Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałMieczysław Grzelak Został zmieniony 6 lat temu
1
Nowe ramy prawne systemu gospodarki odpadami komunalnymi
2
Opłata za gospodarowanie odpadami komunalnymi
Elementy nowego systemu gospodarki odpadami Opłata za gospodarowanie odpadami komunalnymi Właściciele nieruchomości będą wnosić na rzecz gminy opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi. W zamian za opłatę gmina przejmie obowiązki właścicieli nieruchomości w zakresie gospodarowania odpadami komunalnymi na nieruchomościach zamieszkałych. Gmina w drodze uchwały zdecyduje czy przejmuje obowiązki właścicieli nieruchomości w zakresie gospodarowania odpadami komunalnymi w przypadku nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady komunalne (sklepy, zakłady pracy, placówki oświatowe, obiekty użyteczności publicznej, punkty usługowe).
3
Gmina musi selektywnie zbierać co najmniej następujące frakcje: papier, metal, tworzywa sztuczne, szkło, opakowania wielomateriałowe, odpady komunalne ulegające biodegradacji. Gmina musi wyznaczyć punkty selektywnego zbierania odpadów komunalnych i wskazać miejsca gdzie mogą być prowadzone zbiórki zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego.
4
Opłata za gospodarowanie odpadami komunalnymi stanowi iloczyn:
liczby mieszkańców zamieszkujących daną nieruchomość , albo ilości zużytej wody z danej nieruchomości, albo powierzchni lokalu mieszkalnego oraz stawki opłaty ustalonej przez radę gminy. Stawka opłaty za odpady selektywnie zebrane będzie musiała być niższa, niż za odpady zmieszane.
5
Z pobranych opłat gmina pokryje koszty funkcjonowania systemu gospodarowania odpadami komunalnymi, które obejmą koszty: odbierania, transportu, zbierania, odzysku i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, tworzenia i utrzymania punktów selektywnego zbierania odpadów komunalnych obsługi administracyjnej tego systemu. Rada gminy w przypadku nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy może uchwalić jedną stawkę od gospodarstwa. W przypadku nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady komunalne opłata będzie iloczynem liczby pojemników oraz stawki opłaty za dany pojemnik.
6
Podstawą naliczenia opłaty będzie deklaracja, którą złoży właściciel
nieruchomości. Wzór i termin złożenia pierwszej deklaracji zostanie określony w drodze uchwały rady gminy; •Właściciel nieruchomości obowiązany będzie złożyć do burmistrza w/w deklarację w terminie 14 dni od dnia zamieszkania na danej nieruchomości pierwszego mieszkańca lub powstania na danej nieruchomości odpadów komunalnych. W przypadku zmiany danych będących podstawą do ustalenia wysokości opłaty właściciel zobowiązany jest do złożenia nowej deklaracji w terminie 14 dni od dnia nastąpienia zmiany. •W razie niezłożenia deklaracji burmistrz określi w drodze decyzji wysokość opłaty, biorąc pod uwagę uzasadnione szacunki, w tym średnią ilość odpadów komunalnych powstających na nieruchomościach o podobnym charakterze.
7
Podmiot odbierający odpady komunalne zostanie wyłoniony w drodze przetargu na zasadach określonych w ustawie – Prawo zamówień publicznych. Spółki z udziałem gminy będą mogły odbierać odpady komunalne, jeżeli zostaną wyłonione w drodze przetargu. Gmina będzie mogła ogłosić przetarg na odbieranie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości albo na odbieranie i zagospodarowanie tych odpadów. Gmina powyżej mieszkańców będzie mogła podzielić teren gminy na sektory i ogłosić osobny przetarg dla każdego z sektorów.
8
Rejestr działalności regulowanej działa od dnia 01.01.2012r.
Przedsiębiorca startujący w przetargu na odbieranie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości będzie zobowiązany uzyskać wpis do rejestru działalności regulowanej, na terenie gminy, w której zamierza odbierać odpady komunalne. Wpis do rejestru zastępuje dotychczasową decyzję na odbieranie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości wydawaną przez burmistrza.
9
Uchwały do podjęcia przez radę gminy:
Lp. Podstawa prawna ustawa z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (t.j. Dz. U. z 2012r. poz. 391) Czego dotyczy uchwała Ustawowy termin podjęcia uchwały Uchwały obowiązkowe 1 Art. 4 Uchwała zmieniająca uchwałę w sprawie regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie gminy 6 miesięcy od dnia uchwalenia wojewódzkiego planu gospodarki odpadami 2 Art. 6k Uchwała w sprawie metody ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz stawki opłaty* Do końca 2012 r. 3 Art. 6l Uchwała dot. terminu, częstotliwości i trybu uiszczenia opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi* 4 Art. 6n ust. 1 Uchwała dot. wzoru deklaracji o wysokości opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi składanej przez właścicieli nieruchomości, w tym terminów i miejsca składania deklaracji (terminu złożenia pierwszej deklaracji – zgodnie z art. 12 ustawy zmieniającej* – rada gminy może w tej uchwale określić wykaz dokumentów potwierdzających dane zawarte w deklaracji (art. 6n ust. 2). 5 Art. 6r ust. 3 uchwała w sprawie szczegółowego sposobu i zakresu świadczenia usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości i zagospodarowania tych odpadów w zamian za uiszczoną opłatę, w szczególności ilość odpadów komunalnych , częstotliwość i sposób świadczenia usług*
10
Uchwały do podjęcia przez radę gminy:
Lp. Podstawa prawna ustawa z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (tj. Dz. U. z 2012r. poz. 391) Czego dotyczy uchwała Ustawowy termin podjęcia uchwały Uchwały obowiązkowe 6 Art. 6 ust. 2 Uchwała w sprawie górnych stawek opłat, ponoszonych przez właścicieli nieruchomości, którzy pozbywają się z terenu nieruchomości nieczystości ciekłych oraz właścicieli nieruchomości, którzy są zobowiązani zawrzeć umowę na odbieranie odpadów komunalnych (górne stawki opłat rada gminy określa, w przypadku, gdzie nie została podjęta uchwała na podstawie art. 6c ust. 1 i uchwała na podstawie art. 6a ust. 1 w zakresie pozbywania się nieczystości ciekłych) – rada gminy może stosować zróżnicowane stawki w zależności od gęstości zaludnienia na danym obszarze gminy oraz odległości od miejsca unieszkodliwiania odpadów komunalnych. Brak 7 Art. 7 ust. 3a Uchwała dot. wymagań, jakie powinien spełnić przedsiębiorca ubiegający się o uzyskanie zezwolenia w zakresie opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych.
11
Uchwały nieobowiązkowe
Lp. Podstawa prawna ustawa z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (tj. Dz. U. z 2012r. poz. 391) Czego dotyczy uchwała Ustawowy termin podjęcia uchwały Uchwały nieobowiązkowe 8 Art.6a ust. 1 Uchwała w sprawie przejęcia od właścicieli nieruchomości wszystkich, albo wskazanych obowiązków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 3b w zakresie pozbywania się nieczystości ciekłych oraz art. 5 ust. 1 pkt 4 (uprzątanie błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z chodników położonych wzdłuż nieruchomości Brak 9 Art. 6c ust. 2 Uchwała w sprawie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady komunalne 10 Art. 6d ust. 2 Uchwała w sprawie podziału gminy na sektory 11 Art. 6r ust. 4 Uchwała w sprawie rodzaju dodatkowych usług świadczonych przez gminę w zakresie odbierania odpadów komunalnych oraz wysokości cen za te usługi 12 Art. 6 ust. 1a Uchwała w sprawie innego sposobu udokumentowania wykonania obowiązków pozbywania się z terenu nieruchomości nieczystości ciekłych oraz odbierania odpadów komunalnych (inny sposób udokumentowania obowiązków rada gminy określa, w przypadku, gdzie nie została podjęta uchwała na podstawie art. 6c ust. 1 i uchwała na podstawie art. 6a ust. 1 w zakresie pozbywania się nieczystości ciekłych) *Jeżeli rada gminy nie podejmie uchwały w wyznaczonym czasie wojewoda wydaje zarządzenie zastępcze
12
Kampania edukacyjna (ulotki, informatory, informacja na stronie internetowej, w prasie, telewizji lokalnej, spotkania z mieszkańcami, wspólnotami mieszkaniowymi, spółdzielniami mieszkaniowymi itp. ) Terminarz: Ustawa zmieniająca system gospodarki odpadami komunalnymi weszła w życie z dniem r. Uchwały, rada gminy musi podjąć w terminie 12 miesięcy od wejścia w życie ustawy (czyli do r.) Uchwały muszą wejść w życie nie później niż w terminie 18 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy (czyli do r.) Przeprowadzenie przetargu, tak aby wykonawca mógł świadczyć usługi w zakresie odbierania odpadów komunalnych od dnia r. Od dnia r. gmina musi zacząć odbierać od mieszkańców odpady.
13
Na jakim etapie jesteśmy:
zarządzeniem Burmistrza Miasta Czarnków Nr 123/2012 z dnia r. powołany został Zespół ds. wdrożenia nowego systemu gospodarowania odpadami komunalnymi przez gminę. Zespół tworzą pracownicy urzędu z wybranych referatów, z dniem r. utworzono Zespół ds. Ochrony Środowiska i Gospodarki Odpadami, w którym pracują dwie osoby zatrudnione dotychczas w urzędzie na stanowisku ds. ochrony środowiska i na stanowisku koordynatora Zespołu ds. Gospodarki Gminnym Zasobem Lokalowym, z dniem r. utworzyliśmy Rejestr działalności regulowanej, oszacowujemy całkowitą ilość odpadów powstających na terenie gminy w celu wyliczenia kosztów funkcjonowania systemu, opracowujemy projekty uchwał, tworzymy bazę danych właścicieli nieruchomości, przygotowujemy materiały edukacyjne informujące mieszkańców o nowych zasadach gospodarki odpadami.
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.