M GR M ICHAŁ K IEDRZYNEK Prawo administracyjne – organizacja prawna administracji cz. I.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
ROLA PAŃSTWOWEJ INSPEKCJI PRACY
Advertisements

Administracja i prawo administracyjne
Prawo administracyjne ćwiczenia
POROZUMIENIE ADMINISTRACYJNE
Charakterystyka władzy wykonawczej
Gałęzie prawa wewnętrznego
Źródła i obszary prawa Konstytucja RP Art.87
Pojęcie administracji, jej cechy i funkcje
Ustrój sądów administracyjnych
Władza sądownicza w Polsce
Administracja publiczna
PRAWO ADMINISTRACYJNE
Prawa i obowiązki Obywateli RP
Rząd i prezydent.
Temat: Pojęcie źródła prawa
EUROPEJSKA KARTA SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO
Sektor finansów publicznych i jego jednostki
Podstawy prawne finansów publicznych w Polsce
Zdarzenie Prawne Jest to działanie ,fakt, wywołujące skutki prawne w postaci powstania, zmiany lub wygaśnięcia stosunku prawnego.
System aktów prawodawczych
Organizacja pracy biurowej i techniki korespondencji
CO TO TAKIEGO Statut?.
ORGAN administracji publicznej
Organizacja pracy biurowej i techniki korespondencji
Mgr Przemysław Mazurek
ZASADY PRAWA ADMINISTRACYJNEGO
Organizacja prawna administracji. Ciąg dalszy.
ORGANIZACJA PRAWNA ADMINISTRACJI
PRAWO ADMINISTRACYJNE
Prawo administracyjne – źródła prawa
Sfery ingerencji administracji
Prawo administracyjne – organizacja prawna administracji – cz. 2
Ustrój administracji publicznej
Zasada sądowej kontroli decyzji administracyjnej.
M GR M ICHAŁ K IEDRZYNEK Stosunki administracyjnoprawne a sytuacje administracyjnoprawne.
M GR M ICHAŁ K IEDRZYNEK Prawo administracyjne - stosunki ustrojowo-prawne między podmiotami administrującymi.
Temat: Władza sądownicza w Polsce.
Temat: Rada Ministrów. Cele lekcji
Naczelne i centralne organy administracji publicznej
 Istota instytucji  organizacyjna odrębność i niezależność od struktur rządowych  wyspecjalizowanie fachowe  zorientowanie na działalność kontrolną.
MODEL WEBEROWSKI we współczesnej administracji
Zakres obowiązywania kpa
Prawa człowieka i systemy ich ochrony
Planistyczne działania wspierające.
Sądy Administracyjne w Polsce
Resume kartkówki. Organ administracji publicznej WOJEWODA URZĄD WOJEWÓDZKI ORGAN JEDNOSTKA POMOCNICZA DLA ORGANU (jednostka organizacyjna „obsługująca”
ZASADY FUNKCJONOWANIA ADMINISTRACJI Etymologicznie wyraz „administracja” oznacza służenie, czynność podporządkowaną rozkazom „ministrare” oznacza posługiwać,
„Zawód radcy prawnego” Marta Maciejuk radca prawny
Stosunki a sytuacje administracyjnoprawne
Akt administracyjny a akt normatywny na przykładzie administrowania lokalnych jednostek samorządu terytorialnego.
Prawo cywilne z umowami w adm 2 Podmioty. Udział w obrocie gospodaczym
WŁADCZE A NIEWŁADCZE FORMY DZIAŁANIA ORGANÓW ADMNISTRACJI PUBLICZNEJ
Procedury stosowane w administracji publicznej
Władza sądownicza w RP Sądy i Trybunały.
Art. 87 ust. 2 Konstytucji Źródłami powszechnie obowiązującego prawa Rzeczypospolitej Polskiej są na obszarze działania organów, które je ustanowiły, akty.
PRAWO KONSTYTUCYJNE Ćwiczenia 5.
Temat prezentacji 1. Podmiot administracji publicznej/organ administracji publicznej/urząd w administracji publicznej. 2. Monokratyczne a kolegialne organy.
Trybunał Konstytucyjny
Rządowa administracja zespolona w administracji
Naczelne a centralne organy administracji rządowej
Sądy Administracyjne w Polsce
Nauka administracji mgr Karina Pilarz.
Sądy Administracyjne w Polsce
PRAWO MIEJSCOWE Gabriela Polak 1 / 25.
Art. 87 ust. 2 Konstytucji Źródłami powszechnie obowiązującego prawa Rzeczypospolitej Polskiej są na obszarze działania organów, które je ustanowiły,
Stosunki administracyjno- prawne
NAUKA ADMINISTRACJI mgr Karina Pilarz.
NAUKA ADMINISTRACJI mgr Karina Pilarz.
Odpowiedzialność organów administracji publicznej
Zapis prezentacji:

M GR M ICHAŁ K IEDRZYNEK Prawo administracyjne – organizacja prawna administracji cz. I.

P OJĘCIE ORGANU ADMINISTRACJI PUBLICZNEJ Organ administracji publicznej to człowiek (lub grupa ludzi w przypadku organu kolegialnego): - znajdujący sie w strukturze organizacyjnej państwa lub samorządu terytorialnego, - powołany w celu realizacji norm prawa administracyjnego, w sposób i ze skutkami właściwymi temu prawu, - Działający w granicach przyznanych mu przez prawo kompetencji.

K LASYFIKACJA ORGANÓW ADMINISTRACJI PUBLICZNEJ Organy administracji państwowej, rządowej i samorządowej. Ze względu na sposób kreacji (obsady): - Organy obsadzane w drodze powołania (np. wojewoda), - Organy obsadzane w drodze wyboru (np. radny gminy), - Organy obsadzane w drodze nominacji lub umowy.

K LASYFIKACJA ORGANÓW ADMINISTRACJI PUBLICZNEJ Klasyfikacja ze względu na skład osobowy organu: - organy jednoosobowe/monokratyczne (funkcję organu pełni jedna osoba, np. wójt), - Organy wieloosobowe/kolegialne (funkcję organu pełni kilka osób, np. samorządowe kolegium odwoławcze).

K LASYFIKACJA ORGANÓW ADMINISTRACJI PUBLICZNEJ Klasyfikacja ze względu na właściwość działania: - naczelne, - centralne, - terenowe. Klasyfikacja ze względu na więzi organizacyjne: - Organy zdecentralizowane, - Organy podległe hierarchicznie.

O RGAN ADMINISTRUJĄCY - DEFINICJA Organem administrującym jest każdy podmiot, któremu prawo przydaje funkcje administrowania, lub któremu prawo stwarza podstawy do przydania funkcji administrowania, a przydanie to nastąpiło.

P OJĘCIE URZĘDU - DEFINICJE Urząd – wyodrębniony zespół kompetencji (praw i obowiązków związanych z określonym organem administracji publicznej). Urząd – szczególna nazwa organu administracji publicznej (np. Urząd Żeglugi Śródlądowej). Urząd – zorganizowany zespół osób i zasobów przydany organowi administracyjnemu do pomocy w wykonywaniu jego funkcji (np. ministerstwo).

P OJĘCIE KOMPETENCJI Jest to zdolność organu administrującego do skonkretyzowanego aktualizowania, w drodze odpowiedniego postępowania, potencjalnego obowiązku działania sformułowanego przez prawo. Oznacza to, że: - kompetencje są zawsze regulowane prawem, - Kompetencja równoznaczna jest z obowiązkiem, - Kompetencja służy organowi zawsze i jedynie w określonych warunkach – nie ma charakteru bezwzględnego.

O DPOWIEDZIALNOŚĆ ZA DZIAŁANIA ADMINISTRACJI Odpowiedzialność polityczna – sformułowana jest wobec najważniejszych organów. Formą jej realizacji jest odwołanie ze stanowiska. Odpowiedzialność majątkowa – może mieć charakter cywilny lub administracyjny. Odpowiedzialność może być formułowana na zasadzie sprawstwa, winy, ryzyka oraz działania legalne. Odpowiedzialność karna – regulowana przez prawo karne; szereg przestępstw związanych z działalnością administracji zostało uregulowanych w ustawach szczególnych.

O DPOWIEDZIALNOŚĆ ZA DZIAŁANIA ADMINISTRACJI Odpowiedzialność służbowa, porządkowa i dyscyplinarna – opiera się ona na wielu podstawach prawnych. Ma ona charakter represyjny. Dotyczy ona przede wszystkim osób zajmujących określone stanowiska. Odpowiedzialność w sprawach o wykroczenia (niekiedy spotkana nazwa: odpowiedzialność karnoadministracyjna) – gdy przekroczenie prawa stanowi wykroczenie.

O DPOWIEDZIALNOŚĆ ZA DZIAŁANIA ADMINISTRACJI Odpowiedzialność konstytucyjna – odpowiedzialność uregulowana przepisami Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej. Obejmuje ona odpowiedzialność karną przed Trybunałem Stanu najważniejszych podmiotów (np. Prezydent RP).