Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałMichał Rosochacki Został zmieniony 10 lat temu
1
Sześciolatek dzieckiem, sześciolatek uczniem
Opole, 2013
2
Cele: Postrzeganie ucznia sześcioletniego z punktu widzenia dwóch podmiotów /grupa badawcza: rodzice, nauczyciele/ Wizerunek ucznia sześcioletniego i siedmioletniego, podobieństwa i różnice /grupa badawcza: nauczyciele/
3
W badaniu brało udział 15 nauczycieli i 139 rodziców
1. Publiczna Szkoła Podstawowa nr 9 w Kędzierzynie - Koźlu 2. Publiczna Szkoła Podstawowa nr 9 w Opolu 3. Publiczna Szkoła Podstawowa nr 14 w Opolu 4. Publiczna Szkoła Podstawowa nr 15 w Opolu 5. Publiczna Szkoła Podstawowa nr 20 w Oplu 6. Publiczna Szkoła Podstawowa nr 3 w Grodkowie 7. Publiczna Szkoła Podstawowa nr 3 w Gogolinie 8. Zespół Szkół nr 1 z Oddziałami Sportowymi w Brzegu
4
Pytania kierowane do rodziców
Łączna ilość pytań: 12 Pytania otwarte: 2 Pytania półotwarte: 9 Pytania zamknięte: 1
5
Pytania kierowane do nauczycieli
Łączna ilość pytań: 10 Pytania otwarte: 4 Pytania półotwarte: 2 Pytania zamknięte: 4
6
Czy jestem gotowy, aby pójść do szkoły...
7
Czy łatwo było Pani/Panu podjąć decyzję o posłaniu swojego 6-letniego dziecka do szkoły?
8
Z jakimi działaniami informacyjnymi dotyczącymi edukacji 6-latków w szkole zetknęli się Państwo przed podjęciem decyzji o wysłaniu dziecka do szkoły?
9
Na decyzję Pani/Pana o wysłaniu dziecka 6-letniego do szkoły wpływ miały następujące czynniki:
10
Czego obawiał/a się Pan/Pani najbardziej przed podjęciem decyzji o wysłaniu dziecka do szkoły?
11
Która z obaw towarzyszących Panu/Pani przy podejmowaniu decyzji potwierdziła się w rzeczywistości szkolnej?
12
Co rozumie Pan/Pani pod pojęciem „gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole”
13
Jak ocenia Pani przygotowanie dzieci do podjęcia nauki w szkole?
14
Czy Pani/Pana zdaniem dzieci powinny przechodzić badania potwierdzające gotowość do podjęcia nauki w szkole?
15
Jakie kroki podjęliście Państwo, aby przygotować swoje dziecko do rozpoczęcia nauki w szkole?
16
W jakich obszarach Pana/Pani dziecko miało największe problemy:
W jakich obszarach dzieci przejawiały największe problemy?
17
Zespół klasowy, w którym Pani pracuje to:
Jaka struktura klasy Pana/Pani zdaniem jest optymalna dla rozwoju dziecka? Zespół klasowy, w którym Pani pracuje to:
18
Jaka liczba uczniów w klasie jest Pana/Pani zdaniem najbardziej korzystna dla edukacji dziecka?
19
Czy świadomość rodziców, dotycząca obowiązków ucznia rozpoczynającego naukę w szkole była:
Jak dzisiaj ocenia Pan/Pani swoją decyzję o posłaniu dziecka sześcioletniego do szkoły?
20
Co umiem?
21
Uczeń po klasie pierwszej:
22
Nauczyciel:
23
WNIOSKI I. Postrzeganie ucznia sześcioletniego z punktu widzenia dwóch podmiotów
24
1. EMOCJE empatia poczucie obowiązku panowanie nad emocjami
funkcjonowanie w szkole umiejętność pokonywania trudności motywacja poznawcza
25
2. „GOTOWOŚĆ DZIECKA” DO PODJĘCIA NAUKI W SZKOLE
emocje odpowiedni rozwój procesów poznawczych zdolność do koncentracji i uwagi rozwój społeczny gotowość intelektualna i emocjonalna harmonijny rozwój psychofizyczny samodzielność, obowiązkowość gotowość do koncentracji, skupienia uwagi przestrzeganie reguł
26
3. FUNKCJONOWANIE W SZKOLE uwaga myślenie mowa nabywanie wiedzy relacje rówieśnicze komunikacja relacje z dorosłymi
27
Obszar 6-latek 7-latek edukacja wolne tempo pracy
II. Wizerunek ucznia sześcioletniego i siedmioletniego, podobieństwa i różnice Obszar 6-latek 7-latek edukacja wolne tempo pracy niska sprawność manualna oraz słaba koordynacja wzrokowo-ruchowa niska sprawność narządów artykulacyjnych słaba koncentracja dobre tempo pracy wyższa sprawność manualna, lepsza koordynacja wzrokowo-ruchowa dłuższy czas skupienia, większa koncentracja
28
Obszar 6-latek 7-latek emocja otwarty, szczery
nie rozumie znaczenia „obowiązku” nie panuje nad emocjami trudno radzi sobie z sytuacją oceną dociekliwy zniechęca się duży egocentryzm łatwiej „oswaja” się z obowiązkami szkolnymi, w pewnym stopniu rozumie znaczenie „obowiązku” trudno radzi sobie z sytuacją oceny stara się pokonać napotykane trudności potrafi uświadomić sobie uczucia innych
29
Obszar 6-latek 7-latek relacje społeczne
brak zrozumienia przynależności do grupy „łamanie” reguł duże poczucie indywidualności brak dystansu do osoby dorosłej początki rozumienia przynależności do grupy początki rozumienia zasad i norm społecznych dostrzeganie drugie innych jako członków grupy większy dystans do osoby dorosłej
30
Dziękuję za uwagę
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.