zgodnie ze swoimi kompetencjami.

96 Nie wszczyna się postępowania dyscyplinarnego, a wszczęte umarza, gdy za popełnione przewinienie nauczyciel został ukarany karą porządkową zgodnie z art. 108 Kodeksu pracy. W przypadku popełnienia przez nauczyciela czynu powodującego odpowiedzialność dyscyplinarną, który w świetle przepisów kodeksu karnego stanowi przestępstwo - nauczyciel ponosi odpowiedzialność dyscyplinarną i karną.

97 Wiadomość o popełnieniu czynu uchybiającego godności zawodu lub obowiązkom nauczyciela - wniosek o wszczęcie postępowania wyjaśniającego kierować należy bezpośrednio do wojewody właściwego ze względu na miejsce zatrudnienia nauczyciela w chwili popełnienia czynu. adres: Wojewoda Mazowiecki Pl. Bankowy 3/ Warszawa

98 I etap: Postępowanie wyjaśniające - prowadzone przez rzecznika dyscyplinarnego na polecenie wojewody lub jego zastępcę (art. 85 ust. 1 KN) adres: Rzecznik Dyscyplinarny dla Komisji Dyscyplinarnej dla Nauczycieli przy Wojewodzie Mazowieckim Al. Jerozolimskie Warszawa

99 II etap: Postępowanie dyscyplinarne - prowadzone przed komisją dyscyplinarną. Komisja pierwszej instancji: komisja dyscyplinarna przy wojewodzie właściwa dla nauczycieli wszystkich szkół funkcjonujących na terenie województwa. adres: Komisja Dyscyplinarna dla Nauczycieli przy Wojewodzie Mazowieckim Al. Jerozolimskie 32, Warszawa

100 Komisja drugiej instancji: • odwoławcza komisja dyscyplinarna przy ministrze właściwym do spraw oświaty i wychowania, • odwoławcza komisja dyscyplinarna przy ministrze właściwym do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego (w sprawach dyscyplinarnych nauczycieli szkół artystycznych). adres Odwoławcza Komisja Dyscyplinarna dla Nauczycieli przy Ministrze Edukacji Narodowej Al. J. Ch. Szucha Warszawa

101 Zawieszenie w pełnieniu obowiązków nauczyciela albo nauczyciela pełniącego funkcję dyrektora szkoły Tryb fakultatywny: Dyrektor szkoły może zawiesić w pełnieniu obowiązków nauczyciela, a organ prowadzący szkołę - nauczyciela pełniącego funkcję dyrektora szkoły, przeciwko któremu wszczęto postępowanie karne lub złożono wniosek o wszczęcie postępowania dyscyplinarnego, jeżeli ze względu na powagę i wiarygodność wysuniętych zarzutów celowe jest odsunięcie nauczyciela od wykonywania obowiązków w szkole. W sprawach niecierpiących zwłoki nauczyciel i nauczyciel pełniący funkcję dyrektora szkoły mogą być zawieszeni przed złożeniem wniosku o wszczęcie postępowania dyscyplinarnego. (art. 85t ust. 1)

102 Tryb obligatoryjny: Dyrektor szkoły zawiesza w pełnieniu obowiązków nauczyciela, a organ prowadzący szkołę - nauczyciela pełniącego funkcję dyrektora szkoły, jeżeli wszczęte postępowanie karne lub złożony wniosek o wszczęcie postępowania dyscyplinarnego dotyczy czynu naruszającego prawa i dobro dziecka. (art. 85t ust. 2) Nauczyciel i nauczyciel pełniący funkcję dyrektora szkoły zostają z mocy prawa zawieszeni w pełnieniu obowiązków w razie ich tymczasowego aresztowania lub w razie pozbawienia ich wolności w związku z postępowaniem karnym. (art. 85t ust. 3)

103 Zawieszenie w pełnieniu obowiązków nie może trwać dłużej niż 6 miesięcy, chyba że przeciwko nauczycielowi lub nauczycielowi pełniącemu funkcję dyrektora szkoły toczy się jeszcze postępowanie karne lub postępowanie dyscyplinarne, w związku z którym nastąpiło zawieszenie. (art. 85t ust. 4) Od decyzji o zawieszeniu w pełnieniu obowiązków odpowiednio nauczycielowi albo nauczycielowi pełniącemu funkcję dyrektora szkoły przysługuje odwołanie do komisji dyscyplinarnej pierwszej instancji, w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji, za pośrednictwem odpowiednio dyrektora szkoły albo organu prowadzącego szkołę. (art. 85t ust. 5) Komisja dyscyplinarna pierwszej instancji rozpatruje odwołanie od decyzji o zawieszeniu w pełnieniu obowiązków w składzie 3 członków, na posiedzeniu niejawnym, które powinno odbyć się w terminie 7 dni od dnia otrzymania odwołania. (art. 85t ust. 6) Komisja dyscyplinarna pierwszej instancji wydaje postanowienie o utrzymaniu w mocy lub uchyleniu decyzji o zawieszeniu w pełnieniu obowiązków. (Art. 85t ust. 7)

104 Komisja dyscyplinarna pierwszej instancji uchyla decyzję o zawieszeniu w pełnieniu obowiązków, jeżeli: w toku postępowania wyjaśniającego nie został uprawdopodobniony zarzut uchybienia godności zawodu lub obowiązkom nauczyciela, o których mowa w art. 6, kiedy rzecznik dyscyplinarny przy komisji dyscyplinarnej pierwszej instancji wniósł o wymierzenie kary, o której mowa w art. 76 ust. 1 pkt 1, i jednocześnie ze względu na powagę i wiarygodność zarzutów niecelowe jest odsunięcie odpowiednio nauczyciela albo nauczyciela pełniącego funkcję dyrektora szkoły od wykonywania obowiązków w szkole (art. 85t ust. 8)

105 Tryb odwoławczy Na postanowienie komisji dyscyplinarnej pierwszej instancji organowi, który wydał decyzję o zawieszeniu w pełnieniu obowiązków, nauczycielowi albo nauczycielowi pełniącemu funkcję dyrektora szkoły służy zażalenie do odwoławczej komisji dyscyplinarnej w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia, za pośrednictwem komisji, która wydała postanowienie. (art. 85t ust. 9) Odwoławcza komisja dyscyplinarna (w terminie 14 dni od dnia otrzymania odwołania) rozpatruje odwołanie od decyzji o zawieszeniu w pełnieniu obowiązków. (art. 85t ust. 10) Postanowienie odwoławczej komisji dyscyplinarnej jest ostateczne. (art. 85 t. ust. 11)

106 Centralny rejestr orzeczeń dyscyplinarnych

107 Minister właściwy do spraw oświaty i wychowania prowadzi centralny rejestr orzeczeń dyscyplinarnych, w którym gromadzi się informacje o nauczycielach prawomocnie ukaranych karami dyscyplinarnymi: • zwolnienie z pracy z zakazem przyjmowania ukaranego do pracy w zawodzie nauczyciela w okresie 3 lat od ukarania, • wydalenie z zawodu nauczyciela, • informacje o zawieszeniu nauczyciela w pełnieniu obowiązków. (art. 85w ust. 1) Rejestr prowadzi się w systemie teleinformatycznym. (art. 85w ust. 3)

108 Prawo do uzyskania informacji z rejestru przysługuje:
dyrektorowi szkoły - w stosunku do osoby ubiegającej się o zatrudnienie na stanowisku nauczyciela oraz nauczycieli zatrudnionych w danej szkole; rzecznikom dyscyplinarnym i komisjom dyscyplinarnym - w związku z prowadzonym postępowaniem wyjaśniającym lub postępowaniem dyscyplinarnym; sądom sprawującym w Rzeczypospolitej Polskiej wymiar sprawiedliwości - w związku z prowadzonym postępowaniem; prokuratorom, Policji i innym organom uprawnionym do prowadzenia postępowania przygotowawczego w sprawach karnych i karnych skarbowych oraz czynności wyjaśniających w sprawach o wykroczenia - w związku z prowadzonym postępowaniem; organom administracji rządowej, organom samorządu terytorialnego oraz innym organom wykonującym zadania publiczne, w przypadkach kiedy jest to uzasadnione potrzebą wykonania nałożonych na nie zadań, określonych w ustawie. (art. 85x ust. 1)

109 Każdemu przysługuje prawo do uzyskania informacji, czy jego dane osobowe zgromadzone są w rejestrze. Osobie, której dane osobowe znajdują się w rejestrze, na jej wniosek, udostępnia się informację o treści wszystkich danych dotyczących tej osoby. (art. 85x ust. 2) Informacji z rejestru udziela się na wniosek osób i ww. podmiotów. (art. 85y ust. 1)

110 Dyrektor szkoły składa wniosek, jeżeli:
ustalił za pomocą narzędzia informatycznego udostępnionego przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania, że numer PESEL nauczyciela lub osoby ubiegającej się o zatrudnienie na stanowisku nauczyciela znajduje się w rejestrze; nauczyciel lub osoba ubiegająca się o zatrudnienie na stanowisku nauczyciela nie posiada numeru PESEL (art. 85y ust. 1a) Wniosek składa się na formularzu w postaci papierowej albo postaci elektronicznej (art. 85y ust. 1a)

111 Informacje wprowadza się do rejestru na podstawie zawiadomienia:
o prawomocnym ukaraniu nauczyciela karą dyscyplinarną: zwolnienie z pracy z zakazem przyjmowania ukaranego do pracy w zawodzie nauczyciela w okresie 3 lat od ukarania, wydalenie z zawodu nauczyciela, sporządzonego odpowiednio przez przewodniczącego komisji dyscyplinarnej pierwszej instancji albo przewodniczącego odwoławczej komisji dyscyplinarnej i przesłanego do rejestru niezwłocznie po uprawomocnieniu się orzeczenia; o zawieszeniu nauczyciela w pełnieniu obowiązków oraz o okresie zawieszenia, sporządzonego przez dyrektora szkoły, a w przypadku zawieszenia w pełnieniu obowiązków dyrektora szkoły - przez organ prowadzący szkołę i przesłanego do rejestru niezwłocznie po wydaniu decyzji o zawieszeniu za pośrednictwem właściwej komisji dyscyplinarnej pierwszej instancji. (Art. 85z ust. 1)

112 Dane osobowe nauczyciela usuwa się z rejestru:
jeżeli kara dyscyplinarna: zwolnienie z pracy z zakazem przyjmowania ukaranego do pracy w zawodzie nauczyciela w okresie 3 lat od ukarania uległa zatarciu. (art. 85z ust. 2) po uzyskaniu informacji o zgonie ukaranego. (art. 85z ust. 4)

113 Dane osobowe nauczyciela usuwa się z rejestru po otrzymaniu zawiadomienia:
o uchyleniu prawomocnego orzeczenia odwoławczej komisji dyscyplinarnej przez sąd apelacyjny - sąd pracy i ubezpieczeń społecznych (sporządzonego przez przewodniczącego odwoławczej komisji dyscyplinarnej i przesłanego do rejestru niezwłocznie po uchyleniu orzeczenia); o zakończeniu okresu zawieszenia w pełnieniu obowiązków nauczyciela albo dyrektora szkoły, sporządzonego odpowiednio przez dyrektora szkoły albo organ prowadzący szkołę i przesłanego do rejestru niezwłocznie po zakończeniu okresu zawieszenia, za pośrednictwem właściwej komisji dyscyplinarnej pierwszej instancji; o uchyleniu decyzji o zawieszeniu w pełnieniu obowiązków nauczyciela lub dyrektora szkoły (sporządzonego odpowiednio przez przewodniczącego komisji dyscyplinarnej pierwszej instancji albo odwoławczej komisji dyscyplinarnej i przesłanego do rejestru niezwłocznie po uchyleniu decyzji); o uchyleniu prawomocnego orzeczenia w wyniku wznowienia postępowania, (sporządzonego przez komisję dyscyplinarną i przesłanego do rejestru niezwłocznie po uchyleniu orzeczenia) (Art. 85z ust. 3)

114 Zaświadczenia o niekaralności z Krajowego Rejestru Karnego (KRK)

115 W obecnym stanie prawnym, przed nawiązaniem stosunku pracy, na podstawie art. 10 ust. 8a Karty Nauczyciela, nauczyciel jest obowiązany przedstawić dyrektorowi szkoły informację z Krajowego Rejestru Karnego. Natomiast na podstawie art. 10 ust. 8b KN, dyrektor szkoły, przed nawiązaniem stosunku pracy z nauczycielem, jest obowiązany zasięgnąć informacji z Centralnego Rejestru Orzeczeń Dyscyplinarnych. Od 1 września 2018 r. przepis art. 10 ust. 8a KN otrzymał nowe brzmienie, zgodnie z którym obowiązek przedstawiania przez nauczyciela informacji z Krajowego Rejestru Karnego nie będzie dotyczył przypadku, gdy z nauczycielem będzie nawiązywany kolejny stosunek pracy w tej samej szkole w ciągu 3 miesięcy od dnia rozwiązania albo wygaśnięcia na podstawie art. 20 ust. 5c poprzedniego stosunku pracy (po stanie nieczynnym). Przepis art. 10 ust. 8b KN dot. obowiązku zasięgania informacji z CROD nie ulegnie zmianie.

116 Dziękuję za uwagę


Pobierz ppt "Przepisy prawa oświatowego wprowadzone od 1 stycznia 2018 r."

Podobne prezentacje


Reklamy Google