Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałShinta Sanjaya Został zmieniony 6 lat temu
1
KONWENT MARSZAŁKÓW WOJEWÓDZTW RP MAZOWSZE 2018
„Możliwości prawne i organizacyjne wojewódzkich organizatorów transportu publicznego w zakresie wdrożenia „Wspólnego Biletu” Departament Nieruchomości i Infrastruktury Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego w Warszawie KONWENT MARSZAŁKÓW WOJEWÓDZTW RP MAZOWSZE 2018
2
KONWENT MARSZAŁKÓW WOJEWÓDZTW RP MAZOWSZE 2018
Główne założenia oferty Wspólny Bilet przedstawione przez Ministerstwo Infrastruktury Umożliwienie pasażerom odbywania podróży pociągami kilku przewoźników na podstawie jednego biletu, bez konieczności ponoszenia kolejnych opłat za przejazd pociągiem następnego przewoźnika; WB opiera się na wspólnej degresywnej taryfie regionalnej (na przejazdy pociągami o taryfie osobowej) im dalsza podróż tym niższa cena biletu; WB dotyczy wyłącznie biletów jednorazowych na przejazdy podróżnych indywidualnych (nie dotyczy grup powyżej 6 osób); WB ważny będzie we wszystkich pociągach uruchamianych przez przewoźników uczestniczących w ofercie; KONWENT MARSZAŁKÓW WOJEWÓDZTW RP MAZOWSZE 2018
3
KONWENT MARSZAŁKÓW WOJEWÓDZTW RP MAZOWSZE 2018
przy zakupie biletu system: wyliczy cenę za całą relację przejazdu według taryfy bazowej (tj. taryfy wspólnej na przejazd pociągiem w taryfie osobowej), wyliczy ewentualnie wartość suplementu, w rekordzie będą zapisane odcinki przejazdu wraz z przyporządkowaniem ich do konkretnych przewoźników realizujących przejazd na danym odcinku, wyda podróżnemu bilet według taryfy WB, wydrukuje plan podróży, który wraz z biletem na przejazd będzie stanowił dowód zawarcia umowy przewozu, za przejazd w pociągu kategorii wyższej – np. TLK, IC, EIC, EIP - lub w wagonie klasy 1 pobierana będzie za dany odcinek dopłata zwana suplementem. Suplement oblicza się odejmując od ceny biletu na przejazd w pociągu o taryfie wyższej lub w wagonie klasy 1 należność za przejazd na danym odcinku w wagonie klasy 2 lub w pociągu o taryfie osobowej; planowane jest jednoczesne uruchomienie sprzedaży biletów w kasach biletowych oraz w intrenecie, a w późniejszym czasie w biletomatach; w wyniku wprowadzenia oferty regionalni organizatorzy przewozów zobowiązani będą do pokrycia ewentualnej większej wartości rekompensaty. KONWENT MARSZAŁKÓW WOJEWÓDZTW RP MAZOWSZE 2018
4
Algorytm rozliczania przychodów pomiędzy przewoźników:
cena bazowa biletu dzielona jest przez łączną odległość (z dokładnością do jednego metra) całego przejazdu. W ten sposób wylicza się przychód jednostkowy dla danego biletu, tak wyliczoną cenę mnoży się przez odległość przejazdu pociągami danego przewoźnika; suplement przypada przewoźnikowi, do którego pociągu/wagonu klasy 1 został wystawiony; KONWENT MARSZAŁKÓW WOJEWÓDZTW RP MAZOWSZE 2018
5
Funkcjonalność systemu
Zaplanuje podróż i wyszuka połączenie. Po wyborze połączenia, a więc kategorii pociągów oraz klasy wagonów, system centralny: Wyliczy cenę za całą relację przejazdu według taryfy bazowej ( taryfy wspólnej); Wyliczy ewentualną wartość suplementu; Zapisze dane o podróży w rekordzie sprzedaży (zapis odcinków z przyporządkowaniem do przewoźnika wykonującego przejazd); Wyda bilet wg wspólnej taryfy i wydrukuje plan podróży. KONWENT MARSZAŁKÓW WOJEWÓDZTW RP MAZOWSZE 2018
6
Przykład przedstawiany przez Ministerstwo Infrastruktury
OPIS RELACJI Dane do analizy Odcinek I Odcinek II Odcinek III RAZEM Hel-Gdynia Główna Gdynia Główna - Kraków Główny Kraków Główny - Zakopane Nr pociągu R 90442 TLK 83170 R 30507 Przewoźnik PR PKP IC KM 76,20 673,70 143,70 893,60 Taryfy własne (zł) 17,10 80,00 14,00 111,10 Cena według taryfy bazowa WB 81,00 86,00 zł suplement (zł) 00,00 5, 00 Różnica: sum należności wg taryf własnych – cena WB ,10 Przychód z PP Przychód z WB 6,91 66,07 13,03 Różnica przychodów dla przewoźnika 10,19 13,93 0,97
7
KONWENT MARSZAŁKÓW WOJEWÓDZTW RP MAZOWSZE 2018
Koszty Koszty utrzymania systemu KURS 90 – zł miesięcznie, na jednego przewoźnika. Koszty opłaty inicjalnej - 1 mln 782 w dwóch ratach: 900 i 882 tyś zł : Kwota 900 tyś zł dzielona na 24 i 36 równych rat (każda rata dzielona przez liczbę przewoźników uczestniczących w ofercie) Kwota 882 tyś zł rozłożona na 60 równych rat – pokrywana przez przewoźników z 60% prowizji od każdego biletu. (najprawdopodobniej zostaną pokryte z budżetu państwa lub w formie ulgi). Każdy z przewoźników regionalnych na rzecz PKP Informatyka uiszcza prowizję od sprzedanego biletu w wysokości 4% , natomiast PKP Intercity prowizję w wysokości 0,9%. Deklaracja MI, że koszty wdrożenia i funkcjonowania zostaną pokryte ze środków budżetu Państwa. (Bez uwzględnienia prowizji). Koszty przystąpienia do Pakietu Podróżnika – warunek konieczny. KONWENT MARSZAŁKÓW WOJEWÓDZTW RP MAZOWSZE 2018
8
Harmonogram prac przedstawiony przez Ministerstwo Infrastruktury
do końca sierpnia br. - testowanie systemu informatycznego przez spółkę PKP Informatyka oraz złożenie wstępnej deklaracji przystąpienia przez Zarządy Województw do oferty; do końca września br. - szkolenia pracowników oraz przekazanie do Ministerstwa przez Samorządy Województw oficjalnego stanowiska w sprawie przystąpienia do Wspólnego Biletu; do końca października br. - gotowy projekt i rozpoczęcie kampanii medialnej przez MI; grudzień br. - wdrożenie projektu. KONWENT MARSZAŁKÓW WOJEWÓDZTW RP MAZOWSZE 2018
9
KONWENT MARSZAŁKÓW WOJEWÓDZTW RP MAZOWSZE 2018
Wątpliwości i problemy sygnalizowane przez organizatorów transportu regionalnego Wzrost rekompensaty, w tym koszty dostosowania i utrzymania systemów, Brak kompatybilności systemów informatycznych; Przeprogramowanie rozszerzenie systemów – procedura zakupu usługi; Możliwość zapoznania się z umowami po złożeniu akcesu przystąpienia do oferty tj. na przełomie września i października br.; Brak jednoznacznych rozstrzygnięć w przypadku, gdy wybrany przez pasażera pociąg ulegnie awarii lub nastąpi opóźnienie uniemożliwiające dalsze skomunikowanie w celu kontynuowania podróży zgodnie z planerem, dotyczących ewentualnych odszkodowań i przypisaniem przychodów poszczególnym przewoźnikom; Problemy z możliwością drukowania planów podróży (brak właściwych drukarek); Utrudnienia dotyczące wdrożenia systemu WB do wszystkich kanałów dystrybucji biletów; Wysokie koszty obsługi systemu przez PKP Informatyka; Brak możliwości zakupu biletu z ulgą ustawową przez wszystkie grupy społeczne ( np. przez osoby niepełnosprawne). KONWENT MARSZAŁKÓW WOJEWÓDZTW RP MAZOWSZE 2018
10
DZIĘKUJĘ PAŃSTWU ZA UWAGĘ
Katarzyna Wieczorek Dyrektor Departamentu Nieruchomości i Infrastruktury w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Mazowieckiego
11
KONWENT MARSZAŁKÓW WOJEWÓDZTW RP MAZOWSZE 2018
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.