wzrokowo - przestrzenne

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
PODSUMOWANIE II ETAPU PROJEKTU PIERWSZE UCZNIOWSKIE DOŚWIADCZENIA DROGĄ DO WIEDZY
Advertisements

GOTOWOŚĆ SZKOLNA DZIECI 6-letnich
GOTOWOŚĆ SZKOLNA DZIECI 6-letnich
Indywidualne zajęcia rewalidacyjne dla uczniów niepełnosprawnych (z orzeczeniami poradni psychologiczno-pedagogicznych o potrzebie kształcenia specjalnego)
WARSZTATY PRACA Z UCZNIEM
informacje i wskazówki dla rodziców
Specyficzne trudności w uczeniu się
6-LATEK W SZKOLE.
Beata Mierzejewska PPP nr 19 DIAGNOZA I REHABILITACJA ORTOPTYCZNA
GOTOWOŚĆ SZKOLNA.
Dojrzałość szkolna dziecka
Co każdy rodzic wiedzieć powinien?
System pomocy dziecku z trud-nościami w czytaniu i pisaniu
Szkoła Podstawowa nr 4 w Andrychowie
Dojrzałość szkolna - czyli gotowość do uczenia się
Wprowadzenie teoretyczne Podstawowe informacje
CO TO JEST DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA?
DYSLEKSJA Termin „dysleksja” wywodzi się z greckiego DYS – utrata
Gotowość szkolna.
warsztat dla rodziców uczniów klas I szkoły podstawowej
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA WARUNKIEM POWODZENIA W NAUCE
Metoda Dobrego Startu Prof. Marty Bogdanowicz
Czy Państwa dziecko jest gotowe do szkoły?
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA Moje dziecko w szkole
Przygotowanie dziecka do szkoły
Aby próg szkolny dziecko przekroczyło w miarę spokojnie, bez stresu, należy je do tego przygotować: -nigdy nie wolno straszyć dziecka szkołą, nauczycielami,
KLOCKOMANIA.
Dzieciństwo jest snem rozumu
6-LATEK W SZKOLE.
Dydaktyka ogólna.
Dojrzałość szkolna dziecka 5 i 6 letniego
Analizator wzrokowy to:
6-LATEK W SZKOLE.
Innowacja pedagogiczna „Uczę się przez ruch, dotyk i rytm”
GOTOWOŚĆ SZKOLNA DZIECI 6-LETNICH
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej
START W SZKOŁĘ.
Prezentacja multimedialna dotycząca gotowości szkolnej.
UCZEŃ Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ W SZKOLE
Dysleksja i trudności szkolne
Szkoła Promująca Zdrowie
Trening metodą Warnkego
Sowa Wioletta Laszczewska Iwona
ZAJĘCIA KOREKCYJNO - KOMPENSACYJNE
Zajęcia logopedyczne w Szkole Podstawowej im. W. Witosa w Górkach
PROBLEMY SZKOLNE DZIECI Z ZABURZENIAMI MOWY.  Zaburzenia mowy przyciągają uwagę otoczenia. Dlatego dziecko, które ma problemy z wymową jest bardzo szybko.
DOJRZAŁOŚĆSZKOLNA INFORMACJE DLA RODZICÓW Opracowanie: Beata Wilk.
Gotowość szkolna Długotrwały proces przemian psychofizycznych, które prowadzi do przystosowania się dziecka do systemu nauczania początkowego. Zawsze.
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA.
ZAJĘCIA LOGOPEDYCZNE W ZESPOLE SZKÓŁ NR 1 W HUMNISKACH
Dojrzałość szkolna dziecka
Małe? Duże ? Dziecko w klasie I Hanna Michalska Sokołów Podlaski,
GOTOWOŚĆ SZKOLNA SZEŚCIOLATKÓW
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA Przygotowanie: Joanna Kaczmarek – pedagog szkolny,
O dojrzałości szkolnej kilka słów. Dojrzałość szkolna to gotowość dziecka do rozpoczęcia nauki, przyjęcia nowych obowiązków i wejścia w nowe środowisko.
DYSLEKSJA.
Grażyna Redlisiak Ośrodek Terapii i Szkoleń AMIKUR Warszawa, ul. Ogrodowa 42/
Gotowość szkolna Gotowość szkolna Informacja dla rodziców 5- i 6-latków.
Informacje dla Rodziców. * stan zdrowia (dziecko leczone - choroba przewlekła) * niski lub obniżony poziom rozwoju intelektualnego, * nieharmonijny rozwój.
WYKŁAD LIDZBARK CZĘĆ DRUGA. Zaburzenia integracji sensorycznej - Jak podaje Zbigniew Przyrowski (1998, s. 41): „integracja sensoryczna to organizacja.
 Specyficzne trudności w uczeniu się czytania i pisania; jej symptomy występują na każdym etapie rozwojowym, a trudności nie pojawiają się nagle tylko.
METODA DOBREGO STARTU. Metoda Dobrego Startu Głównym założeniem MDS jest wspomaganie rozwoju psychomotorycznego dziecka poprzez odpowiednio zorganizowaną.
INNOWACJA PEDAGOGICZNA Ruch, słuch, wzrok, mowa – podstawa uczenia się. Małgorzata Karasek.
Rodzaj innowacji: innowacja pedagogiczna Czas realizacji: roczny cykl listopad 2015 –listopad 2016 Zakres innowacji – uczniowie szkoły podstawowej 2.
Rozwój fizyczny, społeczno-emocjonalny i umysłowy bialskich pięciolatków w oparciu o badania przeprowadzone przez nauczycielki bialskich przedszkoli mgr.
Terapia Pedagogiczna Terapia pedagogiczna jest realizowana w formie zajęć korekcyjno-kompensacyjnych, to specjalistyczne działania mające na celu pomoc.
Ryzyko dysleksji i dysleksja
Dysleksja- problem znany czy nieznany?
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
Zapis prezentacji:

wzrokowo - przestrzenne Gotowość szkolna ROZWÓJ SPOŁECZNY ROZWÓJ EMOCJONALNO - MOTYWACYJNY ROZWÓJ FIZYCZNY (aspekt medyczny) ROZWÓJ PERCEPCYJNO- MOTORYCZNY ROZWÓJ UMYSŁOWY wzrokowo - przestrzenne słuchowo-językowe motoryka

Czy szkoła może pomóc w rozwoju mojego dziecka Czy szkoła może pomóc w rozwoju mojego dziecka? Skończ z myśleniem, że dzieci trzeba ratować przed szkołą

dotyk zapach smak dźwięk obraz

ROZWÓJ FIZYCZNY (aspekt medyczny)

WPŁYW ROZWOJU FIZYCZNEGO NA FUNKCJONOWANIE DZIECKA sprawność narządów artykulacyjnych odporność na choroby i zmęczenie sprawność narządów zmysłów sprawność manualna koordynacja i sprawność ruchowa funkcjonowanie czytanie nabywanie wiedzy pisanie komunikacja

JAK WSPIERA SZKOŁA?

Nowoczesne uczenie z ruchem w tle Inicjatywy na powietrzu Zabawa dobra na wszystko

PERCEPCYJNO - MOTORYCZNY ROZWÓJ PERCEPCYJNO - MOTORYCZNY Funkcja wzrokowo - przestrzenne Funkcja motoryczna Funkcja słuchowo- językowe

ZNACZENIE FUNKCJI WZROKOWO - PRZESTRZENNEJ DLA NAUKI PISANIA I CZYTANIA

ZNACZENIE ORIENTACJI KIERUNKOWO – PRZESTRZENNEJ DLA NAUKI MATEMATYKI Nauka geometrii Orientacja w układzie współrzędnych Rozwiązywanie grafów

wzrokowo-przestrzennej - pomoce Ćwiczenia percepcji wzrokowo-przestrzennej - pomoce Ćwiczenia na materiale nieliterowym: - klocki, Jenga, manipulacje przestrzenne zabawkami np. Puzzle, Studnia Jakuba - porównywanie, wyszukiwanie, klasyfikowanie, rysowanie wg wzoru, szukanie różnic, analiza i synteza wzrokowa, szeregowanie, spostrzeganie kształtów, ćwiczenia Frostig, wyszukiwanie szczegółu itp.. - manipulacje linią i przekraczanie linii środka - rysowanie oburącz, odbicie lustrzane, leniwa ósemka - ćwiczenia przestrzenne – nad, pod, za, przed, z przodu, z tyłu, po lewej, po prawej… 2. Ćwiczenia na materiale literowym - Odszukiwanie litery w rozsypance, w obrazach - Rysowanie po śladzie liter lub po punktach - Alfabet sensoryczny - łączenie wzroku z dotykiem - Anagramowanie – układanie wyrazu z rozsypanych liter - Analogowanie – szukanie analogi - Uzupełnianie wyrazu o brakujące litery - Rebusy – z użyciem obrazków i liter - Klocki literowe itp..

Jak ćwiczyć?…

FUNKCJA SŁUCHOWO - JĘZYKOWA W kształtowaniu się umiejętności czytania i pisania istotną rolę odgrywa zmysł słuchu. Zasadniczym celem uwrażliwiania słuchowego jest rozpoznawanie, różnicowanie i klasyfikowanie bodźców słuchowych oraz umiejętne rozpoznawanie określonych dźwięków spośród innych. Dlatego podstawowe symptomy trudności w przetwarzaniu słuchowym to: błędy w pisowni, mylenie liter, zapominanie kolejności liter w wyrazie, trudności w pamięci słuchowej (tabliczka mnożenia, wierszyki, definicje). WADY WYMOWY UNIEMOŻLIWIAJĄ PRAWIDŁOWE NABYCIE UMIEJĘTNOŚCI SŁUCHOWO – JĘZYKOWYCH

Jak ćwiczyć?...

Jak wspiera szkoła

METODA WARNKEGO - w diagnozie i terapii dysleksji i specyficznych trudności w nauce. W szkole stawiamy na pracę optymalnie zindywidualizowaną,  gdzie talent i trudność to najpoważniejsze wyzwania.  TERAPIA DYSGRAFII za pomocą inteligentnego długopisu z tabletem wsparcie wsparcie TRENING LATERALNY -zmierzający do poprawy czytania odbywa się przy pomocy urządzenia ALPHA TRAINER PROFESIONAL

Motoryka - mała – ruchy narzędziowe Zdolność posługiwania się narzędziami takimi jak przybory pisarskie oraz plastyczne (ołówki, kredki, nożyczki), związana z ich właściwym chwytem oraz skutecznym stosowaniem.

Ćwiczenie w zabawie plan na rozwój Aktywność plastyczna Kreatywny ruch doświadczenia Kreatywny ruch Zaplanowany relaks zajęcia twórcze

FUNKCJA MOTORYCZNA motoryka duża Motoryka duża To ruch angażujący globalnie ciało. Najistotniejsze w kształtowaniu prawidłowej motoryki są: - orientacja przestrzenna i kierunkowa - orientacja w schemacie ciała - koordynacja kończyn - prawidłowe napięcie mięśniowe Jak usprawniać: taniec ruch sport zabawy ruchowe z pomocami

ROZWÓJ UMYSŁOWY

ASPEKTY ROZWOJU UMYSŁOWEGO pisanie uwaga myślenie czytanie nabywanie wiedzy pamięć mowa funkcjonowanie np. w szkole

UMIEJĘTNOŚCI NIEZBĘDNE DLA UWAGA TO UMIEJĘTNOŚCI NIEZBĘDNE DLA DZIECKA PODCZAS NAUKI. Zdolność kierowania uwagi na wybrany obiekt (zgodny z poleceniem) uwaga dowolna skupiania jej przez określony czas trwałość uwagi

Ćwiczenia doskonalące uwagę i pamięć dziecka Nauka wierszyków, piosenek. Gry typu MEMO. Zabawy polegające na zapamiętywaniu układu przedmiotów, następnie odgadywanie, co się zmieniło. Nauka kolejności dni tygodnia, pór roku… - tzw. ciągi pamięciowe Zagadki, zawierające w treści dwie lub więcej wskazówek.

Jak wspierać myślenie u dziecka? Proponować dziecku gry planszowe. Nie wyręczać, dać dziecku szansę, aby samo znalazło rozwiązanie problemu. Proponować gry/zabawy, polegające na tworzeniu klas (np. dzielenie zbioru obrazków na grupy: zwierzęta, rośliny itp.) Bawić się z dzieckiem w porównywanie obiektów pod względem wielkości, liczebności itp.

Jak szkoła wspiera myślenie i rozwój umysłowy?... Programy edukacyjne: STEM CZYM SKORUPKA ZA MŁODU ZE SZTUKA NA TY KIDS CLUB ROBOTYKA DLA JUNIORA BUDUJE I WIEM

DOŚWIADCZENIE RUCH WIEDZA INTELIGENCJA

ROZWÓJ EMOCJONALNO - MOTYWACYJNY

ELEMENTY ROZWOJU EMOCJONALNO – MOTYWACYJNEGO ISTOTNE DLA DOJRZAŁOŚCI SZKOLNEJ poczucie obowiązku panowanie nad emocjami nabywanie wiedzy motywacja poznawcza relacje z dorosłymi funkcjonowanie w szkole umiejętność pokonywania trudności empatia relacje rówieśnicze

JAK WSPIERAĆ ROZWÓJ EMOCJONALNO – MOTYWACYJNY DZIECKA? Rozmawiać z dzieckiem o uczuciach. Uwrażliwiać dziecko na potrzeby i uczucia innych osób poprzez rozmowy oraz prezentowanie właściwych postaw społecznych. Powierzać dziecku obowiązki i odpowiedzialne zadania (dostosowane do wieku). Rozbudzać w dziecku ciekawość poznawczą poprzez bogactwo doświadczeń, muzea, kino intelektualnych i kulturalnych... (książki, wystawy, muzea, kino, teatr, wycieczki).

ROZWÓJ SPOŁECZNY

ASPEKTY ROZWOJU SPOŁECZNEGO ISTOTNE DLA DOJRZAŁOŚCI SZKOLNEJ poczucie przynależności do grupy motywy prospołeczne relacje rówieśnicze funkcjonowanie w szkole rozumienie zasad i norm społecznych porównywanie siebie z innymi relacje z dorosłymi

Jak wspierać rozwój społeczny dziecka? Dawać dziecku jak najwięcej okazji do kontaktów z rówieśnikami. Stwarzać dziecku okazje do radzenia sobie w różnych sytuacjach społecznych. Inspirować dziecko do do zachowań prospołecznych (działania na rzecz innych). Rozmawiać z dzieckiem o jego uczuciach związanych z przeżytymi sukcesami oraz porażkami.

Jak szkoła wspiera rozwój społeczny?... RAZEM, DO SIEBIE GŁÓWNA IDEA NAUCZANIA SPOŁECZNEGO