Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałSylwia Kazimiera Rudnicka Został zmieniony 6 lat temu
1
Aspekt prawny w rozwiązywaniu problemów wychowawczych i bezpieczeństwa
Kartuzy - grudzień 2017
2
„Jeżeli najbardziej niewinne i bezbronne dziecko nie może czuć się bezpiecznie w jakimś społeczeństwie, wówczas już nikt bezpiecznie czuć się w nim nie może!” Kardynał Stefan Wyszyński
3
Wyniki badań Instytutu Badań Edukacyjnych
Z badań na grupie ok rodziców wynika, że: blisko 80% oczekuje, aby szkoła była bezpieczna, 60% liczy na kompetencje nauczycieli, 25% liczy na wysoki poziom nauczania.
4
Wyniki kontroli prowadzonych przez Kuratorium Oświaty w Gdańsku w roku szkolnym 2016/17
Obszary funkcjonowania szkół i placówek będące przedmiotem kontroli Liczba kontroli/zaleceń zapewnienie uczniom bezpiecznych i higienicznych warunków nauki, wychowania i opieki 140/89 przestrzeganie praw dziecka i praw ucznia 73/46 przestrzeganie statutu szkoły lub placówki 65/43 realizacja podstaw programowych i ramowych planów nauczania 37/26 przestrzeganie zasad oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów oraz przeprowadzania egzaminów 31/20 zgodność z przepisami zatrudniania nauczycieli z wymaganymi kwalifikacjami 27/20
5
Tematyka bezpieczeństwa w aktach prawa oświatowego
System oświaty zapewnia m.in.: „wspomaganie przez szkołę wychowawczej roli rodziny”; „opiekę nad uczniami niepełnosprawnymi przez umożliwianie realizowania zindywidualizowanego procesu kształcenia, form i programów nauczania oraz zajęć rewalidacyjnych”; „opiekę nad uczniami szczególnie uzdolnionymi poprzez umożliwianie realizowania indywidualnych programów nauczania oraz ukończenia szkoły każdego typu w skróconym czasie”; „utrzymywanie bezpiecznych i higienicznych warunków nauki, wychowania i opieki w szkołach i placówkach”. art. 1 ust.1 pkt 2, 7, 8 i 14 ustawy Prawo oświatowe
6
Tematyka bezpieczeństwa w aktach prawa oświatowego
W ustawie Prawo oświatowe, wprowadzono: przepis gwarantujący upowszechnianie w systemie oświaty wiedzy o bezpieczeństwie wśród dzieci i młodzieży oraz kształtowania właściwych postaw wobec zagrożeń, w tym związanych z korzystaniem z TIK [art. 1 pkt 21 ustawy Prawo oświatowe]; obowiązek podejmowania w szkole/placówce działań zabezpieczających uczniów przed dostępem do treści, które mogą stanowić zagrożenie dla ich prawidłowego rozwoju [art. 27 ustawy Prawo oświatowe]; połączenie szkolnego programu wychowawczego i programu profilaktyki w jeden dokument szkolny, tworzony i aprobowany przez rodziców, uczniów i nauczycieli [art. 26 ustawy Prawo oświatowe ].
7
Podstawa programowa kształcenia ogólnego
EDUKACJA WCZESNOSZKOLNA - zajęcia komputerowe Uczeń: ma świadomość niebezpieczeństw wynikających z anonimowości kontaktów i podawania swojego adresu, stosuje się do ograniczeń dotyczących korzystania z komputera, Internetu i multimediów. II ETAP EDUKACYJNY: KLASY IV-VI – zajęcia komputerowe przestrzega zasad etycznych i prawnych związanych z korzystaniem z komputera i Internetu, ocenia możliwe zagrożenia. IV ETAP EDUKACYJNY - Informatyka Uczeń: opisuje szanse i zagrożenia dla rozwoju społeczeństwa, wynikające z rozwoju technologii informacyjno-komunikacyjnych; omawia normy prawne odnoszące się do stosowania technologii informacyjno-komunikacyjnych, dotyczące m.in. rozpowszechniania programów komputerowych, przestępczości komputerowej, poufności, bezpieczeństwa i ochrony danych oraz informacji w komputerze i w sieciach komputerowych.
8
Podstawa programowa kształcenia ogólnego
IV ETAP EDUKACYJNY - WIEDZA O SPOŁECZEŃSTWIE Uczeń: charakteryzuje najważniejsze zadania prokuratury i policji; przedstawia uprawnienia policjantów i innych służb porządkowych; rozpoznaje przejawy ich naruszania; wymienia przestępstwa, których ofiarą najczęściej padają młodzi ludzie; wie, jak można próbować ich uniknąć i przestrzega zasad bezpiecznego zachowania się w sytuacji zagrożenia; wyjaśnia, na jakich zasadach nieletni odpowiadają za popełnienie przestępstwa (środki wychowawcze i poprawcze); przedstawia przepisy prawne dotyczące sprzedaży i konsumpcji alkoholu, papierosów i narkotyków i wskazuje na konsekwencje ich łamania.
9
Podstawa programowa kształcenia ogólnego
IV ETAP EDUKACYJNY - EDUKACJA DLA BEZPIECZEŃSTWA Uczeń: wymienia zagrożenia czasu pokoju i wyjaśnia, na czym polegają; wyjaśnia, na czym polega właściwe postępowanie w momentach wystąpienia poszczególnych zagrożeń; wymienia i charakteryzuje źródła zagrożeń w najbliższym otoczeniu szkoły oraz domu; przedstawia zasady działania w przypadku zagrożeń czasu pokoju (np. awarii, katastrofy komunikacyjnej, budowlanej), podczas przebywania w domu, szkole, miejscu rekreacji i na trasie komunikacyjnej.
10
Priorytety Ministerstwa Edukacji Narodowej
Podstawowe kierunki realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2017/2018 Wdrażanie nowej podstawy programowej kształcenia ogólnego. Podniesienie jakości edukacji matematycznej, przyrodniczej i informatycznej. Bezpieczeństwo w Internecie. Odpowiedzialne korzystanie z mediów społecznych. Wprowadzanie doradztwa zawodowego do szkół i placówek. Wzmacnianie wychowawczej roli szkoły. Podnoszenie jakości edukacji włączającej w szkołach i placówkach systemu oświaty.
11
Tematyka bezpieczeństwa w aktach prawa oświatowego
Dyrektor szkoły lub placówki m.in.: „sprawuje opiekę nad uczniami oraz stwarza warunki harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne działania prozdrowotne”; „wykonuje zadania związane z zapewnieniem bezpieczeństwa uczniom i nauczycielom w czasie zajęć organizowanych przez szkołę lub placówkę”. art. 68 ust.1 pkt 3 i 6 ustawy Prawo oświatowe „Dyrektor szkoły odpowiedzialny jest m.in. za zapewnienie bezpieczeństwa uczniom i nauczycielom w czasie zajęć organizowanych przez szkołę” art. 7 ust 2 pkt.6 ustawy Karta Nauczyciela
12
Tematyka bezpieczeństwa w aktach prawa oświatowego
„Dyrektor zapewnia bezpieczne i higieniczne warunki pobytu w szkole lub placówce, a także bezpieczne i higieniczne warunki uczestnictwa w zajęciach organizowanych przez szkołę lub placówkę poza obiektami należącymi do tych jednostek” ; „ Dyrektor, co najmniej raz w roku, dokonuje kontroli zapewniania bezpiecznych i higienicznych warunków korzystania z obiektów należących do szkoły lub placówki, w tym bezpiecznych i higienicznych warunków nauki, oraz określa kierunki ich poprawy”; § 2, § 3 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach
13
Tematyka bezpieczeństwa w aktach prawa oświatowego
„Niedopuszczalne jest prowadzenie jakichkolwiek zajęć bez nadzoru upoważnionej do tego osoby”; „Przerwy w zajęciach uczniowie spędzają pod nadzorem nauczyciela”; „W pomieszczeniach, w których odbywają się zajęcia, zapewnia się temperaturę co najmniej 18°C”; „Jeżeli nie jest możliwe zapewnienie temperatury, o której mowa, dyrektor zawiesza zajęcia na czas oznaczony, powiadamiając o tym organ prowadzący”. § 13, § 14, §17 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach
14
Tematyka bezpieczeństwa w aktach prawa oświatowego
Dyrektor, za zgodą organu prowadzącego, może zawiesić zajęcia na czas oznaczony, jeżeli: temperatura zewnętrzna mierzona o godzinie w dwóch kolejnych dniach poprzedzających zawieszenie zajęć wynosi 15°C lub jest niższa; wystąpiły na danym terenie zdarzenia, które mogą zagrozić zdrowiu uczniów. § 18 ust.2 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach
15
Tematyka bezpieczeństwa w aktach prawa oświatowego
„Organ prowadzący zapewnia warunki działania szkoły lub placówki, w tym bezpieczne i higieniczne warunki nauki, wychowania i opieki” art. 10 ust.1 pkt 1 ustawy Prawo oświatowe Organ prowadzący szkołę lub placówkę może zawiesić zajęcia na czas oznaczony, w przypadku gdy na danym terenie może wystąpić zagrożenie bezpieczeństwa uczniów związane z utrudnieniem w: dotarciu ucznia do szkoły lub placówki lub powrotem ze szkoły lub placówki lub organizacji zajęć w szkole lub placówce - w związku z organizacją i przebiegiem imprez ogólnopolskich lub międzynarodowych. § 18 ust.1 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach
16
Tematyka bezpieczeństwa w aktach prawa oświatowego
„Pracownik szkoły lub placówki, który powziął wiadomość o wypadku, niezwłocznie zapewnia poszkodowanemu opiekę, w szczególności sprowadzając fachową pomoc medyczną, a w miarę możliwości udzielając poszkodowanemu pierwszej pomocy”. § 40 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach
17
Tematyka bezpieczeństwa w aktach prawa oświatowego
O każdym wypadku zawiadamia się niezwłocznie: 1) rodziców (opiekunów) poszkodowanego; 2) pracownika służby bezpieczeństwa i higieny pracy; 3) społecznego inspektora pracy; 4) organ prowadzący szkołę lub placówkę; 5) radę rodziców. „O wypadku śmiertelnym, ciężkim i zbiorowym zawiadamia się niezwłocznie prokuratora i kuratora oświaty”; „O wypadku, do którego doszło w wyniku zatrucia, zawiadamia się niezwłocznie państwowego inspektora sanitarnego”; „Zawiadomień, dokonuje dyrektor lub upoważniony przez niego pracownik szkoły lub placówki”. § 41 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach
18
Tematyka bezpieczeństwa w aktach prawa oświatowego
Rejestr wypadków prowadzi dyrektor. (Wzór rejestru wypadków jest określony w załączniku nr 2 do rozporządzenia) „Dyrektor omawia z pracownikami szkoły lub placówki okoliczności i przyczyny wypadków oraz ustala środki niezbędne do zapobieżenia im”. § 50 i § 51 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach
19
Tematyka bezpieczeństwa w aktach prawa oświatowego
Przepisy ustawy stosuje się w zakresie: zapobiegania i zwalczania demoralizacji – w stosunku do osób które nie ukończyły lat 18, postępowania o czyny karalne – w stosunku do osób, które dopuściły się takiego czynu po ukończeniu 13 lat, ale nie ukończyły lat 17, wykonywania środków wychowawczych lub poprawczych – w stosunku do osób, względem których środki te zostały orzeczone, nie dłużej jednak niż do ukończenia przez te osoby lat 21. art. 1 §1 ustawy o postępowaniu w sprawach nieletnich z dnia 26 października 1982 r.
20
Tematyka bezpieczeństwa w aktach prawa oświatowego
„Każdy, kto stwierdzi istnienie okoliczności świadczących o demoralizacji nieletniego, w szczególności naruszenie zasad współżycia społecznego, popełnienie czynu zabronionego, systematyczne uchylanie się od obowiązku szkolnego lub kształcenia zawodowego, używanie alkoholu lub innych środków w celu wprowadzenia się w stan odurzenia, uprawianie nierządu, włóczęgostwo, udział w grupach przestępczych, ma społeczny obowiązek odpowiedniego przeciwdziałania temu, a przede wszystkim zawiadomienia o tym rodziców lub opiekunów nieletniego, szkoły, sądu rodzinnego, Policji lub innego właściwego organu” art. 4 §1 ustawy o postępowaniu w sprawach nieletnich z dnia 26 października 1982 r.
21
Tematyka bezpieczeństwa w aktach prawa oświatowego
„Każdy, dowiedziawszy się o popełnieniu czynu karalnego przez nieletniego, ma społeczny obowiązek zawiadomić o tym sąd rodzinny lub Policję” „Instytucje państwowe i organizacje społeczne, które w związku ze swą działalnością dowiedziały się o popełnieniu przez nieletniego czynu karalnego ściganego z urzędu, są obowiązane niezwłocznie zawiadomić o tym sąd rodzinny lub Policję oraz przedsięwziąć czynności nie cierpiące zwłoki, aby nie dopuścić do zatarcia śladów i dowodów popełnienia czynu” art. 4 §2 i §2 ustawy o postępowaniu w sprawach nieletnich z dnia 26 października 1982 r.
22
Tematyka bezpieczeństwa w aktach prawa oświatowego
Sąd rodzinny może: zobowiązać rodziców lub opiekuna do poprawy warunków wychowawczych, bytowych lub zdrowotnych nieletniego, a także do ścisłej współpracy ze szkołą, do której nieletni uczęszcza, poradnią psychologiczno‐pedagogiczną lub inną poradnią specjalistyczną, zakładem pracy lub zakładem leczniczym; zobowiązać rodziców lub opiekuna do naprawienia w całości lub w części szkody wyrządzonej przez nieletniego. art. 7 ustawy z o postępowaniu w sprawach nieletnich z dnia 26 października 1982 r.
23
Tematyka bezpieczeństwa w aktach prawa oświatowego
„Zabrania się palenia wyrobów tytoniowych, w tym palenia nowatorskich wyrobów tytoniowych i palenia papierosów elektronicznych m.in. na terenie jednostek organizacyjnych systemu oświaty, o których mowa w przepisach o systemie oświaty (…)” Art. 5 ustawy o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych z dnia 9 listopada 1995 r.
24
Tematyka bezpieczeństwa w aktach prawa oświatowego
„Przeciwdziałanie narkomanii realizuje się przez odpowiednie kształtowanie polityki społecznej, gospodarczej, oświatowo‐wychowawczej i zdrowotnej, m.in. poprzez działalność wychowawczą, edukacyjną, informacyjną i profilaktyczną”; „Zadania w zakresie przeciwdziałania narkomanii są realizowane, w zakresie określonym w ustawie, także przez m.in. przedszkola, szkoły i inne jednostki organizacyjne wymienione w art. 2 pkt 3‐9 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe”; art. 2 ust. 1 i art. 5 ust. 2 ustawy o przeciwdziałaniu narkomanii z dnia 29 lipca 2005 r.
25
Tematyka bezpieczeństwa w aktach prawa oświatowego
Działalność wychowawcza, edukacyjna, informacyjna i zapobiegawcza obejmuje: 1) promocję zdrowia psychicznego; 2) promocję zdrowego stylu życia; 3) informowanie o szkodliwości środków i substancji, których używanie może prowadzić do narkomanii, oraz o narkomanii i jej skutkach; 4) edukację psychologiczną i społeczną; 5) edukację prawną; 6) działania interwencyjne. art. 19 ust. 1 ustawy o przeciwdziałaniu narkomanii z dnia 29 lipca 2005 r.
26
Tematyka bezpieczeństwa w aktach prawa oświatowego
Działalność, o której mowa obejmuje w szczególności: wprowadzanie problematyki zapobiegania narkomanii do programów wychowawczych jednostek organizacyjnych systemu oświaty; wprowadzanie problematyki zapobiegania narkomanii do programów przygotowania zawodowego osób zajmujących się wychowaniem oraz profilaktyką w szkołach i innych placówkach systemu oświaty oraz w szkołach wyższych. Szczegółowe zadania z zakresu działalności wychowawczej, edukacyjnej, informacyjnej i profilaktycznej określa Narodowy Program Zdrowia. art. 19 ust. 2 ust.3 ustawy o przeciwdziałaniu narkomanii z dnia 29 lipca 2005 r.
27
Czyny zabronione - odpowiedzialność karna uczniów
Odpowiedzialność przed sadem karnym ponoszą osoby, które w chwili ukończenia 17 lat popełniły czyn zabroniony art. 10 §1 Kodeksu Karnego. Także niektóre czyny osoby, która ukończyła 15 lat rozpatrywane są jako przestępstwa określa je szczegółowo art. 10 §2 KK. Odpowiedzialność przed Sądem Rodzinnym i dla Nieletnich ponoszą osoby, które w chwili popełnienia czynu ukończyły 13 lat, jednak taki czyn nie stanowi przestępstwa, a jedynie jest to czyn karalny, a sprawca podlega stosowaniu środków wychowawczych przewidzianych w ustawie o postępowaniu w sprawach nieletnich.
28
Tematyka bezpieczeństwa w aktach prawa oświatowego
Statut szkoły zawiera m.in.: „zakres zadań nauczycieli, w tym nauczyciela wychowawcy i nauczyciela bibliotekarza, oraz innych pracowników szkoły, w tym także zadania związane z zapewnieniem bezpieczeństwa uczniom w czasie zajęć organizowanych przez szkołę, a także sposób i formy wykonywania tych zadań dostosowane do wieku i potrzeb uczniów oraz warunków środowiskowych szkoły” art. 98 ust.1 pkt 7 ustawy Prawo oświatowe
29
Tematyka bezpieczeństwa w aktach prawa oświatowego
„Nadzorowi pedagogicznemu podlega m.in. zapewnienie uczniom bezpiecznych i higienicznych warunków nauki, wychowania i opieki” art. 55 ust.2 pkt 6 ustawy Prawo oświatowe
30
Ewaluacja - wymaganie wobec szkoły
Kształtowane są postawy i respektowane normy społeczne Szkoła lub placówka realizuje działania wychowawcze i profilaktyczne – w tym mające na celu eliminowanie zagrożeń oraz wzmacnianie pożądanych zachowań, które są dostosowane do potrzeb uczniów i środowiska. Ocenia się ich skuteczność, a w razie potrzeb – modyfikuje. Działania szkoły lub placówki zapewniają uczniom bezpieczeństwo fizyczne i psychiczne, a relacje między wszystkimi członkami społeczności szkolnej są oparte na wzajemnym szacunku i zaufaniu. Zasady zachowania i wzajemnych relacji w szkole lub placówce są ustalone i przestrzegane przez uczniów, pracowników szkoły oraz rodziców. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 sierpnia 2017 r. w sprawie wymagań wobec szkól i placówek
31
Tematyka bezpieczeństwa w aktach prawa oświatowego
„Nauczyciel obowiązany jest rzetelnie realizować zadania związane z powierzonym mu stanowiskiem oraz podstawowymi funkcjami szkoły: dydaktyczną, wychowawczą i opiekuńczą, w tym zadania związane z zapewnieniem bezpieczeństwa uczniom w czasie zajęć organizowanych przez szkołę (...)” art. 6 ust. 1 Karta Nauczyciela
32
https://bezpiecznaszkola.men.gov.pl/
Działania profilaktyczne i procedury w odniesieniu do bezpieczeństwa fizycznego i cyfrowego „BEZPIECZNA SZKOŁA. Zagrożenia i zalecane działania profilaktyczne w zakresie bezpieczeństwa fizycznego i cyfrowego uczniów „ r. dokument został utworzony w celu zaspokojenia podstawowych potrzeb szkoły na wypadek sytuacji kryzysowej; opisuje działania profilaktyczne i procedury w odniesieniu do bezpieczeństwa fizycznego oraz bezpieczeństwa cyfrowego; zawiera zbiór dobrych praktyk.
33
Zagrożenia dla bezpieczeństwa w szkole
Niewłaściwe zachowania uczniów - przyczyny: uwarunkowania osobowościowe sprawcy – jego kłopoty w nauce, nieumiejętność przystosowania się do środowiska szkolnego, zazdrość w odniesieniu do kolegów z rodzin lepiej sytuowanych, rywalizacja w nauce, zazdrość o oceny, środowisko pozaszkolne - otoczenie ucznia, uwarunkowania społeczno-rodzinne, wpływ rodziny, telewizji, Internetu, gier komputerowych, środowisko szkolne - konflikty między rówieśnikami, dominacja starszych kolegów, próba zaistnienia w grupie zdobycia kontroli nad rówieśnikami, chęć imponowania, wyróżnienia się wśród społeczności szkolnej,
34
Zagrożenia dla bezpieczeństwa w szkole
Niewłaściwe zachowania uczniów - przyczyny: błędne funkcjonowanie szkoły - duża liczba uczniów, hałas, anonimowość uczniów, brak współpracy z rodzicami, Policją, nieumiejętność zagospodarowania czasu wolnego uczniów, czy brak zajęć pozalekcyjnych, błędy popełnianie przez nauczycieli w procesie kształcenia - niesprawiedliwe ocenianie, niedostateczna kontrola ucznia, tworzenie sytuacji stresowych.
35
Działania profilaktyczne związane z ryzykiem wystąpienia zagrożeń fizycznych w szkole
Dotyczą terenu szkoły i obszarów przyległych: monitorowanie otoczenia szkoły (boisk, zwracanie uwagi na „osoby trzecie”, przedmioty i pojazdy), kontrola wejść/wyjść - głównie osób niezwiązanych ze szkołą, system alarmowania - na wypadek ewakuacji, drogi ewakuacyjne i miejsce ewakuacji (dobre oznakowanie, informacja w trakcie lekcji wychowawczej, ćwiczenia – raz w roku).
36
Procedury reagowania na wypadek wystąpienia fizycznych zagrożeń wewnętrznych w szkole
W przypadku wystąpienia: agresywnych zachowań uczniów na terenie szkoły, kradzieży lub wymuszenia pieniędzy i innych przedmiotów wartościowych, substancji psychoaktywnych, pedofilii/pornografii/prostytucji oraz innych niepokojących zachowań o charakterze seksualnym, wypadku ucznia, popełnienia przez ucznia czynu karalnego, sytuacji, gdy uczeń staje się ofiarą.
37
Procedura reagowania w przypadku wystąpienia zagrożeń bezpieczeństwa cyfrowego ucznia
W przypadku wystąpienia zagrożeń cyberbezpieczeństwa, takich jak: dostęp do treści szkodliwych, niepożądanych, nielegalnych, cyberprzemoc - nękanie, straszenie, szantażowanie z użyciem sieci, publikowanie lub rozsyłanie ośmieszających, kompromitujących informacji, zdjęć, filmów z użyciem sieci oraz podszywanie się w sieci pod kogoś wbrew jego woli, naruszenia prywatności dotyczące nieodpowiedniego lub niezgodnego z prawem wykorzystania danych osobowych lub wizerunku dziecka i pracownika szkoły, zagrożenia dla zdrowia dzieci w związku z nadmiernym korzystaniem z Internetu,
38
Procedura reagowania w przypadku wystąpienia zagrożeń bezpieczeństwa cyfrowego ucznia
W przypadku wystąpienia zagrożeń cyberbezpieczeństwa, takich jak: nawiązywanie niebezpiecznych kontaktów w Internecie - uwodzenie, zagrożenie pedofilią, seksting, prowokacyjne zachowania i aktywność seksualna jako źródło dochodu osób nieletnich, bezkrytyczna wiara w treści zamieszczone w Internecie, nieumiejętność odróżnienia treści prawdziwych od nieprawdziwych, szkodliwość reklam, łamanie prawa autorskiego, zagrożenia bezpieczeństwa technicznego sieci, komputerów i zasobów online.
39
Przyczyny zamachów samobójczych
Młodzież w okrutny sposób wykorzystuje telefony komórkowe, Internet i inne zdobycze współczesnej elektroniki do gnębienia innych, słabszych, mniej odpornych psychicznie. Cyberbullying. Bezkarność gnębiących. R. Jabłoński - Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie)
40
Zamachy samobójcze dzieci i młodzieży do 19 roku życia w latach 2010-2015.
wiek 2010 2011 2012 2013 2014 2015 9 lat i mniej 2 1 10 – 14 lat 42 49 30 71 79 15 – 19 lat 317 356 343 423 526 558 Razem 359 405 373 465 599 636 (dane statystyczne: KG Policji – oprac. R. Jabłoński Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie)
41
Cyberzagrożenia i bezpieczeństwo cyfrowe
Przykłady zajęć profilaktycznych: poświęcenie tematyce jednego z aspektów bezpieczeństwa cyfrowego „apelu szkolnego”, organizowanie spotkań społeczności szkolnej z ekspertem (edukatorem, nauczycielem, informatykiem, policjantem), prowadzenie lekcji wychowawczej na temat wybranego aspektu cyberbezpieczeństwa, adekwatnego do potrzeb i wyzwań klasy i wieku uczniów, organizowanie dnia bezpieczeństwa cyfrowego w szkole otwartego na współudział rodziców/opiekunów prawnych uczniów, organizowanie przez samorząd uczniowski konkursu, organizowanie zajęć pozalekcyjnych dla uczniów o tematyce informatycznej, realizowanie projektów edukacyjnych.
42
Procedura postępowania – odurzenie „dopalaczami”
W przypadku rozpoznania stanu odurzenia ucznia „dopalaczami” należy: przekazać uzyskaną informację wychowawcy klasy, w momencie rozpoznania odizolować ucznia od pozostałych uczniów w klasie, poinformować pedagoga/psychologa szkolnego, przekazać ucznia pod opiekę pielęgniarki/pedagoga szkolnego, poinformować dyrektora szkoły o zaistniałej sytuacji, wezwać karetkę pogotowia ratunkowego, wezwać do szkoły rodziców/prawnych opiekunów ucznia, przekazać rodzicom informację o obowiązującej procedurze postępowania,
43
Procedura postępowania – odurzenie „dopalaczami”
W przypadku rozpoznania stanu odurzenia ucznia „dopalaczami” należy: przeprowadzić rozmowę z rodzicami oraz z uczniem w ich obecności lub indywidualnie w celu wyciszenia emocji, udzielić pomocy i zobowiązać rodziców do pomocy dziecku w odstąpieniu odurzania się, opracować działania profilaktyczne lub wychowawcze pracy z dzieckiem, wdrożyć program wychowawczo-profilaktyczny, powiadomić właściwe instytucje zajmujące się zdrowiem ucznia.
44
Rekomendowane działania w szkole wobec zaistnienia zagrożenia
Przeciwdziałać zjawisku zagrożenia na możliwie wczesnym etapie jego powstawania. Dać możliwość uczniowi poinformowania nauczyciela lub pedagoga o zaistniałej sytuacji związanej z czynnością niebezpieczną. Wyciągać konsekwencje w stosunku do osób dopuszczających się czynów zabronionych. Informować uczniów o skutkach i konsekwencjach związanych z zagrożeniami w szkole w ramach działań profilaktycznych podczas lekcji wychowawczych, przy współpracy z ekspertami i specjalistami. Tworzyć przyjazne środowisko pracy i nauki poprzez sprawiedliwe ocenianie, jasne, czytelne, sprawiedliwe normy postepowania, przyjazny nadzór nad uczniami.
45
Rekomendowane działania w szkole wobec zaistnienia zagrożenia
Podejmować działania integrujące zespoły klasowe, sprzyjające budowie pozytywnych relacji w klasie. Budować relacje na autorytecie nauczyciela: nauczyciel powinien jasno określić zasady pracy i wymagania wobec uczniów, prowadzić lekcje w sposób zrozumiały, szanować ucznia i udzielać mu wsparcia, interweniować w razie zachowania naruszającego normy. Diagnozować sytuacje w szkole w kontekście występowania zagrożeń wewnętrznych w placówce, przeciwdziałać oraz monitorować postępy i efekty wprowadzonych działań. Organizować wsparcie dla nauczycieli w zakresie rozwiązywania problemów związanych z zagrożeniami. Prowadzić rozmowy, pogadanki i dyskusje z rodzicami.
46
Rządowy Program Bezpieczna i Przyjazna Szkoła 2014-2016
Rządowe programy Rządowy Program Bezpieczna i Przyjazna Szkoła Celem głównym Programu było zwiększenie skuteczności działań wychowawczych i profilaktycznych na rzecz bezpieczeństwa i tworzenia przyjaznego środowiska w szkołach i placówkach. Rządowy Program wspomagania w latach 2015–2018 organów prowadzących szkoły w zapewnieniu bezpiecznych warunków nauki, wychowania i opieki w szkołach – „Bezpieczna+” Program ma na celu podniesienie szkolnych standardów bezpieczeństwa, w tym sposobów postępowania społeczności szkolnej na zagrożenia. Stanowi wsparcie dla szkół w realizacji zadań wychowawczych i profilaktycznych.
47
Rządowy Program Bezpieczna i Przyjazna Szkoła 2014-2016
Cel szczegółowy nr 2 Zapobieganie problemom i zachowaniom problemowym dzieci i młodzieży. Projekt pt. „Cyberprzemoc w szkołach - zrozum, zobacz, reaguj!”, zrealizował cykl warsztatów dla uczniów, szkoleń dla rad pedagogicznych oraz spotkań informacyjnych dla rodziców z 15 szkół gimnazjalnych województwa pomorskiego. Ponad 750 uczniów wzięło udział w warsztatach obejmujących aspekty: mowy nienawiści, cyberprzemocy w aspekcie psychologiczno-pedagogicznym, technologicznym i prawnym oraz uzależnienia od Internetu. Projekt pt "Doskonalenie kompetencji diagnostyczno-interwencyjnych nauczycieli, wychowawców, rodziców, pedagogów i psychologów w celu zapobiegania samookaleczeniom i zamachom samobójczym dzieci i młodzieży", umożliwił zorganizowanie szkolenia dla 200 nauczycieli, wychowawców, rodziców, pedagogów i psychologów z 70 szkół województwa pomorskiego, z tematyki diagnozowania uczniów w kryzysie suicydalnym i pomaganiu jednostkom z tendencjami samobójczymi w powrocie do zdrowia psychicznego.
48
Działania Kuratorium Oświaty w Gdańsku z zakresu edukacji prawnej
Konferencje: „Mediacja jako sposób rozwiązywania konfliktów w szkołach” ( r. - Gdańsk; r. - Gdynia), Debata oświatowa – Bezpieczeństwo w szkole ( r. - Gdańsk), „Prawa i obowiązki. Dyrektor, Nauczyciel, Rodzic, Uczeń” ( r. - Gdańsk), „Odpowiedzialne wykorzystanie nowoczesnych technologii w szkole”, Mobilność w sieci. Relacje. Bezpieczeństwo. Rozwój ( r. - Gdynia), „Prawo w szkole” ( r. - Słupsk),
49
Działania Kuratorium Oświaty w Gdańsku z zakresu edukacji prawnej
Konferencje: „Handel ludźmi”, Wojewódzki Zespół do Spraw Przeciwdziałania Handlowi Ludźmi działający przy Wojewodzie Pomorskim ( r. – Gdynia), „Problemy społeczne młodzieży szkolnej” ( r Gdańsk oraz r. - Słupsk), „Profilaktyka zachowań problemowych dzieci i młodzieży w szkole” ( r. - Gdynia), „Zdrowie psychiczne dzieci i młodzieży – współczesne zagrożenia” ( r. - Gdańsk).
50
Działania Kuratorium Oświaty w Gdańsku z zakresu edukacji prawnej
Kampania informacyjno-edukacyjna pod hasłem: „Hazard? Nie, dziękuję”, Naczelnik Pomorskiego Urzędu Celno - Skarbowego w Gdyni, jako Organu Krajowej Administracji Skarbowej, w porozumieniu z Pomorskim Kuratorem Oświaty. Konkurs na scenariusz lekcji z zakresu edukacji prawnej, Kuratorium Oświaty w Gdańsku, Sąd Okręgowy w Gdańsku, Justitia oraz Partnerzy. Tydzień edukacji prawnej, Kuratorium Oświaty w Gdańsku, Sąd Okręgowy w Gdańsku, Justitia oraz Partnerzy. Spotkania edukacyjne prawników w szkołach, Kuratorium Oświaty w Gdańsku, Sąd Okręgowy w Gdańsku. Opracowanie i publikowanie materiałów prawnych na stronie Kuratorium Oświaty – akty prawne, rozporządzenia, materiały z konferencji. Spotkania z młodzieżą – Młodzieżowa Rada Miasta Gdynia, SU.
51
Dziękuję
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.