Gdańsk Gdynia INVESTGDA INVESTMENT MODELE ZARZĄDZANIA PORTAMI MORSKIMI W POLSCE I EUROPIE Szczecin Świnoujście Dobre praktyki w zakresie udziału samorządów.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Piotr Grzegorz Woźniak Podsekretarz Stanu, Główny Geolog Kraju
Advertisements

KSZTAŁTOWANIE SYSTEMU OBSŁUGI PASAŻERSKIEJ ADLOMERACJI (REGIONU)
POŁĄCZENIE SZYNOBUSOWE W RAMACH AGLOMERACJI KALISKO- OSTROWSKIEJ Prezentacja przygotowana w oparciu o dokument Studium zasadności utworzenia połączeń oraz.
Jarosław Wróbel – Biuro Sprzedaży
Strategia działania KZK GOP na lata
ORGANIZACJA KOLEJOWYCH PRZEWOZÓW OSÓB
Wojewódzkie kolejowe przewozy pasażerskie
W MINISTERSTWIE TRANSPORTU, BUDOWNICTWA I GOSPODARKI MORSKIEJ
SZPITALE W TRAKCIE PRZEKSZTAŁCEŃ W SPÓŁKI Z UWZGLĘDNIENIEM LICZBY SZPITALI W WOJEWÓDZTWACH I DANYCH DEMOGRAFICZNYCH Mieszkańcy 1-ogółem; 4-miasta.
Finansowanie podmiotów prowadzących działalność leczniczą
Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r
Podnoszenie jakości usług transportu i mieszkalnictwa komunalnego jako czynniki wspomagające realizację strategii rozwoju miasta. Biała Podlaska,
Przepływy finansowe w regionalnych programach operacyjnych - Kontrakt Wojewódzki i dotacja rozwojowa Stała Konferencja Współpracy Olsztyn, 29 listopada.
Organizacja transportu publicznego w Metropolii Zatoki Gdańskiej – stan istniejący i kierunki rozwoju Hubert Kołodziejski – Metropolitalny Związek Komunikacyjny.
Prywatyzacja usług publicznych.
Komunikacja i Turystyka
Czysty transport miejski
Gminne Zakłady Gospodarki Odpadami a ustawa o utrzymaniu czystości i porządku w gminach zwana.
Informacje o SKM Szybka Kolej Miejska Wpisana do rejestru przedsiębiorstw w 2004r. Kapitał zakładowy 72,5 mln zł, wszystkie udziały posiada m. st. Warszawa.
W AGLOMERACJI KRAKOWSKIEJ
Regionalny Program Operacyjny (RPO)
InTeKo Sp. z o.o. Katowice 25 lipca 2013.
GRZEGORZ WĄSOWICZ TEMAT PRACY:
Perspektywy rozwoju wysokiej jakości połączeń intercity w Polsce
POIS /10-00 „Rozwój szybkiej kolei miejskiej w Trójmieście”
Spółki w prawie polskim
Następstwo prawnopodatkowe
Ustrój samorządu terytorialnego
Pozycja finansowa wnioskodawcy Wieloletni Program Inwestycyjny, budżet oraz wskaźniki zadłużenia gminy.
Koncepcja współpracy PPL z Województwem Lubuskim w ramach kontynuacji funkcjonowania Portu Lotniczego Zielona Góra-Babimost Warszawa,
WOJEWÓDZKI INSPEKTORAT
Restrukturyzacja spółek
Zmiany w Planie działania Krajowej Sieci Obszarów Wiejskich na lata Radziejowice, 17 czerwca 2015 r. Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju.
ANNA SZERMACH Zakład Prawa Gospodarczego i Handlowego Uniwersytet Wrocławski.
Małgorzata Obuchowska Gembala Fundusz Górnośląski S.A.
Wojewódzki Urząd Pracy w Toruniu 2015 Zatrudnianie cudzoziemców według uproszczonych zasad na terenie województwa kujawsko-pomorskiego.
Planowana koncepcja współpracy PPL z Województwem Lubuskim w ramach kontynuacji funkcjonowania Portu Lotniczego Zielona Góra-Babimost Zielona Góra,
Departament Wdrażania Programów Rozwoju Regionalnego MGiP Ministerstwo Gospodarki i Pracy Monitorowanie ZPORR - Sprawozdawczość stan: r.
INFORMACJA O REALIZACJI I WDRAŻANIU USTAWY O UTRZYMANIU CZYSTOŚCI I PORZĄDKU W GMINACH Emilia Kołaczek Departament Gospodarki Odpadami Warszawa, dnia 16.
„Struktura ochrony ludności w Polsce” dr inż. Mariusz Mazurek Szkoła Główna Służby Pożarniczej w Warszawie.
Koleje samorządowe w ujęciu Planu Transportowego dla województwa dolnośląskiego Kliczków, 4 listopada 2015 Agnieszka Zakęś Zastępca Dyrektora Departamentu.
„ Gmina Bytom "Zintegrowane połączenie aglomeracji górnośląskiej z międzynarodowym portem lotniczym Katowice-Pyrzowice " Katowice, 10 grudzień 2008.
Kluczbork, październik 2015 PUBLICZNY TRANSPORT ZBIOROWY Realizacja zadania przez Powiat kluczborski
Wykonanie Budżetu Miasta Gdańska za rok Wykonanie Budżetu za 2004 r. - dochody, wydatki i nadwyżka.
BUDŻET MIASTA GDAŃSKA WYKONANIE 2013 ROKU. Budżet – wykonanie 2013 r. DOCHODY WYDATKI NADWYŻKA
IV Konferencja Koleje Samorządowe Szanse i zagrożenia Łódź r ROLA WSPÓŁPRACY KOLEI SAMORZĄDOWYCH W ODPOWIEDZI NA ZAGROŻENIA PŁYNĄCE Z RYNKU.
Spotkanie zespołu eksperckiego Konwentu Marszałków RP ds. polityki przestrzennej, Kielce, Struktura organizacyjna i zatrudnienie w jednostkach.
Perspektywy funkcjonowania regionalnych przewozów kolejowych w Polsce dr Marcin Wołek Katedra Rynku Transportowego Uniwersytet Gdański Zakopane,
Kształtowanie jakości usług transportu kolejowego: w poszukiwaniu źródeł finansowania Dr Michał Wolański, Szkoła Główna Handlowa w Warszawie Dr Marcin.
Budżet powiatu nakielskiego na 2008 rok. Budżet powiatu opracowano na podstawie: Informacji Ministra Finansów Nr ST /2007 z dnia 10 października.
Program rozwoju gminnej i powiatowej infrastruktury drogowej na lata nabór wniosków na rok 2017 r. Opole, 19 lipca 2016 r. 1.
Samorządowy zakład budżetowy mgr Paweł Lenio Katedra Prawa Finansowego Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii.
Podpisanie Umowy o Dofinansowanie dla zadania pn.
KWALIFIKOWALNOŚĆ VAT Grzegorz Sobolewski
XXV SESJA SEJMIKU WOJEWÓDZTWA KUJAWSKO- POMORSKIEGO
Tytuł …. KOLEJOWE PRZEWOZY TOWAROWE Katowice, 18.X.2007
Efekty wdrażania projektu pilotażowego pt
Prognoza wysokości stawek Spółki Tramwaje Śląskie S. A
dr Marcin Wołek Katedra Rynku Transportowego Uniwersytet Gdański
The development of sustainable urban mobility in Upper Silesia agglomeration Robert Tomanek Katowice,
Plan transportowy Źródła prawa: - Utz - ustawa z dnia 16 grudnia 2010 r. o publicznym transporcie zbiorowym - Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z.
Spółki w prawie polskim
"Koleje Mazowieckie - KM" sp. z o.o.
ZEZWOLENIA NA PRACĘ ORAZ POBYT I PRACĘ W WOJEWÓDZTWIE LUBUSKIM
Publiczne praw gospodarcze
Transport drogowy na Mazowszu
Prawo transportowe 5 Podmiot wewnętrzny.
Zakopane 25 października 2018
PROF. UAM DR HAB. KRYSTIAN M. ZIEMSKI
Włączenie Gminy Łomianki do 1 strefy biletowej warszawskiej komunikacji miejskiej Konsultacje społeczne Łomianki, 16 listopada 2017 r.
Zapis prezentacji:

Gdańsk Gdynia INVESTGDA INVESTMENT MODELE ZARZĄDZANIA PORTAMI MORSKIMI W POLSCE I EUROPIE Szczecin Świnoujście Dobre praktyki w zakresie udziału samorządów w działalności przedsiębiorstw z sektorów gospodarki, będących wcześniej domeną Skarbu Państwa na przykładzie spółek odpowiedzialnych za przewozy kolejowe.

PRZYKŁAD NR 1 - PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście Sp. z o.o. PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście Sp. z o.o. została utworzona na mocy Aktu Założycielskiego z dnia 22 grudnia 2000r. i rozpoczęła działalność jako samodzielny podmiot prawa w dniu 1 lipca 2001 r., przejmując zadania, pracowników i mienie zlikwidowanego Zakładu Szybkiej Kolei Miejskiej w Trójmieście. Usamorządowienie spółki PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście Sp. z o.o. jako element zintegrowanego systemu zarządzania lokalnym transportem zbiorowym na obszarze Metropolii Gdańskiej

SYSTEM ZARZĄDZANIA LOKALNYM TRANSPORTEM ZBIOROWYM Bilety metropolitalne Podróżowanie bez ograniczeń odcinkowych i strefowych oraz przesiadkowych na wszystkich liniach ZTM w Gdańsku albo ZKM w Gdyni albo MZK Wejherowo oraz pociągami Przewoźników Kolejowych - Szybkiej Kolei Miejskiej (SKM) i Przewozów Regionalnych (PR) - na odcinkach, których krańce wyznaczają stacje Babi Dół, Cieplewo, Luzino oraz Reda Rekowo, a także tramwajami wodnymi Województwo Pomorskie oraz Metropolitalny Związek Komunikacyjny Zatoki Gdańskiej (Miasto Gdańsk, Miasto Gdynia, Gminę Kolbudy, Gminę, Kosakowo, Gminę Luzino, Gminę Pruszcz Gdański, Miasto Pruszcz Gdański, Miasto Reda, Miasto Rumia, Miasto Sopot, Gminę Wejherowo, Miasto Wejherowo, Gminę Żukowo)

PRZEDMIOT DZIAŁALNOŚĆ SKM Przedmiotem Spółki PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście Sp. z o.o. jest: zarządzanie i administrowanie linią kolejową nr 250 (Gdańsk Główny - Rumia) prowadzenie na tej linii kolejowych przewozów osób wykonywanie regionalnych kolejowych przewozów pasażerskich w województwie pomorskim, na liniach kolejowych zarządzanych przez PKP PLK S.A.

KALENDARIUM PROCESU USAMORZĄDOWIENIA SKM samorządy wojewódzkie rozpoczynają dofinansowywanie deficytowych połączenia regionalne w tym SKM zgodnie z ustawą o transporcie kolejowym z dnia 28 marca 2003 r – analizy i negocjacje dotyczące możliwości udziału kapitałowego Gminy Miasta Gdańska w SKM w związku koncepcja budowy przystanku kolejki elektrycznej w ramach projektu zabudowy Targu Siennego i Rakowego 2006 r. – pierwsza zmiana struktury własnościowej SKM - udziały w podwyższonym kapitale zakładowym obejmuje Województwo Pomorskie stając się tym samym współwłaścicielem SKM 2008 – Gdańsk, Sopot, Gdynia oraz Pruszcz Gdański obejmują udziały w podwyższonym kapitale zakładowym stając się kolejnymi współwłaścicielami SKM 2009 – sukcesywne obejmowanie udziałów w podwyższonym kapitale spółki przez samorządy

Możliwe formy zwiększenia udziału kapitałowego samorządów w SKM objęcie udziałów w podwyższonym kapitale zakładowym zgodnie z Kodeksem spółek handlowych w zamian za wkłady pieniężne i aporty nieodpłatne zbycie akcji lub udziałów przez Skarb Państwa w trybie art. 4b ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji umowy kompensacyjne pomiędzy SKM i PKP SA zmierzające do rozliczenia nakładów SKM na majątku PKP SA i umorzenia udziałów PKP

STRUKTURA WŁAŚNOŚCI

CEL PROCESU USAMORZĄDOWIENIASKM? przekształcenie SKM w dynamiczną i prorynkową firmę, działającą miedzy innymi w oparciu o kryterium maksymalizacji zysku, samodzielną w podejmowaniu decyzji ekonomicznych, wykonującą na zlecenie władz samorządowych satysfakcjonujący zakres służby publicznej, objęty wcześniej wynegocjowanym kontraktem handlowym przeobrażenie SKM w sprawnie zarządzaną firmę skierowaną na klienta, nowoczesną technicznie, jako element zintegrowanego systemu zarządzania lokalnym transportem zbiorowym na obszarze Metropolii Gdańskiej dynamiczny rozwój Spółki poprzez inwestycje w sferze taborowej i infrastrukturalnej dzięki wykorzystaniu efektu synergii źródeł finansowania : - środków własnych wypracowanych przez spółkę - dokapitalizowania i zabezpieczeń finansowania ze strony samorządów - FK - środków unijnych, obecnie POIiŚ - kredytów, obligacji itd.

PRZYKŁAD NR 2 – PRZEWOZY REGIONALNE Usamorządowienie „Przewozów Regionalnych” spółki z o.o. - największego w Polsce przewoźnika kolejowego wykonującym przewozy pasażerskie w ramach obowiązku służby publicznej. Spółka powstała na podstawie art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 8 września 2000 r. o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego "Polskie Koleje Państwowe (Dz. U. Nr 84 poz. 948 z późn. zm.)„ dzięki formalnemu wydzieleniu przez restrukturyzację z PKP. Spółka powstała na bazie Sektora Przewozów Pasażerskich PKP, wcześniej dawnych stacji pasażerskich oraz wagonowni obsługujących wagony osobowe.

PRZEDMIOT DZIAŁALNOŚĆ SPÓŁKI przewozy regionalne pociągami REGIO, przewozy międzyregionalne pociągami interREGIO i REGIOekspres, przewozy międzynarodowe w ruchu przygranicznym, przewozy pociągami na indywidualne zamówienia, obsługa transportowa imprez i uroczystości o charakterze masowym, współpraca z innymi przewoźnikami w zakresie: - wzajemnej sprzedaży biletów, - bieżącej informacji pasażerów, - obsługi technicznej taboru.

PROCES USAMORZĄDOWIENIA – CZĘŚĆ I Usamorządowienie PKP PR jako element rządowej Strategii dla transportu kolejowego do roku Od 2003 roku samorządy rozpoczynają dofinansowywanie deficytowych połączenia regionalne mają wpływ na kształtowanie oferty przewozowej. Ustawa o transporcie kolejowym z dnia 28 marca 2003 r. „Art Organizowanie i dotowanie regionalnych kolejowych przewozów osób wykonywanych na podstawie umowy o świadczenie usług publicznych oraz nabywanie kolejowych pojazdów szynowych należy do zadań własnych samorządu województwa. 2 (uchylony). 3 (uchylony). 4. Organ samorządu województwa oraz przewoźnik kolejowy wybrany do świadczenia usług publicznych, w trybie przepisów wydanych na podstawie ust. 7, są obowiązani zawrzeć umowę ramową o świadczenie usług publicznych na okres nie krótszy niż 3 lata, w terminie 3 miesięcy od dnia wyboru przewoźnika. 4a. Umowa ramowa o świadczenie usług publicznych określa w szczególności warunki i tryb zawarcia umowy, o której mowa w ust. 4b, oraz planowane łączne nakłady finansowe. Ostateczną wysokość środków finansowych określa każdorazowo uchwała budżetowa. Samorząd województwa jest obowiązany do planowania w uchwale budżetowej wydatków na spłatę zobowiązań wynikających z umowy ramowej o świadczenie usług publicznych w kolejnych latach obowiązywania umowy. 4b. Na podstawie umowy ramowej o świadczenie usług publicznych zawierana jest umowa o świadczenie usług publicznych na okres obowiązywania rozkładu jazdy pociągów określająca w szczególności wysokość dotacji, nie później niż w terminie 1 miesiąca przed wejściem w życie rozkładu jazdy pociągów.”

PROCES USAMORZĄDOWIENIA – CZĘŚĆ II W 2008 roku samorządy województw zostały udziałowcami spółki PKP Przewozy Regionalne. Usamorządowienie było możliwe m.in. dzięki podpisaniu 9 grudnia br. Porozumienia przez Ministra Infrastruktury Cezarego Grabarczyka oraz Marszałków Województw oraz spłacie przez PKP SA pożyczki otrzymanej z budżetu państwa. Samorządy województw stały się udziałowcami spółki PKP PR w dniu nabycia przez Skarb Państwa wszystkich udziałów w kapitale zakładowym PKP PR. Liczba udziałów poszczególnych samorządów województw w kapitale zakładowym Przewozów Regionalnych, uregulowana Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 27 listopada 2008: dolnośląskie — udziałów (7,3%) kujawsko-pomorskie — udziałów (5,8%) lubelskie — udziałów (5,5%) lubuskie — udziałów (3,6%) łódzkie — udziałów (5,7%) małopolskie — udziałów (6,4%) mazowieckie — udziały (13,5%) opolskie — udziałów (3,4%) podkarpackie — udziałów (4,9%) podlaskie — udziałów (3,8%) pomorskie — udziałów (7,1%) śląskie — udziałów (9,2%) świętokrzyskie — udziałów (3,0%) warmińsko-mazurskie — udziałów (5,3%) wielkopolskie — udziały (9,7%) zachodniopomorskie — udziałów (5,8%)

CEL PROCESU USAMORZĄDOWIENIA? przejęcie przez samorządy, jako instytucje dotujące i organizujące przewozy odpowiedzialności za zarządzanie największą spółką kolejową w Polsce, uzyskanie pełnego wpływu na kształt rozkładów jazdy, ofertę biletową oraz kierunki rozwoju i inwestycji, utworzenie stabilnych warunków finansowania lokalnych połączeń, ich rozwijanie, również na trasach, gdzie kolej od kilku czy kilkunastu lat nie dociera, poprawa standardu podróżowania pociągami regionalnymi.

KONIEC DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ Gdańska Agencja Rozwoju Gospodarczego Sp. z o.o. Gdansk Economic Development Agency Ltd. (investGDA) al. Grunwaldzka 413, Gdańsk tel.: fax: