Zarys koncepcji pracy doktorskiej:

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
© SMWI, 2006 Konferencja UNDERSTAND, Poznań, czerwca 2006 Znaczenie badań nad rozwojem społeczeństwa informacyjnego w nowych regionach UE – perspektywa.
Advertisements

Technologie informatyczne w doskonaleniu kwalifikacji zawodowych
Słabe strony administracji publicznej wg Narodowej Strategii Spójności 2007
Strategia rozwoju społeczeństwa informacyjnego w Polsce do roku 2013
Strategia Wdrażania Priorytetów Regionalnych PO KL w województwie pomorskim Styczeń 2008 r.
Stowarzyszenia Doradców Gospodarczych Pro-Akademia Oferta Stowarzyszenia Doradców Gospodarczych Pro-Akademia Beata Bartoszewska Seminarium dla przedsiębiorców.
Warszawa, 19 lutego 2007 r. Agnieszka Suska-Buława
NARODOWA STRATEGIA SPÓJNOŚCI dla rozwoju Polski. 02Ministerstwo Rozwoju RegionalnegoWarszawa, Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka, 2007.
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
Dokumenty wprowadzające politykę wspólnotową. Zasada programowania oznacza, że instytucje Unii Europejskiej kontrolują i monitorują wykorzystanie środków.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego Plan Informatyzacji Państwa na lata elektroniczna Platforma.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Inwestycja w kadry 3 Praca zaliczająca moduł Dr G.Maniak.
Urząd Miasta Ostrowiec Świętokrzyski Kielce 12 marca 2009 r.
7. Platformy informatyczne przyszłości (wizja SAP)
GENERATOR WNIOSKÓW I STUDIUM WYKONALNOŚCI WYBRANE INFORMACJE Wrocław, 22 listopada 2005 r. WOJCIECH WICZKOWSKI Dział Wdrażania Europejskiego Funduszu Rozwoju.
POLITECHNIKA ŚLĄSKA w Gliwicach WYDZIAŁ ORGANIZACJI I ZARZĄDZANIA Instytut Ekonomii i Informatyki.
Slajd początkowy z animacją, animacja uruchamia się automatycznie po włączeniu tryby prezentacji 1 1.
ALM (Asset Life Cycle Management) - wsparcie procesów biznesowych w obszarze zarządzania cyklem życia majątku. Centralny Ośrodek Informatyki Górnictwa.
Departament Społeczeństwa Informacyjnego
Działanie 5.2 Wzmocnienie potencjału administracji samorządowej Departament Administracji Publicznej Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji.
Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka
GRC.
SEMINARIUM POPRAWA PEWNOŚCI ZASILANIA W ENERGETYCE PRZY WYKORZYSTANIU ŹRÓDEŁ ODNAWIALNYCH Możliwości praktycznej realizacji i wdrażania rozwiązań technicznych.
COBIT 5 Streszczenie dla Kierownictwa
Rozwój, koordynacja, monitoring i ewaluacja dolnośląskiego systemu innowacji współfinansowany z EFS w ramach poddziałania POKL Rozwój, koordynacja,
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego Wydział Europejskiego Funduszu Społecznego Wrocław, 10 grudnia 2007r. INSTYTUCJA POŚREDNICZĄCA komponentu.
Szczecin, 15 kwietnia 2013 r. Katedra Organizacji i Zarządzania Wydział Nauk Ekonomicznych i Zarządzania Uniwersytet Szczeciński Specjalność: Kompetencje.
Prezentacja inicjatyw Śląskiego Klastra ICT
Pod kierownictwem dr hab. inż. Piotra Zaskórskiego prof. WWSI
1 Wsparcie przedsiębiorczości z funduszy strukturalnych w latach 2007 – 2013 Tomasz Nowakowski Ministerstwo Rozwoju Regionalnego.
Termin zakończenia – III kwartał 2014 r. Projekty współfinansowane z Lubuskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata
/ wybory samorządowe 2014 rok/. Realizacja programu politycznego Sojuszu Lewicy Demokratycznej przez udział w sprawowaniu władzy na wszystkich szczeblach.
Zasada Partnerstwa w ramach funduszy unijnych – perspektywa NGO.
WSPARCIE POTENCJAŁU ORGANIZACJI POZARZĄDOWYCH
Projekt „Elektroniczna Platforma Pracy Śląskiej Administracji Zespolonej”
Transport i logistyka Studia II stopnia Katedra Transportu.
System Informowania Kierownictwa – nowoczesne narzędzie wspomagające uzyskanie przewagi konkurencyjnej Piotr Bączek – Project.
Business Consulting Services © 2005 IBM Corporation Confidential.
Politechnika Śląska w Gliwicach Wydział Organizacji i Zarządzania Katedra Zarządzania Przedsiębiorstwem i Organizacji Produkcji Kierownik Katedry: prof.
Nie jesteśmy w stanie odpowiedzieć na wszystkie wyzwania... ~ … ale jesteśmy Nie jesteśmy w stanie odpowiedzieć na wszystkie wyzwania... ~ … ale jesteśmy.
Eksploatacja zasobów informatycznych przedsiębiorstwa.
Z A R Z Ą D Z A Ć Potrafię PRAKTYCZNIE WYŻSZA SZKOŁA ZARZĄDZANIA OCHRONĄ PRACY W KATOWICACH.
Możliwości pozyskania dofinansowania dla przedsiębiorców z Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój.
Monitoring efektów realizacji Projektu PL0100 „Wzrost efektywności działalności Inspekcji Ochrony Środowiska, na podstawie doświadczeń norweskich” Ołtarzew:
Program Wiedza Edukacja Rozwój Wysokiej jakości usługi administracyjne
STRATEGIA INFORMATYZACJI POLITECHNIKI WARSZAWSKIEJ DO 2020 ROKU dr hab. inż. Janusz Zawiła-Niedźwiecki prof. PW.
OCENA INSTYTUCJONALNA W ŚWIETLE AKTUALNYCH KRYTERIÓW OCENY JAKOŚCI Stanisław Kondracki Ekspert Polskiej Komisji akredytacyjnej Uniwersytet Przyrodniczo-Humanistyczny.
Zarządzanie projektami „I”
Sygnity.City Otwarty Ekosystem Inteligentnych Miast.
Specjalność INNOWACYJNY BINZES Katedra Informatyki Ekonomicznej Katedra Przedsiębiorczości i Zarządzania Innowacyjnego Katowice,
Opcje realne w metodzie ewaluacji inwestycji w nieruchomości
Metoda ewaluacji projektów inwestycyjnych w podejściu adaptacyjnym mgr Małgorzata Waszkiewicz Opiekun naukowy: dr hab. inż. Tadeusz A. Grzeszczyk Wydział.
1 1 Strategia informatyzacji PW do roku 2020 mgr inż. Janusz Stańczak mgr inż. Andrzej Zajkowski mgr inż. Janusz Stańczak mgr inż. Andrzej Zajkowski.
Zasady polityki informacyjnej uczelni publicznej mgr Agnieszka Kamińska doktorantka Instytutu Studiów Politycznych PAN 1.
Opiekun naukowy: dr hab. inż. Tadeusz A. Grzeszczyk Metoda oceny publicznych projektów informatycznych Politechnika Warszawska Wydział Zarządzania mgr.
Spotkanie zespołu eksperckiego Konwentu Marszałków RP ds. polityki przestrzennej, Kielce, Odbudowa służb planowania przestrzennego na wszystkich.
Zasady funkcjonowania Kontraktu Terytorialnego w latach października 2012 r.
Specjalność: „Zarządzanie w Administracji Publicznej” studia I stopnia kierunek: „Zarządzanie”
Menedżer finansowy Katedra finansów przedsiębiorstw i ubezpieczeń gospodarczych Katowice,
Specjalność: Controlling Katedra Rachunkowości Katowice, r.
COBIT 5 Streszczenie dla Kierownictwa
Katedra finansów przedsiębiorstw i ubezpieczeń gospodarczych
Studiuj Zarządzanie – to praca z ludźmi
Dobre praktyki współpracy Urzędu Marszałkowskiego Województwa Mazowieckiego z instytucjami otoczenia biznesu oraz przedsiębiorcami Dr Marcin.
I ZARZĄDZANIE W BIZNESIE
Stanisław Tamm Urząd Miasta Poznania Wydział Działalności Gospodarczej
Specjalność: „Zarządzanie w Administracji Publicznej”
Zarządzanie w biznesie i sektorze publicznym
Zarządzanie przedsiębiorstwami
Specjalność Menedżer finansowy
Zapis prezentacji:

Zarys koncepcji pracy doktorskiej: Modelowe wykorzystywanie reguł architektury korporacyjnej do racjonalizacji usług informatycznych w PW  mgr inż. Andrzej Zajkowski Opiekun naukowy: dr hab. n. ekon. inż. Janusz Zawiła-Niedźwiecki Seminaria Doktoranckie Zakładu Informatyki Gospodarczej – 18 listopada 2014

Plan prezentacji Uzasadnienie tematu pracy doktorskiej Luka teoretyczna Cel główny pracy Teza badawcza Hipoteza główna Cele szczegółowe pracy Charakterystyka obszaru badań Metody badawcze Obszar pytań badawczych Przykłady pytań badawczych Źródła informacji Novum pracy Wybrana literatura

Uzasadnienie tematu pracy doktorskiej Główne usługi Uzasadnienie tematu pracy doktorskiej Uczelnie publiczne, to złożone organizacje zatrudniające tysiące ludzi, ze znacznymi budżetami, które potrzebują nowoczesnych narzędzi zarządzania w celu efektywnej realizacji swoich zadań Wykorzystanie technologii informacyjnych ma kluczowe znaczenie zarówno dla poprawienia jakości/efektywności realizowania zadań, jak i atrakcyjności świadczonych przez uczelnie usług Jednym z  elementów, który ma wpływ na końcowy efekt wdrożenia oraz wykorzystania technologii informacyjnych jest organizacja działów IT, ich umiejscowienie w strukturze i procesach uczelni oraz współpraca z jej jednostkami administracyjnymi i naukowo- dydaktycznymi, dla których budowane jest informatyczne wsparcie realizowanych procesów.

Główne usługi Luka teoretyczna Brak jest dostatecznych opracowań naukowych z zakresu zarządzania uczelniami oraz podmiotami publicznymi, w których integruje się kwestie: modelowania struktury organizacyjnej, ról i odpowiedzialności zarządzania uczelnią w oparciu o badanie i modelowanie procesów, zarządzania opracowywaniem (dobieraniem), wdrażaniem i eksploatacją systemów informatycznych, zarządzania świadczeniem usług IT, stosowania środowiskowych standardów dobrych praktyk. W szczególności, przyjęta rola i miejsce służb IT w uczelni nie odpowiada nowoczesnym potrzebom społecznym, wynikającym z transformacji cyfrowej. Nie ma bowiem teoretycznych wzorców wspierających transformację uczelni jako specyficzną korporację.

Cel główny pracy Celem pracy jest ustalenie, dedykowanej do specyfiki uczelni publicznej, metody adaptacji doświadczeń pochodzących ze sfery podmiotów gospodarczych, w tym podejść organizacyjnych oraz najlepszych praktyk w celu przygotowania zintegrowanego podejścia do zarządzania uczelnią publiczną, dla skutecznego i efektywnego wsparcia realizowania jej zadań przy pomocy narzędzi informatycznych. Celem praktycznym jest zaproponowanie metody doboru metod i technik zarządzania pozwalających na efektywne budowanie usług wspierających realizację zadań uczelni publicznej w oparciu o technologie informacyjne.

Główne usługi Teza badawcza Istnieją wzorce organizacyjne, o atrakcyjnym stopniu analogii, wykorzystywania technik informacyjnych dla skutecznej i efektywnej realizacji procesów właściwych uczelni publicznej. Istnieje możliwość sformułowania metody nowoczesnego, opartego na najlepszych praktykach sfery biznesowej, doboru metod i technik zarządzania służących skutecznemu i efektywnemu świadczeniu usług IT w uczelni publicznej.

Hipoteza główna Cele pracy zostaną zrealizowane przez weryfikację hipotezy badawczej sformułowanej w następujący sposób: W celu kompleksowej informatyzacji swoich procesów uczelnie publiczne, pragnące budować i utrwalać swoją pozycję naukową oraz dydaktyczną, muszą modelować procesy bieżącego działania, struktury organizacyjne oraz uprawnienia i obowiązki poszczególnych komórek i stanowisk, na drodze przemyślanej adaptacji i integracji nowoczesnych metod i technik zarządzania.

Cele szczegółowe pracy Analiza organizacji usług IT w wybranych uczelniach publicznych, jednostkach administracji publicznej oraz podmiotach gospodarczych Opracowanie modelu racjonalizacji usług informatycznych w PW Określenie dalszych obszarów badawczych

Charakterystyka obszaru badań Główne usługi Charakterystyka obszaru badań Obszarem badań będą uczelnie finansowane z budżetu Państwa oraz urzędy administracji centralnej. Zgodnie ze Strategią „Europa 2020” oraz „Europejską agendą cyfrowa”, które wskazują na konieczność transformacji w kierunku elektronicznej obsługi interesanta oraz ze względu na wykorzystywanie środków z perspektyw unijnych, m.in. w celu realizacji tego typu projektów, zarówno uczelnie, jak i urzędy administracji centralnej mają wiele do zrobienia w dziedzinie poszukiwania efektywności swoich procesów oraz budowy usług z użyciem technologii informacyjnych. 

Charakterystyka obszaru badań cd. Główne usługi Charakterystyka obszaru badań cd. Kształt każdej organizacji jest związany ze zmianami zachodzącymi zarówno w otoczeniu, jak i wewnątrz nich. W ostatnich kilkunastu latach w ramach analiz strategicznych opisano wiele przypadków istotnych przekształcenia przedsiębiorstw czy instytucji. W literaturze przedmiotu zdecydowanie mniej jest analiz przekształceń organizacji publicznych, niewiele nt. uczelni publicznych.

Charakterystyka obszaru badań cd. Analizowane będą wspomniane dokumenty UE, zharmonizowane z unijnym prawem przepisy prawa krajowego, metody i techniki zarządzania procesami oraz usługami IT, a także profesjonalne dobre praktyki, które mogą posłużyć transformacji uczelni i organizowaniu w niej usług informatycznych. Jako ważny przykład postulowanych rozwiązań będzie przytaczany projekt Strategii informacji PW do roku 2020.

Badania Analiza źródeł: Analiza strategii unijnych w zakresie budowy e- administracji Analiza polskiego prawa odnośnie do interoperacyjności Analiza norm wspierających zarządzanie usługami IT Analiza literatury obejmująca kwestie: (a) podejścia procesowego, (b) kształtowania struktur organizacyjnych i kompetencji poszczególnych komórek organizacyjnych, (c) tzw. architektury korporacyjnej, Analiza przypadków i porównawcza: Analiza struktury organizacyjnej wybranych jednostek publicznych, w tym uczelni, w zakresie zarządzania IT Analiza elektronizacji usług w wybranych podmiotach publicznych

Obszar pytań badawczych Główne usługi Obszar pytań badawczych Przeprowadzone zostaną badania studialne obejmujące takie obszary jak: zcentralizowane finansowanie usług IT standardowe metodyki zarządzania projektami uzasadnienie inwestycji w architekturę procesy uzyskiwania formalnej zgody na budowę systemów IT fundusze (roczne i wieloletnie) na odnowę infrastruktury zarządzanie wyjątkami zarządzanie ryzykiem procesy poszukiwania i wdrażania technologii dokonywanie oceny powdrożeniowej role i zasady związane z architekturą korporacyjną role dyrektorów IT w organizacji i ich umiejętności właściciele procesów w organizacji nadzór nad IT Outsourcing/cloud computing Horyzont czasowy będzie obejmować lata 2013 – 2015.

Przykładowy zakres badań Główne usługi Przykładowy zakres badań Czy w organizacji/uczelni została opracowana i wdrożona Strategia informatyzacji? Czy zawarto w Strategii cele i miary celów informatyzacji? Czy przyjęta Strategia obejmuje standardy budowania usług IT? Czy przyjęta Strategia wskazuje architekturę korporacyjną jako podejście do informatyzacji procesów biznesowych? Czy w Strategii zawarto wytyczne obejmujące kontrolę IT przez biznes? Kto ustala priorytety inwestycji IT? Kto ustala budżet dla inwestycji IT? Czy w organizacji/uczelni stosuje się metodyki zarządzania projektami? Jeśli tak, jaką część cyklu życia produktu obejmują te metodyki? Ile projektów zostało wdrożonych z sukcesem, przy wykorzystaniu metodyk zarządzania projektami? Czy w organizacji/uczelni stosuje się metodyki zarządzania usługami IT? Jeśli tak, jaką część życia produktu obejmują te metodyki? Jak zorganizowano Service Desk? Czy w organizacji/uczelni wdrożono politykę bezpieczeństwa informacji? Czy w organizacji/uczelni stosuje się system zarządzania dokumentami?

Źródła informacji Założony cel rozprawy zostanie osiągnięty poprzez dotarcie do źródeł informacji pierwotnych oraz wtórnych. Materiały pierwotne: badania ankietowe informacje zebrane w trakcie wywiadu bezpośredniego Materiały wtórne: akty normatywne prace badawcze i studialne osób trzecich literatura przedmiotu materiały internetowe materiały wewnętrzne jednostek organizacji publicznych

Główne usługi Novum pracy uporządkowanie wiedzy w zakresie wykorzystania szeroko rozumianej architektury korporacyjnej przy budowaniu informatycznego wsparcia uczelni popracowanie metody budowania zintegrowanego zarządzania usługami IT w celu dostarczanie wartości w całym (ustawicznym) cyklu życia usług uczelnianych korzystających z technologii informacyjnych

Wybrana literatura Architektura korporacyjna: J. W. Ross, P. Weill, D. C. Robertson, Architektura korporacyjna jako strategia. Budowanie fundamentu w biznesie. Harvard Business School Press, Studio Emka. Warszawa 2010. Pr. zb. pod red. B. Szafrańskiego i A. Sobczaka, Wstęp do architektury korporacyjnej , Redakcja Wydawnictw WAT. 2009. Oord E., Now is the Time for Third Generation Enterprise Architecture Methods, 2014. A. Sobczak, Modelowe ujęcie harmonizacji zarządzania usługami IT z architekturą korporacyjną, Roczniki Kolegium Analiz Ekonomicznych, Zeszyt 19/2009. K. Gwardys, Planowanie transformacji organizacji publicznej z zastosowaniem architektury korporacyjnej, Promity Sp. z o.o., 2010. Sz. Supernak, Wprowadzenie do modelowania architektur korporacyjnych w usługach publicznych, Zeszyty Naukowe 55-68, 2010. B. Królikowska, Architektura korporacyjna w administracji publicznej, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego Nr 643 STUDIA INFORMATICA NR 27, Szczecin 2011. Ład informatyczny: Rot A., Zarządzanie ryzykiem jako element ładu informatycznego, Katedra Inżynierii Systemów Informatycznych Zarządzania, Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu, 2008. Kralewski D., Ład informatyczny w oparciu o normę ISO/IEC 38500:2008, dr. Dariusz Kralewski, Katedra Informatyki Ekonomicznej, Wydział Zarządzania, Uniwersytet Gdański, 2010. Nowicki A., Nosal M., Zasady ładu informatycznego w przedsiębiorstwie, Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, nr 23 2008. Krzysztofek A., Teoretyczne aspekty funkcjonowania nadzoru korporacyjnego, Wydział Zarządzania i Administracji, Uniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcach, 2012. Programy rządowe: Program Operacyjny Polska Cyfrowa na lata 2014 – 2020. Projekt wersja 3.0., Warszawa, październik 2013. Program Zintegrowanej Informatyzacji Państwa, Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji, Warszawa, styczeń 2014. Raport „Państwo 2.0. Nowy start dla e-administracji, Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji, Warszawa, kwiecień 2012. Zarządzanie: Blim M., Byczkowski M., Zawiła-Niedźwiecki J., Koncepcja zintegrowanego zarządzania bezpieczeństwem organizacji, 2005. Byczkowski M., Zawiła-Niedźwiecki J., Information Security Aspect of Operational Risk Management. Foundations of Management nr 2. 2009. Trocki M., Nowoczesne zarządzanie projektami, PWE, 2012 Organizacja IT: Robocze materiały o odmiejscowieniu IT, opracowane przez Hewlett Packard Polska na rzecz Centrum Informatyzacji Politechniki Warszawskiej, Warszawa, czerwiec 2014.

Dziękuję andrzej.zajkowski@pw.edu.pl