Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałBożena Czyż Został zmieniony 8 lat temu
1
WSPIERANIE ROZWOJU DZIECKA NA PIERWSZYM I KOLEJNYCH ETAPACH EDUKACYJNYCH W ZWIĄZKU Z OBNIŻENIEM WIEKU REALIZACJI OBOWIĄZKU SZKOLNEGO
2
Sześciolatek w szkole – pomyślny start Obecność dziecka sześcioletniego w szkole jest olbrzymim wyzwaniem. Podjęcie go i próba sprostania mu przyniesie pozytywne efekty tylko wówczas, gdy wspólnie podejmą je szkoła, nauczyciele i rodzice, którzy zrozumieją specyfikę rozwoju, potrzeby i możliwości sześciolatka.
3
Sześciolatek w szkole Dzieci sześcioletnie są przygotowane pod względem umysłowym do podjęcia nauki w szkole, chcą się uczyć, ale jednocześnie mogą odczuwać wiele obaw związanych z przejściem do nowego środowiska. Zagrożone poczucie bezpieczeństwa dziecka może osłabiać wysiłki nauczycieli mające na celu wprowadzanie uczniów w szeroko rozumianą rzeczywistość szkolną.
4
ASPEKTY DOJRZAŁOŚCI SZKOLNEJ 1. Umiejętności społeczne i samodzielność dziecka 2. Rozwój emocjonalny i motywacja do uczenia się 3. Rozwój mowy i umiejętności porozumiewania się 4. Rozwój intelektualny 5. Rozwój fizyczny 6. Przygotowanie do uczenia się czytania, pisania i matematyki
5
Wspieranie rozwoju ucznia I etap edukacyjny Przygotowanie placówki pod względem: materialnym, lokalowym, metodycznym, programowym
6
Wspieranie rozwoju ucznia - I etap edukacyjny Metody pracy i organizacja zajęć Metody pracy oparte na działaniu - dzieci w tym wieku rozumują jeszcze na poziomie konkretnym, korzystając z praktycznych doświadczeń, dopiero uczą się korzystać z obrazków, symbolicznych rysunków. Praca z podręcznikiem zajmuje znacznie mniej czasu niż w klasach starszych.
7
Wspieranie rozwoju ucznia - I etap edukacyjny Formy pracy: w kilkuosobowych grupach, w parach lub indywidualnie (bardzo pożyteczne dla dzieci są zajęcia, które odbywają się w większych i mniejszych grupach uczą się wtedy współpracować i współdziałać ze sobą) Zgodnie z zaleceniami sala lekcyjna dla uczniów klasy pierwszej powinna składać się z części edukacyjnej i rekreacyjnej. Taka organizacja związana jest z tym, że uczniowie mają głównie uczyć się przez zabawę.
8
Wspieranie rozwoju ucznia - I etap edukacyjny Nie jest konkretnie określony czas przeznaczony na naukę i odpoczynek. Przyjmuje się, że rysowanie i pisanie, a więc czynności wykonywane przy stolikach, mogą zajmować około połowy czasu przeznaczonego na edukację polonistyczną. W pierwszych miesiącach nauki dominującą formą zajęć z zakresu edukacji matematycznej są zabawy, gry i sytuacje zadaniowe, a z zeszytów ćwiczeń mogą dzieci korzystać najwyżej jedną czwartą czasu.
9
Wspieranie rozwoju ucznia - I etap edukacyjny Edukacja przyrodnicza powinna odbywać się jak najczęściej w naturalnym środowisku poza szkołą. Muzyka powinna towarzyszyć dzieciom w codziennych zajęciach szkolnych i wiązać się z aktywnością ruchową. Przerwy w zajęciach mogą mieć różną formę i powinny być dostosowane do potrzeb dzieci. Zajęcia w klasach I-III nie muszą trwać tradycyjne 45 minut.
10
Wspieranie rozwoju ucznia - I etap edukacyjny Ocenianie Nauczyciele oceniają osiągnięcia edukacyjne uczniów (co potrafią i wiedzą) oraz ich zachowanie. Głównym celem oceniania jest informowanie, na tym etapie nauki głównie rodziców uczniów, o postępach ich dzieci w nauce. Jednym z celów oceniania jest też motywowanie uczniów do dalszych postępów w nauce. Udzielanie wsparcia w razie zaistniałych trudności, czy zaobserwowanych zdolności.
11
Wspieranie rozwoju ucznia - I etap edukacyjny Sami uczniowie na bieżąco dowiadują się o swoich postępach w nauce poprzez codzienne pochwały nauczyciela i umowne znaki graficzne albo pisemne komunikaty (takie jak: Bardzo dobrze! Świetnie! Następnym razem bardziej się postaraj.)
12
Wspieranie rozwoju ucznia - I etap edukacyjny Indywidualizacja Nauczyciele powinni tak organizować pracę w klasie, aby odpowiadała ona indywidualnym potrzebom każdego dziecka bez względu na jego wiek. Zawsze w przypadku pojawiających się trudności nauczyciel ma obowiązek wspomóc dziecko. Uczniowie, którzy potrzebują więcej czasu na wykonywanie zadań, ćwiczeń, sprawdzianów itp. powinni mieć taką możliwość. Uczniowie, którzy pracują szybciej i sprawniej powinni mieć tak zorganizowany czas, aby jak najlepiej go spożytkować na wykorzystanie potencjału rozwojowego.
13
Wspieranie rozwoju ucznia - I etap edukacyjny Szkoła we współpracy z rodzicami kształtuje i rozwija umiejętności i postawy tj. poczucie własnej wartości i wiara we własne możliwości; umiejętność zaspokajania swoich potrzeb, z szacunkiem dla potrzeb innych; poczucie przynależności do grupy oraz umiejętność wspólnego działania z innymi dziećmi i z dorosłymi, w mniejszych i większych grupach;
14
Wspieranie rozwoju ucznia - I etap edukacyjny ciekawość świata; umiejętność zachowywania się w różnych sytuacjach oraz dostosowywania się do zmieniających się warunków; umiejętność zarządzania czasem i własnymi zasobami; umiejętność konstruktywnego radzenia sobie w sytuacjach trudnych, dostrzeganie w większym stopniu szans niż zagrożeń;
15
Wspieranie rozwoju ucznia - I etap edukacyjny rozwijanie sprawności intelektualnej: wnioskowania, szukania przyczyn, kategoryzowania, myślenia przez analogię, pamięci. spostrzegawczości.
16
Wspieranie rozwoju ucznia Rozwiązania, pozwalające przygotować szkoły do zaspokajania potrzeb najmłodszych uczniów: dostosowanie placówki pod względem organizacyjnym oraz lokalowym do możliwości sześciolatków szkolenia nauczycieli klas I-III dotyczące pracy z sześciolatkami, szkolenia nauczycieli klas IV do pracy z młodszymi uczniami, w celu zapewnienia im łagodnego przejścia do nauczania przedmiotowego, współpraca z rodzicami.
17
Zadania szkoły wynikające z podstawy programowej kształcenia ogólnego Realizowanie programu nauczania skoncentrowanego na dziecku, na jego indywidualnym tempie rozwoju i możliwościach uczenia się; Respektowanie trójpodmiotowości oddziaływań wychowawczych i kształcących: uczeń – szkoła - dom rodzinny; Rozwijanie predyspozycji i zdolności poznawczych dziecka; Kształtowanie u dziecka pozytywnego stosunku do nauki oraz rozwijanie ciekawości w poznawaniu otaczającego świata ;
18
Działania na rzecz rozwoju ucznia Organizacja środowiska uczenia się - przestrzeń do prowadzenia zajęć, adaptacja dziecka sześcioletniego do warunków szkolnych. Tworzenie zespołu klasowego - wzajemne poznawanie się uczniów, budowanie zaufania, integracja i rozwój grupy. Style uczenia uwzględniające potrzeby percepcyjne uczniów. Indywidualizacja procesu nauczania. Stopniowanie trudności w odniesieniu do umiejętności kluczowych: czytania, pisania, liczenia. Umiejętności interpersonalne nauczyciela.
19
Działania na rzecz wspierania rozwoju ucznia Aktywizujące metody i techniki w edukacji. Gry i zabawy interakcyjne w pracy z uczniami. Środki dydaktyczne i ich rola w organizacji pracy dydaktycznej. Dostosowanie metod i form nauczania do potrzeb i możliwości ucznia,
20
Działania na rzecz wspierania rozwoju ucznia Opracowanie działań wspierających, Skuteczne metody rozwiązywania bieżących problemów Sposób oceniania uwzględniający aspekty: wspierania rozwoju, motywowania, informowania
21
Działania na rzecz rozwoju ucznia. Wspomaganie kompetencji językowych. Wspieranie zainteresowań i uzdolnień. Rozpoznawanie ryzyka wystąpienia specyficznych trudności w uczeniu się. Pomoc dzieciom mającym trudności w uczeniu się. Wspomaganie osobistego rozwój uczniów: wzmacnianie poczucia własnej wartości, rozwijanie asertywności, radzenie sobie ze stresem. Współpraca szkoły i rodziców w edukacji dzieci.
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.