Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
1
„Bądźmy razem” wielopłaszczyznowe, środowiskowe działania antydyskryminacyjne
2
Bądźmy razem – koncepcja programu.
Program „Bądźmy razem” jest kontynuacją realizowanego przez placówkę w latach przedsięwzięcia „Inny nie znaczy gorszy”. Przyczyny powstania programu „Bądźmy razem”: pozytywne doświadczenia z realizacji programu „Inny nie znaczy gorszy”, naznaczanie i etykietowanie uczniów z różnym rodzajem niepełnosprawności w szkołach ogólnodostępnych przez rówieśników, niski poziom wiedzy dotyczącej niepełnosprawności, wysoki poziom bezradności rodziców uczniów wobec przejawianych obrazów nietolerancji, niska samoocena osób niepełnosprawnych.
3
Bądźmy razem-koncepcja programu.
Realizatorzy programu : wykwalifikowana, specjalistyczna kadra Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego w Koluszkach, członkowie Stowarzyszenia Rodzin Dzieci Specjalnej Troski, uczniowie Ośrodka i podopieczni Stowarzyszenia tworzący grupę teatralną „Tacy Sami”.
4
Bądźmy razem-adresaci programu:
dzieci i młodzież pełnosprawna dzieci i młodzież niepełnosprawna rodzice i opiekunowie uczniów nauczyciele wychowawcy pedagodzy szkół i przedszkoli społeczność lokalna instytucje, organizacje, kluby
5
Bądźmy razem-cele programu:
Cel główny: Kształtowanie prawidłowych postaw wobec niepełnosprawności - zapobieganie wykluczeniu społecznemu i dyskryminacji osób niepełnosprawnych. Cele szczegółowe: Adresaci programu: wzbogacają wiedzę na temat funkcjonowania osób niepełnosprawnych, wykazują się szacunkiem, tolerancją wobec osób niepełnosprawnych, współdziałają i inicjują działania profilaktyczno-wychowawcze w swojej społeczności. Niepełnosprawni realizatorzy programu: rozwijają swoje zainteresowania, talenty i prezentują je w środowisku lokalnym, zaspokajają różnorodne potrzeby m.in.: akceptacji, samorealizacji, przynależności do grupy, uznania i autoprezentacji, wykazują się odpowiedzialnością w działaniu i relacjach społecznych.
6
Działania w ramach programu : (wychowankowie przedszkoli, uczniowie szkół).
Przedstawienia profilaktyczne: „Bajka o łaciatym słoniu”, „Jeż”, „Prezent”, „Dziewczynka z zapałkami”
7
Działania w ramach programu: (wychowankowie przedszkoli, uczniowie szkół).
Konkursy: „Mamy takie same marzenia”, „Ja i mój świat”, „Bądźmy razem”.
8
Działania w ramach programu: (wychowankowie przedszkoli, uczniowie szkół). Warsztaty psychoedukacyjne
9
Działania w ramach programu: (rodzice i opiekunowie).
Szkolenia dotyczące m.in.: niepełnosprawności, zaburzeń CUN, stymulacji bazalnej oraz różnego rodzaju warsztaty np.decoupage. Indywidualne porady specjalistów, w tym psychologa, logopedy, oligofrenopedagoga. Organizacja spotkań grup wsparcia dla : - rodziców osób niepełnosprawnych, - rodziców dzieci z autyzmem.
10
Działania w ramach programu: (rodzice i opiekunowie).
Nawiązanie współpracy z Klubem Rodzica Autyzm HELP J i M w Łasku. Udział w Dniu Świadomości Autyzmu.
11
Działania w ramach programu: (wychowawcy, nauczyciele, pedagodzy szkolni).
Szkoleniowe rady pedagogiczne (szkoły podstawowe, gimnazja, szkoły ponadgimnazjalne, zespół pedagogów z terenu gminy Koluszki): „Bullying w szkole” „Uczeń z zespołem Aspergera w szkole ogólnodostępnej” „Autyzm - symptomy i objawy” „Seksualność dzieci i młodzieży” „Substancje psychoaktywne” Pilotażowe warsztaty dla nauczycieli i pedagogów – lekcje otwarte prowadzone przez psychologa szkolnego. Scenariusze zajęć dla dzieci i młodzieży na temat tolerancji i akceptacji niepełnosprawnych zamieszczone są na stronie internetowej Ośrodka.
12
Działania w ramach programu: (niepełnosprawni uczestnicy).
Organizacja specjalistycznych zajęć terapeutycznych dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnej m.in.: warsztaty rękodzieła, SI, rehabilitacja, dogoterapia.
13
Działania w ramach programu: (społeczność lokalna)
Działania w ramach programu: (społeczność lokalna). Konferencja „Porozmawiajmy o autyzmie” „Wspólne kolędowanie” na zaproszenie Komisji Zdrowia, Opieki Społecznej i Ochrony Środowiska w Koluszkach
14
Działania w ramach programu: (społeczność lokalna).
Organizowanie integracyjnych zajęć dla dzieci z terenu miasta i gminy Koluszki we współpracy z MOK w trakcie ferii zimowych. Prowadzenie warsztatów profilaktyczno-wychowawczych na terenie placówki dla zainteresowanych grup uczniów z innych szkół.
15
Działania w ramach programu: (społeczność lokalna).
Przedstawienia jasełkowe ( np..kościoły , sołectwa, Urząd Miasta w Koluszkach) Występy grupy teatralnej ( np.MOK)
16
Działania w ramach programu: (społeczność lokalna).
Spotkania integracyjne z różnymi grupami np.: Świetlica „Caritas” w Łodzi, Klub „Piwnica” w Koluszkach, Koło Gospodyń Wiejskich w Przanowicach, sołectwa: Katarzynów- Zygmuntów, Regny, Budziszewice
17
Działania w ramach programu: (społeczność lokalna)
Działania w ramach programu: (społeczność lokalna). Organizacja cyklicznych imprez: Dni Godności Osób Niepełnosprawnych Intelektualnie.
18
Działania w ramach programu: (społeczność lokalna)
Działania w ramach programu: (społeczność lokalna). Organizacja cyklicznych imprez: Koncert „Dzieci Dzieciom”.
19
Działania w ramach programu: (społeczność lokalna)
Działania w ramach programu: (społeczność lokalna). Organizacja cyklicznych imprez: Integracyjne biegi i zabawy na wesoło.
20
Efekty działań: I. Zwiększenie zakresu wiedzy o niepełnosprawności wśród zainteresowanych osób (nauczycieli, rodziców, uczniów) poprzez: szkolenia, warsztaty, kampanię informacyjną w prasie, na stronach internetowych, w trakcie różnych imprez, organizację konferencji, spotkania pedagogów, prowadzenie grup wsparcia , publikacje w prasie lokalnej, na stronie Ośrodka i Stowarzyszenia Rodzin Dzieci Specjalnej Troski tematycznych artykułów i instruktażowych scenariuszy zajęć dla uczniów na różnych etapach edukacyjnych.
21
Efekty działań: II. Poszerzenie bądź nawiązanie współpracy z placówkami oświatowymi, wybranymi instytucjami ,klubami i organizacjami z terenu miasta i gminy Koluszki oraz województwa. Intensyfikacja działań na rzecz dzieci i młodzieży niepełnosprawnej: -organizacja imprez z udziałem niepełnosprawnych np: „Choinka z Agatem”, „Dzień Dziecka z POL-HUN ”, „Mikołaj z Fundacją Jana Pawła II” „Wigilia z klerykami z Seminarium Duchownego w Łodzi”
22
Efekty działań - udział w piknikach integracyjnych np. z Koluszkowskim Klubem Motocyklowym BIZON, Stowarzyszeniem „Leśna Jazda”, Komendą Powiatową Państwowej Straży Pożarnej powiatu łódzkiego wschodniego w Koluszkach, Komendą Powiatową Policji powiatu łódzkiego wschodniego,
23
Efekty działań - udział w różnych konkursach, gminnych akcjach profilaktycznych np. PaT, Respect znaczy szacunek, Marsz dla Życia i Rodziny.
24
Efekty działań Inicjowanie działań na terenie placówki przez uczniów szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych np.: przedstawienia dla niepełnosprawnych, czesanie fryzur, warsztaty gotowania, organizowanie imprez: andrzejki, zabawa choinkowa.
25
Efekty działań: III. Wzrost liczby uczestników imprez i uroczystości organizowanych przez Ośrodek i Stowarzyszenie, w tym: cykliczne, lokalne koncerty „Dzieci dzieciom” z okazji Międzynarodowego Dnia Godności Osób Niepełnosprawnych Intelektualnie, cykliczne, wojewódzkie integracyjne „Biegi i zabawy na wesoło”, wigilia integracyjna, spotkania wielkanocne z udziałem zaproszonych gości, pikniki rodzinne, jednodniowe wycieczki.
26
Efekty działań: IV. Włączenie tematyki niepełnosprawności do programów profilaktyczno-wychowawczych szkół ogólnodostępnych, mające na celu wyzwalanie wśród uczniów pełnosprawnych wrażliwości, empatii i szacunku dla odrębności drugiej osoby. V. Podwyższenie samooceny, niezależności oraz aktywności dzieci i młodzieży niepełnosprawnej oraz wzrost liczby uczestników w : zajęciach terapeutycznych i warsztatach, różnego rodzaju konkursach, akcjach profilaktycznych, przeglądach teatralnych i artystycznych , występach, w tym jasełkowych w kościołach, instytucjach, spotkaniach na zaproszenie różnych instytucji, klubów, placówek oświatowych. I
27
Sukcesy
28
Rady i przestrogi Liczba uczestników zajęć psychoedukacyjnych nie może być większa niż 30 osób. Przedstawienie teatralne powinno być poprzedzone rozmową dotyczącą niepełnosprawności. Osoby realizujące program są zobowiązane racjonalnie planować działania zewnętrzne ze względu na ograniczony czas pracy własnej. W pracy warsztatowej, szkoleniowej z nauczycielami, pedagogami placówek lokalnych należy zwrócić uwagę na ćwiczenie konkretnych umiejętności dotyczących kontaktu z dziećmi niepełnosprawnymi.
29
Rady i przestrogi Proponuje się włączanie do pracy w teatrze „Tacy sami” uczniów z różnym spektrum niepełnosprawności, celem zwiększenia tolerancji wśród odbiorców i przełamywania barier społecznych. Należy aktywizować niepełnosprawnych uczniów szkół ogólnodostępnych do udziału w lokalnych konkursach artystycznych, aby stwarzać możliwość osiągania przez nich sukcesów i podnoszenia poczucia własnej wartości. Warto zadbać o pozyskanie funduszy na realizację programu, co ułatwiłoby np. - zakup nagród za udział w konkursach, materiałów niezbędnych do przygotowania scenografii, kostiumów, - organizację imprez, - wydanie publikacji ze scenariuszami zajęć.
30
Wielopłaszczyznowość programu
edukacja rehabilitacja społeczna kultura i sztuka „Bądźmy promocja razem”
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.