Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Posiedzenie KM RPO WK-P

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Posiedzenie KM RPO WK-P"— Zapis prezentacji:

1 Posiedzenie KM RPO WK-P
Informacja o prowadzonych działaniach ewaluacyjnych dla RPO WK-P Posiedzenie KM RPO WK-P Toruń, 2 grudnia 2016 r.

2 Rodzaje działań prowadzonych w 2016 r.
Jednostka Ewaluacyjna RPO WK-P Badania ewaluacyjne Udział w pracach Zespołu Sterującego Ewaluacją w Ministerstwie Rozwoju Prowadzenie strony internetowej Współpraca z GSE RPO WK-P, w tym szkolenia dla grupy Szkolenie dla beneficjentów Konferencja ewaluacyjna Wszystkie działania prowadzone są zgodnie z zapisami Planu ewaluacji RPO WK-P

3 Grupa Sterująca Ewaluacją RPO WK-P 2014-2020 w 2016 r.
GSE RPO WK-P została powołana uchwałą nr 32/1085/15 z dnia 11 sierpnia 2015 r. z późn. zm. Obecnie GSE liczy 32 osoby, w tym 9 przedstawicieli Komitetu Monitorującego RPO WK-P Spotkania GSE RPO WK-P 22 stycznia 2016 r. GSE zaangażowana została w prace nad koncepcją badań dotyczących ewaluacji ex post dla RPO WK-P oraz ewaluacji kryteriów i oceny systemu wyboru projektów RPO WK-P grudnia 2016 r. - drugie spotkanie GSE, na którym nastąpi podsumowanie prac Grupy w 2016 oraz przedstawienie planów na 2017 r. Członkowie GSE uczestniczyli również w konferencji ewaluacyjnej ( ); biorą również aktywny udział w szkoleniach adresowanych do nich.

4 Szkolenia Szkolenia dla członków GSE
Brokerzy wiedzy – skuteczne wykorzystanie analiz i ewaluacji do wspierania rozwoju regionu - 10 maja 2016 r. Prawo Zamówień Publicznych w procesie organizacji ewaluacji - odbędzie się w dniach 5-6 grudnia 2016 r. Inne szkolenia Czym jest ewaluacja dla beneficjentów i potencjalnych beneficjentów RPO WK-P listopada 2016 r.

5 Konferencja III Międzyregionalna Konferencja Ewaluacyjna pt. Nowe wyzwania dla ewaluacji programów operacyjnych w perspektywie Odbyła się w dniach czerwca 2016 w Centrum Kulturalno- Kongresowym Jordanki w Toruniu. W przygotowaniu publikacja pokonferencyjna.

6 Badania ewaluacyjne Ewaluacja ex-post dla RPO WK-P (realizowana od 27 czerwca 2016 r. ) Obecnie trwają prace nad raportem końcowym, które zakończą się w połowie grudnia 2016 r. Prezentacja wyników badania przewidywana jest na początku 2017 r. Ewaluacja bieżąca kryteriów i systemu wyboru projektów RPO WK-P na lata W dniu 17 listopada 2016 r. została podpisana umowa z Wykonawcą. Pierwsze wyniki badania znajdą się w raporcie cząstkowym – w lutym 2017r. Natomiast raport końcowy z badania będzie dostępny w maju 2017r.

7 Badanie ewaluacyjne pt
Badanie ewaluacyjne pt. „Ewaluacja bieżąca kryteriów i systemu wyboru projektów RPO WK-P na lata ” Celem badania jest dokonanie oceny przyjętych kryteriów wyboru projektów oraz systemu wyboru projektów pod kątem zapewnienia skutecznej i najbardziej efektywnej realizacji RPO WK-P W ramach zaplanowanego badania ewaluacyjnego analizy obejmą trzy główne obszary problemowe: system oraz proces wyboru i oceny projektów (poza kryteriami), tj. zasady i sposób realizacji naboru i oceny wniosków składanych w ramach ogłaszanych konkursów; kryteria wyboru projektów, tj. zestaw określonych wymogów formalnych i merytorycznych, które muszą spełnić wnioskodawcy, aby uzyskać dofinansowanie z publicznych środków wspólnotowych dla złożonych projektów; funkcjonalność systemów informatycznych, w tym generatora wniosków o dofinansowanie oraz centralnego systemu teleinformatycznego SL 2014. Badanie zostanie zrealizowane na puli kryteriów zatwierdzonych do XIII posiedzenia Komitetu Monitorującego RPO WK-P, które odbyło się dnia 27 października 2016 roku. W ramach pierwszego obszaru zostanie przeprowadzona analiza i ocena zaplanowanego systemu i procesu wyboru projektów, która będzie dotyczyć następujących zagadnień: a) prawidłowość rozplanowania naborów zarówno w kontekście osiągnięcia założonych w programie celów i ram wykonania, jak również potrzeb i możliwości potencjalnych wnioskodawców, b) potencjał instytucji dokonujących oceny i wyboru (rozplanowanie konkursów w czasie oraz podział środków); c) przejrzystość i bezstronność systemu oceny i wyboru projektów; d) sposób organizacji i sprawność realizacji procesu wyboru projektów w kontekście celów programu operacyjnego: - ogłoszenie naboru, w tym: dostępność informacji, czytelność i poprawność merytoryczna dokumentacji konkursowej, trafność zakresu i treści regulaminów konkursów w kontekście celów programu, zakres wymaganych dokumentów oraz ich spójność z wymogami prawnymi nakładanymi na beneficjentów, - nabór wniosków, w tym: czas na składanie wniosków, potencjał administracyjny instytucji dokonujących naboru, - ocena i wybór projektów, w tym: potencjał administracyjny i ekspercki, czas oceny, metody oceny, rekrutacja i system motywacyjny ekspertów dokonujących oceny, proces zatwierdzania wyników, - procedury odwoławcze, w tym: przejrzystość i jednoznaczność zasad, czas rozpatrywania odwołań. e) zdolność systemu do zapewnienia odpowiedniego poziomu komplementarności projektów. W ramach drugiego obszaru problemowego zostanie przeprowadzona analiza i ocena kryteriów wyboru projektów (tj. zestawu określonych wymogów formalnych i merytorycznych, które muszą spełniać projekty, żeby uzyskać dofinansowanie z publicznych środków wspólnotowych), dotycząca następujących zagadnień: a) sposobu sformułowania kryteriów wyboru projektów, które powinny spełniać warunki zasady SMART, tzn. powinny być: obiektywne, mierzalne, jednoznaczne i precyzyjne, poprawne merytorycznie oraz spójne wewnętrznie; b) skuteczności systemu kryteriów wyboru projektów, tj. zdolności do wyboru projektów optymalnych z punktu widzenia logiki interwencji i celów programu operacyjnego oraz założeń sformułowanych na potrzeby systemu ram wykonania z uwzględnieniem następujących zadań szczegółowych: - spójność kryteriów z założeniami i celami programu operacyjnego, - adekwatność znaczenia (wagi) przypisanego danemu kryterium z punktu widzenia celów programu operacyjnego (w tym założeń ram wykonania), - istotność kryteriów (m.in. identyfikacja kryteriów pominiętych a istotnych z punktu widzenia celów programu w tym założeń ram wykonania i/lub eliminacja kryteriów nieistotnych), - zdolność kryteriów do wpływania na realną jakość przedkładanych projektów, - zdolność kryteriów do wyboru projektów innowacyjnych, - zagrożenie dyskryminacji określonych grup potencjalnych beneficjentów oraz grup docelowych, - spójność z zasadami realizacji polityk horyzontalnych. Ostatni obszar badawczy dotyczył będzie oceny funkcjonalności systemów informatycznych. Zakres analiz dotyczących systemów informatycznych (głównie generatora wniosków o dofinansowanie) będzie skupiał się na problemach/trudnościach pojawiających się w trakcie aplikowania wniosków ze szczególnym uwzględnieniem czy udało się je usunąć na etapie wprowadzonych w III kwartale zmian.

8 Struktura kryteriów wyboru projektów
RPO WK-P na lata 96 zatwierdzonych zestawów kryteriów w ramach 57 działań/poddziałań Łącznie 12 osi priorytetowych 74 działania /poddziałania 7 osi priorytetowych 42 działania/poddziałania 54 zestawy kryteriów w ramach 28 działań/poddziałań EFRR 4 osie priorytetowe 30 działań/ poddziałań 40 zestawów kryteriów w ramach 27 działań/poddziałań + oś PT - 2 zestawy kryteriów dla 2 działań EFS

9 Badanie ewaluacyjne pt
Badanie ewaluacyjne pt. „Ewaluacja bieżąca kryteriów i systemu wyboru projektów RPO WK-P na lata ” Badanie jest obligatoryjne, wynika z zapisów Wytycznych w zakresie ewaluacji polityki spójności na lata Metodologię oraz zakres badania częściowo przygotowało Ministerstwo Rozwoju mając na uwadze dokonanie metaewaluacji dla zrealizowanych badań na poziomie programów operacyjnych Ewaluacja powinna odpowiedzieć na kluczowe pytania dot. organizacji sytemu oceny i wyboru projektów oraz właściwego doboru kryteriów, mając na uwadze cele interwencji oraz potrzeby grup docelowych. raport metodologiczny, będzie uwzględniał koncepcję badania opis wszystkich metod i technik zaplanowanych w badaniu, projekty narzędzi badawczych, a także wstępną analizę desk research systemu wyboru projektów, a dokładniej porównanie różnic w regulaminach naborów dla EFRR i EFS oraz regulamin procedury odwoławczej. raport cząstkowy, będzie uwzględniał analizę desk research systemu oceny i wyboru projektów oraz analizę desk research wszystkich zatwierdzonych kryteriów wyboru projektów w ramach RPO WK-P uzupełnioną o benchmarking regionalny oraz, o ile to będzie możliwe, o wstępne wyniki analiz walidacyjnych kryteriów merytorycznych Raport końcowy będzie odpowiadał na postawione pytania badawcze oraz przyjęte założenia badawcze. Ponadto będzie uwzględniać wnioski i rekomendacje z raportu cząstkowego zweryfikowane badaniami terenowymi. Struktura raportu końcowego będzie odzwierciedlać strukturę RPO WK-P , tj. kryteria będą opisywane według osi priorytetowych.

10 - Zachęcam do udziału w badaniu ewaluacyjnym -
Rola Komitetu Monitorującego/ GSE RPO WK-P w trakcie realizacji badania ewaluacyjnego dot. kryteriów i systemu wyboru projektów Konsultacje raportu metodologicznego Udział w wywiadach Zaplanowano 12 wywiadów indywidualnych (IDI) z : przedstawicielami grupy roboczej ds. kryteriów wyboru projektów przy KM RPO WK-P , przedstawicielami grupy roboczej ds. EFS przy KM RPO WK-P ; przedstawicielami grupy roboczej ds. Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych; przedstawicielami grupy roboczej ds. Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność; przedstawicielami grupy roboczej ds. badań i innowacji; przedstawicielami grupy roboczej ds. koordynacji interwencji w sektorze zdrowia; przedstawicielami grupy roboczej ds. równoważonego rozwoju. Konsultacje raportu końcowego - Zachęcam do udziału w badaniu ewaluacyjnym -

11 Dziękuję za uwagę Jolanta Rudnicka Wydział Analiz i Ewaluacji
Departament Rozwoju Regionalnego Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego tel. (56)


Pobierz ppt "Posiedzenie KM RPO WK-P"

Podobne prezentacje


Reklamy Google