1 Obserwacje... Obserwacja polega na ukierunkowanym, zamierzonym, celowym, systematycznym i prowadzonym według ustalonego planu postrzeganiu badanych obiektów. Obserwacja jest najczęściej traktowana jako pomiar dodatkowy i uzupełniający.
2
3 Badania panelowe... Panelem w badaniach marketingowych określamy stałą grupę osób, która zgadza się dostarczać dane w określonym czasie. Cechy panelu: 1. pomiar wielokrotny (powtarzalność), 2.w różnych odcinkach czasu, 3. względnie stała zbiorowość próbna, 4. ciągłość oraz systematyczność.
4 Główne zalety panelu.... Ciągła informacja o motywach działania konsumentów, Wysoki stopień wiarygodności informacji, Uzyskanie informacji o reakcjach nabywców na zjawiska rozciągnięte w czasie, Większa rzetelność uzyskanych informacji.
5 Badania jakościowe Przy ich pomocy podmioty gospodarcze starają się poznać motywy postępowania klientów na rynku. Metody badań jakościowych można podzielić na 4 grupy : 1.Wywiady głębinowe i zogniskowane, 2.Testy akceptacyjne, 3.Testy projekcyjne, 4.Testy preferencji( wartościowania).
6 Eksperymenty rynkowe a) eksperyment sztuczny (laboratoryjny), b) eksperyment rynkowy - terenowy. Eksperymentator powinien liczyć się z określonymi kosztami i ryzykiem fragmentarycznego obrazu analizowanej części rynku
7 Symulacja komputerowa-jako specyficzny eksperyment..... Przedsiębiorstwo( firmę) można opisać przy pomocy modeli fizycznych lub matematycznych. Modele te mogą być statyczne lub dynamiczne. Model matematyczny dynamiczny nosi nazwę modelu symulacyjnego. Modele symulacyjne należy budować wg. następujących etapów: 1. zdefiniowanie zagadnienia 2. Budowa modelu matematycznego, 3. Wykonanie oprogramowania lub wykorzystanie gotowych pakietów, 4. Sprawdzenie poprawności modelu, 5. Przygotowanie eksperymentów symulacyjnych 6. Wykonanie przebiegów symulacyjnych i analiza uzyskanych wyników
8 Marketingowy proces badawczy.. 1.Etap projektowania badań 2.Dobór próby do badań, 3.Budowa marketingowego instrumentu pomiarowego, 4.Etap zbierania danych( wewnętrznych i zewnętrznych) 5.Etap redukcji i wstępnej prezentacji danych 6.Analiza otrzymanych danych, 7.Prezentacja i ocena otrzymanych wyników badań+ raporty z badań: Raport wstępny, Raport pośredni, Raport końcowy
9 Organizacja badań marketingowych... Ustanowienie osoby odpowiedzialnej za badania marketingowe w firmie Powołanie komórki zajmującej się marketingiem, a w tym badaniami Zlecenie na zewnątrz badań/ lub wykonanie ich we własnym zakresie Na sposób organizacji badań mają wpływ: 1.Wielkość firmy i zróżnicowanie działań marketingowych, 2.Znaczenie badań w danej firmie, 3.Specyfika,częstotliwość i zakres zapotrzebowania n a informacje, 4.Zakres i skomplikowanie wykorzystywanych metod badawczych.
10 Największe firmy badawcze w Polsce.w 2001r... 1.SMG/KRC Poland S.A. 2.GFK Polonia Sp. Z o.o. 3.PENTOR S.A. 4.TNS OBOP Sp. Z o.o. 5.IOS Ouant Group
11 Rys Cele badań marketingowych i obszary zastosowań
12 Rys Proces badania marketingowego