Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

T2. Zarządzanie a sukces firmy.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "T2. Zarządzanie a sukces firmy."— Zapis prezentacji:

1 T2. Zarządzanie a sukces firmy.
Nauki przyrodnicze a nauki społeczne. Podział ludzi w firmie. Zarządzanie - definicje. Nauka o zarządzaniu - paradygmaty. Praktyka zarządzania. Przewartościowanie paradygmatów. Przewartościowania w praktyce zarządzania. Strategia a kluczowe czynniki sukcesu. Uwarunkowania ery transformacji. Czynniki ukierunkowujące zarządzanie. Wyższa Szkoła Bankowa P - ń, dr inż. Mirosław Loręcki

2 1. Nauki przyrodnicze a nauki społeczne.
- Atrybuty nauki: obszar badań, metody, teorie (prawa, zasady , ...). - Zarządzanie jako nauka: nauki przyrodnicze, społeczne = Obszar badań: Przyroda Zachowania ludzi i instytucji = Dynamika zmian: Niewielkie Szybkie = Oddziaływanie: Nie Oddziaływują odziaływują bezpośrednio Zarządzanie jest nauką społeczną o zachowaniach ludzi w firmie. Wyższa Szkoła Bankowa P - ń, dr inż. Mirosław Loręcki

3 Wyższa Szkoła Bankowa P - ń, dr inż. Mirosław Loręcki
Podział ludzi w firmie. Ścisłe kierownictwo Umysłowi Zarząd Szczebel pośredni Nadzór Fizyczni Wykonawcy Rys Klasyfikacja zatrudnionych w firmie „klasycznej” Wyższa Szkoła Bankowa P - ń, dr inż. Mirosław Loręcki

4 Zarządzanie - definicje.
- Zarządzanie jest działalnością kierowniczą, polegającą na ustalaniu celów i powodowaniu ich realizacji, przy wykorzystaniu zasobów, procesów i informacji, w istniejących warunkach jej działania, w sposób sprawny i skuteczny, zgodny ze społeczną racjonalnością działań gospodarczych (Penc J. [3], s. 18). - Zarządzanie uczy jak planować, organizować, motywować i kontrolować swoją pracę oraz działanie innych ludzi dla wspólnego dobra. (Bieniok H. [2], s.5). - Zarządzanie innowacyjne - systemowo uporządkowany mechanizm tworzenia, rozwijania i promowania twórczego działania oraz wdrażania tych pomysłów, co w efekcie zapewnia firmie stały rozwój, przy szybkim i elastycznym reagowaniu na wyzwania rynkowe. (Durlik I. [4], s. 18). Wyższa Szkoła Bankowa P - ń, dr inż. Mirosław Loręcki

5 Nauka o zarządzaniu - paradygmaty (Drucker P.F. [5], s.5)
Pojęcie zarządzania odnosi się do istoty firmy i zasad jej funkcjonowania. Istnieje lub powinna istnieć jedna, idealna struktura organizacyjna. Istnieje lub powinien istnieć jeden sposób kierowania ludźmi. Wyższa Szkoła Bankowa P - ń, dr inż. Mirosław Loręcki

6 Wyższa Szkoła Bankowa P - ń, dr inż. Mirosław Loręcki
Praktyka zarządzania. Zarządzanie opiera się głównie na dostępnych technologiach i klientach (odbiorcach końcowych). Zakres zarządzania jest prawnie określony. Zarządzanie koncentruje się na wnętrzu organizacji. Ekonomia, rozumiana wąsko, jest „ekologią” przedsiębiorstwa i zarządzania. Wyższa Szkoła Bankowa P - ń, dr inż. Mirosław Loręcki

7 Przewartościowanie paradygmatów (Drucker P.F. [5], s. 5 - 40).
Zarządzanie jest cechą każdej organizacji (A NIE TYLKO FIRMY). Nie ma jedynej, „właściwej” organizacji; jest ona pochodną celu. Zadaniem organizacji jest przewodzenie ludziom a nie kierowanie nimi. Jej głównym celem jest wykorzystanie wiedzy, umiejętności i postaw pracowników do osiągania wzrostu wydajności pracy Wyższa Szkoła Bankowa P - ń, dr inż. Mirosław Loręcki

8 Przewartościowania w praktyce zarządzania.
Zarządzanie zastępuje się „polityką”. Podstawą polityki winny być wartości i potrzeby klientów, wpływające na decyzje, dotyczące dystrybucji ich dochodów. Zakres zarządzania nie jest określony prawnie. Musi on mieć charakter funkcjonalny i obejmować cały proces, koncentrując się na wynikach. Wyniki działania każdej organizacji są widoczne jedynie na zewnątrz, od strony klienta. Jądrem nowoczesnego społeczeństwa nie jest technologia, informacja czy wydajność lecz zarządzanie instytucją, stanowiącą narzędzie społeczeństwa, odpowiedzialne za wytworzenie dobrobytu. Wyższa Szkoła Bankowa P - ń, dr inż. Mirosław Loręcki

9 Strategia a kluczowe czynniki sukcesu (Drucker P.F. [5], s. 43)
Sukces to pozytywny wynik działania firmy. Teoria biznesu - zbiór założeń o rodzaju działalności, celach, kryteriach oceny i sposobach określania wyników, identyfikowania klientów i ich potrzeb. Strategia: wprowadza w życie „teorię biznesu” Wyższa Szkoła Bankowa P - ń, dr inż. Mirosław Loręcki

10 Uwarunkowania ery transformacji.
Malejący , w krajach rozwiniętych, przyrost naturalny. Narastające rozbieżności między ekonomią i polityką. Narastające bezrobocie. Zmiany kierunku dystrybucji przychodu. Gwałtowny rozwój HTI&C. Konkurencja globalna. Narastające tempo zmian w otoczeniu firmy i trudności w ich przewidywaniu. Wyższa Szkoła Bankowa P - ń, dr inż. Mirosław Loręcki

11 Zasadnicze czynniki ukierunkowujące zarządzanie.
3C (Customers - klienci, Competition - konkurencja, Change - zmiana). Prognoza: Gospodarka oparta na wiedzy (GOW) [6]. Czynniki kluczowe: dostępność zaawansowanej technologii informatycznej i jej szybki rozwój, narastająca dynamika zmian w otoczeniu firmy i ich nieprzewidywalność, ukierunkowanie na klienta. Wyższa Szkoła Bankowa P - ń, dr inż. Mirosław Loręcki

12 Pytania kontrolne do tematu 2.
1. Określ istotę różnicy oddziaływań nauk przyrodniczych i społecznych na ich obszary badań. 2. Przedstaw strukturę pracowników w firmie. 3. Wymień klasyczne paradygmaty nauki o zarządzaniu i okres ich funkcjonowania. 4. Przedstaw klasyczne paradygmaty praktyki zarządzania. 5. Wyjaśnij istotę i przyczyny przewartościowania paradygmatów nauki o zarządzaniu. 6. Jak zmieniły się paradygmaty praktyki zarządzania. 7. Wyjaśnij relacje między „teorią biznesu” a jego strategią w firmie. 8. Wymień współczesne uwarunkowania działania firmy. 9. Podaj zasadnicze czynniki ukierunkowujące zarządzanie dzisiaj. Wyższa Szkoła Bankowa P - ń, dr inż. Mirosław Loręcki


Pobierz ppt "T2. Zarządzanie a sukces firmy."

Podobne prezentacje


Reklamy Google