Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
1
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA
2
Dojrzałość szkolna to „moment równowagi między wymaganiami szkoły a możliwościami rozwojowymi dziecka” (Tyborowska) lub też dynamicznie – jako długotrwały proces przemian psychofizycznych, który prowadzi do przystosowania się dziecka do szkolnego systemu nauczania początkowego (Muszyński).
3
Dojrzałość szkolna nie jest uwarunkowanym
Dojrzałość szkolna nie jest uwarunkowanym biologicznie etapem samorzutnego rozwoju, lecz składają się na nią różnorodne doświadczenia dziecka w sferze motorycznej, umysłowej, emocjonalnej i społecznej. Ocena stopnia dojrzałości szkolnej jest zarazem oceną poziomu rozwoju dziecka w danym momencie – ocena ta dokonana jest jednak z określonego punktu widzenia: - gotowości do rozpoczęcia nauki w szkole, uzależnionej m.in. od dotychczasowego biegu życia dziecka, od tego, czy uczęszczało ono, czy też nie do przedszkola, czy miało okazję współdziałać z rodzeństwem lub innymi dziećmi w najbliższym otoczeniu, czy dorośli zaspokajali jego potrzeby poznawcze i uczuciowe, czy stawiano mu wymagania dostosowane do jego możliwości, a jednocześnie rozwijające pożądane społecznie zachowania.
4
DOJRZAŁOŚĆ POZNAWCZA /umysłowa/
Pełna gotowość Dziecko wykazuje pełną orientację w najbliższym otoczeniu (wie, gdzie mieszka, jak się nazywa, gdzie pracują rodzice, posiada informacje o swoim rodzeństwie). Wypowiada się poprawnie pełnymi zdaniami. Zadaje dużo pytań, interesuje je otoczenie, pragnie wiedzieć i znać wszystko, co go otacza, co spostrzega i obserwuje. Interesuje się czytaniem, pisaniem, liczeniem Chętnie rysuje na określony temat, odwzorowuje, układa klocki, rysunek dziecka wykazuje dobry poziom wypowiedzi graficznej. Umie liczyć ze zrozumieniem do 10 lub 20.
5
Dziecko o prawidłowym rozwoju ruchowym potrafi:
DOJRZAŁOŚĆ FIZYCZNA Dziecko o prawidłowym rozwoju ruchowym potrafi: Stać na jednej nodze Skakać na jednej nodze Przeskakiwać przez przeszkody Szybko biegać Ruchy rąk są zharmonizowane Jeździ na rowerze, rolkach, nartach ... Dziecku niedojrzałemu ruchowo te czynności sprawiają trudności.
6
DOJRZAŁOŚĆ SPOŁECZNO-EMOCJONALNA
Pełna gotowość Szybko nawiązuje kontakty z obcymi rówieśnikami Chętnie bawi się, rozumie zasady gier i zabaw. Potrafi ubrać się, jeść, utrzymuje porządek, chętnie wykonuje polecenia rodziców, wychowawców. Podporządkuje się poleceniom dorosłych, pracuje starannie, jest wytrwałe i cierpliwe.
7
DOJRZAŁOŚĆ SPOŁECZNO-EMOCJONALNA
Dziecko nie gotowe Nie nawiązuje kontaktów , ma kłopoty z dostosowaniem społecznym. Stoi na uboczu, nie bawi się z rówieśnikami ,mimo zachęty nadal stroni od nich. Niesamodzielne, nie próbuje dbać o porządek, nie wykonuje poleceń.
8
DZIECKO NIE GOTOWE DO PODJĘCIA NAUKI W SZKOLE
Dziecko nie wykazuje orientacji w swoim otoczeniu. Wypowiada się z trudem, jednym zdaniem, wyrazem. Nie potrafi opowiadać, nie zadaje pytań, nie wykazuje zainteresowania otoczeniem, nie pragnie wyjaśnień. Niechętnie podejmuje pracę związaną z rysowaniem , odwzorowaniem, wycinaniem, ma trudności w zakresie sprawności manualnej.
9
D Z I Ę K U J Ę Opracowała: Pedagog szkolny mgr Karolina Smarz
Literatura: 1. H. Muszyński „Zarys teorii wychowania”, PWN 1981 wyd. 5. 2. K. Tyborowska – Wiek przedszkolny w „Psychologia rozwojowa dzieci i młodzieży”, red. M. Żebrowska, Warszawa 1976, PWN wyd. 7
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.