Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałWitold Wilk Został zmieniony 8 lat temu
1
NIE BÓJMY SIĘ INTEGRACJI! W dzisiejszych czasach widać jak pod mikroskopem ile jest jeszcze uprzedzeń i nietolerancji w stosunku do osób niepełnosprawnych. Dlatego tak istotne jest wpajanie idei integracji już od najmłodszych lat oraz nawiązywanie i pielęgnowanie kontaktów pomiędzy osobami sprawnymi i niepełnosprawnymi.
2
INTEGRACJA W NASZEJ SZKOLE
3
Oddziały integracyjne są tworzone od 2010 roku. Dzieci niepełnosprawne, które chcą uczyć się w klasie integracyjnej, muszą przejść badanie w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej i uzyskać orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego. Klasy liczą od 15 do 20 uczniów, w tym 3-5 uczniów z orzeczeniem. Specjalne potrzeby edukacyjne uczniów naszej szkoły, wynikają z: niepełnosprawności intelektualnej w stopniu lekkim, niepełnosprawności intelektualnej w stopniu umiarkowanym, autyzmu dziecięcego, słabo słyszenia, słabo widzenia, niepełnosprawności ruchowej.
4
Obecnie w naszym Gimnazjum uczy się 352 uczniów, w tym 14 uczniów z orzeczeniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych, w trzech oddziałach integracyjnych.
5
KLASA I A
6
KLASA II A
7
KLASA III A
8
W klasach integracyjnych pracuje dwóch nauczycieli: nauczyciel wiodący (nauczyciel przedmiotu) oraz nauczyciel ze specjalnym przygotowaniem - wspomagający proces nauczania. Aby osiągnąć główny cel nauczania i wychowania, jakim jest usprawnianie niezaburzonych funkcji fizycznych i psychicznych, korygowanie nieprawidłowości rozwojowych i rozwijanie uzdolnień uczniów, wszyscy nauczyciele uczący w klasach integracyjnych posiadają specjalistyczne przygotowanie.
9
W naszym Gimnazjum pracuje 38 nauczycieli, w tym specjaliści: 7 nauczycieli terapeutów, 6 oligofrenopedagogów, 2 logopedów, 2 pedagogów, surdopedagog, specjalista fizjoterapii, specjalista gimnastyki korekcyjno – kompensacyjnej.
10
Proces nauczania i wychowania uczniów niepełnosprawnych oraz zdrowych z określonymi dysfunkcjami wspierają następujące formy pracy dydaktycznej: zajęcia rewalidacyjne, zajęcia logopedyczne, zajęcia rehabilitacyjne, zajęcia korekcyjno – kompensacyjne. Uczniowie niepełnosprawni mogą również rozwijać swoje zdolności w ramach kół zainteresowań wspólnie ze zdrowymi dziećmi.
11
ZAJĘCIA REWALIDACYJNE
12
GIMNASTYKA KOREKCYJNO – KOMPENSACYJNA ZAJĘCIA LOGOPEDYCZNE
13
ZAJĘCIA KOREKCYJNO - KOMPENSACYJNE
14
WSPÓŁPRACA Z RODZICAMI Otwarta współpraca z rodzicami, nastawiona na wzajemne zrozumienie i pomoc, jest niewątpliwie ważnym czynnikiem prawidłowego funkcjonowania systemu integracji: dokładne i bieżące informowanie o przebiegu i efektach procesu dydaktyczno - wychowawczego, częste spotkania, wspólne uroczystości i wyjazdy, współuczestnictwo rodziców w niektórych formach zajęć, pomoc na rzecz organizowania placówki,
15
pedagogizacja rodziców: - program działań wspierający rodziców „Otwarci na integrację”, - spotkania z przedstawicielem PPP „Jak wspierać dziecko z trudnościami w nauce”, - konsultacje i porady specjalistów. Rodzice uczniów mają szansę poznania wzajemnie swoich problemów sukcesów i porażek. Zyskują większą wrażliwość na cudze potrzeby i akceptację cudzej inności.
16
DLACZEGO WARTO WYBRAĆ KLASĘ INTEGRACYJNĄ? Niewątpliwymi zaletami kształcenia integracyjnego są: kształtowanie pozytywnych cech osobowości, kształtowanie samodzielności uczniów niepełnosprawnych, przygotowanie dzieci niepełnosprawnych do życia w społeczeństwie, kontakt dzieci zdrowych z ich niepełnosprawnymi kolegami wzmacniający poczucie tolerancji dla cudzej odmienności i niedoskonałości, maksymalna indywidualizacja nauczania, innowacyjne metody nauczania, opieka dwóch pedagogów, mała liczebność grupy.
17
POZYTYWNE STRONY INTEGRACJI Uczniowie niepełnosprawni zyskują: możliwość nauki w zwykłej szkole, możliwość nawiązania przyjaźni ze sprawnymi rówieśnikami, możliwość zdobycia doświadczeń w naturalnym środowisku szkolnym, możliwość nauki akceptacji swojej inności i radzenia sobie z trudnościami codziennego życia, motywację do pokonywania barier. Dzieci chore i niepełnosprawne dowiadują się, że kalectwo nie dyskryminuje ani nie stawia na uprzywilejowanej pozycji.
18
Sprawni uczniowie zyskują: możliwość nauki i zabawy z niepełnosprawnymi rówieśnikami, możliwość nauki akceptacji cudzej i własnej inności, wrażliwości, empatii, możliwość nauki sposobów pomocy niepełnosprawnym, możliwość nauczenia się od niepełnosprawnych kolegów wytrwałości, cierpliwości, szacunku do życia i poszanowania zdrowia. Wszystkie wartości, jakie uda nam się wpoić w dzieciństwie z pewnością zaowocują w przyszłości.
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.