Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałJózef Bednarczyk Został zmieniony 7 lat temu
1
w zakresie bezpieczeństwa dostaw gazu ziemnego
Nowe regulacje prawne w zakresie bezpieczeństwa dostaw gazu ziemnego Warszawa, maj 2017 r. Kamil Iwicki Adam Wawrzynowicz TYTUŁ PREZENTACJI
2
I. II. III. IV. V. Plan prezentacji Rozporządzenie dywersyfikacyjne:
Projekt Rozporządzenia dywersyfikacyjnego, Minimalny poziom dywersyfikacji dostaw gazu, Definicje i wyłączenia w Rozporządzeniu. II. Nowe zasady prawne dotyczące zakresu obowiązku utrzymywania Zapasów obowiązkowych: Ustawa o zapasach – założenia, Zmiany stanu prawnego dotyczące zakresu obowiązku utrzymywania Zapasów obowiązkowych, Wielkość zapasów obowiązkowych, Warianty realizacji obowiązku utrzymywania Zapasów obowiązkowych. III. Wariant I. Utrzymywanie Zapasów obowiązkowych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej: Instalacje magazynowe eksploatowane przez Gas Storage Poland, Zasady dostępu do Instalacji magazynowanych eksploatowanych przez GSP, Terminy związane z dostępem do Instalacji magazynowych, Możliwość utworzenia Zapasów obowiązkowych w oparciu o zdolności magazynowe nabyte na rynku wtórnym, Zalety i ryzyka utrzymywania Zapasów obowiązkowych w Wariancie I. IV. Wariant II. Utrzymywanie Zapasów obowiązkowych poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej - na terytorium innego państwa członkowskiego UE albo Państwa członkowskiego EFTA/EOG: Zagraniczne Instalacje magazynowe poddane analizie pod kątem możliwości utrzymywania w nich Zapasów obowiązkowych, Zalety i ryzyka utrzymywania Zapasów obowiązkowych w Wariancie II. V. Wariant III. Utrzymywanie Zapasów obowiązkowych w ramach Usługi biletowej: Podstawy prawne funkcjonowania Usługi biletowej, Usługi biletowe oferowane na krajowym rynku gazu ziemnego, Usługa biletowa oferowana przez PGNiG. Opcja nr 1 „Zapas na gazie zlecającego”, Usługa biletowa oferowana przez PGNiG. Opcja nr 2 „Zapas na gazie PGNiG”, Koszty utrzymywania Zapasów obowiązkowych w ramach Usługi biletowej, Procedura wystąpienia o świadczenie Usługi biletowej. Terminy, Procedura wystąpienia o świadczenie Usługi biletowej, Zalety i ryzyka utrzymywania Zapasów obowiązkowych w Wariancie III.
3
Rozporządzenie dywersyfikacyjne
4
Projekt Rozporządzenia dywersyfikacyjnego
Rozporządzenie Rady Ministrów w sprawie minimalnego poziomu dywersyfikacji dostaw gazu ziemnego z zagranicy Projekt z dnia 21 marca 2017 r., wersja 1.5 (po uzgodnieniach międzyresortowych i konsultacjach publicznych) wydane na podstawie art. 32 ust. 3 i ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. – Prawo energetyczne (Dz. U. z 2017, poz. 220 t.j.); ma zastąpić dotychczas obowiązujące Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 24 października 2000 r. w sprawie minimalnego poziomu dywersyfikacji dostaw gazu z zagranicy, które na podstawie art. 15 ustawy z dnia 22 lipca 2016 r. o zmianie ustawy Prawo energetyczne oraz niektórych innych ustaw, utraciło moc obowiązującą dnia 3 marca 2017 r.; określa minimalny poziom dywersyfikacji dostaw gazu ziemnego z zagranicy na okres 10 lat oraz wyłączenia z obowiązku dywersyfikacji dostaw; wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia; obowiązek dla 2017 r. będzie rozpatrywany w oparciu o okres od dnia wejścia w życie rozporządzenia do końca 2017 r.
5
zaostrzenie obowiązku
Minimalny poziom dywersyfikacji dostaw gazu Maksymalny udział gazu ziemnego importowanego z jednego źródła w danym roku kalendarzowym Do 2022 r. 70% W latach r. – 2026 r. 33% liberalizacja obowiązku – 59% w latach oraz 49% w latach zaostrzenie obowiązku Minimalny poziom dywersyfikacji dostaw gazu ziemnego z zagranicy ustala się poprzez maksymalny udział gazu ziemnego importowanego przez przedsiębiorstwo energetyczne z jednego źródła w danym roku kalendarzowym. Obowiązek dywersyfikacji dotyczy jedynie importu netto, tzn. pomniejszonego o wywóz gazu. Udział importu gazu z jednego źródła w całkowitym imporcie gazu odniesiony został do całkowitego wywozu gazu. Gdy całkowita ilość gazu importowana z jednego źródła jest równa ilości gazu wywiezionego, przyjmuje się, że dochodzi do spełnienia obowiązku dywersyfikacji.
6
nabycie wewnątrzwspólnotowe Wyłączenia z obowiązku dywersyfikacji:
Definicje i wyłączenia w Rozporządzeniu Import gazu ziemnego w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym, z wyłączeniem przywozu gazu ziemnego z Konfederacji Szwajcarskiej lub państw członkowskich EFTA. import Nabycie wewnątrzwspólnotowe gazu ziemnego w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym oraz przywóz gazu ziemnego z Konfederacji Szwajcarskiej lub państw członkowskich EFTA. nabycie wewnątrzwspólnotowe źródło dla gazu dostarczanego : za pomocą sieci gazowej – punkt wejścia do systemu gazowego na terytorium PR; w inny sposób – państwo, z którego gaz ziemny został wysłany w celu przywozu na terytorium RP bez dokonania zmian statusu prawnego tego gazu; drogą morską w stanie skroplonym – państwo miejsca załadunku skroplonego gazu ziemnego. Wyłączenia z obowiązku dywersyfikacji: dostawy gazu importowane przy wykorzystaniu terminala LNG w Świnoujściu, gaz nabyty wewnątrzwspólnotowo i wprowadzony na polski rynek przy wykorzystaniu usługi przesyłania zwrotnego lub usługi wirtualnego przesyłania zwrotnego w punktach wejścia do polskiego systemu na połączeniu z państwem UE lub państwem EFTA.
7
Nowe zasady prawne dotyczące zakresu obowiązku utrzymywania Zapasów obowiązkowych
8
Ustawa o zapasach - założenia
Kluczowe założenia Opis kluczowych założeń 1 Zakres przedmiotowy Obowiązek utrzymywania zapasów obowiązkowych dotyczy obrotu gazem ziemnym z zagranicą oraz przywozu gazu ziemnego na terytorium Polski, a także korzystania z usług regazyfikacji lub przeładunku skroplonego gazu ziemnego na podstawie umowy z operatorem terminala regazyfikacyjnego w Świnoujściu, gdy zregazyfikowany gaz ziemny jest wprowadzany do sieci przesyłowej lub przeładowywany na inne środki transportu. Wielkość zapasów obowiązkowych powinna odpowiadać co najmniej 30 – dniowemu średniemu dziennemu przywozowi tego gazu przez przedsiębiorstwo energetyczne. 2 Wielkość zapasów 3 Charakterystyka techniczna Zapasy obowiązkowe mogą być utrzymywane w instalacjach zlokalizowanych na terytorium Polski, a także innych państw członkowskich Unii Europejskiej oraz EFTA, Instalacje magazynowe powinny pozwalać na ich dostarczenie do systemu przesyłowego w terminie 40 dni. 4 Charakterystyka formalno - prawna Zapasy mogą być uruchomione przez operatora systemu przesyłowego gazowego lub operatora systemów połączonych gazowych, niezwłocznie po uzyskaniu zgody ministra właściwego do spraw energii, Zapasy stanowią własność przedsiębiorstw energetycznych.
9
Zmiany stanu prawnego dotyczące zakresu obowiązku utrzymywania Zapasów obowiązkowych
rozszerzenie grupy Podmiotów zobowiązanych poprzez nałożenie obowiązku utrzymywania Zapasów obowiązkowych gazu ziemnego na podmioty dokonujące przywozu gazu ziemnego oraz poprzez usunięcie możliwości uzyskania zwolnienia z tego obowiązku przez tzw. małych sprzedawców, których liczba odbiorców nie jest większa niż 100 tys. i przywóz gazu ziemnego nie przekracza w ciągu roku kalendarzowego 100 mln m3 (zmiana art. 24 Ustawy o zapasach) wprowadzenie instytucji umowy na świadczenie Usługi biletowej, umożliwiającej Podmiotom zobowiązanym, które nie posiadają własnych pojemności magazynowych, wykonywanie tego obowiązku poprzez jego powierzenie (przeniesienie) w drodze umowy na inny podmiot zobowiązany (art. 24b Ustawy o zapasach) Rozszerzenie zakresu podmiotowego obowiązku Nowelizacja z dnia 22 lipca 2017 r. Usługa biletowa
10
Wielkość Zapasów obowiązkowych
Wielkość Zapasów obowiązkowych dla Podmiotów zobowiązanych, które w dniu wejścia w życie Nowelizacji z dnia 22 lipca 2016 r. nie utrzymują zapasów obowiązkowych gazu ziemnego na okres od dnia 1 października 2017 r. do dnia 30 września 2018 r., Prezes URE ustala na podstawie danych o wielkości dokonanego przywozu w okresie od dnia 1 stycznia 2017 r. do dnia 30 czerwca 2017 r. wynikających ze: sprawozdań statystycznych sporządzanych przez to przedsiębiorstwo lub podmiot oraz danych przekazanych w trybie art. 49c ust. 1 PE, tj. informacji o realizacji umów dotyczących zakupu gazu ziemnego z zagranicy za ostatni kwartał, w tym o cenach i ilościach zakupionego gazu ziemnego, przekazywanych w terminie 30 dni od dnia zakończenia kwartału. jest to przepis przejściowy, na podstawie którego Prezes URE – jak się zdaje z urzędu - ustalić ma wielkość zapasów obowiązkowych gazu ziemnego, które podmioty nieutrzymujące tych zapasów w dniu 2 września br. (a więc w praktyce wszystkie podmioty poza PGNiG S.A., które dokonywały przywozu gazu ziemnego) obowiązane będą utrzymywać w okresie od dnia 1 października 2017 r. do dnia 30 września 2018 r. [Pismo Prezesa URE Nr DRG.DRG MSa z dnia 17 sierpnia 2016 r.]
11
Warianty realizacji obowiązku utrzymywania Zapasów obowiązkowych
Utrzymywanie Zapasów obowiązkowych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, zgodnie z art. 24 ust. 3 Ustawy o zapasach Utrzymywanie Zapasów obowiązkowych poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej - na terytorium innego państwa członkowskiego UE albo Państwa członkowskiego EFTA/EOG, zgodnie z art. 24a Ustawy o zapasach Zawarcie z innym podmiotem zobowiązanym umowy na świadczenie Usługi biletowej, zgodnie z art. 24b Ustawy o zapasach I. II. III.
12
WARIANT I. Utrzymywanie Zapasów obowiązkowych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej
13
Zasady dostępu do IM określa Regulamin Świadczenia Usług Magazynowania
Instalacje magazynowe eksploatowane przez Gas Storage Poland OSM w odniesieniu do IM stanowiących własność PGNiG Aktualnie jedyny podmiot wykonujący działalność gospodarczą w zakresie magazynowania paliw gazowych w IM na terytorium RP Gas Storage Poland Zasady dostępu do IM określa Regulamin Świadczenia Usług Magazynowania Podmioty zobowiązane korzystają z pierwszeństwa przydziału Zdolności magazynowych i zawarcia USUM. Zgodnie z harmonogramem zawierania USUM Długoterminowej, termin na złożenie wniosku o świadczenie usługi magazynowej upłynął w dniu 31 sierpnia 2016 r. Źródło: W przypadku uruchamiania na potrzeby rynku nowych zdolności magazynowych OSM publikuje harmonogramy procedur ich udostępnienia. Rok magazynowy nie pokrywa się z rokiem gazowym (rozpoczyna się w dniu 15 kwietnia) – z uwagi na konieczność zatłoczenia gazu do instalacji magazynowej.
14
Początek Roku Magazynowego – 15 kwietnia 2017 r.:
Zasady dostępu do Instalacji magazynowych eksploatowanych przez GSP Projekt nowelizacji Regulaminu Świadczenia Usług Magazynowania z r.: (a) objęcie zakresem RŚUM nowych Zdolności magazynowych w GIM Kawerna będących wynikiem prac inwestycyjnych polegających na rozbudowie KPMG Kosakowo, w GIM Sanok będących wynikiem prowadzonych prac inwestycyjnych polegających na rozbudowie PMG Brzeźnica oraz aktualizacji parametrów pracy Grupy Instalacji Magazynowych, (b) zmiana struktury Pakietów poprzez zmniejszenie najmniejszej możliwej do zamówienia Pojemności czynnej z MWh na MWh, (c) wprowadzenie uregulowań dotyczących Usługi biletowej. Początek Roku Magazynowego – 15 kwietnia 2017 r.: Dotychczas planowana data wejścia w życie zmian w Regulaminie Świadczenia Usług Magazynowania Najwcześniejsza możliwa data świadczenia UM na podstawie USUM zawartych w procedurach w opublikowanych przez GSP Harmonogramach Zakładana data wprowadzenia przez OSM do stosowania nowej taryfy umożliwiającej rozliczanie nowych Zdolności magazynowych
15
Początek Roku Magazynowego 2017/2018
Terminy związane z dostępem do instalacji magazynowych Początek Roku Magazynowego 2017/2018 Najwcześniejsza możliwa data świadczenia UM na podstawie USUM zawartych w procedurach w opublikowanych przez GSP Harmonogramach Dotychczas planowana data wejścia w życie zmian w RŚUM (objęcie zakresem RSUM nowych Zdolności magazynowych; zmiana struktury Pakietów; wprowadzenie uregulowań dotyczących Usługi biletowej) Zakładana data wprowadzenia przez OSM do stosowania nowej taryfy umożliwiającej rozliczanie nowych ZO Początek Roku Gazowego 2016/2017 Potwierdzenie przez OSM możliwości rozmieszczenia ZO w IM i w GIM na okres od 1 października danego roku do 30 września roku następnego 1 X 2016 1 I 2017 15 IV 2017 31 V 2017 30 VI 2017 na podstawie danych o wielkości dokonanego przywozu w okresie od dnia 1 stycznia 2017 r. do dnia 30 czerwca 2017 r. Prezes URE ustala wielkość Zapasów obowiązkowych dla Podmiotów zobowiązanych
16
Zdolności magazynowych Wystąpienie o utworzenie ZO
Możliwość utworzenia Zapasów obowiązkowych w oparciu o zdolności magazynowe nabyte na rynku wtórnym Pkt RŚUM (również Projektu RŚUM) ZUM może przenieść na podmiot trzeci prawa do przysługujących mu Zdolności Magazynowych, z wyjątkiem praw do Zdolności Magazynowych przyznanych ZUM w celu utrzymywania zapasów obowiązkowych. Zasady obrotu wtórnego prawami do Zdolności Magazynowych określa Załącznik Nr 7 do RŚUM (Załącznik Nr 8 w Projekcie RŚUM). Przeniesienie praw do Zdolności magazynowych Wystąpienie o utworzenie ZO ZUM Podmiot trzeci OSM Status ZUM przeniesienie jest skuteczne w stosunku do OSM, jeżeli łącznie spełnione zostaną następujące przesłanki: (a) ZUM przedłoży OSM oświadczenie podpisane przez ZUM i nabywcę o przeniesieniu praw do Zdolności magazynowych ze wskazaniem USUM, w ramach której następuje przeniesienie oraz Instalacji Magazynowej lub Grupy Instalacji Magazynowych oraz zakresu przenoszonych praw do Zdolności Magazynowych; (b) nabywca Zdolności magazynowych spełni wymogi zawarcia USUM określone w pkt RŚUM stosowanego odpowiednio, oraz zawrze z OSM USUM w zakresie Zdolności Magazynowych nabytych od ZUM; (c) nabywca praw złoży oświadczenie o akceptacji obowiązków wynikających z USUM. zgodnie z pkt RŚUM, ZUM korzystający z UM na Warunkach Ciągłych w celu innym niż utworzenie zapasu obowiązkowego, może wystąpić w dowolnym terminie do OSM o utworzenie zapasu obowiązkowego na bazie tak udostępnionych Zdolności Magazynowych, bez konieczności występowania z wnioskiem o zmianę USUM, OSM jest zobowiązany wyrazić zgodę na utworzenie zapasu obowiązkowego, o ile udostępnione UM na Warunkach Ciągłych spełniają wymogi Ustawy o zapasach.
17
Zalety i ryzyka utrzymywania Zapasów obowiązkowych w Wariancie I.
Gwarancja zapewnienia zdolności przesyłowych pozwalających na zatłoczenie gazu do sieci przesyłowej lub dystrybucyjnej w okresie nie dłuższym niż 40 dni Przy utworzeniu ZO w oparciu o zdolności magazynowe nabyte na rynku wtórnym brak konieczności zatłoczenia gazu do IM. Ryzyka Konieczność wcześniejszego zatłoczenia gazu do IM i wcześniejszego zawarcia USUM. Ryzyko wystąpienia sytuacji, w której zapotrzebowanie ze strony uczestników rynku na udostępniane Zdolności magazynowe wymusi ograniczenie wielkości przydziału tych zdolności na rzecz innych uczestników w stosunku do wielkości wnioskowanych. Ryzyko, że Zdolności magazynowe zostaną zakontraktowane w nadmiernej lub zbyt małej wielkości w stosunku do wielkości Zapasów obowiązkowych ustalonych ostatecznie przez Prezesa URE.
18
WARIANT II. Utrzymywanie Zapasów obowiązkowych poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej - na terytorium innego państwa członkowskiego UE albo Państwa członkowskiego EFTA/EOG
19
Zagraniczne Instalacje magazynowe poddane analizie pod kątem możliwości utrzymywania w nich Zapasów obowiązkowych Wykluczenie punktu Mallnow – brak dostępnych przepustowości, brak gwarancji stałego przesyłu gazu. Wykluczenie instalacji magazynowych przyłączonych do sieci operatora GASCADE ze względu na kosztowność przesyłu. Możliwe do wykorzystania punkty wejścia/wyjścia: GCP Gaz-System/ONTRAS Wykluczenie punktów Cieszyn i Cieszyn Rewers - są one zakontraktowane w całości lub w części w okresie najbliższego Roku gazowego.
20
Zalety i ryzyka utrzymywania Zapasów obowiązkowych w Wariancie II.
Większa dostępność pojemności magazynowych niż na rynku krajowym. Dostęp do IM o wysokich parametrach technicznych. Wielu operatorów umożliwia zawarcie umów w dowolnym czasie, pod warunkiem dostępnych zdolności magazynowych. Ryzyka Operatorzy zagraniczni nie podlegają pod reżim Ustawy o zapasach,. Wysokie koszty utrzymywania zapasu poza granicami kraju, związane w szczególności z wysokimi kosztami magazynowania oraz przesyłu przez punkt transgraniczny.
21
Utrzymywanie Zapasów obowiązkowych w ramach Usługi biletowej
WARIANT III. Utrzymywanie Zapasów obowiązkowych w ramach Usługi biletowej
22
Art. 24b Ustawy o zapasach – najważniejsze wymogi:
Podstawy prawne funkcjonowania Usługi biletowej Art. 24b Ustawy o zapasach – najważniejsze wymogi: Usługa biletowa może zostać zlecona wyłącznie innemu przedsiębiorstwu energetycznemu wykonującemu działalność gospodarczą w zakresie obrotu gazem ziemnym z zagranicą lub podmiotowi dokonującemu przywozu gazu ziemnego; zlecenie Usługi biletowej może nastąpić wyłącznie poprzez zawarcie umowy, która powinna spełniać wymogi określone w art. 24b ust. 3 Ustawy o zapasach; zlecenie Usługi biletowej może nastąpić wyłącznie po uzyskaniu zgody Prezesa URE; podmiot przyjmujący zlecenie świadczenia Usługi biletowej nie może wykorzystywać na własne potrzeby ZO utrzymywanych w ramach tej usługi; podmiot przyjmujący zlecenie świadczenia Usługi biletowej jest zobowiązany do zagwarantowania Zlecającemu dostępu do utrzymywanych ZO w okresie obowiązywania umowy; (f) podmiot przyjmujący zlecenie świadczenia Usługi biletowej nie może zlecić jej wykonywania innemu podmiotowi.
23
Zapas na gazie zlecającego
Usługi biletowe oferowane na krajowym rynku gazu ziemnego Zapas na gazie zlecającego PGNiG z chwilą rozpoczęcia świadczenia Usługi biletowej przenosi na Zlecającego własność znajdującego się w instalacji magazynowej Zapasu obowiązkowego, a Zlecający zobowiązuje się do zapłaty ustalonej w Zleceniu Ceny sprzedaży na rzecz PGNiG. Zapas na gazie PGNiG Zapas obowiązkowy utrzymywany na rzecz Zlecającego w ramach Usługi biletowej pozostaje własnością PGNiG, a przeniesienie własności całości lub części zapasu na rzecz Zlecającego następuje wyłącznie w przypadku uruchomienia ZO (z chwilą uruchomienia zapasu). Zlecający nie musi składać żadnego wniosku do OSM, nie jest także zobowiązany do zatłoczenia własnego paliwa gazowego do instalacji magazynowej. Usługa biletowa obejmuje wyłącznie ustawowy okres utrzymywania Zapasu obowiązkowego, brak konieczności zamawiania UM w okresie zatłaczania i odbioru. Możliwość dostosowania wielkości Zapasu obowiązkowego do potrzeb podmiotu zlecającego Usługę biletową. Możliwość powierzenia PGNiG wszystkich obowiązków związanych z obowiązkami informacyjnymi nałożonymi na Zlecającego względem ministra właściwego do spraw energii oraz Prezesa URE. Usługa biletowa jest świadczona przez okres co najmniej 1 roku gazowego, nie więcej jednak niż trzy lata gazowe.
24
Usługa biletowa oferowana przez PGNiG
Opcja nr 1 „Zapas na gazie zlecającego” Od momentu rozpoczęcia świadczenia Usługi biletowej paliwo gazowe utrzymywane w ramach zapasu obowiązkowego pozostaje własnością podmiotu zlecającego Usługę biletową. uruchomienie ZO w okresie trwania świadczenia Usługi biletowej PGNiG jest zobowiązany do odtworzenia ZO w okresie 4 miesięcy Zlecający jest zobowiązany do zapłacenia PGNiG opłaty stanowiącej równowartość iloczynu wolumenu odtworzonego zapasu oraz ceny odtworzonego zapasu obowiązkowego Wariant nr 1 – „Odsprzedaż w Magazynie” – po zakończeniu okresu świadczenia Usługi biletowej nastąpi odsprzedaż przez Zlecającego gazu stanowiącego Zapas obowiązkowy na rzecz PGNiG znajdującego się w instalacji magazynowej, przy czym: • odsprzedaż nastąpi w terminie wskazanym przez PGNiG, • PGNiG zapłaci Zlecającemu równowartość iloczynu Ceny odsprzedaży i wolumenu Paliwa gazowego stanowiącego uprzednio zapas obowiązkowy; • przejście tytułu własności i ryzyka do paliwa gazowego nastąpi z chwilą uznania przelewu na rachunku bankowym Zlecającego. Wariant nr 2 – „Wydanie w punkcie OTC” – po zakończeniu okresu świadczenia Usługi biletowej PGNiG wprowadzi paliwo gazowe do systemu przesyłowego, zgodnie z ustalonymi ze Zlecającym nominacjami, a następnie wyda to paliwo Zlecającemu w punkcie OTC, przy czym: •wydanie paliwa gazowego nastąpi w okresie 40 dni po zakończeniu okresu obowiązywania Zlecenia; •Strony uzgodnią profil odbioru (Nominacje Tygodniowe) nie później niż na 3 dni robocze przed rozpoczęciem odbioru; •Paliwo gazowe wydane zostanie w punkcie OTC; •Ilość paliwa gazowego stanowiącego zapas obowiązkowy, która nie zostanie odebrana z instalacji magazynowej z przyczyn leżących po stronie Zlecającego, rozliczona zostanie na zasadach określonych w Wariancie nr 1.
25
przeniesienie własności uruchomionej części ZO na Zlecającego
Usługa biletowa oferowana przez PGNiG Opcja nr 2 „Zapas na gazie PGNiG” PGNiG jest zobowiązany do odtworzenia ZO w okresie 4 miesięcy, licząc od ostatniego dnia miesiąca, w którym nastąpiło uruchomienie (w okresie 8 miesięcy w szczególnie uzasadnionych przypadkach) przeniesienie własności uruchomionej części ZO na Zlecającego uruchomienie ZO Zlecający nie nabywa prawa własności paliwa gazowego utrzymywanego w ramach Zapasu obowiązkowego, chyba że zapas ten zostanie uruchomiony. Zlecający zapłaci cenę sprzedaży za wolumen uruchomionego Zapasu obowiązkowego, w wysokości określonej w Zleceniu
26
Koszty utrzymywania Zapasów obowiązkowych w ramach Usługi biletowej
Koszt w Opcji nr 1. „Zapas na gazie Zlecającego” Cena odtworzenia ZO Cena sprzedaży Opłata miesięczna Koszt w Opcji nr 2. „Zapas na gazie PGNIG” Opłata wyrównawcza Cena sprzedaży Opłata miesięczna Dodatkowe opłaty ponoszone w ramach Usługi biletowej: Opłata za zmianę Opcji; Opłata za zmianę Wariantu; Właściwe podatki, w tym podatek VAT oraz podatek akcyzowy.
27
brak wskazania terminów brak wskazania terminów
Procedura wystąpienia o świadczenie Usługi biletowej. Terminy Usługa biletowa może być świadczona wyłącznie w okresie od dnia 1 października danego roku do 30 września roku kolejnego, tj. w ustawowym okresie, w jakim istnieje obowiązek utrzymywania Zapasu obowiązkowego. konieczność uzyskania opinii operatora systemu przesyłowego potwierdzającego możliwość dostarczenia zapasów ZO do systemu gazowego w ustawowym terminie obowiązek wystąpienia do Prezesa URE o zatwierdzenie projektu Umowy ramowej oraz Zlecenia (postępowanie powinno zakończyć się w ciągu 30 dni) kopia Umowy ramowej oraz Zlecenia musi zostać przekazana Prezesowi URE, przez podmiot zlecający wykonanie Usługi biletowej, w terminie 14 dni od dnia jej zawarcia Ustawa o zapasach brak wskazania terminów PGNiG ma możliwość zatłoczenia dodatkowych ilości Paliwa gazowego, w celu utworzenia ZO w ramach Usługi biletowej na rzecz podmiotów zlecających taką usługę PGNiG ma możliwość przekształcenia własnych zapasów handlowych zgromadzonych w instalacji magazynowej na zapas obowiązkowy utrzymywany w ramach Usługi biletowej RŚUM brak wskazania terminów
28
Procedura wystąpienia o świadczenie Usługi biletowej
Zlecający udziela PGNiG pełnomocnictw do reprezentowania go przed OSP, OSM oraz Prezesem URE. Zlecający doręcza PGNiG kopię decyzji Prezesa URE ustalającej wielkość ZO. PGNiG występuje do OSM o potwierdzenie możliwości utworzenia ZO w instalacji magazynowej, przy czym wystąpienie takie może nastąpić wyłącznie do dnia 15 maja roku gazowego poprzedzającego rok gazowy utworzenia zapasu. PGNiG zwraca się do OSP o weryfikacje techniczną możliwości dostarczenia zapasu obowiązkowego. PGNiG przedkłada Umowę ramową wraz z uzgodnionym ze Zlecającym Zleceniem Prezesowi URE, w celu jej zatwierdzenia w drodze decyzji administracyjnej. W terminie 7 dni o dnia doręczenia decyzji Prezesa URE zawierane jest Zlecenie.
29
Zalety i ryzyka utrzymywania Zapasów obowiązkowych w Wariancie III.
okres utrzymywania ZO dostosowany do okresu ustawowego. Możliwość dostosowania ZO do wielkości zweryfikowanej przez Prezesa URE. Możliwość utworzenia Zapasu obowiązkowego w oparciu o gaz należący do PGNiG. Ograniczenie obowiązków proceduralnych oraz informacyjnych. Kontrola Prezesa URE nad projektem Umowy ramowej oraz Zlecenia. Możliwość dostosowania warunków Usługi biletowej do własnych potrzeb, z uwagi na zaproponowanie różnych opcji oraz wariantów takiej usługi. Możliwość osiągnięcia dodatkowych zysków w przypadku odsprzedaży Paliwa gazowego na rynku OTC, w przypadku skorzystania z opcji „Zapas na gazie zlecającego” w wariancie wydanie w punkcie OTC (z zastrzeżeniem ryzyk). Ryzyka Ograniczona kontrola Prezesa URE nad kosztami Usługi biletowej. Brak przejrzystych kosztów Usługi biletowej. Świadczenie Usługi biletowej związane jest z dodatkowymi procedurami związanymi z zatwierdzeniem Umowy ramowej oraz Zlecenia przez Prezesa URE (w konsekwencji istnieje ryzyko odmowy wydania stosownej zgody przez Prezesa URE). Istnieje ryzyko, że Usługa biletowa będzie mniej opłacalna ekonomicznie aniżeli „samodzielne” utworzenie ZO.
30
Dziękuję za uwagę.
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.