Prof. nadzw. dr hab. Sabina Kauf.  Zastosowanie rozmaitych środków technicznych w celu sprawnego przepływu produktów, utrzymania zapasów i informacji.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Koncepcja przestrzenna docelowego układu drogowego
Advertisements

Priorytety infrastruktury transportowej w budżecie Unii Europejskiej na lata Bartłomiej Telejko doradca delegacji PiS w Parlamencie Europejskim.
KSZTAŁTOWANIE SYSTEMU OBSŁUGI PASAŻERSKIEJ ADLOMERACJI (REGIONU)
PRZEPISY RUCHU DROGOWEGO
Ćwiczenia 1 - Wprowadzenie
EU kontekst intermodalnych systemów transportowych
TRANSPORT Roman Idczak.
Alternatywa dla samochodu. Transport publiczny i rowerowy.
Konferencja Nowa koncepcja polityki regionalnej Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Warszawa, 4 sierpnia 2008 r.
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
Restrukturyzacja Łódzkiego Węzła Kolejowego
Narodowy Program Przebudowy Dróg Lokalnych Etap II Bezpieczeństwo – Dostępność – Rozwój Edycja 2013.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego27 lutego 2008 r.1 INFRASTRUKTURA DROGOWA Szkolenie dla beneficjentów Regionalnego Programu Operacyjnego.
STRATEGIA ROZWOJU TRANSPORTU W MAŁOPOLSCE
3. Systemy transportowe – transport globalny
Rys.1. Klasyfikacja transportu ze względu na cechy
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Nowa koncepcja polityki regionalnej państwa Warszawa, 4 sierpnia 2008 r.
Czysty transport miejski
Priorytet : Harmonijny transport powierzchniowy
Poprawa jakości powietrza jednym z kluczowych ekologicznych wyzwań w Regionalnym Programie Operacyjnym Województwa Śląskiego na lata Katowice,
TECHNIK LOGISTYK "Jeśli jest coś, czego nie potrafimy zrobić wydajniej, taniej i lepiej niż konkurenci, nie ma sensu, żebyśmy to robili i powinniśmy zatrudnić.
EKSPERCI ZAANGAŻOWANI DO PRAC W RAMACH PANELU
Strategia Województwa a Powiat Świecki – kontekst infrastrukturalny i bezpieczeństwa Dariusz Woźniak Skarbnik Powiatu Świeckiego.
Technika przepływu materiałów i magazynowania
Perspektywy rozwoju wysokiej jakości połączeń intercity w Polsce
Potrzeby Przewozów Regionalnych w obliczu rozwoju kolei dużych prędkości Warszawa,
Polityka transportowa
OFERTA INWESTYCYJNA MŁYNY. WOJEWÓDZTWO PODKARPACKIE.
Transport i logistyka Studia I stopnia Katedra Transportu.
"Usługi publiczne jako istotny czynnik rozwoju lokalnego w gminach Aglomeracji Wałbrzyskiej” System pomiaru jakości usług publicznych dla Aglomeracji Wałbrzyskiej.
OPOLE SMART CITY 2020 w Opolu oraz Aglomeracji Opolskiej
Bezpieczeństwo w komunikacji powszechnej i transporcie (ćwiczenia)
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich Podstawowe usługi i odnowa wsi na obszarach wiejskich (M07)
Warszawa, dnia 25 sierpnia 2015 r.
Strategia Rozwoju Gminy Chrzanów na lata WYNIKI BADANIA ANKIETOWEGO WŚRÓD MIESZKAŃCÓW.
PLAN GENERALNY Portu Lotniczego Zielona Góra –
Zintegrowany System Zarządzania Ruchem w Trójmieście TRISTAR
Jak uczynić przełomową inwestycję przyjazną dla lokalnej społeczności?
Your logo Here Wspólne korzystanie w czasie rzeczywistym ze środków transportu na żądanie w Regionie Tesalii, Grecja Warsztaty: Transport na żądanie na.
Propozycje kryteriów wyboru finansowanych operacji dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na.
1. 2 Olkusz jest miastem powiatowym położonym na Jurze Krakowsko Częstochowskiej pomiędzy dwoma dużymi centrami gospodarczymi.
Gdańsk, 29 maja 2015 PIERWSZE KONKURSY W REGIONALNYM PROGRAMIE OPERACYJNYM WOJEWÓDZTWA POMORSKIEGO NA LATA Regionalny Program Operacyjny dla.
Budżet Miasta Gdańska na rok 2015 Gdańsk, 18 grudnia 2014r.
Koleje samorządowe w ujęciu Planu Transportowego dla województwa dolnośląskiego Kliczków, 4 listopada 2015 Agnieszka Zakęś Zastępca Dyrektora Departamentu.
„ Gmina Bytom "Zintegrowane połączenie aglomeracji górnośląskiej z międzynarodowym portem lotniczym Katowice-Pyrzowice " Katowice, 10 grudzień 2008.
Gdańsk, 12 kwietnia 2016 Otwarcie tunelu pod Martwą Wisłą - ograniczenie ruchu pojazdów ciężarowych, zmiana organizacji na rondzie Marynarki Polskiej,
BUDOWA SYSTEMU ZARZĄDZANIA RUCHEM „BUDOWA SYSTEMU ZARZĄDZANIA RUCHEM” GMINA MIASTO SZCZECIN.
Źródła dofinansowania projektów infrastrukturalnych w nowym okresie programowania funduszy strukturalnych
Grzegorz Strączkowski. „podstawowe urządzenia i instytucje usługowe niezbędne do funkcjonowania gospodarki i społeczeństwa’’ Źródło Encyklopedia PWN.
Zmiany komunikacyjne w Poznaniu do roku 2030 !. BRT (ang. Bus Rapid Transit) Oddzielny pas ruchu. Szybki tranzyt autobusowy. Usprawniona infrastruktura.
Propozycje kryteriów wyboru finansowanych operacji dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na.
BUDŻET MIASTA GDAŃSKA WYKONANIE 2013 ROKU. Budżet – wykonanie 2013 r. DOCHODY WYDATKI NADWYŻKA
Prezentacja projektu Usytuowanie inwestycji: Lokalizacja inwestycji: Przebieg trasy: Os. Lecha – ul. Piaśnicka – Centrum Handlowe M1- pętla Franowo.
m.st. Warszawa | Warszawska Polityka Mobilności
Propozycje kryteriów wyboru finansowanych operacji dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na.
Sejmik Województwa Lubuskiego, 7 lutego 2012, Andrzej Patalas AUTOSTRADA A2 ŚWIECKO – NOWY TOMYŚL (105,9 km)
Podpisanie Umowy o Dofinansowanie dla zadania pn.
Szczecińska Kolej Metropolitalna
Kolejowa odnowa Modernizacja estakady w Gorzowie Wielkopolskim
Przebudowa Etap I - drogi powiatowej 2483P Wierzyce-Czerniejewo
Plan finansowy programu
PROGRAM WSPÓŁPRACY Transgranicznej Polska - rosja OLSZTYN,
The development of sustainable urban mobility in Upper Silesia agglomeration Robert Tomanek Katowice,
STRATEGIA ROZWOJU TRANSPORTU OBSZARU FUNKCJONALNEGO
Budowa Trasy Północnej w Szczecinie – etap II
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich
Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata
UPRZYWILEJOWANIE TRANSPORTU ZBIOROWEGO
Przegląd infrastruktury transportowej województwa podlaskiego
strategia rozwoju gminy Nieporęt na lata
Zapis prezentacji:

Prof. nadzw. dr hab. Sabina Kauf

 Zastosowanie rozmaitych środków technicznych w celu sprawnego przepływu produktów, utrzymania zapasów i informacji z nimi związanych (Cz. Skowronek, Z. Sarjusz-Wolski, 1995)

 Infrastruktura liniowa  Infrastruktura punktowa  Infrastruktura informatyczna (K. Grzybowska, 2009).

 Dotyczy sieci dróg i autostrad oraz miejsc postoju środków transportu

 Dotyczy wyodrębnionych przestrzeni i obiektów służących do składowania dóbr materialnych

 Obejmuje przede wszystkim linie telekomunikacyjne

 -szlaki komunikacyjne (sieć połączeń lądowych, morskich, powietrznych)  -środki transportu przestrzennego przemieszczania produktów, surowców  -budynki i budowle magazynowe, miejsca składowania (przechowywanie, ochrona, konserwacja)

 -opakowania (funkcja ochronna, a także marketingowa)  -środki przetwarzania strumieni informacji logistycznej

 -przemieszczanie surowców, towarów, usług i informacji  -wykonywanie czynności manipulacyjnych i konserwatorskich  -magazynowanie, przechowywanie i składowanie materiałów i informacji  -ochrona i bezpieczeństwo produktów podczas transportu i składowania (informacji)

 Gwarancja ciągłości i sprawności łańcuchów transportowo-magazynowych

 Linie - szlaki komunikacyjne: drogi utwardzone, autostrady, drogi dwupasmowe, wyodrębnione pasy dla autobusów, linie tramwajowe, kolejowe, metro, ścieżki rowerowe  -środki transportu przestrzennego: pojazdy osobowe, ciężarowe, autobusy/tramwaje miejskie  -centra logistyczne, skupiska magazynowe, miejsca składowania

 Systemy IT i telematyczne  Oznakowanie pionowe i poziome

Preferencje dla transportu publicznego, jak np. wydzielony pas ruchu dla autobusów pierwszy na świecie buspas powstał w Chicago w 1939 r. pierwsze w Europie buspasy zostały wprowadzone w Hamburgu w 1962 r. w Polsce buspasy powstały m.in. w Krakowie, Trójmieście, Warszawie, Wrocławiu. Na najbardziej ruchliwym buspasie w Stanach Zjednoczonych (Tunel Lincolna w Nowym Jork) w szczycie przejeżdża 700 autobusów na godzinę, (średnio jeden autobus co 5,1 sekundy) T. Kołakowski, Panel Ekspertów, UE Wrocław, Katedra Zarządzania Strategicznego i Logistyki, 2012

Preferencje dla transportu zorganizowanego, jak np. wydzielony pas ruchu dla dojazdów grupowych (carpooling) oraz miejsca przesiadek 3 kategorie grupowych dojazdów: grupowe dojazdy codzienne grupowe dojazdy cykliczne grupowe dojazdy epizodyczne T. Kołakowski, Panel Ekspertów, UE Wrocław, Katedra Zarządzania Strategicznego i Logistyki, 2012

Wprowadzenie opłat za wjazd pojazdów do centrum miasta Londyn -pobór opłat funkcjonuje od 2003 r. -wiele dogodnych sposobów dokonywania opłat (m.in. on-line, wybrane sklepy, stacje benzynowe, sms). -z opłaty całkowicie zwolnione pojazdy o napędzane alternatywnymi oraz posiadające co najmniej 9 miejsc. -po wprowadzeniu systemu w centrum Londynu natężenie ruchu spadło o 16-20% T. Kołakowski, Panel Ekspertów, UE Wrocław, Katedra Zarządzania Strategicznego i Logistyki, 2012

Ograniczenie ruchu samochodów w centrum miasta np. Strefy ekologiczne Umweltzone - miasta niemieckie -1. stycznia 2008 roku w Berlinie, Hannoverze i Kolonii zaczęły funkcjonować pierwsze w Niemczech strefy ekologiczne -dziś system obejmuje kilkadziesiąt miast

Zamknięcie centrum miasta dla wszystkich samochodów Christiania (dzielnica Kopenhagi) -Samostanowiąca dzielnica, jej mieszkańcy posiadają status niezależności społecznej -Całkowity zakaz używania samochodów

Stworzenie w mieście sieci stanowisk z rowerami do wypożyczenia i/lub parkingów dla rowerów Kioto, Amsterdam, Wrocław, … - wsparciem dla rozwoju jest dobrze zaplanowany i zorganizowany systemu dróg i ścieżek rowerowych na terenie miasta

Wprowadzenie małych busów do komunikacji zbiorowej, które poruszałyby się z większą częstotliwością niż autobusy Kowno i Wilno - Mikrobusy (Maršrutinis taksi), stanowią uzupełniając ofertę komunikacji miejskiej oraz kursują na najbardziej uczęszczanych szlakach międzymiastowych.

System Park & Ride Praga – jeden z najstarszych i najlepiej funkcjonujących systemów P&R w Europie Podobne rozwiązania stosowane są w wielu innych miastach Europy m.in.: Cardiff, Berlin, Dublin (w ramach systemu komunikacji tramwajowej – LUAS, w tym również rozwiązanie dla rowerzystów Cycle & Ride, Modyfikacje idei P&R: Bike & Ride (Cycle & Ride) oraz Kiss & Ride

 Statystyczne  Jakościowe lub zbierane na podstawie obserwacji

Statystyczne (Bank Danych Lokalnych, Internetowy System Analiz Samorządowych, Statystyczne Vademecum Samorządowca):  Udział wydatków na transport i łączność w wydatkach ogółem [%]  Dofinansowanie ze środków ue projektów realizowanych w ramach NSRO na terenie miasta do końca 2012 r w przeliczeniu na 1 mieszkańca w zł w obszarze: program operacyjny infrastruktura i środowisko (zł)  Udział wydatków na gospodarkę komunalną i ochronę środowiska w wydatkach ogółem [%] (max)

Statystyczne ( Bank Danych Lokalnych, Internetowy System Analiz Samorządowych, Statystyczne Vademecum Samorządowca ):  Liczba samochodów osobowych w przeliczeniu na mieszkańców (min)  Liczba samochodów ciężarowych w przeliczeniu na mieszkańców (ilość)  Długość ścieżek rowerowych na 10 tys. ludności (km)  Udział dróg publicznych stanowiących trasy autobusowe w stosunku do długości sieci dróg publicznych gminy [%]

Statystyczne ( Bank Danych Lokalnych, Internetowy System Analiz Samorządowych, Statystyczne Vademecum Samorządowca ): - Gęstość przystanków autobusowych [liczba przystanków/km] - Liczba zabitych w wypadkach drogowych w przeliczeniu na 100 wypadków - Liczba rannych w wypadkach drogowych w przeliczeniu na 100 wypadków - Liczba wypadków w przeliczeniu na 1000 ludności

Jakościowe lub zbierane na podstawie obserwacji, stron internetowych miasta (można oceniać 0-1, gdzie 0 – brak takich rozwiązań, 1 – takie rozwiązanie funkcjonuje w mieście): - Wprowadzenie systemu Park & Ride - Stworzenie w mieście sieci stanowisk z rowerami do wypożyczenia - Wprowadzenie małych busów do komunikacji zbiorowej, które poruszałyby się z większą częstotliwością niż autobusy - Udogodnienia w sprzedaży biletów komunikacji miejskiej poprzez instalację odpowiednich urządzeń w miejscach uczęszczanych przez pasażerów lub/i w autobusach

Jakościowe lub zbierane na podstawie obserwacji, stron internetowych miasta (można oceniać 0-1, gdzie 0 – brak takich rozwiązań, 1 – takie rozwiązanie funkcjonuje w mieście): - Wydzielenie pasów ruchu dla autobusów i pojazdów uprzywilejowanych - Tworzenie miejsc zastrzeżonego postoju tylko dla zaopatrzenia - Oznakowanie, np.: Ograniczenie ruchu samochodów w centrum miasta, Zamknięcie centrum miasta dla samochodów ciężarowych/wszystkich samochodów, Wyznaczenie godzin dostaw dla samochodów ciężarowych (poza godzinami szczytu)

Jakościowe lub zbierane na podstawie obserwacji, stron internetowych miasta (można oceniać 0-1, gdzie 0 – brak takich rozwiązań, 1 – takie rozwiązanie funkcjonuje w mieście): Systemy IT i telematyczne: - priorytety w ruchu w ramach sygnalizacji świetlnej - Wprowadzenie systemu informacji pasażerskiej w czasie rzeczywistym - Wprowadzenie systemu sterowania sygnalizacją świetlną

 Obejmuje drogi publiczne (drogi krajowe, wojewódzkie, powiatowe i gminne), eksploatowane linie kolejowe oraz drogi wodne żeglowne i trasy lotnicze  (K. Grzybowska, 2009).

 Wypisz problemy jakie występują w Polsce w odniesieniu do infrastruktury liniowej

 Autostrady i drogi ekspresowe  Drogi międzynarodowe  Drogi dojazdowe do przejść granicznych ogólnodostępnych  Drogi alternatywne dla autostrad płatnych  Drogi dużych aglomeracji zwane obwodnicami  Drogi o znaczeniu obronnym (K. Grzybowska, 2009).

 Polska infrastruktura drogowa należy do jednego z najsłabszych podsystemów polskiej gospodarki. Jest ona zbyt szczupła w stosunku do intensywności produkcji i wymiany oraz ruchliwości mieszkańców (J. Burnewicz).

 niska jakość utwardzonej sieci drogowej (miejskiej i pozamiejskiej) złożonej w 82% z dróg powiatowych i gminnych (mających generalnie mierne parametry i niski stan techniczny), (J. Burnewicz).

 ogólna długość dróg publicznych w końcu 2012 r. wyniosła 412,0 tys. km,  z czego 68% stanowiły drogi o nawierzchni twardej, a 32% drogi o nawierzchni gruntowej.  Ogólna gęstość dróg o nawierzchni twardej w końcu 2012 r. wyniosła 89,8 km na 100 km2. Transport, Wyniki działalności w 2013 r., Główny Urząd Statystyczny, Departament Handlu i Usług, Warszawa 2014

 Drogowa Transeuropejska Siec Transportowa TEN-T obejmuje w Polsce km dróg.  Są to główne szlaki drogowe w kraju, na których występuje największe obciążenie ruchem tranzytowym.

 Sieci Transeuropejskie (ang. Trans-European Networks (TEN) - program przygotowany przez Unię Europejską mający za zadanie rozbudowę i modernizację sieci europejskiej infrastruktury głównych linii spinających kontynent europejski. Został utworzony na mocy Traktatu z Maastricht Źródło: EUROPA – Agencje Unii Europejskiej – TEN-T EA

 Zgodnie z art. 129 b pkt 1 traktatu Maastricht : „Aby (…) umożliwić obywatelom Unii, podmiotom gospodarczym, wspólnotom regionalnym i lokalnym pełne czerpanie korzyści z ustanowienia obszaru bez granic wewnętrznych, Wspólnota przyczynia się do ustanowienia i rozwoju sieci transeuropejskich w infrastrukturach transportu, telekomunikacji i energetyki”.

 W marcu 2011 r. Komisja Europejska zaproponowała utworzenie jednolitego europejskiego obszaru transportu, zgodnie z którym do 2050 r. ma nastąpić pełne zintegrowanie systemów transportu drogowego, kolejowego, lotniczego i wodnego, a do 2020 r. połączenie systemów informacji, zarządzania i płatności wykorzystywanych w przewozie towarów i osób w Europie. Adamiec J., Transeuropejskie sieci transportowe (TEN‑T), Studia BAS Nr 4(32) 2012, s. 63–78

 TEN‑T, czyli Trans‑European Transport Networks (transeuropejskie sieci transportowe),  TEN‑E lub TEN‑Energy, czyli Trans‑European Energy Network (transeuropejskie sieci energetyczne),  eTEN, czyli Trans‑European Telecommunications Network (transeuropejskie sieci telekomunikacyjne). Adamiec J., Transeuropejskie sieci transportowe (TEN‑T), Studia BAS Nr 4(32) 2012, s. 63–78

 przeniesienie do 2030 r. 30% transportu drogowego towarów na odległości większe niż 300 km na inne środki transportu (kolej, transport wodny), a do 2050 r. – 50% tego typu transportu,  ukończenie do 2050 r. szybkiej europejskiej sieci kolejowej, a do 2030 r. – trzykrotny wzrost istniejącej sieci szybkich kolei, Adamiec J., Transeuropejskie sieci transportowe (TEN‑T), Studia BAS Nr 4(32) 2012, s. 63–78

 połączenie do 2050 r. wszystkich lotnisk należących do sieci bazowej z siecią kolejową, oraz zapewnienie, aby wszystkie najważniejsze porty morskie miały dobre połączenie z kolejowym transportem towarów,  wprowadzenie do 2020 r. zmodernizowanej infrastruktury zarządzania ruchem lotniczym (SESAR) oraz równoważnych systemów zarządzania transportem lądowym i wodnym. Adamiec J., Transeuropejskie sieci transportowe (TEN‑T), Studia BAS Nr 4(32) 2012, s. 63–78

 obecnie koleje europejskie korzystają z torów o siedmiu różnych szerokościach, a jedynie 20 głównych lotnisk i 35 głównych portów jest bezpośrednio połączonych z siecią kolejową. Adamiec J., Transeuropejskie sieci transportowe (TEN‑T), Studia BAS Nr 4(32) 2012, s. 63–78

 Autostrada A1, która łączy Gdańsk z Łodzia i aglomeracją śląska w transeuropejskim korytarzu transportowym nr VI.  Autostrada A2, która łączy Poznań z Łodzia i Warszawa w transeuropejskim korytarzu nr II.  Autostrada A4, która łączy Wrocław z Katowicami, Krakowem i Rzeszowem w transeuropejskim korytarzu nr III.

 Autostrada A6 (Kołbaskowo – do węzła Rzęśnica k.Szczecina),  Autostrada A8 (obwodnica Wrocławia) o łącznej długości 27 km,  Autostrada A18 (od przejścia granicznego w Olszynie w stronę Wrocławia).

 wpływ zadania na realizację celów m.in. takich jak: poprawa płynności ruchu mierzona natężeniem ruchu,  ciągłość drogowych korytarzy transportowych,  dostępność środków ze źródeł zewnętrznych, czyli środki z budżetu UE oraz kredytów Międzynarodowych Instytucji Finansowych  konsekwencje oddziaływania na środowisko naturalne i kolizje z obszarami chronionymi.

 innowacje w sferze projektowania i integrowania infrastruktury z otoczeniem,  innowacje materiałowe,  koncepcje dodatkowych elementów wyposażenia,  systemy usprawniające ruch i zwiększające jego bezpieczeństwo,  rozwiązania międzygałęziowe (intermodalne). (J. Burnewicz).

 niezawodności – powinna być trwała, o niskim koszcie i szybkim tempie budowy, łatwa w utrzymaniu i naprawach;  ekologicznej nieuciążliwości – ma być zredukowany wpływ infrastruktury na środowisko w aspekcie hałasu, zanieczyszczenia atmosfery i wibracji; (J. Burnewicz).