Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałMonika Rybak Został zmieniony 8 lat temu
1
Projekt jest finansowany ze środków Komisji Europejskiej i Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów 1 "Zakupy w sklepie za rogiem czy przez Internet - korzyści i zagrożenia !" Elżbieta Seredyńska Europejskie Centrum Konsumenckie Polska CIE, Warszawa, 23. kwietnia 2008 r.
2
Projekt jest finansowany ze środków Komisji Europejskiej i Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów 2 Podstawy prawne Dyrektywa 1999/44/EC w sprawie niektórych aspektów sprzedaży towarów konsumpcyjnych i związanych z tym gwarancji (Dyrektywa o handlu elektronicznym) Dyrektywa 2000/31/EC o niektórych aspektach prawnych usług społeczeństwa informacyjnego (Dyrektywa o handlu elektronicznym) Dyrektywa 97/7/WE dotycząca ochrony konsumentów w umowach zawieranych na odległość Dyrektywa 85/577/EWG w sprawie ochrony konsumentów w odniesieniu do umów zawartych poza lokalem przedsiębiorstwa
3
Projekt jest finansowany ze środków Komisji Europejskiej i Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów 3 Sposoby dokonywania zakupów: w lokalu przedsiębiorstwa – tradycyjnym sklepie; przy wykorzystaniu środków porozumiewania się na odległość – np. przez Internet; poza lokalem przedsiębiorstwa – np. na zorganizowanym pokazie;
4
Projekt jest finansowany ze środków Komisji Europejskiej i Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów 4 Sprzedaż tradycyjna (1) Sprzedawca odpowiada za wady, które istniały w momencie dostawy/zakupu towaru i ujawniły się w ciągu Sprzedawca odpowiada za wady, które istniały w momencie dostawy/zakupu towaru i ujawniły się w ciągu 2 lat od dnia dostawy Konsument może domagać się: - -nieodpłatnej naprawy towaru albo - -nieodpłatnej wymiany na nowy egzemplarz. Naprawa/wymiana powinny zostać wykonane w odpowiednim czasie i bez istotnej niedogodności dla konsumenta, uwzględniając rodzaj towarów i cel ich zakupu. Jeśli sprzedawca nie wypełnił tych warunków, konsument może domagać się: stosownego obniżenia ceny lub unieważnienia umowy.
5
Projekt jest finansowany ze środków Komisji Europejskiej i Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów 5 Sprzedaż tradycyjna (2) Gwarancja powinna określać: sposób reklamacji okres ważności zakres terytorialny nazwę/nazwisko gwaranta adres gwaranta ewentualnie dane kontaktowe serwisu ewentualne koszty reklamacji
6
Projekt jest finansowany ze środków Komisji Europejskiej i Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów 6 Sprzedaż tradycyjna (3) Prawo do zgłoszenia niezgodności towaru z umową jest niezależne od praw wynikających z gwarancji Problemy z „euro-gwarancją”
7
Projekt jest finansowany ze środków Komisji Europejskiej i Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów 7 Sprzedaż na odległość (1) . Kontakt za zgodą konsumenta i nie na jego koszt. Sprzedawca informuje o: - nazwie i adresie siedziby (nie skrytka pocztowa), - szczegółowych danych o sprzedawcy, łącznie z e-mailem, - numerze wpisu do rejestru handlowego (np. KRS) i numer np. NIP, - cenie usług (podatki, koszty dostawy). Przed złożeniem zamówienia sprzedawca informuje o: - kolejnych etapach technicznych zawarcia umowy, - w jaki sposób tekst umowy po jej zawarciu będzie dostępny dla usługobiorcy, - środkach technicznych potrzebnych do określenia i usunięcia błędów popełnionych przy wpisywaniu danych przed złożeniem zamówienia; - języku, w którym umowa może być zawarta, - dostępnych kodeksach postępowania.
8
Projekt jest finansowany ze środków Komisji Europejskiej i Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów 8 Sprzedaż na odległość (2) Towar nie jest dostępny: - -należy niezwłocznie powiadomić konsumenta i dokonać zwrotu wpłaconych kwot, najpóźniej w terminie 30 dni (art.7 pkt 2 Dyr.). Państwa Członkowskie mogą ustanowić przepisy pozwalające na dostarczenie konsumentowi towaru o równorzędnej jakości i cenie, jeśli taka możliwość została przewidziana przed zawarciem umowy lub w umowie (art. 7 pkt 3 Dyr.).
9
Projekt jest finansowany ze środków Komisji Europejskiej i Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów 9 Sprzedaż na odległość (3) Prawo do odstąpienia od umowy: - -w ciągu co najmniej 7 dni roboczych (art.6 Dyr.) bez sankcji i bez podawania powodu, poza poniesieniem kosztów zwrotu towarów. Terminy wykonywania tego prawa biegną w przypadku towarów od dnia ich otrzymania przez konsumenta, a w przypadku usług od dnia zawarcia umowy. Termin do odstąpienia nie przekracza 3 m-cy. - -30 dni na zwrot wpłaconych kwot; - -Konsument ponosi koszt zwrotu towarów; - -Wyłączenia dotyczą przykładowo: dostarczania środków spożywczych, napojów lub innych towarów przeznaczonych do codziennego użytku; zakwaterowania; transportu; gastronomii; wypoczynku.
10
Projekt jest finansowany ze środków Komisji Europejskiej i Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów 10 Sprzedaż na odległość (4) Dostawa niezamówiona: - -zakazane jest dostarczanie lub świadczenie konsumentowi towarów lub usług uprzednio przez niego niezamówionych, w przypadku gdy za dostawę lub świadczenie żądana jest zapłata, - -w przypadku niezamówionej dostawy lub świadczenia brak odpowiedzi nie może zostać uznany za zgodę (art. 9 Dyr.).
11
Projekt jest finansowany ze środków Komisji Europejskiej i Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów 11 Obowiązki stron Regulamin świadczenia usług powinien być udostępniony przed zawarciem umowy, inaczej konsument nie jest związany jego postanowieniami. Regulamin określa tryb postępowania reklamacyjnego. Przed zawarciem umowy konsument otrzymuje informacje: a) tożsamość dostawcy (zapłaty z góry – adres); b) podstawowe cechy towaru lub usługi; c) cenę (podatki i koszty dostawy); d) uzgodnienia dotyczące sposobu płatności, dostawy lub wykonania; e) istnienie prawa odstąpienia od umowy (w ciągu min. 7 dni, wyłączenia); f) koszty wykorzystania środka porozumiewania się na odległość g) termin obowiązywania oferty; Elektronicznie potwierdzenie przyjęcia zamówienia. Realizacja zamówienia w 30 dni albo zwrot pieniędzy w tym terminie.
12
Projekt jest finansowany ze środków Komisji Europejskiej i Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów 12 Zanim kupisz Sprawdź adres i numer telefonu do przedsiębiorcy; nie zakładaj, że przedsiębiorca ma siedzibę w Polsce tylko dlatego, że adres internetowy ma skrót pl. Poszukuj witryn internetowych, które zapewniają bezpieczne sposoby płatności. Sprawdzaj, czy przedsiębiorca deklaruje reguły zachowania Twojej prywatności (tzw. politykę prywatności) i wskazuje sposób przetwarzania danych osobowych. Pamiętaj, że nie zawsze zawierając umowę on-line możesz korzystać z pełni praw konsumenckich np. prawa do odstąpienia nie stosuje się do umów o usługi zakwaterowania, transportu, turystyczne.
13
Projekt jest finansowany ze środków Komisji Europejskiej i Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów 13 Zanim kupisz Upewnij się, czy nabywany towar, np. urządzenie elektryczne, odpowiada wymogom w Twoim kraju. Upewnij się, czy gwarancja jest honorowana w Twoim kraju, a jeżeli będziesz musiał zwrócić towar sprzedawcy w jego kraju, to czy zwrot będzie stanowił jakiś problem. Sprawdź wysokość dodatkowych kosztów zakupu, takich jak podatki, cło, koszty dostawy, przesyłki pocztowej lub paczki. Pomyśl, co zrobisz, jeżeli transakcja okaże się nieudana.
14
Projekt jest finansowany ze środków Komisji Europejskiej i Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów 14 Umowa zawierana poza lokalem przedsiębiorstwa (1) Przedsiębiorca dostarcza konsumentowi towary lub świadczy usługi, które są zawierane: –w trakcie zorganizowanego przez przedsiębiorcę wyjazdu poza lokal przedsiębiorstwa, lub –w trakcie odwiedzin przedsiębiorcy w domu konsumenta lub w domu innego konsumenta,w domu konsumenta lub w domu innego konsumenta, w miejscu pracy konsumenta,w miejscu pracy konsumenta, w przypadku, gdy odwiedziny te nie odbywają się na wyraźne życzenie konsumenta (art.1 Dyr.).
15
Projekt jest finansowany ze środków Komisji Europejskiej i Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów 15 Umowa zawierana poza lokalem przedsiębiorstwa (2) O czym warto pamiętać: Przed zawarciem umowy przedsiębiorca ma obowiązek okazać dokument potwierdzający prowadzenie działalności gospodarczej oraz dokument tożsamości. Akwizytor ma obowiązek wylegitymowania się. Informacja na piśmie o prawie do odstąpienia od umowy w terminie 7 dni roboczych od jej zawarcia (w Polsce - w ciągu 10 dni kalendarzowych). Odstąpienie od umowy bez podania przyczyny. Przedsiębiorca nie ma prawa żądać zapłaty jakiejkolwiek kwoty pieniężnej w momencie, gdy decydujesz się odstąpić od umowy.
16
Projekt jest finansowany ze środków Komisji Europejskiej i Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów 16 Kontakt z ECK Telefonicznie: +48 22 55 60 118 (infolinia) +48 22 55 60 359 (fax) Elektronicznie: e-mail:info@konsument.gov.pl, es@konsument.gov.pl info@konsument.gov.pl www:http://www.konsument.gov.pl Listownie oraz osobiste wizyty w Centrum: Europejskie Centrum Konsumenckie Plac Powstańców Warszawy 1 00-950 Warszawa Dziękuję za uwagę!
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.