Logopedia w szkole.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Jak pomóc dziecku w nauce?
Advertisements

Kącik Logopedyczny.
Psychologiczno – Pedagogiczna Nr 2 w Elblągu
1 Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna nr 2 ELBLĄG 1988 ul. Kosynierów Gdyńskich 30 Magdalena ANGIELCZYK Elbląg, 8 marca 2006 r. III ELBLĄSKIE DNI POPRAWNEJ.
1 Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna nr 2 ELBLĄG 1988 ul. Kosynierów Gdyńskich 30 Magdalena ANGIELCZYK Elbląg, 11 lutego 2005 r. II ELBLĄSKIE DNI POPRAWNEJ.
Przez wiedzę i kompetencje do sukcesu
FORMY POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ W SZKOLE
Metoda kierowanego nauczania
Rozwój mowy dziecka 3 i 4-letniego
Trudności w nauce czytania i pisania u dzieci z wadą wymowy
OPÓŹNIONY ROZWÓJ MOWY.
Charakterystyka dyslalii
Wybrane zagadnienia z logopedii i zaburzeń rozwoju mowy
Zaburzenia wymowy.
Logopeda: mgr Arleta Jasińska
WYRÓWNYWANIE SZANS EDUKACYJNYCH W RAMACH PRACY Z DZIEĆMI O SPECJALNYCH POTRZEBACH EDUKACYJNYCH Logopeda: mgr Arleta Jasińska.
Projekt Miasta i Gminy Piwniczna-Zdrój dla uczniów klas I-VI w 3 szkołach podstawowych z terenów wiejskich Miasta i Gminy Piwniczna-Zdrój. Udział w projekcie.
System pomocy dziecku z trud-nościami w czytaniu i pisaniu
Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna Nr 1 w Kaliszu
Szkoła Podstawowa w Restarzewie
"Granice mojego języka są granicami mojego świata".
JAK ROZWIJA SIĘ MOWA? Proces rozwoju mowy przebiega etapami i trwa kilka lat. Zanim dziecko nauczy się wyrażać swoje myśli, musi przejść wiele etapów,
"Granice mojego języka są granicami mojego świata". /cyt. z "Traktatu logiczno - filozoficznego" Ludwika Wittgensteina/
Specjalizacja logopedyczna
Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Jak pomagać dziecku w nauce?
Sprawozdanie z realizacji projektu „Indywidualizacja nauczania i wychowania uczniów klas I-III SP z gminy Charsznica” w szkole podstawowej im. Mikołaja.
logopedyczny-prezentacja
Metoda Dobrego Startu Prof. Marty Bogdanowicz
Czy rozwój mowy mojego dziecka przebiega prawidłowo ?
WADY WYMOWY.
SKALA GOTOWOŚCI SZKOLNEJ
Wykorzystywać dyktafony za zgodą nauczyciela do nagrywania lekcji.
Zajęcia z zakresu logopedii szkolnej
Szkolny gabinet logopedyczny
Głoska GŁOSKA –najmniejszy element dźwiękowej formy wypowiedzi charakteryzujący się stałym zespołem cech: artykulacyjnych, tzn. związanych z położeniem/
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA DZIECKA 6 LETNIEGO W ASPEKCIE ROZWOJU MOWY
INNOWACJA PEDAGOGICZNA
CO MOGĄ ZROBIĆ RODZICE/NAUCZYCIEL, ABY POMÓC DZIECKU?
ZAJĘCIA KOREKCYJNO - KOMPENSACYJNE
Najczęściej spotykane wady wymowy u dzieci w wieku
Prawidłowy rozwój mowy gwarancją sukcesu w szkole
Szkoła Podstawowa nr 7 im. Janusza Korczaka Giżycku
WADA WYMOWY.
NIEDOKSZTAŁCENIE MOWY O TYPIE AFAZJI
Normy rozwoju mowy.
Zajęcia logopedyczne w Szkole Podstawowej im. W. Witosa w Górkach
Działalność Poradni Psychologiczno-pedagogicznej nr 1 w Gdańsku
Jak motywować dzieci do pracy w domu- praktyczny poradnik logopedyczny dla Rodziców Opracowała: Ewa Bugaj.
PROBLEMY SZKOLNE DZIECI Z ZABURZENIAMI MOWY.  Zaburzenia mowy przyciągają uwagę otoczenia. Dlatego dziecko, które ma problemy z wymową jest bardzo szybko.
„Pomóż swojemu dziecku zrozumieć matematykę”
Jak pomagać dziecku w nauce?
Specjalizacja logopedyczna. LLLLogopedia jest dziedziną wiedzy (nauką i pragmatyką dydaktyczną) o kształtowaniu prawidłowej mowy, usuwaniu wad wymowy.
ZAJĘCIA LOGOPEDYCZNE W ZESPOLE SZKÓŁ NR 1 W HUMNISKACH
„Kocham czytać” Jagody Cieszyńskiej
Nauka czytania metodą fonetyczno –literowa - barwną B. Rocławskiego
Dziecko w gabinecie logopedycznym – zarys terapii logopedycznej
O dojrzałości szkolnej kilka słów. Dojrzałość szkolna to gotowość dziecka do rozpoczęcia nauki, przyjęcia nowych obowiązków i wejścia w nowe środowisko.
SZEŚCIOLATEK W SZKOLE. ZABAWA JEST NAUKĄ, NAUKA ZABAWĄ. IM WIĘCEJ ZABAWY, TYM WIECEJ NAUKI. /Glenn Doman/
SPECJALNY OŚRODEK SZKOLNO-WYCHOWAWCZY NR 4 (dla Dzieci Niesłyszących) Łódź ul. Krzywickiego 20
Informacje dla Rodziców. * stan zdrowia (dziecko leczone - choroba przewlekła) * niski lub obniżony poziom rozwoju intelektualnego, * nieharmonijny rozwój.
Mgr Teresa Żarnowska-Kukuryk Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 4 im. J. Ciesielskiego Zespół Poradni nr 2 w Lublinie.
DIAGNOZA I TERAPIA DZIECI Z DYSLEKSJĄ
„S PRÓBUJMY MÓWIĆ POPRAWNIE ” Program profilaktyki logopedycznej.
Jak wspierać rozwój mowy dziecka
Wady wymowy.
WADY WYMOWY DZIECI W WIEKU PRZEDSZOLNYM
Jak pomóc dziecku w nauce. pedagog: Halina Gromek
Terapia Pedagogiczna Terapia pedagogiczna jest realizowana w formie zajęć korekcyjno-kompensacyjnych, to specjalistyczne działania mające na celu pomoc.
Rozwój mowy dziecka.
Zapis prezentacji:

Logopedia w szkole

Co to jest logopedia? Logopedia to nauka o kształtowaniu i doskonaleniu mowy, a także o usuwaniu różnego rodzaju wad i zaburzeń mowy

Dlaczego poprawne posługiwanie się mową jest dla nas ważne? Mowa to podstawa porozumienia miedzy ludźmi, nawiązywania i utrzymywania kontaktów społecznych. Mowa to możliwość zaprezentowania siebie, swoich uczuć, myśli, wiedzy i umiejętności. Mowa to fundament, na którym opierają się podstawowe umiejętności szkolne – czytanie i pisanie. Niedoskonałość wymowy naraża dzieci na kompleksy i poczucie mniejszej wartości. Bywa przyczyną poważnych trudności w nauce szkolnej. Obniża ich aspiracje życiowe. Mowa jest zbyt ważną umiejętnością, by lekceważyć jej rozwój.

Czemu służą zajęcia z terapii mowy? Zajęcia logopedyczne pomagają zmniejszyć występujące wady, usunąć zaburzenia, usprawnić posługiwanie się językiem polskim w mowie i piśmie, a tym samym ułatwić osiąganie sukcesów- najpierw szkolnych a później -życiowych.

Najczęściej spotykane wady wymowy Sygmatyzm nieprawidłowa artykulacja głosek s, z, c, dz, sz, ż, cz, dż, ś, ź, ć, dź w zależności od rodzaju nieprawidłowości wyróżnia się : sygmatyzm międzyzębowy, palatalny, przydechowy Rotacyzm nieprawidłowa artykulacja głoski r wyróżnić można : rotacyzm języczkowy ,wargowy, pararotacyzm

Bezdźwięczność brak tonu krtaniowego podczas artykulacji głosek dźwięcznych b, d, g , z, w Jąkanie zaburzenie artykulacji polegające na niepłynności mówienia w zależności od rodzaju „ bloku „ wyróżnia się : jąkanie kloniczne kokokoperta jąkanie toniczne kkkoperta jąkanie kloniczno-toniczne kokokoppperta

Krótko o zajęciach Zajęcia logopedyczne mają charakter otwarty – mogą w nich uczestniczyć rodzice (są mile widziani!). Dzieci pracują z logopedą pojedynczo bądź parach w oparciu o indywidualne plany pracy. Terapia dotyczy przede wszystkim korygowania wymowy, ale zajęcia obejmują również doskonalenie mowy pod względem gramatycznym i słownikowym, ćwiczenia słuchowe, oraz doskonalące umiejętność czytania i pisania.

Do rodziców dzieci z zaburzeniami mowy Drodzy Rodzice! Dziecko powinno systematycznie uczęszczać na zajęcia. Bądźcie więc konsekwentni i nie pozwalajcie mu na wykręty od ćwiczeń. Terapia logopedyczna nie polega na samym przychodzeniu do logopedy. Utrwalajcie więc z dzieckiem w domu materiał z ćwiczeń. Kiedy materiał jest dobrze utrwalony, można przejść do następnego etapu terapii. W ramach ćwiczeń domowych bardzo ważna jest systematyczność. Lepsze i szybsze efekty osiąga się, gdy ćwiczenia domowe prowadzone są codziennie przez 10-15 minut, aniżeli raz czy dwa razy w tygodniu po godzinie. Chwalcie dziecko nawet za minimalne osiągnięcia, to bardzo mobilizuje je do wysiłku.

Usłyszę-zapomnę .... Zobaczę-zapamiętam. Zrobię–zrozumiem!