Inkubator technologiczny Pozyskiwanie funduszy strukturalnych Rafał Muniak.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Aplikowanie o środki z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego na przykładzie SPO Wzrost Konkurencyjności Przedsiębiorstw Wojciech Pander CASE-Doradcy.
Advertisements

Dotacje dla przedsiębiorstw z Funduszy Europejskich na lata
Ustawa o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej
Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego
Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka
Wiedza i innowacje w rozwoju gospodarki -
Warsztat z pomysłem, cz. III
1. 2 Możliwości finansowania rozwoju nowoczesnych technologii edukacyjnych ze środków UE w latach 2007 – 2013 Marek Szczepański Zastępca Prezesa PSDB.
Tomasz Kierzkowski Szanse rozwoju przedsiębiorczości związane z funduszami pomocowymi po akcesji Warszawa, 8 grudnia 2003.
.. : : K R E D Y T T E C H N O L O G I C Z N Y : : I FORUM FUNDUSZY EUROPEJSKICH Fundusze Europejskie – efekty, możliwości i perspektywy Program.
NARODOWA STRATEGIA SPÓJNOŚCI dla rozwoju Polski. 02Ministerstwo Rozwoju RegionalnegoWarszawa, Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka, 2007.
Od pomysłu do realizacji projektu - procedury. 2. Jakie są źródła finansowania naszego projektu?
Dokumenty wprowadzające politykę wspólnotową. Zasada programowania oznacza, że instytucje Unii Europejskiej kontrolują i monitorują wykorzystanie środków.
1 Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego Sektorowy Program.
1 Środki finansowe z UE na rozwój przedsiębiorstwa D r i n ż. J u s t y n a P a t a l a s.
Budowa społeczeństwa informacyjnego w Województwie Podkarpackim
Konferencja 15 czerwca 2010 r. "Ochrona własności przemysłowej skutecznym narzędziem budowania przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstwa Konferencja zorganizowana.
PRZEDSIĘBIORCZY NAUKOWIEC PRZEDSIĘBIORCZA KOBIETA NAUKOWIEC
WYZWANIA STRATEGICZNE REGIONALNEGO SYSTEMU INNOWACJI Śląskie Forum Innowacji 2011 Innowacyjny Śląsk.
WNIOSKÓW DOFINANSOWYWANYCH
Priorytet II Wzmocnienie rozwoju zasobów ludzkich w regionach Działanie 2.6. Regionalne Strategie Innowacyjne i transfer wiedzy Departament Rozwoju Regionalnego.
1 Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej Poznań Małgorzata Świderska Warszawa Sektorowy Program Operacyjny WZROST KONKURENCYJNOŚCI.
POLSKA AGENCJA ROZWOJU PRZEDSIĘBIORCZOŚCI Sektorowy Program Operacyjny Wzrost Konkurencyjności Przedsiębiorstw Działanie 2.3 – Inwestycje dla MŚP Tomasz.
Innowacyjność w programach Unii Europejskiej i Polski
Zarządzanie projektami
Komplementarność + POKL RPO Olsztyn, 2 i 9 marca 2012 r. Last Minute – ostatnia szansa! O dotacjach unijnych na kilka sposobów" =
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego Szkolnictwo Wyższe i Nauka Priorytet IV Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Departament Wdrożeń i.
1. Założenia do przygotowania Strategii Inwestycyjnej Wydział Rozwoju Gospodarczego Wrocław, 2 czerwca 2009.
Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka
opis projektu jednym zdaniem
Tomasz Bogdan – Prezes Zarządu Certus Partnerzy Sp. z o.o.
Idea Klastra - korzyści z punktu widzenia przedsiębiorstw
Biznesplan.
WORTAL TRANSFERU WIEDZY
1 Wsparcie przedsiębiorczości z funduszy strukturalnych w latach 2007 – 2013 Tomasz Nowakowski Ministerstwo Rozwoju Regionalnego.
Planowanie przepływów materiałów
Wsparcie dla rozwoju technologii
Ministerstwo Gospodarki Budowanie innowacyjnej gospodarki Departament Rozwoju Gospodarki Ministerstwo Gospodarki Regionalna Strategia Innowacji dla Mazowsza.
Przygotowanie MŚP do realizacji ambitnych projektów i wdrażania innowacji w ramach PO Inteligentny Rozwój.
Programowanie perspektywy finansowej
1. U SŁUGI D ORADZTWA W Z AKRESIE U SŁUG I D OTACJI I NWESTYCYJNYCH Narodowa Strategia Spójności (d. Narodowe Strategiczne Ramy Odniesienia)
Tomasz Klajbor Kierownik Realizacji Projektu IV Regionalne Forum Innowacji Gdańsk, 10 czerwca 2005 r. Proces Wdrażania Regionalnej Strategii Innowacji.
Zielona Góra, 30 kwietnia 2015 r.. …Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020 wskazuje, iż potencjał wykorzystania innowacyjności w procesie rozwoju.
Biuro Konsultingowe „ADVISER” zaprasza Państwa do zapoznania się z możliwościami dofinansowania przedsięwzięć w ramach Programu Operacyjnego Inteligentny.
Zarządzanie innowacją. Adaptacja i zastosowanie sprawdzonych rozwiązań hiszpańskich na gruncie polskim. Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej.
Wsparcie dotacyjne w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego WD na lata
Możliwości pozyskania dofinansowania dla przedsiębiorców z Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój.
ARP – biznes, rozwój, innowacje Poznań, 26 Listopada 2015 r. ARP S.A./ARP – biznes, rozwój, innowacje.
Specjalność INNOWACYJNY BINZES Katedra Informatyki Ekonomicznej Katedra Przedsiębiorczości i Zarządzania Innowacyjnego Katowice,
Copyright (c) 2007 DGA S.A. | All rights reserved. Wsparcie innowacyjności w regionalnych programach operacyjnych Konferencja „Innowacyjna gospodarka”
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego NARODOWA STRATEGIA SPÓJNOŚCI dla rozwoju Polski.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Kujawsko – Pomorskiego na lata Wsparcie dla przedsiębiorstw: Działanie 5.5. Promocja i rozwój markowych.
Innowacje – możliwości ubiegania się o wsparcie z programów EWT PAWEŁ ZAWADZKI Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego Departament Rozwoju Regionalnego.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego Priorytet 1 Gospodarka – Innowacje - Technologie Działanie 1.2 Innowacje i transfer technologii.
INSTRUMENTY WSPIERANIA PROJEKTÓW INNOWACYJNYCH ARP S.A.
Budowa Lubuskiego Systemu Innowacji , Żary Współfinansowane ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego Program Operacyjny Współpracy.
P RZEDSIĘBIORCZOŚĆ W KONTEKŚCIE WSPÓŁPRACY TRANSGRANICZNEJ - TERAŹNIEJSZOŚĆ I PRZYSZŁOŚĆ P RZEDSIĘBIORCZOŚĆ W KONTEKŚCIE WSPÓŁPRACY TRANSGRANICZNEJ - TERAŹNIEJSZOŚĆ.
BIZNESPLAN OPRACOWAŁA: DOROTA PIEKARSKA
Technologie w zasięgu ręki. Cele regionalne Umożliwienie transferu technologii pomiędzy przedsiębiorstwami oraz ośrodkami badawczymi i przedsiębiorstwami.
Copyright (c) 2007 DGA S.A. | All rights reserved. Wsparcie innowacyjności w regionalnych programach operacyjnych Konferencja „Innowacyjna gospodarka”
Een.ec.europa.eu Wsparcie dla biznesu i innowacji.
POLSKA AGENCJA ROZWOJU PRZEDSIĘBIORCZOŚCI POLISH AGENCY FOR ENTERPRISE DEVELOPMENT © PARP Wspieranie inwestycji innowacyjnych finansowanych z funduszy.
Fundusze unijne na rzecz innowacji: Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka Poznań, 14 stycznia 2008 r. copyright (c) 2007 DGA S.A. | All rights reserved.
Paczków dnia r..
Wsparcie dotacyjne w ramach
DOFINANSOWANIE DLA FIRM W RAMACH NOWEJ PERSPEKTYWY
WIELKOPOLSKI REGIONALNY PROGRAM OPERACYJNY NA LATA
Bony na innowacje dla MŚP
Kredyt na innowacje technologiczne
Zapis prezentacji:

Inkubator technologiczny Pozyskiwanie funduszy strukturalnych Rafał Muniak

Fundusze strukturalne PO Gospodarka Innowacyjna; PO Kapitał Ludzki; PO Infrastruktura i Środowisko; 16 Regionalnych PO

Jak czytać żeby zrozumieć? Podstawowe definicje: Beneficjent; Ostateczni odbiorcy; Koszty kwalifikowane, niekwalifikowane; Udział własny; Cross financing; Konkurs otwarty, zamknięty

Cele PO Innowacyjna gospodarka Zwiększenie innowacyjności przedsiębiorstw Wzrost konkurencyjności polskiej nauki Zwiększenie roli nauki w rozwoju gospodarczym Zwiększenie udziału innowacyjnych produktów polskiej gospodarki w rynku międzynarodowym Tworzenie trwałych i lepszych miejsc pracy Wzrost wykorzystania technologii informacyjnych i komunikacyjnych w gospodarce

Innowacyjność Wdrożenie nowości do praktyki gospodarczej. Innowacją nazywamy wprowadzenie do praktyki nowego lub znacząco ulepszonego rozwiązania w odniesieniu do produktu, procesu, marketingu lub organizacji

Działanie 1.4 Badania i rozwój nowoczesnych technologii 1.4 Etap I: Prace badawcze Efekt: prototyp 4.1 Etap II: Przygotowanie do wdrożenia oraz wdrożenie wyników Etapu I

Działanie 1.4 Wynik: Prototyp Kryteria: Beneficjent przedsiębiorca projekt ma charakter innowacyjny, zapotrzebowanie rynkowe na produkt / technologię / usługę przewidywana opłacalność projektu, realizowany w ramach konsorcjum naukowo – przemysłowego.

Działanie 4.4 Nowe inwestycje o wysokim potencjale innowacyjnym Projekty inwestycyjne w zakresie zakupu i wdrożenia nowych rozwiązań technologicznych (3 lata), które prowadzą do powstania nowego lub ulepszonego produktu lub usługi.

Działanie 5.4 Zarządzanie własnością intelektualną. Wsparcie przedsiębiorców na pokrycie kosztów uzyskania własności przemysłowej.

Działanie 8.1Wspieranie działalności gospodarczej w dziedzinie gospodarki elektronicznej Świadczenie usług drogą elektroniczną oznacza wykonanie usługi, które następuje przez wysłanie i odbieranie danych za pomocą systemów informatycznych, na indywidualne żądanie usługobiorcy, bez jednoczesnej obecności stron, dane są transmitowane za pośrednictwem sieci telekomunikacyjnych.

Działanie 8.1 Wsparcie projektów prowadzonych przez mikro i małych przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą do 1 roku, którzy świadczą usługi drogą elektroniczną lun wytwarzają produkty cyfrowe niezbędne do świadczenia tych usług. (okres dofinansowania 24 m-c)

Działanie 8.2 Wspieranie wdrażania elektronicznego biznesu B2B Wdrażanie nowych lub integrację istniejących systemów informatycznych przedsiębiorstw lub wdrażanie nowych systemów mających na celu umożliwienie automatyzację wymiany informacji pomiędzy systemami informatycznymi przedsiębiorstw.

B2B B2B (ang. business to business) – typ kontaktów pomiędzy przedsiębiorstwami obejmujący m.in. składanie ofert, przyjmowanie i realizację zamówień, wymianę dokumentów płatności.

Regionalne PO Mazovia Priorytety: Tworzenie warunków dla rozwoju potencjału innowacyjnego i przedsiębiorczości na Mazowszu Przyspieszenie e- Rozwoju Mazowsza Regionalny system transportowy Inwestycje w ochronę środowiska Wzmacnianie roli miast w rozwoju regionu Wykorzystanie walorów naturalnych i kulturowych dla rozwoju i rekreacji Tworzenie i poprawa warunków dla rozwoju kapitału ludzkiego

Regionalne PO Mazovia Działanie 1.2 Budowanie sieci współpracy nauka-gospodarka (maks. 400tys. 40% wkład własny)

Działanie 1.5 Rozwój przedsiębiorczości Zakup środków trwałych na:  utworzenie nowego przedsiębiorstwa  rozbudowę istniejącego  dywersyfikację produkcji  Zmianę zasadniczą procesu produkcyjnego 40% wkładu własnego

Działanie 2.3 Technologie komunikacyjne i informacyjne dla MSP Zastosowania i wykorzystania technologii informatycznych w przedsiębiorstwie w tym:  zintegrowanych systemów do zarządzania przedsiębiorstwem typu ERP  Systemy wspomagające relacjami z klientami klasy CRM

PIENIĄDZE Z UNII - PERSPEKTYWA INDYWIDUALNA W perspektywie indywidualnej - pieniądze z Unii są nie dla mnie - są dla większych, bogatszych, mających układy.  brak wiedzy o możliwościach działania - co akurat ja mogę zrobić, jakie mam możliwości,  zagubienie w machinie biurokratycznej  lęk przed popełnieniem pomyłki w trudnych procedurach  Niepewność co efektu włożonych wysiłków,  niepewność co do sposobu rozliczania, ryzyko nie otrzymania zwrotu,  konieczność włożenia własnego wkładu - brak środków, ryzyko, lęk,  długotrwałe procedury podważające sens - potrzeba jest właśnie teraz, za pół roku może być już nieaktualna,  brak wsparcia instytucjonalnego, brak pomocy urzędników, Wszędzie, jak chcę złożyć jakiś wniosek, wszędzie muszę wypełniać setki papierów, tony i urzędnik jest niedoinformowany, niedouczony, sam nie ma pojęcia, za chwilę jest zmiana prawa, tamten wniosek jest nieważny, biurokracja.....

WIEDZA NA TEMAT FUNDUSZY –PERSPEKTYWA KRAJU Główne bariery jakie tu wymieniano to: Skomplikowane procedury i biurokracja Brak jasnych reguł przyznawania wsparcia odczuwalny, wyraźny brak instytucjonalnego wsparcia, brak wiedzy gdzie się udać po informacje, niekompetencja i nieżyczliwość urzędów i urzędników - używanie niezrozumiałego języka, brak zrozumienia problemu, odsyłanie od drzwi do drzwi, niejasność, brak jednoznacznych wskazówek, zrzucanie odpowiedzialności na wyższy szczebel, bądź na Unię, brak materiałów informacyjnych, organizowane szkolenia - nieadekwatne do potrzeb, przeładowane niepotrzebną teorią, prowadzone przez niekompetentnych prowadzących, korupcja - propozycje płatnej pomocy ze strony urzędników, organizowanie szkoleń, których prawdziwym celem jest nawiązanie kontaktów dla płatnych usług, pomoc oferowana przez najróżniejszego rodzaju firmy specjalizujące się w odpłatnym przygotowywaniu wniosków.

WIEDZA NA TEMAT FUNDUSZY - WNIOSKI OGÓLNE Wiedza instytucjonalna abstrakcyjna, operująca definicjami. zbyt teoretyczna. hermetyczna, zamknięta, mało ludzka, tworząca własny świat reguł. kształtująca wizerunek tematu odległego, nie dla zwykłego śmiertelnika, nie dla mnie. dająca podstawy do myślenia w kategoriach fatalistycznych. Życiowa, przydatna, przekazywana z ust do ust. Operująca konkretem i przykładem. Skuteczna w dotarciu. ALE!!! Nieuporządkowana, nieudolna, bez szerszej perspektywy. Nieporównywalna w obrębie różnych ludzi i grup. Będąca pożywką do tworzenia mitów. Pełna negatywnych emocji, subiektywna. Wiedza pochodząca z doświadczeni

WIEDZA NA TEMAT FUNDUSZY - PRZEŁOŻENIE NA DZIAŁANIE Niewiedza na gruncie indywidualnym skutkuje biernością oraz nieskutecznością podejmowanych działań. W konsekwencji na grupach obecnych było niewiele osób, które skorzystały z pieniędzy unijnych. chcieli, ale na wstępie ich zniechęcono strasząc, że i tak pieniędzy nie dostaną chcieli skorzystać, ale nie wiedzieli jak chcieli skorzystać ale zniechęcili ich urzędnicy W ogóle nie wiedzieli, że mogą skorzystać zaczęli procedurę ale nie zdążyli z terminem - utknęli na etapie zbierania informacji

Informacja INFORMACJA WSTĘPNA WSZYSCY Kontekst i idea funduszy strukturalnych Kto może liczyć na jakąś pomoc z Unii? Co można sfinansować z pieniędzy unijnych? Gdzie można znaleźć więcej informacji na ten temat? INFORMACJA WŁAŚCIWA – BENEFICJENCI BEZPOŚREDNI Na co konkretnie ja (przedsiębiorca, rolnik) mogę uzyskać wsparcie z Unii? Ile pieniędzy mogę dostać i na jakich zasadach? Jakie wymagania muszę spełnić, żeby otrzymać pieniądze? Co konkretnie mam zrobić? Gdzie mam szukać potrzebnych mi dokumentów/materiałów? Z jakimi trudnościami, problemami mam się liczyć? Gdzie mam się udać, jeżeli będę potrzebować pomocy?

Mikroprzedsiębiorswo Zatrudnia średniorocznie mniej niż 10 osób Roczne obroty lub roczna suma bilansowa nie przekracza 2 mln EUR

Polityki horyzontalne Polityka zrównoważonego rozwoju Polityka równości szans

Micro przedsiębiorstwo Przedsiębiorstwo zatrudniające mniej niż 10 osób Roczny obrót lub suma bilansowa nie przekracza 2 mln EUR

Małe przedsiebiorswo Zatrudnia średniorocznie mniej niż 50 osób Roczne obroty lub roczna suma bilansowa nie przekracza 10 mln EUR

Średnie przedsiębiorstwa Zatrudnia średniorocznie mniej niż 250 osób Roczne obroty nie przekraczają 50 mln EUR lub roczna suma bilansowa nie przekracza 43 mln EUR

Wniosek o dofinansowanie Generator wniosków Trwale spięty Wersja papierowa wniosku i elektroniczna muszą być tożsame Załączniki potwierdzone za zgodność z oryginałem

Wniosek o dofinansowanie c.d. Klasyfikacja projektu 13 – Usługi i aplikacje dla obywateli np. e-zdrowie, e-administracja; 14- Usługi i aplikacje dla MSP np. handel elektroniczny, networking itp.

Wniosek o dofinansowanie Wpływ na polityki horyzontalne Projekt ma charakter innowacyjny  Własna działalność badawczo rozwojowa,  Współpracy z innymi przedsiębiorcami,  Zakupu know-how,  Poziom innowacyjności.

Charakterystyka Wnioskodawcy i prowadzonej działalności  Opis dotychczasowej działalności: wiodący profil, źródła przychodów, typ klientów  powiązania z innymi podmiotami na rynku np. stali kontrahenci i zakres współpracy  Planowane zmiany w działalności gospodarczej w okresie objętym projektem

Opis zdolności Wnioskodawcy do realizacji projektu. dotychczasowe doświadczenie Wnioskodawcy w biznesie elektronicznym, posiadane zasoby wiedzy (wykwalifikowani pracownicy, know-how, licencje.) posiadane zasoby techniczne np. sprzęt elektroniczny

Prognoza finansowa Zamknięty rok obrotowy Bieżący rok obrotowy Dwa kolejne lata  Uwzględniając realizowany projekt  Spodziewany rozwój firmy w oparciu o świadczenie planowanych usług elektronicznych

Cel projektu Ogólny cel projektu i jego związek z celem działania np. 8.1  W jaki sposób projekt doprowadzi do zwiększenia polskich zasobów informacji cyfrowych  W jakim zakresie będzie stymulował popyt na usługi i produkty cyfrowe oraz prowadził do rozwoju społeczeństwa informacyjnego

Cel projektu W jakim zakresie projekt doprowadzi do wykształcenia nowych specjalistów łączących wiedzę merytoryczną z doświadczeniem w gospodarce elektronicznej W jakim zakresie projekt odpowiada na potrzeb grup odbiorców planowanych usług.

Cele projektu na poziomie produktu Produkt – efekty planowanych działań np. e-usługa, oprogramowanie, rozbudowana infrastruktura techniczna

Cele projektu na poziomie rezultatu Rezultat – efekty wynikające z uruchomienia produktów projektu. np. liczba nowych klientów, spodziewana wartość przychodów, liczba nowozatrudnionych, wzrost udziału w rynku itp..

Opis projektu Model biznesowy (potencjalni odbiorcy, źródła przychodów itp.) Analiza konkurencji Spodziewany rozwój popytu i wzrost przychodów, analiza opłacalności Wpływ na rozwój firmy

Opis projektu Planowane działania i ich charakterystyka Koncepcja i strategia promocji

Uzasadnienie projektu Zidentyfikowane potrzeby wnioskodawcy oraz grupy odbiorczej Efektywność kosztowa projektu

Wniosek c.d. Harmonogram realizacji projektu Przebieg rzeczowo-finansowy realizacji projektu Plan finansowy projektu Źródła finansowania projektu Trwałość projektu

Biznesplan Streszczenie przedsięwzięcia Opis firmy  Obecny status  Cele w krótkim i długimterminie  Obecna kadra zarządzająca  Obecne działania

Streszczenie biznesplanu W jakiej branży działa firma? Co stanowi szansę rynkową? Kim są docelowi klienci? Jak kształtuje się wielkość rynkowej sprzedaży oraz jej dynamika? Co jest kluczowym czynnikiem strategii marketingowej? Jakim konkurencyjnym środowisku znajdzie się przedsiębiorca?

Sterszczenie c.d. Jakie są prognozy sprzedaży, kosztów i zysków? Jakie są cele długoterminowe? Kim są osoby kadry zarządzającej?

Produkty i usługi Obecne oferowane produkty/usługi Opisy nowych produktów/usług Korzyści dla klienta/użytkownika Propozycje sprzedaży Status prawny – patenty, know- how

Plan finansowy Określenie przepływów pieniężnych Rachunek wyników Sformułowanie bilansu

Szansa rynkowa Rozwiązania dla konsumentów Opis produktu/usługi Rynek Określić rynkowe możliwości wykorzystania okazji Potrzebne narzędzia i zasoby Określić wewnętrzne możliwości wykorzystania szansy rynkowej Plan marketingowy System biznesowy Kadra i zarządzanie Żródła finansowania Ryzyko

Szansa rynkowa Kim są konsumenci (docelowi i obecni)? Jakie są potrzeby konsumentów? Na czym polega wartość nowego produktu dla konsumenta? Na jakim etapie znajduje się rozwój produktu? Jakie „kamienie milowe” należy osiągnąć? Jakie jest otoczenie /historia firmy?

Analiza rynku Wielkość Koncentracja Poziom innowacyjności Spodziewany wzrost rynku

Analiza konkurencji Rywale rynkowi Firmy produkujące substytuty oferowanego produktu Firmy wchodzące na rynek

Analiza konkurencji Poziom wzrostu poszczególnych segmentów rynku Różnice w rozwiązaniach oferowanych konsumentowi Różnice w strategiach cen oraz porównywanie cen rynkowych do cen nowej firmy Jakie są koszty przejścia? Łatwość imitacji oferowanego produktu/usługi Poziom innowacyjności rynku

Plan marketingowy Prognozy sprzedaży Strategie komunikacji i dystrybucji (jak dotrzeć do konsumenta?) Strategie cenową Opis typowego procesu sprzedaży Obsługa konsumenta