Pobierz prezentację
1
Dojrzałość szkolna dziecka 6-letniego
2
Ustawa sześciolatkowa
W dniu 14 listopada 2013 r. weszła w życie tzw. ustawa sześciolatkowa. Zawarte w niej rozwiązania wprowadzają regulacje dotyczące obejmowania obowiązkiem szkolnym dzieci sześcioletnich. Datą wprowadzenia obowiązku szkolnego dla 6-latków pozostaje września 2014 r. Od 1 września 2014 r. klasy pierwsze będą liczyły do 25 uczniów. Rozwiązanie to ma docelowo dotyczyć klas I-III (we wrześniu 2014 r. - klasy pierwsze, we wrześniu 2015 r. - klasy pierwsze i drugie, od września 2016 r. - klasy I-III) Przepis wchodzi w życie 1 września 2014 r. W latach szkolnych 2014/2015 i 2015/ w szkołach podstawowych, w których utworzony będzie więcej niż jeden oddział klasy pierwszej, dzieci będą dobierane do poszczególnych oddziałów klasy I według wieku, począwszy od najmłodszych.
4
Od 1 września 2014 r.: obowiązek szkolny obejmie wszystkie dzieci 7-letnie rocznik 2007 oraz dzieci 6-letnie, urodzone w okresie stycznia - 30 czerwca 2008 r.; spełnianie obowiązku szkolnego będą mogły rozpocząć również dzieci urodzone w okresie od 1 lipca do 31 grudnia 2008 r., jeśli taka będzie wola ich rodziców (wniosek rodziców) Od 1 września 2015 r.: obowiązek szkolny obejmie dzieci 7-letnie, urodzone w okresie 1 lipca - 31 grudnia 2008 r., które rok wcześniej nie rozpoczęły spełniania obowiązku szkolnego, oraz wszystkie dzieci z rocznika 2009 (6-latki).
5
Podręcznik dla uczniów I klas
Szkoła podstawowa nieodpłatnie wypożycza uczniom klas I-III podręczniki do edukacji wczesnoszkolnej obejmujące edukację polonistyczną, matematyczną, społeczną i przyrodniczą. Podręczniki będą własnością szkoły . Przygotowany podręcznik służyć będzie trzem kolejnym rocznikom uczniów.
6
GOTOWOŚĆ (DOJRZAŁOŚĆ) SZKOLNA
oznacza osiągnięcie przez dziecko takiego stopnia rozwoju, który pozwoli mu sprostać obowiązkom szkolnym.
7
Gotowość szkolna zależy od:
czynników biologicznych np. stanu zdrowia, rozwoju dziecka, w tym dojrzałości jego układu nerwowego własnej aktywności dziecka, w tym osobistych doświadczeń życiowych zbieranych od najwcześniejszych okresów życia czynników społecznych (wpływ rodziny, przedszkola, innych instytucji)
8
Obszary gotowości szkolnej:
• umiejętności społeczne • samodzielność • umiejętności szkolne (przygotowanie do nauki czytania, pisania i matematyki) • kompetencje poznawcze • sprawność ruchowa
9
Umiejętności społeczne
Dziecko potrafi: sprzątać zabawki i pomoce, dbać o swoje rzeczy, zapamiętać i stosować zasady bezpiecznego zachowania w grupie, uwzględniać prawa innych – np. czekać na swoją kolej, • unikać sytuacji konfliktowych, • radzić sobie w pokojowy sposób, nie reagować agresją, • w sytuacji konfliktu wykazywać dojrzałość - nie obwinia innych, nie skarży bez powodu, nie obraża się, nie odwraca, nie odchodzi
10
Umiejętności społeczne
kontrolować emocje – rzadko wybucha płaczem, złością, • wykonywać polecenia skierowane do całej grupy, nie sprzeciwiać się, • wypowiadać się z sposób zrozumiały dla innych – dzieci i dorosłych, zapraszać rówieśników do rozmów i zabaw, pomagać innym dzieciom, pocieszać je w razie potrzeby, współodczuwać - rozpoznawać i nazywać uczucia innych ludzi, • stawać w obronie innych dzieci, • mówić o ważnych dla siebie sprawach, • okazywać radość z osiągniętego sukcesu, zadawać pytania, prosić o dodatkowe wyjaśnienia i informacje,
11
Samodzielność Dziecko potrafi:
sprawnie się ubrać – zapinać guziki, suwaki, wiązać sznurowadła, zapamiętać i wykonać polecenie, podejmować próby poradzenia sobie z trudnością, nie zrażać się niepowodzeniami, • przejawiać inicjatywę, wypróbowywać różne sposoby działania kończyć swoją pracę – jest zainteresowane wynikiem,
12
Samodzielność • dążyć do jak najlepszego wykonania pracy, poprawiać ją
• samodzielnie wykonać zadania odpowiednio do swoich możliwości – nie prosi stale dorosłych o pomoc w drobnych sprawach • być twórcze – nie ograniczać się tylko do naśladowania zachowań i prac innych dzieci • radzić sobie w sytuacjach zadaniowych i społecznych bez pomocy dorosłych – nie stara się wciąż przebywać blisko rodziców i nauczycieli • nie unikać sytuacji i zadań wymagających samodzielności
13
Kompetencje poznawcze
Dziecko potrafi: • wyjaśniać obserwowane zjawiska, • przewidywać konsekwencje zdarzeń, • definiować nazwy przez odniesienie do ogólniejszej kategorii, • rozwiązywać zagadki matematyczne, grać w gry wymagające liczenia, • umieścić nowy obiekt w ułożonym szeregu, • ułożyć i opowiedzieć historyjkę obrazkową, • trafnie opowiedzieć, co wie i umie, • wykazać się wiedzą wykraczającą poza bezpośrednie doświadczenie.
14
Umiejętności szkolne Dziecko potrafi:
• odróżniać kierunki lewo – prawo • wskazywać kierunki na kartce np. prawo – lewo, góra – dół • rozumieć pojęcia związane z przestrzenią np. nad, pod, za, obok • w opowiadaniu ujmować związki przyczynowo – skutkowe • słuchać uważnie, skupiać uwagę na wykonywanej czynności
15
Umiejętności szkolne powiedzieć, jaki jest dzień
tygodnia i jaki będzie następny • wymienić pory roku i związane z nimi zjawiska • porównać obrazki różniące się kilkoma szczegółami • układać układanki według wzoru, puzzle • odwzorować szlaczki i proste figury geometryczne
16
Umiejętności szkolne • odliczać na konkretach, dodawać i odejmować w zakresie 10 • wymienić i stosować liczebniki porządkowe • dzielić zdanie na wyrazy • dzielić wyrazy na sylaby i łączyć sylaby w wyraz • dokonywać analizy i syntezy fonemowej
17
Sprawność motoryczna Dziecko potrafi:
• wykonywać ćwiczenia gimnastyczne i ruchowe – lubi aktywność sportową • wykonywać prace manualne – wycinać, lepić z plasteliny, wyklejać, itp. • łapać i rzucać piłkę • jeździć na rowerze, wspinać się na drabinki • przechodzić po równoważni • budować z drobnych klocków • prawidłowo trzymać ołówek
18
Przyczyny braku gotowości szkolnej:
• choroby, wady narządów zmysłów (wzroku, słuchu), zaburzenia i deficyty rozwojowe (opóźniony rozwój mowy, wady wymowy, zaburzenia funkcji intelektualnych i percepcyjnych), zaburzenia emocjonalne • brak stymulacji w środowisku rodzinnym • nadopiekuńczość rodziców
19
Jak sprawdzić gotowość szkolną?
Ocena dokonywana przez nauczyciela. Diagnoza w poradni psychologiczno - pedagogicznej.
20
Jak wspierać dziecko w osiąganiu gotowości szkolnej?
Wykonać przesiewowe badania wzroku , słuchu, mowy lub korygować istniejące wady. 2. Wspierać naturalną w tym wieku u dziecka ciekawość do poznawania nowych wiadomości oraz uczenia się nowych umiejętności.
21
Jak wspierać dziecko w osiąganiu gotowości szkolnej?
3. Wzmacniać dojrzałość emocjonalno – społeczną dziecka: • uczyć radzenia sobie z porażkami, • zachęcać do wytrwałego dążenia do celu pomimo trudności, a także do kończenia rozpoczętej czynności • wzmacniać wiarę we własne możliwości • uczyć wyrażania emocji • zachęcać do inicjatywy i samodzielności; ale i do współdziałania
22
Jak wspierać dziecko w osiąganiu gotowości szkolnej?
4. Kształtować umiejętność słuchania osoby dorosłej, rozumienia i zapamiętywania poleceń (także skierowanych do całej grupy) i wykonywania ich pomimo trudności
23
Jak wspierać dziecko w osiąganiu gotowości szkolnej?
5. Wzmacniać kompetencje poznawcze oraz kształtować gotowość do nauki czytania, pisania i matematyki poprzez: • wspomaganie rozwoju mowy • kształtowanie pojęcia liczby i operowania liczbami • rozwijanie percepcji wzrokowej i słuchowej • ćwiczenie sprawności manualnej, w tym grafomotorycznej
24
Skutki niewłaściwej oceny gotowości szkolnej dziecka
• niewykorzystanie potencjału dziecka, zbyt niski poziom wymagań w stosunku do możliwości, brak wyzwań, nuda – w efekcie spadek motywacji do nauki • zbyt wysokie wymagania w stosunku do możliwości dziecka – skutkujące trudnościami w nauce, zaburzeniami motywacji lub zaburzeniami emocjonalnymi
25
SZEŚCIOLATEK W SZKOLE 1. Odpowiednia przestrzeń – dostosowanie sal lekcyjnych i pomieszczeń szkolnych do potrzeb młodszych dzieci. 2. Nowe rozwiązania organizacyjne – pomoc nauczyciela, opieka świetlicowa. 3. Nauka poprzez zabawę, z wykorzystaniem wielozmysłowej stymulacji, ocenianie opisowe.
26
Szkoła Podstawowa
27
Świetlica
28
Kuchnia
29
Gabinet Dyrektora
30
Biblioteka
31
Pracownia komputerowa
32
Pracownia komputerowa
33
Pracownia językowa
34
Pracownia językowa
35
Pracownia językowa
36
Sala Gimnastyczna
37
Korytarze
38
Korytarze
39
Sala Lekcyjna klas I
40
Sala lekcyjna
41
Sala lekcyjna
42
Sala lekcyjna
43
Sala lekcyjna
44
Sala lekcyjna
45
Sala lekcyjna
46
Zespól Szkolno-Gimnazjalny w Jazowsku
Dziękuję za uwagę. Zespól Szkolno-Gimnazjalny w Jazowsku mgr Danuta Czajka Bibliografia:
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.